Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.170.2021.1.NK
z 16 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2021 r. (data wpływu 22 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Gmina” lub „Miasto”) jest podatnikiem VAT czynnym. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 920, z późn. zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm. – dalej jako ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 tejże ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. targowisk i hal targowych.

Miasto ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”.

Realizacja zadania zaplanowana jest na okres od IV kwartału 2021 r. do IV kwartału 2022 r.

Zakres inwestycji zakłada budowę nowych elementów infrastruktury oraz przebudowę istniejących. W ramach budowy wykonane będą: boksy magazynowe dla rolnictwa ekologicznego, wiata śmietnikowa, stojaki rowerowe oraz ciągi komunikacyjne placu meblowego. Zakres przebudowy obejmuje usunięcie starych straganów oraz montaż nowych, modułowych wiat handlowych, modernizację pomieszczeń technicznych, biura i przymierzalni, w której zainstalowany zostanie system c.o., termomodernizację butików oraz usunięcie starego drzewostanu i nasadzenie nowego. Projekt zakłada również montaż instalacji fotowoltaicznej na obiektach handlowych i budynku administratora w celu obniżenia kosztów eksploatacji obiektu.

Przedsięwzięcie ma na celu stworzenie uporządkowanej przestrzeni targowiska poprzez jego przebudowę i ulepszenie usług lokalnych dla potrzeb społecznych i gospodarczych poprzez promocję i sprzedaż lokalnych produktów z ekologicznych upraw wyprodukowanych na okolicznych terenach wiejskich.

Projekt wpływa na rozwój MŚP w sektorze rolno-spożywczym, promocję produktów rolnych, wzrost konkurencyjności producentów rolnych, integrację łańcucha rolno-spożywczego. Inwestycja podniesie jakość świadczonych usług oraz wpłynie na poprawę warunków sprzedaży i obsługi klientów, a także obniży koszty eksploatacji obiektu i pozwoli utrzymać dotychczasowe, niskie opłaty czynszowe.

Zadania rzeczowe w ramach projektu:

  1. Opracowanie dokumentacji projektowej w tym: projektu budowlanego, mapy do celów projektowych, inwentaryzacji zieleni, projektów wykonawczych wraz z opracowaniem dokumentacji powykonawczej zgodnie z PFU,
  2. Nadzór autorski w tym: nadzór dendrologa, ornitologa, architekta krajobrazu, projektanta oraz projektantów poszczególnych instalacji,
  3. Przygotowanie terenu budowy, w tym:
    1. wycinka drzewa,
    2. geodezyjne roboty pomiarowe,
    3. wykonanie ogrodzenia terenu budowy wraz z organizacją zaplecza budowy,
  4. Roboty rozbiórkowe, w tym: utylizacja i wywóz gruzu,
  5. Dostawa, zakup i montaż straganów,
  6. Dostawa, zakup i montaż kiosku handlowego,
  7. Dostawa, zakup i montaż wiaty śmietnikowej,
  8. Dostawa, zakup i montaż wiaty magazynowej,
  9. Roboty termomodernizacyjne:
    1. ocieplenie ścian,
    2. ocieplenie stropodachu,
    3. wykonanie sufitów podwieszanych z izolacją termiczną,
    4. wymiana stolarki drzwiowej,
    5. wymiana stolarki okiennej,
  10. Roboty instalacyjne:
    1. montaż instalacji fotowoltaicznej,
    2. wymiana słupów oświetleniowych z lampami typu LED,
    3. budowa kanalizacji deszczowej,
    4. przebudowa kanalizacji wodno-kanalizacyjnej,
    5. przebudowa przyłączy elektroenergetycznych,
  11. Roboty wykończeniowe:
    1. remont pomieszczeń w budynku administracyjno-technicznym,
    2. wykonanie robót odtworzeniowych i naprawczych po robotach instalacyjnych,
  12. Zagospodarowanie terenu w tym:
    1. zakup, dostawa i montaż stojaka na rowery,
    2. zakup, dostawa i montaż koszy na śmieci,
    3. wykonanie terenu biologicznie czynnego (urządzenie terenu zielonego),
  13. Promocja projektu w tym: montaż tablicy informacyjnej oraz montaż tablicy pamiątkowej.

Właścicielem i zarządcą planowanego do przebudowy targowiska jest spółka komunalna, w której Gmina posiada 100% udziałów. Pomiędzy Spółką a Gminą zostanie zawarta umowa nieodpłatnego użyczenia nieruchomości, w skład której wchodzi grunt, na którym posadowione są zadaszone stoiska handlowe oraz miejsca parkingowe.

Umowa będzie uprawniać Gminę do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i tym samym do przeprowadzenia planowanej inwestycji.

Funkcje zarządcze nad targowiskiem nadal pełnić będzie Spółka i to ona zobowiązana umową – będzie pobierać na bieżąco czynsz oraz opłaty eksploatacyjne od najemców stanowisk handlowych. Pobierane opłaty będą zawierały podatek VAT. Opłaty czynszowe i eksploatacyjne będą stanowić dochód Spółki.

Natomiast sama Gmina zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do użytkowania, nie będzie pobierała żadnych opłat w zamian za korzystanie z targowiska. Zatem efekty planowanej inwestycji nie będą służyły Wnioskodawcy – Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W odniesieniu do ww. inwestycji nabyte towary i usługi przez Gminę nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i zarobkowej.

Wydatki na przebudowę targowiska będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę przez wykonawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu o nazwie „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie projektu pn. „(…)” nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż zakres projektu ewidentnie wskazuje na związek z działaniami Gminy jako organu władzy publicznej. W szczególności Wnioskodawca realizując opisany projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa dokonać odliczenia kwot podatku VAT wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych (pkt 11 ww. przepisu).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 tejże ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. targowisk i hal targowych.

Miasto ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”. Realizacja zadania zaplanowana jest na okres od IV kwartału 2021 r. do IV kwartału 2022 r. Zakres inwestycji zakłada budowę nowych elementów infrastruktury oraz przebudowę istniejących. W ramach budowy wykonane będą: boksy magazynowe dla rolnictwa ekologicznego, wiata śmietnikowa, stojaki rowerowe oraz ciągi komunikacyjne placu meblowego. Zakres przebudowy obejmuje usunięcie starych straganów oraz montaż nowych, modułowych wiat handlowych, modernizację pomieszczeń technicznych, biura i przymierzalni, w której zainstalowany zostanie system c.o., termomodernizację butików oraz usunięcie starego drzewostanu i nasadzenie nowego. Projekt zakłada również montaż instalacji fotowoltaicznej na obiektach handlowych i budynku administratora w celu obniżenia kosztów eksploatacji obiektu.

Przedsięwzięcie ma na celu stworzenie uporządkowanej przestrzeni targowiska poprzez jego przebudowę i ulepszenie usług lokalnych dla potrzeb społecznych i gospodarczych poprzez promocję i sprzedaż lokalnych produktów z ekologicznych upraw wyprodukowanych na okolicznych terenach wiejskich.

Projekt wpływa na rozwój MŚP w sektorze rolno-spożywczym, promocję produktów rolnych, wzrost konkurencyjności producentów rolnych, integrację łańcucha rolno-spożywczego. Inwestycja podniesie jakość świadczonych usług oraz wpłynie na poprawę warunków sprzedaży i obsługi klientów, a także obniży koszty eksploatacji obiektu i pozwoli utrzymać dotychczasowe, niskie opłaty czynszowe.

Właścicielem i zarządcą planowanego do przebudowy targowiska jest spółka komunalna, w której Gmina posiada 100% udziałów. Pomiędzy Spółką a Gminą zostanie zawarta umowa nieodpłatnego użyczenia nieruchomości, w skład której wchodzi grunt, na którym posadowione są zadaszone stoiska handlowe oraz miejsca parkingowe. Umowa będzie uprawniać Gminę do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i tym samym do przeprowadzenia planowanej inwestycji. Funkcje zarządcze nad targowiskiem nadal pełnić będzie Spółka i to ona zobowiązana umową – będzie pobierać na bieżąco czynsz oraz opłaty eksploatacyjne od najemców stanowisk handlowych. Pobierane opłaty będą zawierały podatek VAT. Opłaty czynszowe i eksploatacyjne będą stanowić dochód Spółki.

Natomiast sama Gmina zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do użytkowania, nie będzie pobierała żadnych opłat w zamian za korzystanie z targowiska. Zatem efekty planowanej inwestycji nie będą służyły Wnioskodawcy – Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W odniesieniu do ww. inwestycji nabyte towary i usługi przez Gminę nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i zarobkowej.

Wydatki na przebudowę targowiska będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę przez wykonawców.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu o nazwie „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że właścicielem i zarządcą planowanego do przebudowy targowiska jest spółka komunalna, w której Gmina posiada 100% udziałów. Pomiędzy Spółką a Gminą zostanie zawarta umowa nieodpłatnego użyczenia nieruchomości, w skład której wchodzi grunt, na którym posadowione są zadaszone stoiska handlowe oraz miejsca parkingowe. Umowa będzie uprawniać Gminę do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i tym samym do przeprowadzenia planowanej inwestycji. Funkcje zarządcze nad targowiskiem nadal pełnić będzie Spółka i to ona zobowiązana umową – będzie pobierać na bieżąco czynsz oraz opłaty eksploatacyjne od najemców stanowisk handlowych. Pobierane opłaty będą zawierały podatek VAT. Opłaty czynszowe i eksploatacyjne będą stanowić dochód Spółki. Natomiast sama Gmina zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do użytkowania, nie będzie pobierała żadnych opłat w zamian za korzystanie z targowiska. Zatem efekty planowanej inwestycji nie będą służyły Wnioskodawcy – Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W odniesieniu do ww. inwestycji nabyte towary i usługi przez Gminę nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i zarobkowej.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj