Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.262.2021.1.SL
z 11 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wskazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn.: „(...)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wskazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn.: „(...)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (…) jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności uczelni jest kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne. Koszty działalności pokrywane są z subwencji i dotacji z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.


Wnioskodawca w (...) realizuje projekt „(...)”.


Głównym celem projektu jest opracowanie technologii identyfikacji odmian pszenicy z wykorzystaniem innowacyjnej techniki genotypowania przez sekwencjonowanie (GBS – genotyping-by-sequencing). Wysokoprzepustowa technologia sekwencjonowania NGS (next-generation sequencing) fragmentów genomowego DNA pozwoli na wygenerowanie od kilkuset do kilkunastu tysięcy markerów molekularnych. Efektem metody będzie stworzenie profilu DNA każdej badanej odmiany na bazie wygenerowanych markerów molekularnych. Opracowana i zweryfikowana metoda pozwoli na szybkie i tanie identyfikowanie odmian pszenicy. Co ważne, zasięg przygotowanej metody nie będzie ograniczony jedynie do pszenicy, ponieważ będzie można zaimplementować to rozwiązanie do innych gatunków roślin uprawnych. Skonstruowanie bibliotek DNA, proces sekwencjonowania oraz analizy bioinformatyczne zostaną przeprowadzone przez zespół pracowników naukowych Katedry (...) Wnioskodawcy w (...) mających odpowiednie doświadczenie w pracy z podobną technologią. Weryfikacja opracowanej metody zostanie przeprowadzona na bazie odmian pochodzących z różnych państw stanowiących referencję. Cele szczegółowe opisywanej operacji to:

  1. opracowanie profili DNA odmian pszenicy zwyczajnej znajdujących się w Krajowym Rejestrze lub Katalogu Wspólnotowym,
  2. wykazanie skuteczności tej metody identyfikacji odmian pszenicy w porównaniu do klasycznych metod bazujących na pomiarach cech morfologicznych i fizjologicznych,
  3. wsparcie firmy hodowlanej w charakteryzowaniu rodów przygotowywanych do rejestracji jako potencjalne, nowe odmiany.


Rezultatem opisywanej operacji będzie opracowana technologia identyfikacji odmian pszenicy. Zarówno producenci zbóż jak i hodowcy będą mogli nieodpłatnie skorzystać z opracowanego narzędzia, które z dużą dokładnością pozwoli na określenie odmiany badanej pszenicy. Gotowe wzorce będą mogły być bezpośrednio wykorzystywane do przyrównania profilu DNA „niepewnej” odmiany z wzorcami odmian certyfikowanych. Wykorzystanie opisywanej metody w hodowli pszenicy może mieć szerokie zastosowanie umożliwiające wykazanie odrębności genetycznej nowych odmian. Wyniki operacji zostaną opublikowane i rozpowszechnione na łamach czasopism naukowych i popularnonaukowych.

Efekty, zgodnie z założeniami projektu, będą również rozpropagowywane na stronie internetowej projektu, Agencji (…) oraz Komisji Europejskiej. Dostęp do efektów nieodpłatnie będą mieć wszystkie zainteresowane osoby czy przedsiębiorstwa. Nie przewiduje się komercjalizacji uzyskanej technologii.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wskazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm. - prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.


Wnioskodawca w (...) stoi na stanowisku, że Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego w ramach zakupów podatku VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu wyniki badań nie są, ani nie będą wykorzystywane do prowadzenia opodatkowanej działalności w zakresie świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, lecz będą przekazywane i udostępniane nieodpłatnie m.in. na stronie internetowej projektu, Agencji (…), Komisji Europejskiej. Dostęp do efektów nieodpłatnie będą mieć wszystkie zainteresowane osoby czy przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Uczelnia nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(...)”.


Rezultatem opisywanej operacji będzie opracowana technologia identyfikacji odmian pszenicy. Zarówno producenci zbóż jak i hodowcy będą mogli nieodpłatnie skorzystać z opracowanego narzędzia, które z dużą dokładnością pozwoli na określenie odmiany badanej pszenicy. Wyniki operacji zostaną opublikowane i rozpowszechnione na łamach czasopism naukowych i popularnonaukowych.

Efekty, zgodnie z założeniami projektu, będą również rozpropagowywane na stronie internetowej projektu, Agencji (…) oraz Komisji Europejskiej. Dostęp do efektów nieodpłatnie będą mieć wszystkie zainteresowane osoby czy przedsiębiorstwa. Nie przewiduje się komercjalizacji uzyskanej technologii.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, po zakończeniu Projektu Uczelnia będzie wykorzystywać jego efekty do czynności niepodlegających opodatkowaniu - nie przewiduje się komercjalizacji uzyskanej technologii. Dostęp do efektów nieodpłatnie będą mieć wszystkie zainteresowane osoby czy przedsiębiorstwa.


W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. „(...)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj