Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.825.2020.2.ŁS
z 12 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni wraz z mężem przez cały rok podatkowy 2019 pozostawali w ustroju małżeńskiej wspólności ustawowej, stale od lat zamieszkują na terytorium RP (w tym przez cały rok podatkowy 2019) i są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 1996 r. są współwłaścicielami na zasadach małżeńskiej wspólności ustawowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, wybudowanego w latach 1993-1997. W dniu 21 sierpnia 2019 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - ulepszenia polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania do budynku mieszkalnego - zakupu wraz z usługą montażu trzyfunkcyjnego systemu klimatyzacji obejmującego chłodzenie i ogrzewanie oraz osuszanie budynku, zasilanego energią elektryczną, rezygnując jednocześnie z ogrzewania budynku starym piecem węglowym opalanym dotychczas węglem. Wodę użytkową Wnioskodawczyni podgrzewa w bojlerze elektrycznym.

Zakupione urządzenie trzyfunkcyjne spełnia warunek art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Pozostaje w bezpośrednim związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, gdyż wskutek likwidacji starego kotła węglowego tzw. kopciucha służącego dotychczas do ogrzewania domu, obecnie zużywane jest tylko tyle energii, ile jest wymagane do utrzymania temperatury pokojowej w zakresie 21-22 stopni Celsjusza w czasie obecności Wnioskodawczyni w domu. Dzięki wmontowanym termostatom urządzenie to zużywa tylko tyle niskoemisyjnej energii elektrycznej, ile jest wymagane do osiągnięcia zadanej temperatury w czasie bytności w domu, co pozwala zimą na zdecydowanie mniejsze zużycie niskoemisyjnej energii elektrycznej potrzebnej do ogrzania domu, bez strat związanych z przegrzaniem budynku i wietrzeniem lub jego niepotrzebnym ogrzewaniem podczas nieobecności w godzianach pracy. Ponadto zakupione urządzenie jest zasilane tzw. niskoemisyjną energią elektryczną, co z kolei pozwoliło na rezygnację ze starego pieca węglowego opalanego węglem, który nie spełnia norm niskoemisyjnych. Funkcje zakupionego urządzenia pozwalają więc na zmniejszenie zużycia energii w zakresie ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego dzięki wbudowanym termostatom zapewniającym osiągnięcie zadanej temperatury grzania bez niepotrzebnego przegrzania budynku lub jego ogrzewania podczas nieobecności w pracy. W żądanej funkcji grzania urządzenie zużywa energię elektryczną potrzebną tylko do osiągnięcia zadanej temperatury, np. 21 stopni Celsjusza, a następnie się wyłącza. Załącza się automatycznie dopiero wtedy, gdy temperatura w pomieszczeniach poddanych funkcji ogrzewania spadnie poniżej ustawionej temperatury, co skutkuje tym, że energia elektryczna potrzebna do ogrzania budynku jest zużywana tylko wtedy, gdy wymaga to jego ogrzania do zadanej temperatury i kiedy przebywają w nim domownicy w normalnym cotygodniowym cyklu życia. Zużycie energii elektrycznej do ogrzania budynku jest więc ograniczone do minimum niezbędnego do osiągnięcia tzw. temperatury pokojowej w funkcji grzania. Po jej osiągnięciu energia elektryczna nie jest niepotrzebnie zużywana, jak to miało miejsce dotychczas podczas korzystania z kopciucha opalanego węglem bez zasobnika na węgiel czy dozownika paliwa stałego. Wskutek tego nie zużywa się do ogrzewania domu niepotrzebnych ilości węgla podczas nieobecności w domu w czasie przebywania w pracy ani podczas szybkiego dogrzewania budynku po powrocie z pracy lub dogrzewania go na noc, żeby rano nie był zbytnio wychłodzony przed wyjściem do pracy. Zakupione urządzenie pozwala więc na znaczne zmniejszenie zużycia energii w zakresie ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego dzięki wbudowanym termostatom oraz zapewnia rezygnację ze starego pieca węglowego wykorzystywanego dotychczas do ogrzewania domu.


Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że opisane we wniosku wydatki związane z zakupem i montażem systemu klimatyzacji:


  • nie zostały sfinansowane ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW,
  • nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie,
  • nie zostały zaliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża do kosztów uzyskania przychodów,
  • nie zostały odliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża od przychodów na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej niż ulga termomodernizacyjna.


System klimatyzacji z funkcją grzania nie jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze. Obecnie system klimatyzacji wielofunkcyjnej wytwarza ciepło z energii elektrycznej z sieci T., a niebawem zasilany będzie z „zielonej” energii pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej, zamontowanej na dachu domu, w ramach programu „Czyste powietrze”. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia VAT. Faktura ……….. została wystawiona dnia 21 sierpnia 2019 r. na zakup wraz z montażem systemu klimatyzacji wielofunkcyjnej z naliczonym podatkiem VAT (kopia załączona do wniosku). Faktura dokumentująca poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne została wystawiona tylko na Wnioskodawczynię, która pozostaje w związku małżeńskim z G. B. i w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej. Ponadto wskutek poniesionych wydatków Wnioskodawczyni wraz z mężem zrezygnowała ze starego pieca węglowego tzw. kopciucha jako źródła ciepła do ogrzania domu i od czasu montażu klimatyzacji wielofunkcyjnej ogrzewa dom przy jej wyłącznym użyciu za pomocą funkcji grzania (zakres do + 30 stopni Celsjusza) i z wykorzystaniem termostatów i tzw. timera, aby funkcja grzania załączała się tylko wtedy, żeby uzyskać i utrzymać temperaturę pokojową tylko w okresach bytności w domu po pracy, co pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu energii niezbędnej do ogrzania domu i jej zużycia tylko wtedy gdy jest to niezbędne z pobytem w domu domowników.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zakup wraz z usługą montażu wielofunkcyjnego systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania w zakresie do + 30 stopni Celsjusza, zasilanego energią elektryczną, w miejsce starego kotła węglowego opalanego węglem (tzw. kopciucha) mieści się w kategorii przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów uprawniającego do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zakup wraz z usługą montażu wielofunkcyjnego systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania w zakresie do + 30 stopni Celsjusza, zasilanego energią elektryczną w miejsce starego kotła węglowego opalanego węglem, mieści się w kategorii przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów uprawniającego do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o PIT w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129a tej ustawy, ponieważ zakupiony wielofunkcyjny system klimatyzacji:


  1. spełnia dwie funkcje - chłodzenia latem w zakresie temperatur 17 stopni C - 32 stopni C i ogrzewania zimą w zakresie temperatur 0 stopni C - 30 stopni C, czyli służy m. in. do ogrzewania budynku jako nowe niskoemisyjne źródło ciepła w rozumieniu ustawy o termomodernizacji,
  2. jest zasilany niskoemisyjną energią elektryczną, co pozwoliło na wyeliminowanie i rezygnację z ogrzewania za pomocą starego kotła węglowego opalanego węglem oraz zminiejszeszenie ilości energii potrzebnej do ogrzania domu, stanowi więc niewątpliwie ulepszenie termomodernizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o termodernizacji,
  3. umożliwia i zapewnia znaczne oszczędności w faktycznym zużyciu energii niezbędnej do ogrzania domu, gdyż dzięki wmontowanym termostatom i tzw. timera pozwala, aby funkcja grzania załączała się tylko wtedy, żeby uzyskać i utrzymać temperaturę pokojową tylko w okresach bytności w domu po pracy, co pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu energii niezbędnej do ogrzania domu i jej zużycia tylko wtedy, gdy jest to związane z pobytem w domu domowników,
  4. umożliwia zasilanie tzw. zieloną energią pochodzącą z domowej instalacji fotowoltaicznej, którą Wnioskodawczyni zamierza zamontować w ramach programu rządowego „Czyste powietrze” i co było głównym celem zamontowania tego urządzenia w miejsce starego kopciucha opalanego węglem, co spowoduje znaczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej pochodzącej z sieci T.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stany faktycznego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h, a w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zmieniono brzmienie art. 11 ust. 1 i 2. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne tzw. ulgę termomodernizacyjną.

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Wobec powyższego adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane).

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554) użyte w ustawie określenia przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W tym miejscu zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.

Tym samym prawo do ulgi termomodernizacyjnej będzie przysługiwać jeżeli podatnik w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków poniósł wydatki na zakup i montaż klimatyzacji, która jest pompą ciepła lub ma wbudowaną pompę ciepła oraz wykaże związek poniesionego wydatku z ww. przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Z opisu sprawy wynika, w szczególności, że Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - ulepszenia polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego - zakupu wraz z usługą montażu trzyfunkcyjnego systemu klimatyzacji obejmującego chłodzenie i ogrzewanie oraz osuszanie budynku, zasilanego energią elektryczną, rezygnując jednocześnie z ogrzewania budynku starym piecem węglowym opalanym dotychczas węglem. Wodę użytkową Wnioskodawczyni podgrzewa w bojlerze elektrycznym. Zakupione urządzenie trzyfunkcyjne spełnia warunek art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Pozostaje w bezpośrednim związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, gdyż wskutek likwidacji starego kotła węglowego tzw. kopciucha służącego dotychczas do ogrzewania domu, obecnie zużywane jest tylko tyle energii, ile jest wymagane do utrzymania temperatury pokojowej w zakresie 21-22 stopni Celsjusza w czasie obecności Wnioskodawczyni w domu. Dzięki wmontowanym termostatom urządzenie to zużywa tylko tyle niskoemisyjnej energii elektrycznej, ile jest wymagane do osiągnięcia zadanej temperatury w czasie bytności w domu, co pozwala zimą na zdecydowanie mniejsze zużycie niskoemisyjnej energii elektrycznej potrzebnej do ogrzania domu, bez strat związanych z przegrzaniem budynku i wietrzeniem lub jego niepotrzebnym ogrzewaniem podczas nieobecności w godzianach pracy. Ponadto zakupione urządzenie jest zasilane tzw. niskoemisyjną energią elektryczną, co z kolei pozwoliło na rezygnację ze starego pieca węglowego opalanego węglem, który nie spełnia norm niskoemisyjnych. Funkcje zakupionego urządzenia pozwalają więc na zmniejszenie zużycia energii w zakresie ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego dzięki wbudowanym termostatom zapewniającym osiągnięcie zadanej temperatury grzania bez niepotrzebnego przegrzania budynku lub jego ogrzewania podczas nieobecności w pracy.


Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że opisane we wniosku wydatki związane z zakupem i montażem systemu klimatyzacji:


  • nie zostały sfinansowane ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW,
  • nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie,
  • nie zostały zaliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża do kosztów uzyskania przychodów,
  • nie zostały odliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża od przychodów na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej niż ulga termomodernizacyjna.


System klimatyzacji z funkcją grzania nie jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze.

Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia VAT. Faktura VAT …… została wystawiona dnia 21 sierpnia 2019 r. na zakup wraz z montażem systemu klimatyzacji wielofunkcyjnej z naliczonym podatkiem VAT (kopia załączona do wniosku). Faktura dokumentująca poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne została wystawiona tylko na Wnioskodawczynię, która pozostaje w związku małżeńskim z G. B. i w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro jak wskazuje Wnioskodawczyni system klimatyzacji z funkcją grzania nie jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze to poniesione wydatki na zakup i montaż ww. urządzenia nie mogą zostać uznane za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj