Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1243/11-3/AD
z 23 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1243/11-3/AD
Data
2011.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
dofinansowanie
dotacja
działalność
obrót
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy otrzymane środki finansowe będące dofinansowaniem do poniesionych bezpośrednich kosztów wytworzenia książek, zwiększają obrót w myśl art. 29 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 296 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji za zwiększającą obrótjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji za zwiększającą obrót. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie decyzji z dnia 4 kwietnia 2011 r. otrzymał przyznanie środków finansowych na 2011 r. w wysokości 60.600,00 PLN od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Otrzymane środki zostały przyznane na podstawie złożonego w dniu 20 listopada 2010 r. wniosku o finansowanie działalności upowszechniającej naukę. Umowa pomiędzy Zainteresowanym i Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego określająca przedmiot umowy, warunki realizacji i finansowania oraz rozliczenia zastała zawarta w dniu 19 kwietnia 2011 r.

Wnioskodawca sporządził w dniu 5 lipca 2011 r. do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Raport z realizacji zadań finansowanych ze środków na działalność wspomagającą badania w roku 2011.

Otrzymane środki finansowe pochodzą z budżetu państwa.

Zainteresowany otrzymał środki finansowe przelewem na rachunek bankowy w maju 2011 r.

Podmiot dokonujący płatności na rzecz Zainteresowanego to Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w formie zaliczki w jednej transzy na pokrycie kosztów realizacji zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę – zadania wydawnicze publikacje książek naukowych.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że otrzymane od MNiSzW dotacje związane są z wydaniem 5 książek naukowych wyspecyfikowanych wg tytułów w załączeniu do decyzji z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem do poniesionych bezpośrednich kosztów wytworzenia książek. Na poniesione bezpośrednie koszty wytworzenia składają się wydatki potwierdzone fakturami VAT i rachunkami za wykonane prace, zakupione towary i usługi niezbędne do wyprodukowania książek.

Ustalenie ostatecznego kosztu wytworzenia będącego podstawą przyjęcia na stan magazynowy polega na pomniejszeniu sumy poniesionych wydatków (kosztów) na wyprodukowanie książki o otrzymaną dotację (środki finansowe).

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymuje on dotacje do zakupu różnych usług, materiałów służących wyprodukowaniu książek (otrzymuje dopłatę do produkcji), które następnie sprzedaje jako sprzedaż książek opodatkowaną wg stawki 5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane środki finansowe na podstawie decyzji na realizację zadań, o których mowa w par. 1 zawartej umowy pomiędzy Wnioskodawcą i Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwiększają obrót w myśl art. 29 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki finansowe na podstawie zawartej umowy zostały przydzielone na pokrycie kosztów realizacji konkretnych, wyspecyfikowanych w załączniku do umowy zadań i nie mają one bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniem usług. Otrzymane środki finansowe zostały przekazane Zainteresowanemu na ogólne pokrycie kosztów działalności wydawniczej.

Zgodnie z art. 29 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszoną o kwotę podatku należnego podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki finansowe nie stanowią obrotu w myśl ww. definicji określonej w par. 29 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje podlegają, czy też nie podlegają opodatkowaniu, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, precyzujące cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja przyznawana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcy, na podstawie decyzji z dnia 4 kwietnia 2011 r. przyznano środki finansowe na 2011 r. w wysokości 60.600,00 PLN od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymane od MNiSzW dotacje związane są z wydaniem 5 książek naukowych wyspecyfikowanych wg tytułów w załączeniu do decyzji z dnia 4 kwietnia 2011 r. Środki finansowe zostały przyznane na podstawie złożonego wniosku o finansowanie działalności upowszechniającej naukę.

Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem do poniesionych bezpośrednich kosztów wytworzenia książek. Na poniesione bezpośrednie koszty wytworzenia składają się wydatki potwierdzone fakturami VAT i rachunkami za wykonane prace, zakupione towary i usługi niezbędne do wyprodukowania książek.

Ustalenie ostatecznego kosztu wytworzenia będącego podstawą przyjęcia na stan magazynowy polega na pomniejszeniu sumy poniesionych wydatków (kosztów) na wyprodukowanie książki o otrzymaną dotację (środki finansowe). Według Wnioskodawcy, otrzymuje on dotację do zakupu różnych usług, materiałów służących wyprodukowaniu książek (otrzymuje dopłatę do produkcji), które następnie sprzedaje, opodatkowane stawką podatku w wysokości 5%.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż otrzymana dotacja nie ma charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z wydaniem 5 książek naukowych (zakup towarów i usług niezbędnych do wytworzenia książek). Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za sprzedaż (dostawę) książek, a jedynie zwrot poniesionych przez niego kosztów.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe będące dofinansowaniem działalności upowszechniającej naukę w postaci dotacji do poniesionych kosztów wytworzenia książek, nie zwiększają obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj