Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.194.2021.2.ALN
z 15 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 10 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 31 maja 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy w związku z aportem nieruchomości: działek niezabudowanych nr 1 i 2, działek zabudowanych o nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

18 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy w związku z aportem nieruchomości: działek niezabudowanych nr 1 i 2, działek zabudowanych o nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9

Wniosek uzupełniono pismem z 31 maja 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

(...) Spółka z o.o. z siedzibą w (...) (dalej też: „Spółka” lub „(...) ”) zawiązana w dniu 26.02.2019 roku, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla (...) w (...) , XI Wydział Gospodarczy KRS, jest jednoosobową spółką Gminy Miejskiej (...) . Jej kapitał zakładowy dzieli się na 5700 udziałów o łącznej wartości 570.000 zł. Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Uchwałą nr (…) z dnia 20 listopada 2019 roku Rada Miasta (...) postanowiła o przystąpieniu Gminy do Spółki oraz powierzeniu jej realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej (...) poprzez wykonywanie zadań w zakresie przygotowania, zarządzania i realizacji procesów rozwoju rewitalizacji oraz procesów inwestycyjnych polegających na kompleksowym procesie przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych obszarów istotnych dla rozwoju Gminy Miejskiej (...) przewidzianych w „…”, przyjętej uchwałą nr (…) Rady Miasta (...) z dnia 7 lutego 2018 roku. Rada Miasta (...) zamierza ponadto powierzyć Spółce realizację zadań własnych Gminy, polegających na przygotowaniu i realizacji we własnym imieniu przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmującego budowę „(…)” oraz zarządzaniu wybudowaną infrastrukturą. Celem umożliwienia Spółce realizacji powierzonych zadań, Gmina Miejska (...) zamierza wnieść do Spółki aport na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym, poprzez zmianę jej umowy w trybie art. 257 Kodeksu spółek handlowych, w skład którego wejdzie nieruchomość składająca się z:

  1. działki nr 2, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,0099 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) - działka niezabudowana;
  2. działki nr 3, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,0645 ha, dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) - w części ogrodzona, stanowiąca drogę wewnętrzną, zabudowana częściowo wiatą śmietnikową;
  3. zadrzewionej i zakrzewionej działki nr 1, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,0613 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) - w części ogrodzona, znajduje się na niej skarpa;
  4. częściowo ogrodzonej i zabudowanej 4 budynkami użytkowymi działki nr 4, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,3190 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) - budynki zgodnie z decyzją Wydziału Architektury i Urbanistyki (…) z 3 lutego 2021 roku nr (…) przeznaczone są do rozbiórki;
  5. pokrytej hałdami zalegających odpadów oraz gruzu, z posadowionymi na niej fundamentami starych baraków działki nr 5, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , powierzchni 0,4505 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…)- częściowo ogrodzona;
  6. zabudowanej 2 budynkami biurowymi, stacją paliw wraz ze zbiornikami na paliwo, budynkiem portierni, 2 budynkami magazynowymi, budynkiem warsztatowym oraz spawalniczym, budynkiem stacji diagnostycznej, 2 garażami, budynkiem baru gastronomicznego oraz innymi zabudowaniami i wiatami działki nr 6, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 1,0092 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…)- ogrodzona (siatka metalowa na podmurówce), utwardzona płytami chodnikowymi, ażurowymi, wylewką betonową i kostką brukową, stanowi drogę wewnętrzną - zgodnie z decyzją z 3 lutego 2021 roku nr (…) oraz zgłoszeniem z dnia 30 grudnia 2020 roku (potwierdzonym zaświadczeniem o braku sprzeciwu) budynek biurowy oraz budynek biurowo-garażowy przeznaczone są do rozbiórki;
  7. zabudowanej fortem (schronem) nr 4 (...) z 1908 roku, wpisanym do gminnej ewidencji zabytków działki nr 7, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,2313 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) ;
  8. utwardzonej nawierzchnią asfaltową i zabudowanej 2 budynkami typu magazynowego i garażowego działki nr 8, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,5110 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) - zgodnie ze zgłoszeniem (potwierdzonym zaświadczeniem o braku sprzeciwu) budynek garażu na samochody ciężarowe przeznaczony jest do rozbiórki;
  9. częściowo ogrodzonej działki nr 9, obręb 5, jednostka ewidencyjna (...) , przy ul. (...) w (...) , o powierzchni 0,0778 ha dla której Sąd Rejonowy dla (...) -(...) w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) - zagospodarowanej jako strefa gastronomiczna typu Food Truck (plac zabaw, podesty z deski, stoliki, ławki, leżaki), posiada instalację wodociągową i elektryczną, a wzdłuż ogrodzenia znajdują się 3 tablice reklamowe na konstrukcji stalowej (billboard).

Jak wynika z powyższego wyszczególnienia mające być przedmiotem aportu (dostawy) działki - poza działką nr 2 - są w ocenie Wnioskodawcy zabudowane budynkami lub budowlami z tym, że znajdują się na nich m.in. budynki przeznaczone do rozbiórki. Nie zostały jednak i nie zostaną rozpoczęte - przynajmniej do czasu wniesienia aportu - jakiekolwiek prace rozbiórkowe. Jednocześnie należy wskazać, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru (...) wszystkie działki mające stanowić przedmiot przyszłego aportu są przeznaczone pod zabudowę usługową (U.9).

W ostatnich latach na posadowione na powyżej wymienionych działkach budynki oraz budowle nie były czynione nakłady, od których ponoszącemu nakłady przysługiwałoby prawo obniżenia podatku należnego o związany z nimi podatek naliczony, a które zmieniałyby ich funkcje i użyteczność. Wszystkie budynki i budowle posadowione na działkach zostały oddane do użytkowania wcześniej niż 2 lata przed planowaną czynnością aportu.

Obie Strony, tj. udziałowiec wnoszący aport i Spółka posiadają status czynnego podatnika VAT.

W uzupełnieniu z 31 maja 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) Wnioskodawca wskazał:

  1. Czy opisane we wniosku obiekty znajdujące się na poszczególnych działkach ewidencyjnych, mających być przedmiotem aportu, stanowią budynki/budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane, które są trwale związane z gruntem (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
    • działka nr 3:
      • droga wewnętrzna - stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (dalej uPb);
      • wiata śmietnikowa - stanowi budowlę w rozumieniu uPb;
    • działka nr 1:
      • skarpa - stanowi naturalnie ukształtowaną rzeźbę terenu i pomimo rozbieżnych interpretacji w sprawie uznania, czy może ona być kwalifikowana jako budowla ziemna, Wnioskodawca skłania się do stanowiska, że nie stanowi ona budowli w rozumieniu uPb;
    • działka nr 4:
      • jest zabudowana jednym budynkiem w rozumieniu ustawy prawo budowlane, natomiast pozostałe budynki zostały wyburzone, ale miały one status budynków w rozumieniu uPb;
    • działka n r 5:
      • hałda odpadów i gruzu została uprzątnięta, nie stanowiła budowli w rozumieniu uPb;
      • fundamenty starych baraków stanowią budowlę w rozumieniu uPb;
    • działka nr 6:
      • 2 budynki biurowe stanowią budynki w rozumieniu uPb;
      • stacja paliw łącznie ze zbiornikiem na paliwo stanowi budynek oraz budowlę w rozumieniu uPb;
      • budynek portierni został rozebrany, stanowił budynek w rozumieniu uPb;
      • 2 budynki magazynowe stanowią budynki w rozumieniu uPb;
      • 2 garaże stanowią budynki w rozumieniu uPb;
      • budynek baru gastronomicznego nie stanowi budynku ani budowli w rozumieniu uPb;
      • utwardzona płytami chodnikowymi, ażurowymi, wylewką betonową, droga wewnętrzna stanowi budowlę w rozumieniu uPb;
    • działka nr 7:
      • fort stanowi budynek w rozumieniu uPb;
    • działka nr 8:
      • plac utwardzony nawierzchnią asfaltową oraz dwa budynki typu magazynowego i garażowego stanowią budynki w rozumieniu uPb;
    • działka nr 9:
      • obecnie na tym terenie znajdują się pozostałości w postaci fundamentów dawnych podestów, instalacja wodociągowa i elektryczna oraz tablice reklamowe na konstrukcji stalowej - bilboard - w ocenie Wnioskodawcy urządzenia te stanowią budowle w rozumieniu uPb.
  2. Czy przy nabyciu lub wytworzeniu budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, wnoszącemu aport przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?Wnioskodawca nie posiada wiedzy w tym zakresie, ale biorąc pod uwagę wiek budynków oraz budowli znajdujących się na działkach wnoszonych aportem, a także czas ich pozyskania przez wnoszącego aport domniema, że nie.
  3. Czy Sprzedający poniósł wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu przekraczające 30% wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, wnoszący aport nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu.
  4. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest pozytywna to należy wskazać, czy po poniesieniu wydatków na ulepszenie budynków i budowli doszło do pierwszego zasiedlenia ulepszonych budynków i budowli i kiedy (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
    Nie dotyczy.
  5. Czy od pierwszego zasiedlenia ulepszonych poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, do dnia dostawy minie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
    Nie dotyczy.
  6. Czy poszczególne budynki i budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem aportu były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
    Poszczególne budynki i budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem aportu nie były i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.
  7. W przypadku gdyby opisane we wniosku obiekty znajdujące się na poszczególnych działkach ewidencyjnych, mających być przedmiotem aportu, nie stanowiły budynków/budowli w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane, należy wskazać, czy Sprzedającemu przy nabyciu działek nr 3, 1, 4. 5, 6, 7, 8 i 9 przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)? A także, czy Sprzedający wykorzystywał działki nr 3, 1, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku? Biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 1 w zakresie działki nr 1, na której znajduje się skarpa i uznania, te nie stanowi ona budowli w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane, Wnioskodawca wyjaśnia, iż zgodnie z jego wiedzą Sprzedającemu przy nabyciu ww. działki nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego, ani nie wykorzystywał działki nr 1 wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.
  8. Czy Sprzedającemu przy nabyciu działki niezabudowanej nr 2 przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy Sprzedającemu przy nabyciu ww. działki nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego.
  9. Czy Sprzedający wykorzystywał ww. działkę nr 2 wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku?Wnioskodawca wyjaśnia, że działkę nr 2, której to dotyczy pytanie, Gmina Miejska (...) otrzymała dopiero 19 kwietnia 2021 roku i obecnie działka nie jest wykorzystywana przez Sprzedającego do jakichkolwiek czynności - w tym czynności zwolnionych od podatku.
  10. Czy dokonujący aportu i nabywca opisanych ww. nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami złożą, przed dniem dokonania dostawy tych poszczególnych nieruchomości właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy poszczególnych nieruchomości?
    Wnioskodawca nie przesądza na tym etapie, czy złożenie takiego oświadczenia okaże się konieczne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym stenie faktycznym stanowiącym zdarzeni przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) nieruchomości stanowiącej niezabudowaną działkę nr 2 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki (...) (...) Sp. z o.o - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszło - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 3 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  3. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportom (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 1 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  4. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 4 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  5. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszło - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 5 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  6. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 6 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca będzie podmiotom uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą sport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  7. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 7 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitału zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca będzie podmiotom uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  8. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr 8 na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?
  9. Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę Miejską (...) zabudowanej nieruchomości stanowiące) działkę nr 9, na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (...) (...) Sp. z o.o. - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy.
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Na wstępie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca jest podmiotem zainteresowanym, o którym mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Przepisy ustawy nie definiują pojęcia zainteresowanego, co daje możliwość bardzo szerokiej interpretacji. Zainteresowanym jest każda osoba, która chce uzyskać wiedzę o stanowisku organów podatkowych o takich stanach faktycznych lub możliwych zdarzeniach przyszłych, które spowodowały lub mogą spowodować dla tej osoby skutki prawne na gruncie szeroko rozumianego prawa podatkowego. Ustawodawca odstąpił od metody imiennego wskazywania kategorii podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o interpretację, takich jak na przykład podatnik, płatnik, czy inkasent. Podmiotem legitymowanym do wystąpienia o interpretację indywidualną może być tylko i wyłącznie taki podmiot, u którego wystąpił lub może wystąpić opisany we wniosku interpretacyjnym określony stan faktyczny, który może powodować konsekwencje w zakresie prawa podatkowego (wyrok NSA z 1.12.2015 r., sygn. akt: II FSK 2386/13, Legalis). Zgodnie ze stanowiskiem NSA należy przyjąć, że osobą zainteresowaną jest zatem taki podmiot, który chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu wyjaśnienia i ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Bezspornym jest, że ewentualnym podatnikiem podatku od towarów i usług związanego z dostawą nieruchomości wchodzących w skład aportu jest dostawca, czyli podmiot wnoszący aporty (w analizowanym przypadku Gmina Miejska (...) ). Nie ulega wątpliwości, że do złożenia wniosku o interpretację, upoważniony został znacznie większy krąg zainteresowanych, aniżeli tylko podatnik. Na zasadzie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. Z powyższego wynika, że nawet w przypadku, gdy dostawcy (wnoszącemu aport) przysługuje prawo do zwolnienia z podatku od towarów i usług, to może on z niego zrezygnować składając stosowne oświadczenie, którego forma zakłada współdziałanie dokonującego dostawy i nabywcy. Wnioskodawca nie przesądza na tym etapie, czy złożenie takiego oświadczenia okaże się konieczne, ale niewątpliwie jest podmiotem zainteresowanym kwestią opodatkowania aportu (dostawy) nieruchomości opisanych we wniosku. W celu wyjaśnienia i ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego wniósł o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 6 uVAT przez towary rozumie się rzeczy i ich części, a także wszelkie postacie energii. Na podstawie wskazanego przepisu oczywistym jest uznanie, że grunty oraz posadowione na nich budynki i budowle spełniają definicję towaru. Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej i osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 uVAT). Stosownie do art. 15 ust. 6 uVAT nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej i obsługujących je urzędów w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których zostały one powołane. Są one jednak podatnikami VAT w zakresie czynności cywilnoprawnych. Taką właśnie czynnością będzie dla Gminy Miejskiej (...) czynność wniesienia aportem nieruchomości na pokrycie udziałów obejmowanych w podwyższonym kapitale zakładowym. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług obejmuje odpłatą dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju przez podmioty działające w charakterze podatników VAT. Opodatkowanie jest powszechne w zakresie objętym regulacją uVAT. Powszechność tą ustawodawca ograniczył zwalniając od podatku od towarów i usług dostawy niektórych towarów i świadczenie usług określonych, między innymi w art. 43 uVAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 uVAT przez teren budowlany rozumie się grunty, które zostały przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku takiego planu - zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Według poglądów organów podatkowych wyrażonych w Interpretacjach oraz orzecznictwa sądów administracyjnych w rozumieniu uVAT teren przemysłowy to także teren budowlany. Pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (art. 2 pkt 14 uVAT).

Istotne znaczenie dla warunków dokonania transakcji nabycia nieruchomości w zakresie podatku od towarów i usług, ma przepis art. 29a ust. 8 i 9 uVAT. Zgodnie z nimi, gdy przedmiotem dostawy są budynki lub budowle trwale związane z gruntem albo części takich budynków lub budowli wartości gruntu nie wyodrębnia się z podstawy opodatkowania. Przesądza to o tym, że stawka podatku właściwa dla budynków i budowli wyznacza stawkę właściwą dla dostawy gruntu lub prawa jego wieczystego użytkowania. Art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane definiuje pojęcie budynku, jako obiektu budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadający fundamenty i dach. Obiekt posiadający te elementy - niezależnie od jego stanu technicznego - nadal pozostaje budynkiem. Z kolei art. 3 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, jako budowle, definiuje obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i Innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Dostawa nieruchomości zabudowanych obiektami budowlanymi przeznaczonymi do rozbiórki była przedmiotem wielu rozstrzygnięć sądowych i interpretacji. Wnioski płynące z ich analizy wskazują, iż aby transakcję zbycia działki zabudowanej budynkiem przeznaczonym przez nabywcę do wyburzenia traktować jako dostawę wyłącznie działki nie wystarczy sam zamiar kupującego dokonania usunięcia budynku do rozbiórki. Dostawa takiego gruntu może zostać uznana jako dostawa gruntu niezabudowanego jedynie wówczas, gdy rozbiórka zostanie rozpoczęta przed dokonaniem transakcji. Dla opodatkowania VAT dostawy gruntu, który jest zabudowany budynkiem do rozbiórki decydujące będzie czy nastąpi ona przed, czy po dokonaniu dostawy. Zakończenie jego rozbiórki przed dostawą gruntu spowoduje, że transakcja jego dostawy podlegać będzie opodatkowaniu VAT. Rozbiórka zakończona po dostawie działki zabudowanej budynkiem do rozbiórki spowoduje pojęcie transakcji zwolnieniem z VAT (wyrok NSA z 7 lipca 2013 r., sygn. akt: I FSK 1436/13, wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 listopada 2009 r., znak: ILPP2/443-1085/09-2/AD, z dnia 25 kwietnia 2014 r., znak: ILPP1/443-32/14-8/NS oraz z dnia 28 stycznia 2021 roku, znak: 0111-KDIB3-1.4012.789.2020.2.AB).

W tak ustalonym stanie faktycznym i prawnym, w ocenie Wnioskodawcy:

  1. dostawa działki nr 2, jako nieruchomości niezabudowanej powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług, według właściwej stawki (23%); z uwagi na przeznaczenie działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru (...) pod zabudowę usługową (U.9), nie ma również możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 uVAT; w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy;
  2. dostawa działki nr 3, biorąc pod uwagę wzmiankę o znajdującej się częściowo w jej obrębie wiacie (stanowiącej budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo Budowlane - tak m.in. wyrok NSA z 8 maja 2013, sygn. akt: II OSK 2681/11, wyrok NSA z 10 stycznia 2017 roku, sygn. akt: II OSK 911/15), wykazuje cechy nieruchomości zabudowanej, w stosunku do której powinno przysługiwać prawo do zwolnienia dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku,
  3. działka nr 1, z uwagi na znajdującą się na niej skarpę (stanowiącą budowlę ziemną - tak m.in. wyrok WSA w Rzeszowie z 16 stycznia 2008 roku. sygn. akt: II SA/Rz 731/07), wykazuje cechy nieruchomości zabudowanej, w stosunku do której powinno przysługiwać prawo do zwolnienia dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku;
  4. działka nr 4, jako zabudowana budynkami użytkowymi przeznaczonymi do rozbiórki - pod warunkiem nie podejmowania prac rozbiórkowych przed dokonaniem dostawy - powinna być objęta zwolnieniem dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku;
  5. działka nr 5, z uwagi na znajdujące się na niej fundamenty (na gruncie ustawy Prawo budowlane fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową są definiowane jako budowle), wykazuje cechy nieruchomości zabudowanej, w stosunku do której powinno przysługiwać prawo do zwolnienia dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku;
  6. działka nr 6, jako zabudowana różnego rodzaju budynkami i budowlami przeznaczonymi do rozbiórki - pod warunkiem nie podejmowania prac rozbiórkowych przed dokonaniem dostawy - powinna być objęta zwolnieniem dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku;
  7. działka nr 7, jako zabudowana budynkami zabudowana fortem (schronem) nr 4 „(...) ”, wpisanym do gminnej ewidencji zabytków, powinna być objęta zwolnieniem dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku;
  8. działka nr 8, jako zabudowana budynkami użytkowymi przeznaczonymi do rozbiórki - pod warunkiem nie podejmowania prac rozbiórkowych przed dokonaniem transakcji - powinna być objęta zwolnieniem dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku;
  9. działka nr 9, z uwagi na znajdujące się na niej tablice reklamowe typu billboard (na gruncie ustawy Prawo budowlane wolno stojące, trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe uznawane są za budowle) wykazuje cechy nieruchomości zabudowanej, w stosunku do której powinno przysługiwać prawo do zwolnienia dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy wniesienie przez Gminę Miejską (...) aportem nieruchomości - stanowiących działki nr 3, 1, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 przy ul. (...) w (...) - do (...) korzystałoby ze zwolnienia dostawy (aportu) z podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku. Z kolei aport działki nr 2, jako nieruchomość niezabudowana powinien zostać opodatkowany podatkiem od towarów i usług, według właściwej stawki, co czynni bezzasadnym złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

W związku ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym w odpowiedzi na pytanie nr 1 w zakresie działki nr 1, na której znajduje się skarpa i uznania, że nie stanowi ona budowli w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane, Wnioskodawca zmienia własne stanowisko w tym zakresie przedstawione we wniosku z dnia 10 marca br. i formułuje je w poniższym brzmieniu.

Dostawa działki nr 1, jako nieruchomości niezabudowanej powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług, według właściwej stawki (23%), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ pragnie zauważyć, że aby odpowiedzieć na pytania Wnioskodawcy koniecznym jest w pierwszej kolejności przeanalizowanie kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy o VAT do aportu (dostawy) działek zabudowanych o nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość. W związku z tym, powyższa transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny (z którego wynika konieczność opodatkowania VAT). Wskazać należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W konsekwencji, wniesienie aportem majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z obowiązującym art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt (prawo użytkowania wieczystego gruntu) dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowle – stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miejska (...) (wnoszący aport - Sprzedawca) ma zamiar wnieść do Spółki Wnioskodawcy aportem nieruchomości to jest:

  1. działkę niezabudowaną nr 2,
  2. działkę nr 3 zabudowaną:
    • drogą wewnętrzną - stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane
    • wiatą śmietnikową - stanowi budowlę w rozumieniu uPb;
  3. działkę nr 1, na której znajduje się:
    • skarpa - nie stanowi ona budowli w rozumieniu uPb;
  4. działkę nr 4 zabudowaną:
    • jednym budynkiem w rozumieniu ustawy prawo budowlane,
  5. działkę nr 5, na której znajdują się:
    • hałda odpadów i gruzu została uprzątnięta, nie stanowiła budowli w rozumieniu uPb;
    • fundamenty starych baraków stanowią budowlę w rozumieniu uPb;
  6. działkę nr 6, na której znajdują się:
    • 2 budynki biurowe stanowią budynki w rozumieniu uPb;
    • stacja paliw łącznie ze zbiornikiem na paliwo stanowi budynek oraz budowlę w rozumieniu uPb;
    • budynek portierni został rozebrany, stanowił budynek w rozumieniu uPb;
    • 2 budynki magazynowe stanowią budynki w rozumieniu uPb;
    • 2 garaże stanowią budynki w rozumieniu uPb;
    • budynek baru gastronomicznego nie stanowi budynku ani budowli w rozumieniu uPb;
    • utwardzona płytami chodnikowymi, ażurowymi, wylewką betonową, droga wewnętrzna stanowi budowlę w rozumieniu uPb;
  7. działkę nr 7, na której znajduje się:
    • fort stanowi budynek w rozumieniu uPb;
  8. działkę nr 8, na której znajduje się:
    • plac utwardzony nawierzchnią asfaltową oraz dwa budynki typu magazynowego i garażowego stanowią budynki w rozumieniu uPb;
  9. działkę nr 9, na której znajdują się:
    • pozostałości w postaci fundamentów dawnych podestów, instalacja wodociągowa i elektryczna oraz tablice reklamowe na konstrukcji stalowej - bilboard - w ocenie Wnioskodawcy urządzenia te stanowią budowle w rozumieniu uPb.


Wszystkie budynki i budowle posadowione na działkach zostały oddane do użytkowania wcześniej niż 2 lata przed planowaną czynnością aportu.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, wnoszący aport nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu.

Na pytanie czy przy nabyciu lub wytworzeniu budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, wnoszącemu aport przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno), Wnioskodawca odpowiedział, że nie posiada wiedzy w tym zakresie, ale biorąc pod uwagę wiek budynków oraz budowli znajdujących się na działkach wnoszonych aportem, a takie czas ich pozyskania przez wnoszącego aport domniema, że nie.

Obie Strony, tj. udziałowiec wnoszący aport i Spółka posiadają status czynnego podatnika VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa w ww. budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9 nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wszystkie budynki i budowle posadowione na działkach zostały oddane do użytkowania wcześniej niż 2 lata przed planowaną czynnością aportu. Ponadto, wnoszący aport nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. budynków i budowli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą (aportem) ww. obiektów minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym aport budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Odpowiednio zwolnieniem tym objęty będzie także aport (dostawa) działek nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9 oraz na których ww. obiekty są posadowione (art. 29a ust. 8 ustawy).

W związku z powyższym, skoro jak wynika z wcześniejszych rozważań, aport ww. nieruchomości nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7, nr 8 i nr 9 zabudowanych budynkami i budowlami będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia - wspólnie z wnoszącym aport Podatnikiem - oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, o treści wynikającej z art. 43 ust. 11 tej ustawy, w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę Miejską (...) ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że Gmina Miejska (...) (wnoszący aport - Sprzedawca) ma zamiar wnieść do Spółki Wnioskodawcy aportem nieruchomości to jest:

  1. działkę niezabudowaną nr 2,
  2. działkę nr 1, na której znajduje się skarpa - nie stanowi ona budowli w rozumieniu uPb.

Wnioskodawca wskazał, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru wszystkie działki mające stanowić przedmiot przyszłego aportu są przeznaczone pod zabudowę usługową (U.9).

Sprzedającemu przy nabyciu działek nr 2 i 1 nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz działki nie były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku.

Wnioskodawca uważa, że do dostawy działek niezabudowanych nr 2 i 1 przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy się zgodzić z Wnioskodawcą, ponieważ w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT wyłącznie dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki, natomiast dla terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane ustawodawca przewidział zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem skoro dostawa działek niezabudowanych nr 2 i 1 nie może korzystać ze zwolnienia w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zatem art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy w zakresie ww. działek nr 2 i 1.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy również, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie zaś wnoszącego aport – Gminy Miejskiej (...) . Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla podmiotu dokonującego aport ww. nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla Gminy Miejskiej (...) wnoszącej aport do Spółki Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) , za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj