Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.952.2020.2.JK
z 9 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2021 r. (data wpływu 27 stycznia 2021 r.) oraz pismem z dnia 3 lutego 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 22 stycznia 2021 r. nr 0112.KDIL2-1.4011.952.2020.1.JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 22 stycznia 2021 r . zostało doręczone w dniu 24 stycznia 2021 r. Natomiast w dniu 27 stycznia 2021 r. oraz w dniu 4 lutego 2021 r. wniosek został uzupełniony.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z utratą szczelności na opady atmosferyczne, silne podmuchy wiatru, dwuspadowego dachu o nachyleniu 45 stopni, nastąpiło znaczne obniżenie właściwości izolacyjnych ścian budynku wypełnionych wełną mineralną.

Z powodu przenikania wody do wełny mineralnej, wypełniającej ściany i wywiewania ciepła z użytkowego poddasza budynku utrzymanie komfortowej temperatury w okresie grzewczym wiąże się ze zwiększonymi nakładami na opał i niepotrzebną dodatkową emisją CO2. Dlatego Wnioskodawca zmuszony jest do przeprowadzenia kompleksowego remontu dachu w taki sposób, aby zapewnić szczelność wodną i wiatrową.

Dwukondygnacyjny budynek z użytkowym poddaszem wybudowany jest w technologii szkieletu kanadyjskiego. Jego dach został pokryty onduliną w 1996, a zakończenie budowy, oddanie budynku do użytku nastąpiło w 2003 r. Wnioskodawca jest właścicielem budynku. Jest on samodzielnym całorocznym budynkiem mieszkalnym z nadanym numerem, w którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza, i który Zainteresowany zamieszkuje przez większą część roku, a więc spełnia kryteria opisane w art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane.

Planowany remont dachu będzie polegał na: demontażu rynien, onduliny, która zostanie oddana do utylizacji, demontażu łat i kontrłat oraz uszkodzonej przez wiatry halne folii dachowej. W jej miejsce zostaną zamontowane płyty MFP, a do nich przyklejona membrana dachowa. Po ponownej instalacji, okien dachowych oraz zamontowaniu łat, kontrłat zostanie położony blacho-gont z posypka mineralną. Konieczne jest również zamontowanie nowych rynien, rur spustowych, ponieważ stare przeciekają, a część ściekającej wody wpychana jest przez wiatr pod obicie domu powodując zawilgocenie i obniżenie, wskaźnika izolacyjności ścian I kondygnacji.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał:

Wymienione wydatki dotyczące realizacji planowanego remontu dachu dokonane pod koniec ubiegłego roku (blacho-gont i płyt MFP) oraz te, które będą poniesione w bieżącym roku (membrana dachowa, rynny ) realizowane są w związku z wykonywaniem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008.

Wymiana pokrycia dachowego, który jest zewnętrzną przegrodą użytkowego poddasza pozwoli na poprawę efektywności izolacji termicznej tej przegrody w dwojaki sposób:

  • po pierwsze wpłynie na uszczelnienie przed wiatrem i znaczne ograniczenie wywiewania ciepła (budynek znajduje się w strefie silnych wiatrów halnych) z wełnianej izolacji zamontowanej pomiędzy krokwiami;
  • poprzez uszczelnienie i zabezpieczenie przed opadami, a więc niedopuszczanie do namakania izolacji z wełny szklanej poprawi właściwości izolacyjne tej przegrody, ponieważ wilgotna i namoknięta wełna traci własności izolacyjne.

Montaż nowych rynien i rur spustowych uniemożliwi dostawanie się dużych ilości wody na zewnętrzny siding pod którym znajduje się izolacja z wełny szklanej wrażliwej na wodę (budynek w technologii kanadyjskiej z wełną szklaną wypełniającą, poza konstrukcją nośną, całą przestrzeń ściany). Obecnie z powodu nieszczelności instalacji rynnowej często zawilgoconej skutkuje obniżeniem właściwości izolacyjnych zewnętrznych ścian.

Wszyscy wystawcy faktur wystawionych i przyszłych są i będą płatnikami podatku VAT niekorzystającymi ze zwolnienia podatkowego.

Faktury za już zakupiony towar i te które będą wystawione są fakturami imiennymi VAT na dane Wnioskodawcy.

Opisane we wniosku wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Opisane wydatki nie zostały i nie będą zaliczone do kosztów przychodu.

Opisane wydatki nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Opisane wydatki nie zostały i nie będą sfinansowane oraz, dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej.

W latach w których Wnioskodawca będzie chciał skorzystać z ulgi uzyskał i będzie uzyskiwał przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Kwota odliczenia nie przekroczy 53000 zł.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego w którym poniesiono pierwszy wydatek na ten cel.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki udokumentowane fakturami wystawionymi, przez płatników podatku VAT, które Wnioskodawca poniesie na usługi i materiały związane z realizacją opisanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na: uszczelnieniu i ociepleniu przegrody budowlanej w postaci dachu poprzez dodanie dodatkowej warstwy złożonej z płyt MFP i membrany oraz położeniu nowego pokrycia dachowego (blacho-gont, a także wymiana rynien i rur spustowych skutkujące polepszeniem własności termoizolacyjnych całego budynku można odliczyć od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją?

Zdaniem Wnioskodawcy, w Dzienniku Ustaw z dnia 21 grudnia 2018 znajduje się „Wykaz materiałów budowlanych urządzeń, usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych , a w nim punkt 1. „Materiały budowlane i urządzenia”. W akapicie 1. zostały wyszczególnione materiały uwzględniane do odliczenia a więc są to: materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych … lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. W ocenie Zainteresowanego membrana dachowa, pokrycie dachu oraz rynny są takimi materiałami.

Wydatki udokumentowane fakturami wystawionymi przez płatników podatku VAT, które Zainteresowany poniósł i poniesie na usługi i materiały związane z realizacją opisanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na: uszczelnieniu i ociepleniu przegrody budowlanej w postaci dachu poprzez dodanie dodatkowej warstwy złożonej z płyt MFP i membrany oraz położeniu nowego pokrycia dachowego (blacho-gont), a także wymiana rynien i rur spustowych, skutkujące polepszeniem własności termoizolacyjnych całego budynku, a więc zmniejszeniem zapotrzebowania na energię konieczną do ogrzania budynku w ocenie Wnioskodawcy spełniają wymagania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 punkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów i tym samym w trybie art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. istnieje możliwość odliczenia takich wydatków od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl art. 5a pkt 18b ww. ustawy, budynek mieszkalny jednorodzinny oznacza budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Natomiast stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2020 r., poz. 22, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Stosownie do art. 26h ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

W myśl ust. 3 ww. przepisu, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem budynku spełniającego kryteria opisane w art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane. Zainteresowany w 2020 r. rozpoczął inwestycję związaną z termomodernizacją dachu, polegającą na: uszczelnieniu i ociepleniu przegrody budowlanej w postaci dachu poprzez dodanie dodatkowej warstwy złożonej z płyt MFP i membrany oraz położeniu nowego pokrycia dachowego (blacho-gont), a także wymiana rynien i rur spustowych. Inwestycja realizowana jest w związku z wykonywaniem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. Wszyscy wystawcy faktur wystawionych i przyszłych są i będą płatnikami podatku VAT niekorzystającymi ze zwolnienia podatkowego. Faktury za już zakupiony towar i te które będą wystawione są fakturami imiennymi VAT na dane Wnioskodawcy. Opisane we wniosku wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały i nie będą zaliczone do kosztów przychodu, nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Opisane wydatki nie zostały i nie będą sfinansowane oraz, dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej. W latach w których Wnioskodawca będzie chciał skorzystać z ulgi uzyskał i będzie uzyskiwał przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Kwota odliczenia nie przekroczy 53000 zł. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego w którym poniesiono pierwszy wydatek na ten cel.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na usługi i materiały związane z realizacją opisanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na: uszczelnieniu i ociepleniu przegrody budowlanej w postaci dachu poprzez dodanie dodatkowej warstwy złożonej z płyt MFP i membrany oraz położeniu nowego pokrycia dachowego (blacho-gont), a także na wymianę rynien i rur spustowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj