Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.240.2021.2.MK
z 10 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 kwietnia 2021 r. (data wpływu 16 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 14 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z 13 maja 2021 r. (doręczone 13 maja 2021 r.) oraz pismem z 14 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działki zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym oraz budynkiem gospodarczym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działki zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym oraz budynkiem gospodarczym.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 14 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z 13 maja 2021 r. (doręczone 13 maja 2021 r.) oraz pismem z 14 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zgodnie z art. 2 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym. W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.) oraz art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.) Powiat może dokonywać sprzedaży nieruchomości. Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość gruntową zabudowaną, której jest właścicielem. Przedmiotowa nieruchomość, przeznaczona do sprzedaży, położona przy ulicy (…), stanowi działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym (…) o pow. 783 m2 w obrębie (…) i jest zabudowana budynkiem mieszkalno-usługowym (budynek mieszkalny w poziomie parteru zaadaptowany na część użytkową) oraz budynkiem gospodarczym. Budynek mieszkalno-usługowy, wybudowany w 1960 roku to wolno stojący, murowany, parterowy z poddaszem użytkowym o pow. użytkowej 169,14 m2, w tym: parter o pow. użyt. 114,00 m2, poddasze 55,14 m2. Ściany budynku są murowane z cegły ceramicznej, strop nad piwnicą żelbetowy, pozostałe ściany są drewniane z podsufitką tynkową, dach o konstrukcji drewnianej, kryty blachą wielopołaciowy; okna ościeżnicowe, elewacja budynku jest z tynku zwykłego nakrapianego, standard robót wykończeniowych podstawowy niski. Budynek jest wyposażony w instalację elektryczną, telefoniczną i wodno-kanalizacyjną, centralne ogrzewanie lokalne, obecnie nieczynne. Stan techniczny budynku mieszkalno-usługowego, trwale związanego z gruntem, jak wynika z operatu szacunkowego wykonanego w 2021 r. w celu określenia wartości rynkowej nieruchomości dla potrzeb sprzedaży, jest zadowalający, jednak budynek wymaga remontu kompleksowego. Budynek gospodarczy z 1974 roku jest murowany o pow. użytkowej 56,60 m2 zrealizowany systemem gospodarczym, budynek posiada dach jednospadowy kryty papą, jego stan techniczny jest określony przez rzeczoznawcę majątkowego jako bliski złego. Wartość rynkową nieruchomości rzeczoznawca majątkowy określił na kwotę 393.500,00 zł.


Powiat nabył nieruchomość gruntową zabudowaną od Skarbu Państwa w drodze sprzedaży bezprzetargowej na podstawie aktu notarialnego Rep. (…) z dnia (…) 2004 oraz Uchwały nr (…) Rady Powiatu (…) z dnia (…) 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Powiatu, nieruchomości stanowiącej zabudowaną działkę gruntu z przeznaczeniem na cele związane z realizacją zadań Powiatu i Zarządzenia nr (…) z dnia (…) 2004 roku w sprawie udzielenia zgody na sprzedaż bezprzetargową w dniu (…) 2004 roku Aktem Notarialnym nr (…) za kwotę (…) zł. Powiatowi nie przysługiwało odliczenie podatku VAT od nabycia nieruchomości zabudowanej. Od momentu nabycia działki Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków. A także do momentu planowanej sprzedaży Powiat nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie. W 1999 roku Starostwo Powiatowe reprezentowane przez Starostę i Wicestarostę zawarło umowę najmu lokalu mieszkalnego, składającego się z 3 pokoi, kuchni i łazienki o łącznej powierzchni 55,14 m2 za kwotę najmu (…) zł miesięcznie. Wszystkie koszty związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego ponosili jego najemcy. (…) 2013 roku Wydział (…) wydał wyrok o eksmisji najemców lokalu mieszkalnego i wydanie ww. lokalu Powiatowi. W dniu (…) 1999 roku Powiat podpisał, umowę najmu 6 pomieszczeń na parterze zaadoptowanej na część użytkową o ogólnej powierzchni 114 m2, drugiemu najemcy za kwotę (…) zł miesięcznie. Umowa trwała do (…) 2001 roku. (…) 2001 roku Starosta podpisał umowę z dwoma najemcami, którzy wspólnie prowadzili działalność gospodarczą na podstawie umowy spółki cywilnej na wynajem lokalu użytkowego składającego się z 6 pomieszczeń na parterze, łazienki i korytarza o ogólnej powierzchni 114 m2 za (…) zł plus VAT miesięcznie. Umowa ta została rozwiązana z dniem (…) 2012 r. Wszystkie koszty związane z eksploatacją lokalu użytkowego ponosili jego najemcy. W listopadzie 2017 roku Powiat podpisał z Zarządem (…) oraz Kierownikiem (…) umowę użyczenia na bezpłatne używanie części budynku, tj. na pomieszczenia użytkowe znajdujące się na parterze budynku o powierzchni 74 m2 z przeznaczeniem na magazyn artykułów spożywczych (…), czyli cele statutowe biorącego w użyczenie. Umowa ta wygasła z dniem (…) 2020 roku. W styczniu 2021 roku Powiat podpisał kolejną umowę użyczenia na bezpłatne używanie pomieszczenia użytkowego o powierzchni 74 m2 z Zarządem (…) z przeznaczeniem na magazyn artykułów spożywczych (…), czyli cele statutowe biorącego w użyczenie, która trwa obecnie.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. A więc planowana przez Powiat sprzedaż działki (…) wraz z posadowionymi na niej budynkami będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, ze zm.) i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.


Ponieważ wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że planowana sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. działki zabudowanej Powiat będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji planowana sprzedaż działki (…) wraz z posadowionymi na niej budynkami będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Planowana przez Powiat sprzedaż budynków, które są trwale związane z gruntem, znajdujących się na działce nr (…) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednocześnie okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków, a planowaną dostawą będzie dłuższy niż 2 lata. Ponadto Powiat od momentu nabycia nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynków, a także Powiat nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle lub ich części na nim posadowione. W świetle powyższego planowana dostawa gruntu - działki nr (…) zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym i budynkiem gospodarczym, w myśl art. 29 a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Powiat przy sprzedaży działki zabudowanej o nr ewidencyjnym (…) przy ulicy (…) przy wystawieniu FV ma prawo do zwolnienia z podatku od towarów i usług?
  2. Czy grunt zabudowanej działki także będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Powiat przy wystawieniu FV ze sprzedaży działki o nr (…) przy (…) może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, ponieważ Powiat nabył przedmiotową nieruchomość aktem notarialnym nr (…) z dnia (…) 2004 roku i nie przysługiwało mu odliczenie podatku VAT od nabycia działki. Ponadto planowana przez Powiat sprzedaż działki i budynków, które są trwale związane z gruntem, znajdujących się na działce nr (…) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków, a planowaną dostawą będzie dłuższy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług). Powiat od momentu nabycia działki zabudowanej nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży wydatków na ulepszenie budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Planowana dostawa gruntu - działki nr (…) zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym i budynkiem gospodarczym, (art. 29 a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji, jak budynki i budowle lub ich części na nim posadowione i z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).


W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.


Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać w przetargu ustnym nieorganicznym zabudowaną nieruchomość składającą się z działki nr 337/3.


Wskazać należy, że Powiat, dokonując sprzedaży nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), występuje dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.


Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go np. w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość gruntową zabudowaną, której jest właścicielem. Przedmiotowa nieruchomość, przeznaczona do sprzedaży, stanowi działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym (…) i jest zabudowana budynkiem mieszkalno-usługowym (budynek mieszkalny w poziomie parteru zaadaptowany na część użytkową) oraz budynkiem gospodarczym. Budynek mieszkalno-usługowy, wybudowany w 1960 roku to wolno stojący, murowany, parterowy z poddaszem użytkowym o pow. użytkowej 169,14 m2, w tym: parter o pow. użyt. 114,00 m2, poddasze 55,14 m2. Budynek gospodarczy z 1974 roku jest murowany o pow. użytkowej 56,60 m2 zrealizowany systemem gospodarczym, budynek posiada dach jednospadowy kryty papą, jego stan techniczny jest określony przez rzeczoznawcę majątkowego jako bliski złego.


Powiat nabył nieruchomość gruntową zabudowaną od Skarbu Państwa w drodze sprzedaży bezprzetargowej na podstawie aktu notarialnego z dnia 17 listopada 2004 oraz Uchwały Rady (…) z dnia (…) 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Powiatu, nieruchomości stanowiącej zabudowaną działkę gruntu z przeznaczeniem na cele związane z realizacją zadań Powiatu i Zarządzenia nr (…) z dnia (…) 2004 roku w sprawie udzielenia zgody na sprzedaż bezprzetargową w dniu (…) 2004 roku Aktem Notarialnym. Powiatowi nie przysługiwało odliczenie podatku VAT od nabycia nieruchomości zabudowanej. Od momentu nabycia działki Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków. A także do momentu planowanej sprzedaży Powiat nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie. W 1999 roku Starostwo Powiatowe reprezentowane przez Starostę i Wicestarostę zawarło umowę najmu lokalu mieszkalnego, składającego się z 3 pokoi, kuchni i łazienki o łącznej powierzchni 55,14 m2 za kwotę najmu (…) zł miesięcznie. Wszystkie koszty związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego ponosili jego najemcy. (…) 2013 roku Wydział (…) wydał wyrok o eksmisji najemców lokalu mieszkalnego i wydanie ww. lokalu Powiatowi. W dniu (…) 1999 roku Powiat podpisał, umowę najmu 6 pomieszczeń na parterze zaadoptowanej na część użytkową o ogólnej powierzchni 114 m2, drugiemu najemcy za kwotę (…) zł miesięcznie. Umowa trwała do (…) 2001 roku. (…) 2001 roku Starosta podpisał umowę z dwoma najemcami, którzy wspólnie prowadzili działalność gospodarczą na podstawie umowy spółki cywilnej na wynajem lokalu użytkowego składającego się z 6 pomieszczeń na parterze, łazienki i korytarza o ogólnej powierzchni 114 m2 za (…) zł plus VAT miesięcznie. Umowa ta została rozwiązana z dniem (…) 2012 r. Wszystkie koszty związane z eksploatacją lokalu użytkowego ponosili jego najemcy. W listopadzie 2017 roku Powiat podpisał z Zarządem (…) oraz Kierownikiem (…) umowę użyczenia na bezpłatne używanie części budynku, tj. na pomieszczenia użytkowe znajdujące się na parterze budynku o powierzchni 74 m2 z przeznaczeniem na magazyn artykułów spożywczych (…), czyli cele statutowe biorącego w użyczenie. Umowa ta wygasła z dniem (…) 2020 roku. W styczniu 2021 roku Powiat podpisał kolejną umowę użyczenia na bezpłatne używanie pomieszczenia użytkowego o powierzchni 74 m2 z Zarządem (…) w (…) z przeznaczeniem na magazyn artykułów spożywczych (…), czyli cele statutowe biorącego w użyczenie, która trwa obecnie.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości.


W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż budynku mieszkalno-usługowego oraz budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr (…) nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – ww. budynki zostały już zasiedlone, a ich zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata. Ponadto Powiat od momentu nabycia nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


W związku z powyższym w odniesieniu do planowanej sprzedaży ww. budynków zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle lub ich części na nim posadowione. W świetle powyższego planowana dostawa działki nr (…) - zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym oraz budynkiem gospodarczym, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Ponadto, należy wskazać, że badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj