Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.60.2021.4.AK
z 19 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 24 marca 2021 r. (data nadania 29 marca 2021 r., data wpływu 30 marca 2021 r.) oraz pismem z 7 kwietnia 2021 r. (data nadania 7 kwietnia 2021 r., data wpływu 9 kwietnia 2021 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-2.4011.60.2021.1.AK z 3 marca 2021 r. (data wysłania 3 marca 2021 r., data doręczenia 22 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania świadczenia wdowiego z USA – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania świadczenia wdowiego z USA.


Z uwagi na braki formalne, pismem z 3 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.60.2021.1.AK (data wysłania 3 marca 2021 r., data doręczenia 22 marca 2021 r.), tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.


Pismem z 24 marca 2021 r. (data nadania 29 marca 2021 r., data wpływu 30 marca 2021 r.) oraz pismem z 7 kwietnia 2021 r. (data nadania 7 kwietnia 2021 r., data wpływu 9 kwietnia 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca pobiera świadczenie wdowie z USA, po swojej zmarłej żonie (świadczenie w kwocie … Wnioskodawca pobiera od 2017 r.), które otrzymuje na konto bankowe i z którego potrącane są podatek i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym wynika, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.


Renta wdowia z Social Security jest świadczeniem rodzinnym w rozumieniu polskiego prawa, zwolniona z PIT.


Wnioskodawca i jego zmarła żona przez 13 lat mieszkali i pracowali legalnie w USA. W 2017 roku żona Wnioskodawcy zmarła, wtedy Wnioskodawca wrócił do Polski. Po osiągnięciu wieku 62 lat, Wnioskodawca mógł ubiegać się o świadczenie wdowie po zmarłej żonie, finansowane przez Social Security USA. W październiku 2018 roku Wnioskodawca złożył stosowne dokumenty w konsulacie USA w …, celem załatwienia ww. świadczenia. W marcu 2019 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję przyznającą Mu świadczenie wdowie w wysokości … miesięcznie z wyrównaniem od października 2018 r., które Wnioskodawca otrzymuje nadal i które ciągle jest opodatkowane. Świadczenie to jest w USA traktowane jako świadczenie rodzinne, od którego nie jest potrącany podatek. Obecnie Wnioskodawca zamieszkuje w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie wdowie, przyznawane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, które jest zwolnione od podatku. W Polsce w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 21 ust. 1 pkt 8, świadczenia rodzinne są zwolnione z podatku dochodowego, a świadczenie wdowie jest również świadczeniem rodzinnym.

Czytając interpretacje wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr 0461-ITPB2.4511.1063.2016.2RS,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0115-KDIT-2.4011.92.2017.2.AG,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0114-KDIP3-3.4011.578.2017.2.JK2,


Wnioskodawca jest przekonany, że potrącanie z Jego świadczenia podatku dochodowego jest niezasadne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca pobiera świadczenie wdowie z USA, po swojej zmarłej żonie, które otrzymuje na konto bankowe i z którego potrącane są podatek i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Renta wdowia z Social Security jest świadczeniem rodzinnym w rozumieniu polskiego prawa, zwolniona z PIT. Wnioskodawca i jego zmarła żona przez 13 lat mieszkali i pracowali legalnie w USA. W 2017 roku żona Wnioskodawcy zmarła, wtedy Wnioskodawca wrócił do Polski. Po osiągnięciu wieku 62 lat, Wnioskodawca mógł ubiegać się o świadczenie wdowie po zmarłej żonie, finansowane przez Social Security USA. W październiku 2018 roku Wnioskodawca złożył stosowne dokumenty w konsulacie USA w …, celem załatwienia ww. świadczenia. W marcu 2019 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję przyznającą Mu świadczenie wdowie w wysokości … miesięcznie z wyrównaniem od października 2018 r., które Wnioskodawca otrzymuje nadal i które ciągle jest opodatkowane. Świadczenie to jest w USA traktowane jako świadczenie rodzinne, od którego nie jest potrącany podatek. Obecnie Wnioskodawca zamieszkuje w Polsce.


Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy świadczenie wdowie wypłacane przez Social Security Wnioskodawcy jako osobie zamieszkałej w Polsce, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych czy korzysta ze zwolnienia od tego podatku.


W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie w dniu 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178).

Wskazana Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania opisanych świadczeń. Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).


W myśl art. 5 ust. 1 ww. umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Jednocześnie, stosownie do art. 5 ust. 2 ww. umowy, postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

  1. prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
  2. przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.


W myśl art. 5 ust. 3 ww. umowy, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z powyższych przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód z tytułu świadczenia wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.


Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.


Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Wnioskodawcę z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.


Jednocześnie jednak, przyjmując za Wnioskodawcą, że renta wdowia otrzymywana z Social Security jest świadczeniem rodzinnym w rozumieniu polskiego prawa, to jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Polsce nie występuje zatem obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od ww. świadczenia oraz uwzględnienia go w zeznaniu podatkowym.


Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj