Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.809.2020.1.PS
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych dochodów w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych dochodów w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną osiągającą przychody z tytułu wykonywania działalności gospodarczej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


W ramach prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług na rzecz osoby prawnej (dalej „Spółka”). Przedmiotem usług, które będzie Wnioskodawca wykonywał będą czynności doradcze w zakresie sprzedaży, działalności marketingowej i promocyjno-reklamowej, obejmujących w szczególności:


  1. Optymalizacja struktury organizacyjnej Spółki w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej;
  2. Przygotowywanie celów jakościowych i ilościowych dla poszczególnych kierowników regionów. Weryfikacja wykonania celów;
  3. Tworzenie planów marketingowych, promocji, reklamy usług Spółki;
  4. Badanie rynku na zapotrzebowanie na dotychczasowe i potencjalne usługi Spółki;
  5. Analiza i weryfikacja rentowności usług świadczonych dla klienta;
  6. Konsultacje w zakresie tworzenia materiałów reklamowych i marketingowych Spółki;
  7. Ocena, inicjowanie i rozwój nowych możliwości poszerzania oferty Spółki;
  8. Konsultacje w zakresie tworzenia i przestrzegania ustaleń zawartych w dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością;
  9. Konsultacje w zakresie polityki kadrowej i płacowej Spółki, wsparcie w rekrutacjach;
  10. Wsparcie w zakresie systemów premiowych i pomoc w rozliczaniu wyników,
  11. Wsparcie w prezentacji Spółki podczas audytów przeprowadzanych przez klientów oraz u klientów;
  12. Organizacja spotkań w spółce w zakresie dotyczącym wdrożeń klientów i implementacji nowego biznesu;
  13. Wsparcie we wdrożeniach u klientów;
  14. Wsparcie w procesie ofertowania jak i obsłudze wybranych klientów;


Wyżej wymienione usługi na potrzeby niniejszego wniosku nazywane będą „Usługami doradczymi”.

W ramach wykonywania Usług doradczych Wnioskodawca nie będzie reprezentował Spółki, zawierał umów w jej i mieniu ani podejmował w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa o świadczenie Usług doradczych nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie Spółki.

Umowa o świadczenie Usług doradczych zawarta ze Spółką nie ogranicza Wnioskodawcy co do możliwości świadczenia usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów.


W ramach opisanego zdarzenia przyszłego:


  • Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec Spółki oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie Usług doradczych,
  • Wnioskodawca nie będzie wykonywał umowy o świadczenie Usług doradczych pod kierownictwem,
  • Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Na chwilę obecną przychody z wykonywania działalności gospodarczej opodatkowywane są podatkiem liniowym (19%) i taka forma opodatkowania planowana jest w latach następnych, przy czym nie można wykluczyć, że w którymś momencie Wnioskodawca wybierze opodatkowanie według tzw. skali podatkowej.

Za czas świadczenia Usług doradczych przysługiwać będzie Wnioskodawcy wynagrodzenie godzinowe. Według uznania Spółki może zostać Wnioskodawcy przyznane również dodatkowe jednorazowe wynagrodzenie.

Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnego prawa do urlopu czy też wynagrodzenia za czas niezdolności do świadczenia usług.


Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał propozycję, aby zostać członkiem zarządu w Spółce na podstawie powołania bez nawiązywania stosunku pracy. Jako członek zarządu Spółki Wnioskodawca będzie wykonywał następujące czynności:


  1. Reprezentowanie Spółki zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie Spółek Handlowych;
  2. Uczestnictwo w posiedzeniach zarządu;
  3. Kształtowanie strategii Spółki i podejmowanie decyzji odnośnie jej realizacji;
  4. Identyfikacja, usuwanie zauważonych usterek i wadliwości w procesie organizacji działalności Spółki;
  5. Zawieranie umów w imieniu Spółki z kontrahentami, pracownikami i innymi osobami trzecimi;
  6. Prowadzenie rozmów i wsparcie w negocjacjach z dostawcami spółek;
  7. Współudział w opracowywaniu długoterminowych planów działalności.



Zakres świadczonych Usług doradczych nie będzie się pokrywał z czynnościami wykonywanymi jako członek zarządu.

Z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne od wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej wynagrodzenie.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w ramach wykonywania Usług doradczych nie zachodzą okoliczności wyłączające prawo do opodatkowania podatkiem liniowym związane z wykonywaniem usług o tożsamym charakterze na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wnioskodawca nie wykonuje pracy na rzecz Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenie otrzymywane od Spółki z tytułu świadczenia Usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie powinno być uznane jako działalność wykonywana osobiście i w rezultacie Wnioskodawca będzie mieć prawo do opodatkowania dochodów z Usług doradczych 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki z tytułu świadczenia Usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie stanowi przychodów z działalności wykonywanej osobiście i w rezultacie Wnioskodawca będzie mieć prawo do opodatkowania dochodów z Usług doradczych 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) źródłami przychodów są m.in.:


  • działalność wykonywana osobiście;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.


W art. 5a pkt 6 ustawy o PIT wskazano, że przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym i mieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przy czym w art. 5b ustawy o PIT wskazano, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Natomiast wyłączenie wskazane powyżej w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT wskazuje, że nie zalicza się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej m.in. przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).


Przez działalność wykonywaną osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 i 9 rozumie się:


  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy o PIT) oraz
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 ustawy o PIT).


W pierwszej kolejności należy określić, że zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o Usługi doradcze nie dotyczy czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę jako członka zarządu. Przedmiotem umowy o świadczenie Usług doradczych nie są czynności, które w ramach powołania na członka zarządu będą wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz spółki. Zakres Usług doradczych nie będzie pokrywał się z czynnościami członka zarządu, a dodatkowo odnosi się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym, odrębnym od czynności wykonywanych jako członek zarządu. W rezultacie, z uwagi na fakt, że zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej (Usług doradczych) jest całkowicie odmienny od zakresu czynności świadczonych na rzecz spółki jako członek zarządu, czynności wykonywane w ramach usług doradczych, nie mogą zostać zakwalifikowane jako, wskazane w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów.

Jednocześnie, wyodrębnienie w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze oraz jednoczesne zdefiniowanie w ustawie o PIT pozarolniczej działalności gospodarczej wskazuje, że źródłem tych przychodów jest zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że art. 13 pkt 9 ustawy o PIT nie dotyczy tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Opisane w złożonym wniosku Usługi doradcze nie mogą zostać zakwalifikowane jako czynności wykonywane w ramach umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Wynika to z faktu, że literalne brzmienie art. 13 pkt 9 ustawy o PIT jednoznacznie wskazuje, że istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą - jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku należy wskazać, że w ramach umowy o świadczenie Usług doradczych nie nastąpi zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem (Spółką). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą miały charakter ściśle doradczy (szczegółowo wskazany w opisanym zdarzeniu przyszłym). Tym samym, umowa o świadczenie Usług doradczych pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT.

Opierając się na opisie usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy zatem uznać, że przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako świadczonych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Tak więc, wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia usług doradczych nie będzie stanowiło przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a w związku z faktem, że usługi te będą wykonywane w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, przychody z tytułu świadczenia usług doradczych należy uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (podatek liniowy). W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. W myśl art. 9a ust. 2b ustawy o PIT dokonany wybór opodatkowania dotyczy również lat następnych, chyba, że naczelnik urzędu skarbowego zostanie powiadomiony o rezygnacji z tej formy opodatkowania. Wnioskodawca nie będzie również świadczył usług doradczych w tym samym roku, w którym będzie go wiązał ze Spółką stosunek pracy wynikający z umowy o pracę. Tym samym, dochody uzyskiwane z usług doradczych jako dochody z działalności gospodarczej mogą być w przyszłości opodatkowane przy zastosowaniu 19% liniowej stawki podatku. Jednocześnie, przepisy ustawy o PIT wskazują, że jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT (podatek liniowy), uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Tym niemniej, przedmiotowa sytuacja nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż po pierwsze Wnioskodawca pełnić będzie funkcję członka zarządu w ramach powołania bez nawiązywania stosunku pracy oraz zakres Usług doradczych nie będzie się w żadnym momencie pokrywał z pełnieniem funkcji członka zarządu.

Powyższe stanowisko zgodne jest miedzy innymi z interpretacjami Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2020 r. nr 0112-KDWL.4011.5.2020. l.DK oraz z dnia 29 maja 2019 r. nr 0112-KDIL3-3.4011.115.2019.2.MM.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 14269, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • działalność wykowywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:


  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:


  • pkt 7 - przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • pkt 9 - przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Należy zauważyć, że w ww. art. 13 pkt 9 ustawodawca zastrzegł, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście (z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7).

Takiego zastrzeżenia nie ma w przypadku przychodów wymienionych w ww. art. 13 pkt 7, co oznacza, że podatnik może je zaliczyć do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 tej ustawy.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną osiągającą przychody z tytułu wykonywania działalności gospodarczej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług na rzecz osoby prawnej (dalej „Spółka”). Przedmiotem usług, które będzie Wnioskodawca wykonywał będą czynności doradcze w zakresie w zakresie sprzedaży, działalności marketingowej i promocyjno-reklamowej, zwane „Usługami doradczymi”.

Co istotne w ramach wykonywania Usług doradczych Wnioskodawca nie będzie reprezentował Spółki, ani zawierał umów w jej i mieniu, nie będzie też podejmował w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa o świadczenie Usług doradczych nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie Spółki. Umowa o świadczenie Usług doradczych nie ogranicza również Wnioskodawcy co do możliwości świadczenia usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec Spółki oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie Usług doradczych. Wnioskodawca nie będzie wykonywał umowy o świadczenie Usług doradczych pod kierownictwem i będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał propozycję, aby zostać członkiem zarządu w Spółce na podstawie powołania bez nawiązywania stosunku pracy. Jako członek zarządu Spółki Wnioskodawca będzie wykonywał następujące czynności:


    8. Reprezentowanie Spółki zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie Spółek Handlowych;

    9. Uczestnictwo w posiedzeniach zarządu;

    10. Kształtowanie strategii Spółki i podejmowanie decyzji odnośnie jej realizacji;

    11. Identyfikacja, usuwanie zauważonych usterek i wadliwości w procesie organizacji działalności Spółki;

    12. Zawieranie umów w imieniu Spółki z kontrahentami, pracownikami i innymi osobami trzecimi;

    13. Prowadzenie rozmów i wsparcie w negocjacjach z dostawcami spółek;

    14. Współudział w opracowywaniu długoterminowych planów działalności


Z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne od wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej wynagrodzenie.



Mając na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa o świadczenie Usług doradczych którą Wnioskodawca planuje zawrzeć z osobą prawną, dotyczyć będzie usług o charakterze doradczym i konsultacyjnym. Nie będzie ona obejmować reprezentacji Spółki, czy też możliwości zawierania umów w jej imieniu i podejmowania w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa o świadczenie Usług doradczych nie będzie obejmować jakichkolwiek czynności zarządzania spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie Spółki. Innymi słowy nie będzie to umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowa o podobnym charakterze (art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Charakter wykonywanych czynności w ramach planowanej umowy o świadczenie Usług doradczych wskazuje także, że nie zajdą okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia tych usług można będzie uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Umowa ta nie będzie generować więc przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w ww. art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki Usługi doradcze, których zakres wskazany został w opisie sprawy niniejszego wniosku, będzie uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że obecnie Jego przychody z wykonywania działalności gospodarczej opodatkowywane są podatkiem liniowym (19%) i taka forma opodatkowania planowana jest – co do zasady – w latach następnych.

Wnioskodawca wskazał też, że zakres świadczonych Usług doradczych nie będzie się pokrywał z czynnościami wykonywanymi jako członek zarządu oraz wyjaśnił, że nie zachodzą okoliczności wyłączające prawo do opodatkowania podatkiem liniowym związane z wykonywaniem usług o tożsamym charakterze na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy bowiem Wnioskodawca nie wykonuje pracy na rzecz Spółki.

Zatem zastosowania w sprawie nie znajdzie art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącym o utracie prawa do opodatkowania dochodów w formie podatku liniowego.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki z tytułu świadczenia Usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie stanowi przychodów z działalności wykonywanej osobiście i w rezultacie Wnioskodawca będzie mieć prawo do opodatkowania dochodów z Usług doradczych 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych – uznać należy za prawidłowe.


Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego prze Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj