Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.43.2021.3.DR
z 7 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lutego 2021 r. (data wpływu 17 lutego 2021 r.), uzupełnionym 5 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, jakie wystąpią po stronie Wnioskodawcy:

  • w części dotyczącej zachowania prawa do zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, jakie wystąpią po stronie Wnioskodawcy.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 14 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4014.43.2021.2.DR, 0112-KDIL2-1.4011.228.2021.3.DJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 5 maja 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 13 stycznia 2016 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca zakupił wraz z żoną (nie mają rozdzielności majątkowej) nieruchomość – ziemię rolną, w celu powiększenia dotychczasowego gospodarstwa rolnego, o powierzchni 6,49 ha, za kwotę 194 000 zł. Wnioskodawca wraz z żoną został zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych od zakupu tej nieruchomości (co stanowiło pomoc de minimis w rolnictwie), ze względu na spełnienie warunków dotyczących powiększenia gospodarstwa rolnego (m.in. wielkość powiększonego gospodarstwa w przedziale od 11 do 300 ha i jednocześnie zobowiązując się do jego prowadzenia przez okres co najmniej 5 lat). Wnioskodawca wraz z żoną w dalszym ciągu prowadzi gospodarstwo rolne, małżonkowie są w posiadaniu kilku działek rolnych.

Wnioskodawca wraz z żoną planuje w 2021 r. sprzedaż jednej z działek – tej zakupionej 13 stycznia 2016 r. Kupującym jest osoba blisko spokrewniona – brat Wnioskodawcy, wraz ze swoją żoną (mają wspólność majątkową), którzy także prowadzą gospodarstwo rolne.

Kwota sprzedaży tej nieruchomości będzie wynosić także 194 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:



Czy w przypadku sprzedaży ww. nieruchomości rolnej po 13 stycznia 2021 r. (minie 5 lat) Wnioskodawca wraz z żoną nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, z którego został zwolniony w 2016 r.? Czy zapis art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych: „powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia” należy interpretować literalnie, jako 5 lat od danego dnia nabycia, czy w inny sposób, np. 5 pełnych lat od końca roku w którym nastąpiło nabycie? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on wraz z żoną zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, z którego zostali zwolnieni w ramach pomocy de minimis w rolnictwie ze względu na zapis art. 9 pkt 2 powyższej ustawy, który mówi o okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Dniem nabycia tej nieruchomości rolnej był 13 stycznia 2016 r. więc jakikolwiek dzień po terminie 13 stycznia 2021 r. zapewnia już okres 5 lat od dnia nabycia. Data w ustawie jest szczegółowo określona (dzień nabycia) i dodatkowe interpretacje tego zapisu nie są wymagane.

Poza tym prowadząc w dalszym ciągu gospodarstwo rolne, Wnioskodawca wraz z żoną mogliby sprzedać tą działkę rolną przed upływem 5 lat bez konieczności zobowiązania podatkowego od czynności cywilnoprawnych, gdyż spełnione jest zobowiązanie o prowadzeniu gospodarstwa co najmniej 5 lat, a nie danej działki rolnej.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo nieprawidłowe, a częściowo prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, jakie wystąpią po stronie Wnioskodawcy. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, jakie wystąpią po stronie kupującego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, zostało wydane/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815 ze zm.) – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje – w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2%.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy – podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. W myśl natomiast ust. 2 ww. przepisu – notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Jak wynika z przywołanych przepisów, zawarcie umowy sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym, a w przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza (jako płatnika) jest pobór tego podatku.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 powołanej ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, tzn. ma zastosowanie jeżeli zostaną spełnione wszystkie warunki w nim określone. Oznacza to, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, jak również dla zachowania prawa do zwolnienia koniecznym jest m.in. aby w wyniku nabycia w drodze umowy sprzedaży gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333), zostało utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha oraz gospodarstwo to było prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Ww. przepis nie przewiduje zatem regulacji, która by pozwalała zachować zwolnienie w przypadku zbycia w jakiejkolwiek formie części już posiadanego obszaru gospodarstwa rolnego powiększonego w wyniku zakupu własności gruntów (działek) stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym przed upływem ustawowego terminu 5 lat od dnia nabycia nieruchomości, w związku z którą to czynnością (czynnościami) przysługuje zwolnienie w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że 13 stycznia 2016 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca zakupił wraz z żoną (nie mają rozdzielności majątkowej) nieruchomość – ziemię rolną, w celu powiększenia dotychczasowego gospodarstwa rolnego, o powierzchni 6,49 ha, za kwotę 194 000 zł. Wnioskodawca wraz z żoną został zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych od zakupu tej nieruchomości (co stanowiło pomoc de minimis w rolnictwie), ze względu na spełnienie warunków dotyczących powiększenia gospodarstwa rolnego (m.in. wielkość powiększonego gospodarstwa w przedziale od 11 do 300 ha i jednocześnie zobowiązując się do jego prowadzenia przez okres co najmniej 5 lat). Wnioskodawca wraz z żoną w dalszym ciągu prowadzi gospodarstwo rolne, małżonkowie są w posiadaniu kilku działek rolnych. Wnioskodawca wraz z żoną planuje w 2021 r. sprzedaż jednej z działek – tej zakupionej 13 stycznia 2016 r.

Zatem zgodnie z brzmieniem obowiązujących przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca chcąc zachować prawo do zwolnienia z opodatkowania ma obowiązek prowadzenia przez okres 5 lat gospodarstwa rolnego powiększonego o nabytą w styczniu 2016 r. działkę. Warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – jak już wskazano powyżej – muszą być spełnione łącznie – w tym przypadku warunek powiększenia gospodarstwa rolnego, a następnie warunek prowadzenia przez nabywcę, przez wymagany ustawowo okres gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia.

Dla zachowania zwolnienia podatkowego wynikającego z powyższego przepisu nabywca nieruchomości, które weszły w skład gospodarstwa rolnego powinien prowadzić to powiększone gospodarstwo rolne (obejmujące wszystkie działki nabyte tytułem zakupu i objęte zwolnieniem podatkowym jak również dotychczas wchodzące w skład gospodarstwa rolnego a będące jego częścią w chwili zakupu) przez 5 lat od dnia nabycia.

W doktrynie podkreśla się, że celem ustanowienia omawianego zwolnienia jest wspieranie zakładania gospodarstw rolnych i prowadzenia w nich produkcji oraz poprawa struktury agrarnej, przede wszystkim przez powiększenie obszaru gospodarstw rolnych. Tak więc obszar powiększonego gospodarstwa rolnego nie może być w jakikolwiek sposób uszczuplony w okresie 5 lat od dnia jego nabycia, a zbycie jakiejkolwiek części tego gospodarstwa powoduje utratę zwolnienia od podatku w całości.



Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że prowadząc w dalszym ciągu gospodarstwo rolne, Wnioskodawca wraz z żoną mogliby sprzedać działkę rolną zakupioną w 2016 r. przed upływem 5 lat bez konieczności zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż spełnione jest zobowiązanie o prowadzeniu gospodarstwa co najmniej 5 lat, a nie danej działki rolnej. Należy stwierdzić, że w zaistniałej sytuacji, w wyniku sprzedaży przez Wnioskodawcę działki zakupionej w 2016 r. przed upływem 5 lat od dnia nabycia, gospodarstwo rolne Wnioskodawcy byłoby już prowadzone w innym kształcie niż to, co do którego zastosowano zwolnienie.

Z ww. przyczyn, jeżeli Wnioskodawca dokonałby, przed upływem 5 lat od dnia nabycia, zbycia zakupionego 13 stycznia 2016 r. gruntu, w związku nabyciem którego skorzystał ze zwolnienia, byłby on zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu tej działki rolnej; utraciłby bowiem wówczas całkowicie prawo do zwolnienia z opodatkowania wymienionym podatkiem.



W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do istoty zapytania Wnioskodawcy, tj. do kwestii jak należy liczyć 5-cio letni okres, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ww. ustawy raz jeszcze wskazać należy, że przepis ten mówi o prowadzeniu gospodarstwa przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Literalna wykładnia ww. przepisu prowadzi zatem do wniosku, że wymagany okres prowadzenia gospodarstwa upływa po pięciu latach od dnia nabycia, czyli w omawianej sprawie upływa z dniem 13 stycznia 2021 r. Wobec tego w przypadku sprzedaży przedmiotowej działki po upływie 5 lat od dnia nabycia, czyli po 13 stycznia 2021 r., Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, nie utraci bowiem prawa do zwolnienia, z którego skorzystał w związku z jej nabyciem.



W tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Żona Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, jakie wystąpią po jej stronie winna wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj