Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.168.2021.2.WL
z 28 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.), uzupełnionym pismami z 19 maja 2021 r. (data wpływu) oraz z 25 maja 2021 r. (wg daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania z zakresu budowy kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), budowy studni głębinowej, podłączenia sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, budowy zbiornika na popłuczyny, wykonania sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ... – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

16 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania z zakresu budowy kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), budowy studni głębinowej, podłączenia sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, budowy zbiornika na popłuczyny, wykonania sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ....

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami otrzymanymi 19 maja 2021 r. oraz 25 maja 2021 r., o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gminie ... zostało przyznane dofinansowanie na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina w dniu ...2020 roku podpisała umowę o dofinansowanie. Przedsięwzięcie dotyczy budowy ujęcia wody składającego się ze studni głębinowej, kontenerowej stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornika na popłuczyny, sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., dz. ewid. 1, obr. ..., gm. ....

Powierzchnia zabudowy budynkiem SUW wynosi 20,03 m2. Budynek o konstrukcji lekkiej szkieletowej kontenerowej. Planowany całkowity koszt realizacji zadania wraz z kosztami ogólnymi wynosi … zł brutto. Podatek VAT wynosi … zł. Podatek VAT został uznany we wniosku jako koszt kwalifikowalny. Wnioskowana kwota pomocy wynosi … zł kosztów kwalifikowalnych.

Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zadania związanego z realizacją zadania jako nabywca widnieć będzie Gmina ....

Nowo wybudowana stacja uzdatniania wody i budynki hydroforni pozostaną własnością Gminy. Nowa SUW będzie ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy. Inwestycja będzie realizowana przez Gminę ze środków własnych oraz z dofinansowania z PROW. Zatem beneficjentem środków z PROW będzie Gmina. W celu budowy ujęcia i SUW Gmina będzie dokonywać zakupów usług inwestycyjnych od podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%. Po zakończeniu inwestycji właścicielem ujęcia wybudowywanej stacji uzdatniania wody będzie w dalszym ciągu Gmina.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Gmina nie zamierza wykorzystywać inwestycji objętej zakresem pytania do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Zainteresowany w piśmie z 25 maja 2021 r. (wg daty wpływu), ostatecznie wskazał:

Dokładna nazwa przedsięwzięcia: „...”.

Gminie ... zostało przyznane dofinansowanie na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina w dniu ...2020 roku podpisała umowę o dofinansowanie. Wybrano już wykonawcę robót budowlanych i przekazano plac budowy. Przedsięwzięcie dotyczy budowy ujęcia wody składającego się ze studni głębinowej, kontenerowej stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornika na popłuczyny, sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., dz. ewid. 1, obr. ..., gm. ....

Po zakończeniu realizacji zadania wybudowane elementy przedsięwzięcia takie jaki: ujęcie wody, składające się ze studni głębinowej, kontenerowej, stacji uzdatniania wody (SUW), sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornik na popłuczyny, sieci międzyobiektowe wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ... - Gmina ... przekaże na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia swojej spółce komunalnej (100 % udział gm. ...) - tj. Zakładowi Sp. z o.o. W związku z powyższym wybudowane elementy przedsięwzięcia dotyczące budowy ujęcia wody, składającego się ze studni głębinowej, kontenerowej, stacji uzdatniania wody (SUW), sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornik na popłuczyny, sieci międzyobiektowe wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., Wnioskodawca Gmina ... wykorzysta do czynności nieopodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zdarzeniem, Gmina ... będzie miała możliwość odliczenia kwot podatku od towaru i usług od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur wystawionych na Gminę dokumentujących realizację zadań z zakresu mającej nastąpić budowy kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), budowy studni głębinowej, podłączenia sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, budowy zbiornika na popłuczyny, wykonanie sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ...?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku z 19 maja 2021 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie ... nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją polegającą na budowie kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), budowy studni głębinowej, podłączenia sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, budowy zbiornika na popłuczyny, wykonanie sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ... gdyż wymieniona inwestycja nie będzie wykorzystywana bezpośrednio do celów zarobkowych przez Gminę i nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy tego odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę ... czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w tym przypadku Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym istotne dla odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch następujących warunków: posiadanie statusu podatnika VAT i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Gminy, w przypadku realizacji inwestycji polegającej na budowie ujęcia wody i nowej stacji uzdatniania wody (SUW) jeden z tych warunków dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, tj. nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Prawo zaś do odliczenia podatku VAT powstaje w momencie ponoszenia wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami z wykazanym na nich podatkiem VAT, tj. wówczas gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Zatem w momencie nabywania usług budowy ujęcia wody, składającego się ze studni głębinowej, kontenerowej stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornika na popłuczyny, sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., Gmina nie będzie: podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem inwestycja jest realizowana przez Gminę w ramach władztwa publicznego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, nabywane usługi dotyczące inwestycji nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ujęcia wody, składającego się ze studni głębinowej, kontenerowej stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornika na popłuczyny, sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków PROW, co oznacza, że Gminie ... nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego gdyż podatek VAT zawarty w fakturach zakupu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał:

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie ... nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją polegającą na budowie kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), budowy studni głębinowej, podłączenia sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, budowy zbiornika na popłuczyny, wykonanie sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., gdyż wymieniona inwestycja nie będzie wykorzystywana bezpośrednio do celów zarobkowych przez Gminę i nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy tego odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę ... czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w tym przypadku Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym istotne dla odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch następujących warunków: posiadanie statusu podatnika VAT i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Gminy, w przypadku realizacji inwestycji polegającej na budowie ujęcia wody i nowej stacji uzdatniania wody (SUW) jeden z tych warunków dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, tj. nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Uzupełnienie własnego stanowiska z uwzględnieniem informacji o przekazaniu spółce wybudowanej infrastruktury. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku, ponieważ wybudowana infrastruktura: ujęcie wody składające się ze studni głębinowej, kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornika na popłuczyny, sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ... nie będzie przez Gminę ... wykorzystywana do czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Po wybudowaniu Gmina przekaże całość infrastruktury na podstawie umowy użyczenia spółce (której Gmina jest 100% udziałowcem). Od momentu rozpoczęcia budowy do czasu formalnego przekazania jej spółce na podstawie umowy użyczenia nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W tej sytuacji nabywając towary i usługi celem wybudowana inwestycji nie będą one nabywane do jej własnej działalności lecz do wykonywania działań własnych Gminy, których realizatorem będzie spółka. Zatem w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz w charakterze organu władzy, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W takim ujęcia Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje zadania własne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty. Prawo do odliczenia podatku VAT powstaje w momencie poniesienia wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami z wykazanym w nich podatkiem VAT. Zatem Gmina nie będzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż czynności dostawy wody za odpłatnością będzie dokonywała spółka - odrębny podatnik. W konsekwencji, Wnioskodawca nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż czynności związane z robotami budowlanymi i usługami nie mają związku z czynnościami, które będą wykonywane przez podmiot trzeci, w tym przypadku spółkę będącą podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że jakkolwiek Wnioskodawca wskazał we wniosku, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, to jednakże mając na uwadze okoliczności sprawy, z których wynika, że Gmina będzie realizować zadanie, o którym mowa we wniosku, tut. Organ uznał, iż przedmiotowy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że wybudowane elementy przedsięwzięcia takie jaki: ujęcie wody, składające się ze studni głębinowej, kontenerowej, stacji uzdatniania wody (SUW), sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, zbiornik na popłuczyny, sieci międzyobiektowe wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ... - Gmina ... przekaże na podstawie umowy użyczenia swojej spółce komunalnej (100 % udział gm. ...).

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: „...”.

W myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wybudowane w ramach realizacji projektu elementy nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nieodpłatnie przekaże je do użytkowania swojej spółce komunalnej. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym zadaniem. Tym samym, Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania z zakresu budowy kontenerowej stacji uzdatniania wody (SUW), budowy studni głębinowej, podłączenia sieci wodociągowej od SUW do istniejącej sieci, budowy zbiornika na popłuczyny, wykonania sieci międzyobiektowych wod-kan, energetycznych i sterowniczych w miejscowości ..., ponieważ efekty przedmiotowego zadania nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj