Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.232.2021.1.SL
z 17 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 16 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) realizując zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych będzie realizować projekt pn. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.3 „Poprawa efektywności energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w sektorze publicznym i mieszkaniowym” Osi III „Efektywna i zielona energia” objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020.


Nieruchomość, która objęta będzie termomodernizacją stanowi własność Gminy (…) i jest na niej ustanowiony trwały zarząd na rzecz Szkoły Podstawowej w (…) będącej jednostką organizacyjną Gminy (…). Projekt obejmuje: modernizację instalacji centralnego ogrzewania, docieplenie ścian, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację oświetlenia oraz montaż instalacji odnawialnych źródeł energii.


W budynku znajduje się Punkt Przedszkolny, z którego korzystają dzieci z terenu Gminy (…) oraz lokal mieszkalny - Dom Nauczyciela. W części zajętej przez Punkt Przedszkolny wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. w zakresie realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących edukacji publicznej.


Lokal mieszkalny jest wynajmowany osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (emerytowana nauczycielka). Z tego tytułu pobierana jest opłata w formie czynszu, która jest zwolniona z podatku VAT. Odrębnie pobierana jest opłata za media (rozliczanie ryczałtowe), tj. woda i ścieki w kwocie 42,48 zł miesięcznie brutto opodatkowane stawką 8% oraz centralne ogrzewanie w kwocie 132,00 zł miesięcznie brutto opodatkowane stawką 23%.


Organem prowadzącym projekt jest Gmina (…), która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione w związku z realizacją projektu wydatki wystawiane będą na Gminę (…). 1 stycznia 2017 r. Gmina (…) wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (w tym Szkoła Podstawowa w (…)) dokonała centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług. Po zakończeniu realizacji zadania Gmina przekaże powstałą infrastrukturę w użytkowanie Szkole Podstawowej w (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)” .


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki związane z realizacją ww. inwestycji będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających, zwolnionych i opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jednakże w naszej ocenie związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi jest zbyt nieuchwytny i marginalny by dawał gminie prawo do odliczenia.


Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, iż głównym celem dokonywanych zakupów jest wykonywanie zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach edukacji publicznej oraz utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.


W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina (…) realizując zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych będzie realizować projekt pn. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.3 „Poprawa efektywności energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w sektorze publicznym i mieszkaniowym” Osi III „Efektywna i zielona energia” objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020.


Nieruchomość, która objęta będzie termomodernizacją stanowi własność Gminy (…) i jest na niej ustanowiony trwały zarząd na rzecz Szkoły Podstawowej w (…) będącej jednostką organizacyjną Gminy (…). Projekt obejmuje: modernizację instalacji centralnego ogrzewania, docieplenie ścian, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację oświetlenia oraz montaż instalacji odnawialnych źródeł energii.


W budynku znajduje się Punkt Przedszkolny, z którego korzystają dzieci z terenu Gminy (…) oraz lokal mieszkalny - Dom Nauczyciela. W części zajętej przez Punkt Przedszkolny wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. w zakresie realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących edukacji publicznej.


Lokal mieszkalny jest wynajmowany osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (emerytowana nauczycielka). Z tego tytułu pobierana jest opłata w formie czynszu, która jest zwolniona z podatku VAT. Odrębnie pobierana jest opłata za media (rozliczanie ryczałtowe), tj. woda i ścieki w kwocie 42,48 zł miesięcznie brutto opodatkowane stawką 8% oraz centralne ogrzewanie w kwocie 132,00 zł miesięcznie brutto opodatkowane stawką 23%.


Organem prowadzącym projekt jest Gmina (…), która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione w związku z realizacją projektu wydatki wystawiane będą na Gminę (…). 1 stycznia 2017 r. Gmina (…) wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (w tym Szkoła Podstawowa w (…)) dokonała centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług. Po zakończeniu realizacji zadania Gmina przekaże powstałą infrastrukturę w użytkowanie Szkole Podstawowej w (…).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)”.


Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów prawa należy podkreślić, że zasadą jest uzależnienie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od spełnienia określonych warunków w tym w szczególności od tego czy towary lub usługi, z którymi wiąże się podatek naliczony wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wykluczają możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami lub usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Powyższe prowadzi do stwierdzenia, iż w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od opodatkowania i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie ma możliwości zastosowania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim został on wykorzystany do działalności opodatkowanej należy mieć na uwadze, że celem powyższych regulacji jest realizowanie zasad neutralności i proporcjonalności podatku od towarów i usług.


Z okoliczności sprawy wynika, że termomodernizacji podlega budynek Szkoły w (…). W budynku znajduje się Punkt Przedszkolny, z którego korzystają dzieci z terenu Gminy oraz lokal mieszkalny - Dom Nauczyciela. W części zajętej przez Punkt Przedszkolny wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. w zakresie realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących edukacji publicznej. Lokal mieszkalny jest wynajmowany osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (emerytowanej nauczycielce). Z tego tytułu pobierana jest opłata w formie czynszu, która jest zwolniona z podatku VAT.


Tym samym należy stwierdzić, że budynek Szkoły – który, jak wynika z opisu sprawy będzie służył do realizacji zadań własnych Gminy oraz będzie wynajmowany osobie fizycznej - będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych z opodatkowania.


Ponadto, okoliczności przedstawione w opisie sprawy wskazują, że realizacja Projektu polegającego na termomodernizacji budynku Szkoły nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem fakt pobierania opłat za media (wodę i ścieki) oraz centralne ogrzewanie nie ma wpływu na Wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu. Zatem Gminie w odniesieniu do poniesionych wydatków nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.


Pobierane przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej opłaty za koszty eksploatacyjne związane ze zużyciem mediów w części budynku Szkoły (lokalu mieszkalnym) podlegają opodatkowaniu podatkiem jako świadczenie, które nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu.


Termomodernizacja budynku Szkoły w ramach Projektu nie jest związana bezpośrednio ze zużyciem wody, odbiorem ścieków oraz ogrzewaniem, w analizowanym przypadku nie dochodzi bowiem do przeniesienia na osobę fizyczną wynajmującą lokal mieszkalny kosztów termomodernizacji tej Szkoły.

Efekty realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)” będą wykorzystywane równocześnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT – wynajem lokalu mieszkalnego oraz do realizacji zadań z zakresu edukacji publicznej – bezpłatne użyczenie części budynku Szkoły na potrzeby Punktu Przedszkolnego. Termomodernizacja Budynku w ramach Projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi i nie będzie miała związku z faktycznym kosztem mediów i ogrzewania. Pobieranie opłat za media i ogrzewanie dotyczą eksploatacji, a nie kosztów poniesionych na realizację przedmiotowego Projektu.


Podsumowując, w związku z tym, że termomodernizacja budynku Szkoły związana jest z czynnościami zwolnionymi oraz niepodlegającymi podatkowi VAT, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w (…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, uznano za prawidłowe.
br>

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj