Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.127.2021.2.APR
z 12 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2021 r. (data wpływu 3 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 25 marca 2021 r. (doręczone w dniu 25 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji uzyskanej na realizację Projektu, w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki wynikające z realizacji Projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji uzyskanej na realizację Projektu, w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki wynikające z realizacji Projektu.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 25 marca 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina zamierza realizować Projekt pn. „(…)”, zwany dalej Projektem, na który zamierza pozyskać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014- 2020, (…), Typy projektu: (…). Głównym celem Projektu jest podniesienie poziomu produkcji i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych przez gospodarstwa domowe z terenu Gminy (…), co przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego, jakości powietrza i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.


Projekt będzie polegał na udzielaniu mieszkańcom Gminy (…) grantów na zakup i montaż instalacji odnawialnego źródła energii fotowoltaicznej lub solarnej (dalej zwanych OZE) na budynkach mieszkalnych na potrzeby własne mieszkańców Gminy. Kwalifikacja wniosków mieszkańców do podpisania umowy powierzenia grantu zostanie przeprowadzona przez Gminę (…) na podstawie Regulaminu naboru wniosków i realizacji Projektu.


Gmina (…) jest Grantodawcą, mieszkańcy Gminy Grantobiorcami. Grant- wsparcie finansowe pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 - 2020, udzielane będzie w formie refundacji części poniesionych kosztów montażu instalacji OZE przez Grantobiorców. Wysokość Grantu wynosi 72 % kosztów kwalifikowanych montażu instalacji OZE. Koszty kwalifikowalne dla poszczególnych instalacji nie mogą przekroczyć:

  1. dla instalacji fotowoltaicznej o mocy do 5 kWp - 7000 zł za 1 kWp,
  2. dla instalacji fotowoltaicznej o mocy powyżej 5 kWp - 6 000 zł za 1 kWp,
  3. dla instalacji solarnej:
    • dostosowanej do potrzeb 1-3 osób - 18 000 zł,
    • dostosowanej do potrzeb 4-5 osób - 21 000 zł,
    • dostosowanej do potrzeb 6 i więcej osób - 25 000 zł.


Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu i montaż instalacji OZE. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę powierzenia grantu, zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych, czego dowodem będą przedstawione przez niego, podczas składania wniosku o wypłatę grantu, faktury i dowody zapłaty. Granty przekazywane są mieszkańcowi wyłącznie w formie refundacji, po poniesieniu przez mieszkańca całości kosztów montażu instalacji OZE.


Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane przez wykonawców na mieszkańców. W związku z powyższym mieszkańcy (Grantobiorcy) otrzymają faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym. Gmina poniesie jedynie koszty nadzoru inwestorskiego w zakresie kontroli prawidłowości wykonania instalacji i zgodności z umową powierzenia grantu.

Gmina nie będzie świadczyła usługi nadzoru inwestorskiego na rzecz mieszkańców i nie będzie z tego tytułu wystawiała faktur VAT na rzecz mieszkańców. Usługa nadzoru nie zostanie zakupiona celem jej odsprzedaży na rzecz mieszkańców, w związku z czym VAT nie wystąpi w rozliczeniach między Gminą a mieszkańcami.


W okresie eksploatacji urządzeń zainstalowanych w ramach Projektu Gmina nie będzie obciążana żadnymi kosztami, ponieważ koszt utrzymania i eksploatacji instalacji OZE będzie ponoszony w całości przez mieszkańców.


Gmina będzie utrzymywała projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od momentu zakończenia jego realizacji. Zamontowane urządzenia będą stanowiły własność mieszkańców, z tym że zgodnie z zapisami umowy powierzenia grantu oraz regulaminem uczestnictwa w Projekcie mieszkańcy będą zobligowani do zapewnienia ich należytego użytkowania, w tym ponoszenia kosztów ich utrzymania, wymaganych przeglądów i ubezpieczenia.


W celu realizacji powyższego Projektu Gmina wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) o dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 w wysokości 72 % kosztów kwalifikowanych Projektu. Gmina zrealizuje Projekt, przekazując środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanej dotacji, natomiast w pozostałej części mieszkańcy sfinansują Projekt ze środków własnych. VAT został wskazany we wniosku o dofinansowanie jako koszt kwalifikowalny. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców w związku z udziałem w Projekcie. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca. Wszystkie czynności dokonywane przez Gminę wobec mieszkańców dotyczące Projektu są związanie z udzieleniem grantu na rzecz mieszkańca i właściwym rozliczeniem dofinansowania. Ponadto Gmina za pośrednictwem nadzoru inwestorskiego tylko kontroluje, czy zainstalowane przez Grantobiorców instalacje spełniają warunki określone w Regulaminie naboru wniosków i realizacji Projektu. Usługa nadzoru inwestorskiego jest wydatkiem kwalifikowalnym w Projekcie pokrytym z dofinansowania ze środków europejskich w wysokości 72 % i ze środków Gminy w wysokości 28 %.


Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT.


Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dotacja uzyskana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) na lata 2014- 2020 na realizację Projektu, w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) z tej dotacji, powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT?
  2. Czy Gmina przy realizacji Projektu będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Dotacja uzyskana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) na lata 2014- 2020 na realizację Projektu, w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) z tej dotacji, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie nabywać towarów i usług i odsprzedawać ich mieszkańcom (Grantobiorcom), ponieważ mieszkańcy sami będą wybierać wykonawców instalacji OZE, zawierać z nimi umowy, na mieszkańców będą wystawiane przez wykonawców faktury VAT. W związku z powyższym nie zachodzi bezpośredni wpływ dotacji na cenę dostarczanych towarów i usług świadczonych przez Gminę. Ponadto właścicielami tych instalacji będą mieszkańcy. Realizując Projekt Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu nie będą związane z czynnościami wykonywanymi przez Gminę opodatkowanymi podatkiem VAT.
  2. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją Projektu.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, towary i usługi nabyte w ramach jej realizacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT za zakup i montaż instalacji OZE będą wystawiane przez wykonawców na mieszkańców. Usługa nadzoru inwestorskiego, nabyta przez Gminę w ramach Projektu, będzie wykorzystana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z realizacją Projektu Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.


Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Według art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.


Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.


Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.


W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).


Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).


Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.


Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina zamierza realizować Projekt, na który zamierza pozyskać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014- 2020, (…), Typy projektu: (…). Głównym celem Projektu jest podniesienie poziomu produkcji i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych przez gospodarstwa domowe z terenu Gminy, co przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego, jakości powietrza i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.


Projekt będzie polegał na udzielaniu mieszkańcom Gminy grantów na zakup i montaż instalacji odnawialnego źródła energii fotowoltaicznej lub solarnej na budynkach mieszkalnych na potrzeby własne mieszkańców Gminy. Kwalifikacja wniosków mieszkańców do podpisania umowy powierzenia grantu zostanie przeprowadzona przez Gminę na podstawie Regulaminu naboru wniosków i realizacji Projektu.


Gmina jest Grantodawcą, mieszkańcy Gminy Grantobiorcami. Grant - wsparcie finansowe pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, udzielane będzie w formie refundacji części poniesionych kosztów montażu instalacji OZE przez Grantobiorców. Wysokość Grantu wynosi 72 % kosztów kwalifikowanych montażu instalacji OZE. Koszty kwalifikowalne dla poszczególnych instalacji nie mogą przekroczyć:

  1. dla instalacji fotowoltaicznej o mocy do 5 kWp - 7000 zł za 1 kWp,
  2. dla instalacji fotowoltaicznej o mocy powyżej 5 kWp - 6 000 zł za 1 kWp,
  3. dla instalacji solarnej:
    • dostosowanej do potrzeb 1-3 osób - 18 000 zł,
    • dostosowanej do potrzeb 4-5 osób - 21 000 zł,
    • dostosowanej do potrzeb 6 i więcej osób - 25 000 zł.

Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu i montaż instalacji OZE. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę powierzenia grantu, zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych, czego dowodem będą przedstawione przez niego, podczas składania wniosku o wypłatę grantu, faktury i dowody zapłaty. Granty przekazywane są mieszkańcowi wyłącznie w formie refundacji, po poniesieniu przez mieszkańca całości kosztów montażu instalacji OZE.


Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane przez wykonawców na mieszkańców. W związku z powyższym mieszkańcy (Grantobiorcy) otrzymają faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym. Gmina poniesie jedynie koszty nadzoru inwestorskiego w zakresie kontroli prawidłowości wykonania instalacji i zgodności z umową powierzenia grantu.

Gmina nie będzie świadczyła usługi nadzoru inwestorskiego na rzecz mieszkańców i nie będzie z tego tytułu wystawiała faktur VAT na rzecz mieszkańców. Usługa nadzoru nie zostanie zakupiona celem jej odsprzedaży na rzecz mieszkańców, w związku z czym VAT nie wystąpi w rozliczeniach między Gminą a mieszkańcami.


W okresie eksploatacji urządzeń zainstalowanych w ramach Projektu Gmina nie będzie obciążana żadnymi kosztami, ponieważ koszt utrzymania i eksploatacji instalacji OZE będzie ponoszony w całości przez mieszkańców.


Gmina będzie utrzymywała projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od momentu zakończenia jego realizacji. Zamontowane urządzenia będą stanowiły własność mieszkańców, z tym że zgodnie z zapisami umowy powierzenia grantu oraz regulaminem uczestnictwa w Projekcie mieszkańcy będą zobligowani do zapewnienia ich należytego użytkowania, w tym ponoszenia kosztów ich utrzymania, wymaganych przeglądów i ubezpieczenia.


Gmina zrealizuje Projekt, przekazując środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanej dotacji, natomiast w pozostałej części mieszkańcy sfinansują Projekt ze środków własnych. VAT został wskazany we wniosku o dofinansowanie jako koszt kwalifikowalny. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców w związku z udziałem w Projekcie. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca. Wszystkie czynności dokonywane przez Gminę wobec mieszkańców dotyczące Projektu są związanie z udzieleniem grantu na rzecz mieszkańca i właściwym rozliczeniem dofinansowania. Ponadto Gmina za pośrednictwem nadzoru inwestorskiego tylko kontroluje, czy zainstalowane przez Grantobiorców instalacje spełniają warunki określone w Regulaminie naboru wniosków i realizacji Projektu. Usługa nadzoru inwestorskiego jest wydatkiem kwalifikowalnym w Projekcie pokrytym z dofinansowania ze środków europejskich w wysokości 72 % i ze środków Gminy w wysokości 28 %.


Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT.


Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy otrzymana dotacja na realizację Projektu, w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.


Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przepisy prawa i orzeczenia TSUE mające zastosowanie w sprawie uznać należy, że otrzymana przez Gminę dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w celu realizacji Projektu, w ramach którego Gmina (Grantodawca) przekaże środki pieniężne mieszkańcom (Grantobiorcom) nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z opisu sprawy Grantobiorca sam nabywał będzie towary i usługi w ramach projektu oraz w całości opłacał wszelkie faktury, a następnie będzie ubiegał się o refundację części poniesionych kosztów. Grantobiorca nie będzie zobowiązany do uiszczenia żadnej opłaty na rzecz Gminy w postaci wkładu własnego. Jak wskazał Wnioskodawca – rola Gminy ograniczy się jedynie do rozliczenia dotacji na rzecz mieszkańca. Przekazanych środków pieniężnych na rzecz właściciela budynku mieszkalnego nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru). W konsekwencji otrzymana przez Gminę dotacja nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary a w konsekwencji nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Tym samym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od faktur na wydatki wynikające z realizacji Projektu, stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z realizacją projektu Gmina będzie ponosiła koszty nadzoru inwestorskiego w zakresie kontroli prawidłowości wykonania instalacji i zgodności z umową powierzenia grantu. Gmina nie będzie świadczyła usługi nadzoru inwestorskiego na rzecz mieszkańców i nie będzie z tego tytułu wystawiała faktur VAT na rzecz mieszkańców. Usługa nadzoru nie zostanie zakupiona celem jej odsprzedaży na rzecz mieszkańców, w związku z czym VAT nie wystąpi w rozliczeniach miedzy Gminą a mieszkańcami.


Jak wyżej wskazano otrzymana przez Gminę dotacja nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary a w konsekwencji nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Tym samym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W sprawie brak jest bowiem jakiegokolwiek świadczenia usług bądź dostawy towaru na rzecz mieszkańców.


Zatem, z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy – Gmina w ramach ww. Projektu nie będzie wykonywała odpłatnych świadczeń na rzecz mieszkańców, a nabywane przez Gminę usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur na wydatki poniesione w ramach przedmiotowego Projektu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj