Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.225.2021.1.MC
z 21 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 kwietnia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (NIP nr (...)) i stroną (jednym z Beneficjentów) Umowy o przyznaniu pomocy nr (...) zawartej w dniu 4 lutego 2021 r. w (...) pomiędzy (...) a Beneficjentami.


Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji: „(...)”.


Na podstawie Umowy Beneficjentom została przyznana pomoc publiczna ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz z krajowych środków publicznych. Pomoc będzie wypłacana przez (...) w transzach po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o wypłatę. Do wniosku o wypłatę Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć m.in. oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. (...) oczekuje przy tym, że wraz z wnioskiem o wypłatę Wnioskodawca przedłoży również interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej, potwierdzającą stanowisko Wnioskodawcy w kwestii braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego co będzie miało w konsekwencji wpływ na kwalifikowalność podatku VAT.


Wnioskodawca zaznacza przy tym, iż zdaje sobie sprawę, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w interpretacji będą więc jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w sytuacji powyżej opisanej przez Niego powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Zgodnie z Umową Wnioskodawca w ramach projektu będzie wykonywał zadania polegające na:

  • przygotowaniu zaplecza szkółkarskiego do posadzenia sadzonek wierzby, stanowiącej pokarm dla zwierząt włączonych do prac badawczych oraz na poletkach wdrożeniowych zlokalizowanych poza terenem (...) w (...), m.in. na terenie (...),
  • przygotowaniu sadzonek wierzby przed wysadzeniem na poletka wdrożeniowe w nadleśnictwie i u rolników, nadzór uprawy sadzonek,
  • przygotowaniu poletek doświadczalnych - wygrodzenie powierzchni do przetrzymywania jeleniowatych, włączonych do badań, zabezpieczenie terenu przed atakami drapieżników. Poletka służyć będą prowadzeniu obserwacji preferencji żywieniowych danieli w odniesieniu do badanych różnych kultywarów wierzby wiciowej (Salix viminalis),
  • prowadzeniu badań i analiz morfologicznych i biochemicznych krwi w/w zwierząt oraz grup kontrolnych w kilku etapach prowadzonych prac naukowo-badawczych,
  • ogólnej i szczegółowej analizie biochemicznej pędów wierzby pochodzących od 8 różnych kultywarów,
  • analizie podstawowych cech rzeźnych tusz pochodzących od zwierząt doświadczalnych w celu ustalenie ewentualnego wpływu wprowadzenia żeru pędowego opartego na wierzbie wiciowej na badane cechy.


Celem doświadczenia będzie wdrożenie innowacyjnych elementów do technologii chowu fermowego jeleniowatych oraz jednoczesne wdrożenie w gospodarstwach rolnych trwałych rozwiązań zwiększających zazielenienie, które pozwolą na ograniczenie szkód w uprawach wyrządzanych przez wolno żyjące jeleniowate.


Nabyte do realizacji projektu towary i usługi wykorzystywane będą jedynie i wyłącznie do czynności związanych z projektem a projekt realizowany przez Beneficjentów a w tym przez Wnioskodawcę służyć będzie czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT.


Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą przez Wnioskodawcę udostępniane nieodpłatnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Umowy pn. „(...)”?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w/w Umowy.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary oraz usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Zgodnie z tą zasadą Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w/w Umowy, gdyż celem Umowy jest opracowanie i nieodpłatne, publiczne udostępnienie znacznie udoskonalonej technologii chowu fermowego jeleniowatych oraz wdrożenie w gospodarstwach rolnych trwałych rozwiązań zwiększających zazielenienie.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży udoskonalonej technologii a w związku z tym nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej Umowy.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zatem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


Jednocześnie obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem nabycie towarów i usług w ramach realizacji przez Wnioskodawcę przedmiotowej Umowy nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Umowy, ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją Umowy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i stroną (jednym z Beneficjentów) Umowy o przyznaniu pomocy zawartej w dniu 4 lutego 2021 r. w (...) pomiędzy (...) a Beneficjentami. Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji: „(...)”. Na podstawie Umowy Beneficjentom została przyznana pomoc publiczna ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz z krajowych środków publicznych.


Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Zgodnie z Umową Wnioskodawca w ramach projektu będzie wykonywał zadania polegające na przygotowaniu zaplecza szkółkarskiego do posadzenia sadzonek wierzby, stanowiącej pokarm dla zwierząt włączonych do prac badawczych oraz na poletkach wdrożeniowych zlokalizowanych poza terenem (...) w (...), m.in. na terenie (...), przygotowaniu sadzonek wierzby przed wysadzeniem na poletka wdrożeniowe w nadleśnictwie i u rolników, nadzorze uprawy sadzonek, przygotowaniu poletek doświadczalnych (wygrodzenie powierzchni do przetrzymywania jeleniowatych, włączonych do badań, zabezpieczenie terenu przed atakami drapieżników), prowadzeniu badań i analiz morfologicznych i biochemicznych krwi w/w zwierząt oraz grup kontrolnych w kilku etapach prowadzonych prac naukowo-badawczych, ogólnej i szczegółowej analizie biochemicznej pędów wierzby pochodzących od 8 różnych kultywarów oraz analizie podstawowych cech rzeźnych tusz pochodzących od zwierząt doświadczalnych w celu ustalenie ewentualnego wpływu wprowadzenia żeru pędowego opartego na wierzbie wiciowej na badane cechy.


Celem doświadczenia będzie wdrożenie innowacyjnych elementów do technologii chowu fermowego jeleniowatych oraz jednoczesne wdrożenie w gospodarstwach rolnych trwałych rozwiązań zwiększających zazielenienie, które pozwolą na ograniczenie szkód w uprawach wyrządzanych przez wolno żyjące jeleniowate.


Nabyte do realizacji projektu towary i usługi wykorzystywane będą jedynie i wyłącznie do czynności związanych z projektem a projekt realizowany przez Beneficjentów a w tym przez Wnioskodawcę służyć będzie czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą przez Wnioskodawcę udostępniane nieodpłatnie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją „(...)”.


Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą przez Wnioskodawcę udostępniane nieodpłatnie. Ponadto, nabyte do realizacji projektu towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do czynności związanych z projektem, a projekt realizowany przez Wnioskodawcę służyć będzie czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowaną operacją, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją „(...)”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tej operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj