Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.49.2021.4.BK
z 16 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 4 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.), uzupełnionym 12 kwietnia 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

  • ustalenia, czy Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe,
  • uznania wspólników Spółki Komandytowej za zobowiązanych do złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt la lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2021 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 marca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.49.2021.3.BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 12 kwietnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: „Spółka Komandytowa”) jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która planuje dokonanie reorganizacji swojej formy prowadzenia działalności gospodarczej poprzez przekształcenie w spółkę jawną (dalej: „Spółka Jawna”).

Przekształcenie to nastąpi po dniu 31 stycznia 2021 r. Spółka Komandytowa nie wyklucza, że stanie się to po dniu 30 kwietnia 2021 r. (tj. po uzyskaniu przez Spółkę Komandytową statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych).

Spółka Komandytowa posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Po przekształceniu w Spółkę Jawną miejsce dotychczasowej siedziby nie ulegnie zmianie.

Wspólnikami Spółki Jawnej będą Zainteresowany niebędący stroną postępowania L. sp. z o.o. oraz Zainteresowany niebędący stroną postępowania P. spółka z o.o. W wyniku przekształcenia wszyscy wspólnicy (dalej: „Wspólnicy”) Spółki Komandytowej staną się wspólnikami Spółki Jawnej.

Po przekształceniu podatnikami podatku dochodowego planują pozostać Wspólnicy Spółki Jawnej. W związku z czym Wspólnicy przed formalnym przekształceniem Spółki Komandytowej w Spółkę Jawną (tj. przed rozpoczęciem roku obrotowego Spółki Jawnej) planują złożyć informację o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Informacja”).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 8 kwietnia 2021 r., wskazano m.in., że:

  • w trakcie przekształcenia Spółki Komandytowej w Spółkę Jawną nie dojdzie do zmiany praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia),
  • Spółka Komandytowa podjęła odpowiednią uchwałę w zakresie odroczenia momentu opodatkowania jej podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z czym przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych będą stosowane do Spółki Komandytowej począwszy od 1 maja 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z czym pozostanie transparentna podatkowo, a do rozliczania przychodów i kosztów zobowiązani będą jej Wspólnicy.

Dnia 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy i podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „Ustawa Nowelizująca”).

Ustawa Nowelizująca wprowadziła szczególne rozwiązania w ustawie o CIT w zakresie podatkowej kwalifikacji spółki jawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski były dla celów podatku dochodowego kwalifikowane jako podmioty transparentne podatkowo. Uzyskiwane przez te podmioty przychody oraz ponoszone koszty stanowiły bowiem przychody i koszty - będących podatnikami podatku dochodowego - wspólników takich spółek, w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy partycypowali w zyskach spółki jawnej.

Zasadniczo celem obowiązujących od dnia 1 stycznia 2021 r. regulacji nie jest nałożenie na spółki jawne obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych poprzez generalne nadanie im statusu podatnika wskazanego podatku dochodowego, ale zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez bezpośrednich lub pośrednich wspólników takich spółek.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z póżn. zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Brzmienie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT wskazuje, iż spółka jawna utraci status podmiotu podatkowo transparentnego i stanie się podatnikiem podatku dochodowego w podatku CIT, jeżeli nie złoży w odpowiednim terminie informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, a jej wspólnikami nie będą wyłącznie osoby fizyczne.

Z uwagi na fakt, że powyższy przepis dotyczyć będzie także nowotworzonych spółek jawnych (w tym takich, które powstaną w wyniku przekształcenia), uznać należy, że datą pierwszego dnia pierwszego roku obrotowego jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, nie jest data rejestracji takiego podmiotu w KRS i uzyskania podmiotowości gospodarczej. Zgodnie z odpowiedzią Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 stycznia 2021 r., sygn. DD5.054.7.2020 na interpelację poselską nr 2151, początkiem roku obrotowego podmiotu przekształconego, zobowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym spółek prawa handlowego, jest dzień otwarcia przez taki podmiot ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm. – wino być: t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217; dalej: „Ustawa o rachunkowości”), księgi rachunkowe otwiera się na dzień zmiany formy prawnej. Za dzień przekształcenia (zmiany formy prawnej) uznaje się natomiast dzień dokonania konstytutywnego wpisu w KRS. W przypadku braku złożenia Informacji spółka jawna staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego (art. 1 ust. 5 ustawy o CIT), czyli de facto od dnia wpisu przekształcenia do KRS.

W związku z powyższym Zainteresowani wskazują, że w celu zastosowania się do dyspozycji ww. przepisu w przypadku przekształcenia Spółki Komandytowej w Spółkę Jawną prawidłowym będzie podpisanie i złożenie Informacji przed dniem przekształcenia (tj. przed dniem dokonania wpisu o przekształceniu w KRS) przez wspólników Spółki Komandytowej (a więc również wspólników przyszłej Spółki Jawnej).

Zgodnie z art. 93a § 2 pkt lit. a w zw. z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązku przekształcanej spółki. Tym samym należy uznać, że czynności dokonane przez poprzednika prawnego (Spółkę Komandytową) będą rodzić konsekwencje w sferze praw i obowiązków Spółki Jawnej.

W konsekwencji powyższego Informacja złożona przez wspólników przekształcanej Spółki Komandytowej w momencie dokonania wpisu o przekształceniu w Spółkę Jawną będzie oddziaływać na sferę praw i obowiązków podatkowych Spółki Jawnej (tu: dopełniony zostanie obowiązek złożenia Informacji na dzień otwarcia ksiąg podatkowych).

Przedmiotem sukcesji podatkowej jest również ochrona prawna wynikająca z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej na rzecz poprzednika prawnego. Następstwo prawne w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane regulacjami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika, w tym również nabyte na mocy decyzji lub interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie prawa podatkowego. Sukcesji uregulowanej w art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej podlegają wszelkie prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Odstępstwa od zasady szerokiego ujęcia następstwa prawnego muszą wprost wynikać z odrębnych ustaw czy ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Zatem jeżeli jeden z podmiotów wymienionych w art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej jest adresatem indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i w określonym stanie faktycznym zastosuje się do niej, to objęty zostaje ochroną prawną. Spółka osobowa powstała z przekształcenia w podmiot, o którym mowa w art. 93a § 2 pkt 1 lit. a Ordynacji podatkowej, wstąpi w to prawo. To samo dotyczy sytuacji, w której stan faktyczny wskazany we wniosku interpretacyjnym i wydanej na jego tle interpretacji dotyczy zdarzenia przyszłego, które ziści się dopiero po przekształceniu podmiotu. W takiej sytuacji również, w razie zastosowania się do interpretacji przez nowy podmiot (spółkę przekształconą), wywoła to ochronę przewidzianą w przepisach w art. 14k - 14m Ordynacji podatkowej. Następca prawny uzyska ochronę w takim zakresie i na takich samych warunkach, na jakich przysługiwałaby ona jego poprzednikowi prawnemu.

W związku z powyższym po dokonaniu przekształcenia Spółka Jawna (jak również jej Wspólnicy) będzie korzystać z ochrony prawnej wynikającej z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej na rzecz Spółki Komandytowej (poprzednika prawnego) i jej Wspólników.

Jednocześnie zainteresowani wskazują, że stanowisko takie potwierdzone zostało m.in. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 2903/14 oraz z dnia 8 września 2016 r., sygn. akt II FSK 2210/14.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 170) przekształcenie nie będzie skutkować zmianą NIP, w związku z czym Informacja zostanie złożona przez podmiot, który dla celów podatkowych identyfikowany będzie za pomocą tego samego numeru identyfikacji podatkowej. W konsekwencji będzie to ten sam podatnik, przy czym w dniu dokonania wpisu do KRS zmieniona zostanie jedynie jego forma prawna.

Zainteresowani wskazują ponadto, że podstawowymi skutkami przekształcenia Spółki Komandytowej w Spółkę Jawną w zakresie organizacji prawnej podmiotu przekształconego będą:

  • zmiana formy prawnej;
  • fakt, że Spółka Jawna wstąpi w sytuację prawną Spółki Komandytowej, w szczególności Spółce Jawnej będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki Spółki Komandytowej;
  • fakt, że wspólnicy Spółki Komandytowej będą odpowiadać na dotychczasowych zasadach solidarnie ze Spółką Jawną za zobowiązania Spółki Komandytowej powstałe przed dniem przekształcenia;
  • fakt, że wspólnicy Spółki Komandytowej staną się wspólnikami Spółki Jawnej.

W konsekwencji powyższego, jak również w związku z faktem, że wszyscy wspólnicy Spółki Komandytowej planują pozostać również wspólnikami Spółki Jawnej zainteresowani wskazują, że Informacja zostanie podpisana i złożona przez osoby uprawnione do reprezentowania zarówno Spółki Komandytowej, jak i Spółki Jawnej.

Reasumując, Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie przekształcenie ze Spółki Komandytowej, nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z czym pozostanie transparentna podatkowo, a do rozliczania przychodów i kosztów zobowiązani będą jej Wspólnicy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123 - dalej; „ustawa zmieniająca”).

Celem regulacji jest między innymi zmniejszenie obciążeń podatkowych w podatku dochodowym dla szerokiej grupy podatników podatku dochodowego, w szczególności dla małych podatników, uproszczenie zasad rozliczania podatku dochodowego oraz uszczelnienie systemu podatkowego i eliminowanie nieuczciwej konkurencji podatkowej poprzez wyrównywanie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym podatników będących w analogicznej sytuacji gospodarczej.

W ramach uszczelniania systemu podatkowego projekt przewiduje szczególne rozwiązania w ustawie CIT w zakresie podatkowej kwalifikacji spółki jawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski były dla celów podatku dochodowego kwalifikowane jako podmioty podatkowo „transparentne”. Uzyskiwane przez te podmioty przychody oraz ponoszone koszty stanowiły bowiem przychody i koszty - będących podatnikami podatku dochodowego - wspólników takich spółek, w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy tacy partycypowali w zyskach spółki jawnej.

Założeniem obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. regulacji nie jest nałożenie na spółki jawne obowiązku podatkowego w podatku dochodowym poprzez generalne nadanie im statusu „podatnika podatku dochodowego”, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez - będących podatnikami tego podatku - bezpośrednich lub pośrednich wspólników takich spółek.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt la ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt la lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt la lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania statusu podatnika przez spółkę jawną pierwszy rok podatkowy tej spółki trwa od dnia, w którym spółka uzyskała ten status, do końca przyjętego przez tę spółkę roku obrotowego.

W myśl art. 9 ust. 2e ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania przez spółkę jawną statusu podatnika spółka ta jest obowiązana:

  1. zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości na dzień poprzedzający dzień uzyskania tego statusu oraz
  2. wydzielić w kapitale podstawowym zyski wypracowane w okresie, w którym spółka ta nie posiadała statusu podatnika, jeżeli zyski te nie zostały podzielone między wspólników tej spółki.

Z uwagi jednak na fakt, że wskazane powyżej przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw Dz.U. 2020 poz. 2123 (dalej: „ustawa zmieniająca”), doprecyzowano, że pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt la lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

  1. 1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
  2. rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

Jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później (art. 21 ust. 2 ustawy zmieniającej).

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej, w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.

W myśl natomiast art. 1 ust. 4 ustawy CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

  1. imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
    1. wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
    2. podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
  2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji, przed rozpoczęciem roku obrotowego, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego aż do dnia likwidacji tej spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym w pierwszej kolejności wskazać należy, iż jak wynika z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526, dalej: „KSH”), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl przepisu art. 552 KSH, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Na podstawie art. 553 KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej, uczestniczący w przekształceniu, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów KSH powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka innego typu.

Przekształcenie spółki komandytowej w inną spółkę osobową (spółkę jawną), nie jest więc tożsame z jej likwidacją, lecz jest jej kontynuacją w innej formie prawnej. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują skutków podatkowych tzw. sukcesji podatkowej, gdyż kwestię sukcesji praw i obowiązków podatkowych, związanych z transformacjami podmiotowymi reguluje Ordynacja podatkowa.

Ogólna zasada w tym zakresie wyrażona została w art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

  1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
  2. spółki kapitałowej;

(art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej).

Taki stan prawny pozwala jednoznacznie stwierdzić, że proces przekształcenia się spółek jest związany z sukcesją podatkową spółki przekształconej. Skutkiem takiego przekształcenia jest utrata podmiotowości prawnej, przez spółkę przekształcaną, natomiast spółka przekształcona uzyskuje podmiotowość prawną z dniem wpisu do rejestru sądowego. Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które mieli wspólnicy spółki kapitałowej, a które nie funkcjonują w spółkach osobowych, w związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę osobową, której wspólnicy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, iż stosownie do treści powołanego na wstępie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Zobowiązane są także do składania aktualizacji informacji w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) o rachunkowości, księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na dzień zmiany formy prawnej - w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej - nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Jednakże, zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1 tej ustawy można nie zamykać ksiąg rachunkowych m.in. w przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że aby Spółka Jawna, która powstanie w 2021 r. z przekształcenia Spółki Komandytowej, po dniu w którym Spółka Komandytowa stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie stała się również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, będzie zobowiązana w tym celu do złożenia w urzędzie skarbowym informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt la lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przed dniem rejestracji przekształcenia spółki – jeżeli w istocie w trakcie przekształcenia Spółki Komandytowej w Spółkę Jawną nie dojdzie do zmiany wspólników takiej spółki lub praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia). W tym przypadku informację taką zobowiązana jest złożyć spółka przekształcana (Spółka Komandytowa) jako prawny poprzednik Spółki Jawnej.

W przypadku dochowania powyższych terminów, Spółka Jawna powstała w wyniku przekształcenia Spółki Komandytowej zachowa status podmiotu podatkowo transparentnego.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanych w zakresie:

  • ustalenia, czy Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe,
  • uznania wspólników Spółki Komandytowej za zobowiązanych do złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt la lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienić należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej stosownie do zadanego pytania wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku jest wyłącznie kwestia ustalenia, czy Spółka Jawna w roku, w którym dokonane zostanie jej przekształcenie ze Spółki Komandytowej, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie była ocena stanowiska Zainteresowanych w zakresie w jakim stanowisko to odnosiło się kwestii uzyskania przez Spółkę Jawną ochrony prawnej przewidzianej w przepisach w art. 14k - 14m Ordynacji podatkowej, w przypadku wydania interpretacji indywidualnej dla Spółki Komandytowej.

Powyższą informację przyjęto jako nie podlegający ocenie element opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj