Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.229.2021.2.KP
z 15 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 30 marca 2021 r. (data wpływu 13 kwietnia 2021 r.) .) uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 24 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.229.2021.1.KP (doręczone Stronie w dniu 28 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji z posiadania kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji z posiadania kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 24 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.229.2021.1.KP (doręczone stronie w dniu 28 maja 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Podatnik prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych, narzędzi, elektronarzędzi. Podatnik jest czynnym podatnikiem VAT.


Od 2017 roku asortyment został powiększony o wyroby przeznaczone do użycia jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyroby te są zawarte w § 4 pkt 1 ust. 1 lit. m Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnik dokonał zakupu oraz wszystkich czynności wdrożeniowych związanych z kasą fiskalną. Jednak podatnik nie dokonywał sprzedaży na rzecz osób indywidualnych, nie prowadził ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.


Od listopada 2020 roku firma wdrożyła nowy kanał dystrybucji - sprzedaż wysyłkową. Sprzedaż towarów następuje poprzez serwis (…). Występuje sprzedaż na rzecz osób indywidualnych. Podatnik, mimo że posiada w asortymencie wyrób z § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (olej przeznaczony do użycia jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych) nie oferuje go tym kanałem dystrybucji. Firma nie ewidencjonuje sprzedaży na rzecz osób indywidualnych przy użyciu kasy fiskalnej.


Podatnik dokonał zakupu kasy fiskalnej, nie prowadził i nadal nie prowadzi ewidencji przy jej użyciu, gdyż dokonuje sprzedaży wyłącznie zwolnionej z tego obowiązku.


Podatnik nie planuje w przyszłości zmienić opracowanej strategii dotyczącej grup odbiorców w poszczególnych kanałach dystrybucji oraz oferowanego przez te kanały asortymentu.


W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawczyni wskazała, że nie dokonuje sprzedaży na rzecz rolników ryczałtowych i dokonywać takiej sprzedaży nie będzie. Ponadto prowadzona ewidencja sprzedaży wysyłkowej opiera się na danych w tabeli zawierającej poszczególne kolumny:

  • data transakcji - data złożenia zamówienia przez klienta,
  • numer zamówienia - nadany numer identyfikujący złożone zamówienie,
  • rodzaj operacji - sprzedaż lub zwrot, kwoty należne od klientów lub w przypadku zwrotu należne klientom,
  • forma płatności - PayU, Przelewy24 lub wpłata od przewoźnika w przypadku płatności przy odbiorze (zawsze na rachunek bankowy podatnika),
  • nazwa klienta - dane nabywcy: nazwa, indywidualny numer, adres,
  • nazwa i numer oferty - nazwy oferowanego towaru wraz z nadanym indywidualnym numerem,
  • koszt przesyłki - wysokość opłaty za wysyłkę towaru,
  • środki wpłacone przez klienta - kwota faktycznie zapłacona za towar do PayU lub Przelewy24,
  • środki rozliczeniowe z serwisami pośredniczącymi w płatności - kwoty przekazywane są raz dziennie na rachunek podatnika i tu wykazywane są należności narastająco w danym dniu.


Towar wysyłany jest tylko i wyłącznie w systemie wysyłkowym tj. pocztą, przesyłkami kurierskimi lub za pośrednictwem paczkomatu.


Klient - przedsiębiorca otrzymuje fakturę za zakupione towary, natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej otrzymują fakturę imienną, jeśli zgłoszą chęć jej otrzymania, w przeciwnym razie sprzedaż zostaje wykazana zbiorczo dokumentem wewnętrznym na koniec każdego dnia.


Potwierdzenie otrzymanych środków zgodnie z wyciągiem bankowym. Kwoty z tabelki dot. kolumny „środki rozliczeniowe z serwisami pośredniczącymi w płatności” zgodne z dziennymi wpływami na konto. W przypadku płatności przy odbiorze - przewoźnik przesyła kwotę należności na rachunek bankowy podatnika w ciągu 14 dni od odbioru towaru przez klienta. Powiązanie zapłaty następuje poprzez indywidualny numer klienta zawarty w tytule przelewu, co pozwala zidentyfikować transakcję, a wraz z nią wszystkie dane dotyczące zamówienia (wszystkie dane pochodzące z prowadzonej ewidencji sprzedaży wysyłkowej w postaci tabeli).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podatnik może dokonać likwidacji kasy fiskalnej?


Zdaniem Wnioskodawczyni, podatnik może zlikwidować kasę fiskalną, gdyż:

  1. stacjonarnie obsługuje wyłącznie kontrahentów - przedsiębiorców, oferuje pełny asortyment, a każda sprzedaż udokumentowana jest fakturą,
  2. sprzedaż wysyłkowa skierowana jest do kontrahentów - przedsiębiorców oraz osób indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej, oferuje ograniczony asortyment (nie ma możliwości zakupu wyrobów zawartych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących) oraz zgodnie z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia dokonuje dostawy towarów w systemie wysyłkowym, zapłata w całości otrzymywana jest za pośrednictwem rachunku bankowego, a z prowadzonej ewidencji przeprowadzanych transakcji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła wpłata i na czyją rzecz została dokonana, co skutkuje zwolnieniem z ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej.


Jeśli strategia firmy nie ulegnie zmianie, a transakcje będą przeprowadzane na wyżej wymienionych zasadach podatnik pozostanie przy stosowanej dotychczas ewidencji, bez użycia kasy fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.


Tym samym obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji.


Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.


W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 649), zwanego dalej rozporządzeniem.


Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).


Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.


I tak zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. m ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU.


Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy,
    w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.


Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r, w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816 ze zm.), w którym to w Rozdziale 2, oddziale 5 wskazano przepisy dotyczące sposobu zakończenia używania kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas.


Zgodnie z § 34 ww. rozporządzenia w sprawie kas, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

  1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.


Natomiast w myśl § 35 ww. rozporządzenia w sprawie kas, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 46 ust. 4.


W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§ 36 ww. rozporządzenia w sprawie kas).


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych, narzędzi, elektronarzędzi. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT. Od 2017 roku asortyment został powiększony o wyroby przeznaczone do użycia jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyroby te są zawarte w § 4 pkt 1 ust. 1 lit. m rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawczyni dokonała zakupu oraz wszystkich czynności wdrożeniowych związanych z kasą fiskalną. Jednak Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży na rzecz osób indywidualnych oraz na rzecz rolników ryczałtowych, nie prowadziła ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. Od listopada 2020 roku firma wdrożyła nowy kanał dystrybucji - sprzedaż wysyłkową. Sprzedaż towarów następuje poprzez serwis (…). Występuje sprzedaż na rzecz osób indywidualnych. Podatnik, mimo że posiada w asortymencie wyrób z § 4 rozporządzenia (olej przeznaczony do użycia jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych) nie oferuje go tym kanałem dystrybucji. Firma nie ewidencjonuje sprzedaży na rzecz osób indywidualnych przy użyciu kasy fiskalnej. Wnioskodawczyni dokonała zakupu kasy fiskalnej, nie prowadziła i nadal nie prowadzi ewidencji przy jej użyciu, gdyż dokonuje sprzedaży wyłącznie zwolnionej z tego obowiązku. Wnioskodawczyni nie planuje w przyszłości zmienić opracowanej strategii dotyczącej grup odbiorców w poszczególnych kanałach dystrybucji oraz oferowanego przez te kanały asortymentu. Ponadto prowadzona ewidencja sprzedaży wysyłkowej opiera się na danych w tabeli zawierającej poszczególne kolumny: data transakcji - data złożenia zamówienia przez klienta, numer zamówienia - nadany numer identyfikujący złożone zamówienie, rodzaj operacji - sprzedaż lub zwrot, kwoty należne od klientów lub w przypadku zwrotu należne klientom, forma płatności - PayU, Przelewy24 lub wpłata od przewoźnika w przypadku płatności przy odbiorze (zawsze na rachunek bankowy podatnika), nazwa klienta - dane nabywcy: nazwa, indywidualny numer, adres, nazwa i numer oferty - nazwy oferowanego towaru wraz z nadanym indywidualnym numerem, koszt przesyłki - wysokość opłaty za wysyłkę towaru, środki wpłacone przez klienta - kwota faktycznie zapłacona za towar do PayU lub Przelewy24, środki rozliczeniowe z serwisami pośredniczącymi w płatności - kwoty przekazywane są raz dziennie na rachunek podatnika i tu wykazywane są należności narastająco w danym dniu. Towar wysyłany jest tylko i wyłącznie w systemie wysyłkowym tj. pocztą, przesyłkami kurierskimi lub za pośrednictwem paczkomatu. Klient - przedsiębiorca otrzymuje fakturę za zakupione towary, natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej otrzymują fakturę imienną, jeśli zgłoszą chęć jej otrzymania, w przeciwnym razie sprzedaż zostaje wykazana zbiorczo dokumentem wewnętrznym na koniec każdego dnia. Potwierdzenie otrzymanych środków zgodnie z wyciągiem bankowym. Kwoty z tabelki dot. kolumny „środki rozliczeniowe z serwisami pośredniczącymi w płatności” zgodne z dziennymi wpływami na konto. W przypadku płatności przy odbiorze - przewoźnik przesyła kwotę należności na rachunek bankowy podatnika w ciągu 14 dni od odbioru towaru przez klienta. Powiązanie zapłaty następuje poprzez indywidualny numer klienta zawarty w tytule przelewu, co pozwala zidentyfikować transakcję, a wraz z nią wszystkie dane dotyczące zamówienia (wszystkie dane pochodzące z prowadzonej ewidencji sprzedaży wysyłkowej w postaci tabeli).


Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy może dokonać likwidacji kasy fiskalnej.


Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawczynię towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przy czym, co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawczynię w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.


Wnioskodawczyni ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.


Należy w tym miejscu zauważyć, że podatnicy mogą różnie kształtować strukturę prowadzonej sprzedaży, a co za tym idzie – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – mogą prowadzić zarówno czynności objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i czynności nieobjęte tym zwolnieniem.

Tym samym odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczących możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wskazać należy, że Wnioskodawczyni przysługuje takie prawo jedynie w odniesieniu do kasy rejestrującej, na której Wnioskodawczyni ewidencjonuje wyłącznie sprzedaż, w odniesieniu do której ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. W przypadku podjęcia przez Wnioskodawczynię decyzji o zaprzestaniu prowadzenia ewidencji przez taką kasę, Wnioskodawczyni ma obowiązek wykonać czynności o których mowa w § 34 rozporządzenia w sprawie kas tj. wystawić raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny); niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonać odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzić z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia; złożyć protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla Wnioskodawczyni naczelnika urzędu skarbowego; sporządzić i złożyć, wraz z dokumentami, o których mowa powyżej, do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.


Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym może Ona zlikwidować kasę fiskalną, gdyż stacjonarnie obsługuje wyłącznie kontrahentów - przedsiębiorców, oferuje pełny asortyment, a każda sprzedaż udokumentowana jest fakturą oraz sprzedaż wysyłkowa skierowana jest do kontrahentów - przedsiębiorców oraz osób indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak Wnioskodawczyni oferuje ograniczony asortyment (nie ma możliwości zakupu wyrobów zawartych w § 4 rozporządzenia) należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj