Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.199.2021.2.ŁS
z 28 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2021 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 18 maja 2021 r. (data wpływu) oraz w dniu 25 maja 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 maja 2021 r. oraz w dniu 25 maja 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W budynku jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej o powierzchni użytkowej 116 mkw., zlokalizowanym w T. pod adresem L. S. …, posadowionym na nieruchomości oznaczonej jako działka geodezyjna nr … z obrębu …, którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem wraz z żoną, na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej, zrealizowane zostało przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na dostawie i montażu klimatyzacji z funkcją grzania (pompa ciepła „powietrze-powietrze”), jako - w zestawieniu z zamontowaną na budynku w 2020 r. instalacją fotowoltaiczną - ekologicznego źródła ogrzewania. Układ klimatyzacji z funkcją grzania marki …, w skład którego wchodzi jednostka zewnętrzna … model … klasy energetycznej A++ oraz trzy jednostki wewnętrzne model … … klasy energetycznej A+++, został dostarczony i zainstalowany w dniu 31 marca 2020 r. przez firmę A. s.c., NIP …, która wystawiła fakturę VAT nr … na kwotę brutto 7.940,70 zł, dotyczącą zakupu i usługi montażu urządzeń, która to została zapłacona.


Ww. faktura została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Data 31 marca 2020 r. jest datą poniesienia wydatków związanych z dostawą i montażem układu klimatyzacji. Faktura wystawiona została na Wnioskodawcę oraz żonę, a odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej planują dokonać przy okazji wspólnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie PIT-37, poprzez odliczenie przez każdego z małżonków po 50% tychże wydatków. Wydatki, które zamierzają odliczyć w ramach przedmiotowej ulgi, zostały poniesione z majątku wspólnego. Wydatek wskazany powyżej nie został ani nie zostanie sfinansowany z dotacji czy środków NFOŚiGW lub WFOŚiGW ani też nie został i nie zostanie odliczony w żadnych innych ulgach podatkowych. Poza zainstalowanym układem klimatyzacji z funkcją grzania, w budynku zamontowany jest dwufunkcyjny piec gazowy kondensacyjny oraz kominek opalany paliwem stałym - drewnem. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie gazu ziemnego oraz ilości spalanego drewna. Dzięki wykorzystaniu energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną oraz zainstalowaniu rozbudowanego układu klimatyzacji z funkcją ogrzewania, działającego na zasadzie pompy ciepła, ogrzewanie domu stało się bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Pompa ciepła „powietrze-powietrze” stanowi integralną część zamontowanego systemu klimatyzacji z funkcją grzania. Wyposażona jest w sprężarkę wykorzystującą ekologiczny czynnik R32, identyczny jak w typowych pompach ciepła, co czyni ją ekologiczną i ekonomiczną w działaniu. Tym samym, przyczynia się do zredukowania ilości wykorzystywanej dotychczas energii potrzebnej do ogrzania domu.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że wydatek poniesiony na montaż układu klimatyzacji z funkcją grzania, złożonego z trzech jednostek wewnętrznych i jednej zewnętrznej, był związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię (gaz ziemny), dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku jednorodzinnego. Wnioskodawca wskazał, że klimatyzacja czerpie energię z zamontowanego w ubiegłym roku systemu fotowoltaicznego - tym samym w głównej mierze korzysta z ekologicznego a zarazem ekonomicznego źródła energii odnawialnej a tylko w nieznacznym stopniu z sieciowej. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane na wybudowanym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowalne, oddanym do użytkowania w 2013 r. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone. Wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie został i nie zostanie zwrócony w jakiejkolwiek formie, zaliczony do kosztów uzyskania przychodu czy też odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zewnętrzna jednostka układu klimatyzacji jest pompą ciepła. Klimatyzator w roli grzewczej działa jako powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku, poprzez jego rozprowadzenie po pomieszczeniach metodą nadmuchową. Zamontowanie klimatyzacji z funkcją grzania pozwoliło ograniczyć wykorzystanie gazu ziemnego oraz drewna do ogrzewania domu, wynikiem czego jest zmniejszenie emisji CO2, będącego wynikiem spalania tych paliw. Zmniejszenie śladu węglowego stanowi poprawę efektywności energetycznej budynku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy koszt zakupu i montażu systemu klimatyzacji z funkcją grzania (ogrzewania), działającego jak pompa ciepła „powietrze-powietrze”, stanowiącego ekologiczne, alternatywne źródło ogrzewania domu jednorodzinnego, można odliczyć od podatku dochodowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej?


Zdaniem Wnioskodawcy – ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku – poniesione wydatki na dostarczenie i montaż klimatyzacji z funkcją grzania, udokumentowane fakturą VAT, może On odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wskazane wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, które polegało na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego. Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489), gdzie odliczeniu podlegają wydatki takie jak pompa ciepła wraz z osprzętem oraz wydatki na usługę montażu pompy ciepła. Wnioskodawca zaznacza, że Krajowa Informacja Skarbowa w 2020 r. wydała indywidualne interpretacje podatkowe w dwóch sprawach o tożsamym stanie faktycznym i prawnym, zarejestrowanych pod znakami spraw 0113-KDIPT2-2.4011.212.2020.2.AKU oraz 0112-KDIL2-1.4011.390.2020.2.DJ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h, a w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zmieniono brzmienie art. 11 ust. 1 i 2. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne korzystne rozwiązanie podatkowe dla podatników tzw. ulgę termomodernizacyjną.


W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Wobec powyższego adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).


Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane).


Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554) użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.


W myśl art. 26h ust. 2 kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).


W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Z przedstawionych powyżej uregulowań prawnych wynika zatem, że podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Podkreślenia także wymaga, że drugorzędne znaczenie ma fakt na którego z małżonków wystawiona jest faktura dokumentująca poniesione wydatki jeżeli wydatki te poniesione zostały z majątku wspólnego małżonków między, którymi istnieje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej i zostały przeznaczone na wspólną nieruchomość.


W tym miejscu zauważyć należy również, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.


Tym samym prawo do ulgi (odliczenia) w ramach ulgi termomodernizacyjnej będzie przysługiwać jeżeli podatnik w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków poniósł wydatki na zakup i montaż klimatyzacji, która jest pompą ciepła lub ma wbudowaną pompę ciepła oraz wykaże związek poniesionego wydatku z ww. przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w budynku jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej o powierzchni użytkowej 116 mkw., zlokalizowanym w T. pod adresem L. S. …, posadowionym na nieruchomości oznaczonej jako działka geodezyjna nr … z obrębu …, którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem wraz z żoną, na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej, zrealizowane zostało przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na dostawie i montażu klimatyzacji z funkcją grzania (pompa ciepła „powietrze-powietrze”), jako - w zestawieniu z zamontowaną na budynku w 2020 r. instalacją fotowoltaiczną - ekologicznego źródła ogrzewania. Układ klimatyzacji z funkcją grzania marki …, w skład którego wchodzi jednostka zewnętrzna … model … klasy energetycznej A++ oraz trzy jednostki wewnętrzne model … klasy energetycznej A+++, został dostarczony i zainstalowany w dniu 31 marca 2020 r. przez firmę A. s.c., NIP …, która wystawiła fakturę VAT nr … na kwotę brutto 7.940,70 zł, dotyczącą zakupu i usługi montażu urządzeń, która to została zapłacona. Ww. faktura została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Data 31 marca 2020 r. jest datą poniesienia wydatków związanych z dostawą i montażem układu klimatyzacji. Faktura wystawiona została na Wnioskodawcę oraz żonę, a odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej planują dokonać przy okazji wspólnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie PIT-37, poprzez odliczenie przez każdego z małżonków po 50% tychże wydatków. Wydatki, które zamierzają odliczyć w ramach przedmiotowej ulgi, zostały poniesione z majątku wspólnego. Wydatek wskazany powyżej nie został ani nie zostanie sfinansowany z dotacji czy środków NFOŚiGW lub WFOŚiGW ani też nie został i nie zostanie odliczony w żadnych innych ulgach podatkowych. Poza zainstalowanym układem klimatyzacji z funkcją grzania, w budynku zamontowany jest dwufunkcyjny piec gazowy kondensacyjny oraz kominek opalany paliwem stałym - drewnem. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie gazu ziemnego oraz ilości spalanego drewna. Dzięki wykorzystaniu energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną oraz zainstalowaniu rozbudowanego układu klimatyzacji z funkcją ogrzewania, działającego na zasadzie pompy ciepła, ogrzewanie domu stało się bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Pompa ciepła „powietrze-powietrze” stanowi integralną część zamontowanego systemu klimatyzacji z funkcją grzania. Wyposażona jest w sprężarkę wykorzystującą ekologiczny czynnik R32, identyczny jak w typowych pompach ciepła, co czyni ją ekologiczną i ekonomiczną w działaniu. Tym samym, przyczynia się do zredukowania ilości wykorzystywanej dotychczas energii potrzebnej do ogrzania domu. W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że wydatek poniesiony na montaż układu klimatyzacji z funkcją grzania, złożonego z trzech jednostek wewnętrznych i jednej zewnętrznej, był związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię (gaz ziemny), dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku jednorodzinnego. Wnioskodawca wskazał, że klimatyzacja czerpie energię z zamontowanego w ubiegłym roku systemu fotowoltaicznego - tym samym w głównej mierze korzysta z ekologicznego a zarazem ekonomicznego źródła energii odnawialnej a tylko w nieznacznym stopniu z sieciowej. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane na wybudowanym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowalne, oddanym do użytkowania w 2013 r. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone. Wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie został i nie zostanie zwrócony w jakiejkolwiek formie, zaliczony do kosztów uzyskania przychodu czy też odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zewnętrzna jednostka układu klimatyzacji jest pompą ciepła. Klimatyzator w roli grzewczej działa jako powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku, poprzez jego rozprowadzenie po pomieszczeniach metodą nadmuchową. Zamontowanie klimatyzacji z funkcją grzania pozwoliło ograniczyć wykorzystanie gazu ziemnego oraz drewna do ogrzewania domu, wynikiem czego jest zmniejszenie emisji CO2, będącego wynikiem spalania tych paliw. Zmniejszenie śladu węglowego stanowi poprawę efektywności energetycznej budynku.


Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro jak wskazuje Wnioskodawca system klimatyzacji z funkcją grzania (ogrzewania) jest pompą ciepła i montaż ww. urządzenia przyczynił się do poprawy efektywności energetycznej domu mieszkalnego oraz ograniczył wykorzystanie gazu ziemnego oraz drewna do ogrzewania domu to poniesione wydatki na jego zakup i montaż można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj