Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.77.2021.3.KK
z 22 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 9 kwietnia 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.77.2021.1.KK, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem ePUAP w dniu 9 kwietnia 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 kwietnia 2021 r.), zaś w dniu 15 kwietnia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 15 kwietnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni wraz z mężem jest właścicielem budynku mieszkalnego. Między Wnioskodawczynią, a mężem istnieje małżeńska wspólnota majątkowa. Budynek jest ukończony (2009 r.), odebrany (zgłoszony do użytkowania - 2009 r.) oraz użytkowany od kilkunastu lat. Budynek usytuowany jest na działce o nr (…) w miejscowości (…), której Wnioskodawczyni jestem współwłaścicielem na podstawie aktu notarialnego z 2008 r. Budynek jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.). W budynku zainstalowany jest kocioł gazowy, kominek na paliwo stałe oraz kolektory słoneczne do ogrzewania ciepłej wody (od kilkunastu lat). W 2019 r. została zakończona inwestycja zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych o mocy 4,8 kW na dachu tego budynku, na co został poniesiony wydatek w wysokości 24 900 zł. Na powyższe przedsięwzięcie została na nazwisko męża, w listopadzie 2019 r., wystawiona faktura VAT przez wykonawcę, który jest podatnikiem niekorzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wydatki wynikające z inwestycji dotyczącej instalacji paneli fotowoltaicznych (pomniejszone o kwotę 5 000 zł zwrotu z programu „Mój prąd”, czyli w wysokości 19 900 zł) zostały odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za 2019 r. Następnie w czerwcu 2020 r. w budynku została zamontowana klimatyzacja z funkcją ogrzewania każdego pomieszczenia domu za kwotę 21 776,98 zł (brutto). Przedsięwzięcie zostało zrealizowane i Wnioskodawczyni otrzymała fakturę VAT wystawioną na Jej nazwisko przez wykonawcę, który jest podatnikiem niekorzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktura ta obejmuje zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania. Faktura VAT została opłacona w całości. Budynek mieszkalny był dotychczas ogrzewany przy wykorzystaniu instalacji gazowej c.o., poprzez kocioł gazowy (w części domu zainstalowane jest ogrzewanie podłogowe o dużej bezwładności cieplnej, która sprawia, że pomieszczenie jest efektownie nagrzane po ok 12h) oraz sporadycznie przez kominek na paliwo stałe (sporadyczne użytkowanie wynika ze względów ekologicznych). System klimatyzacji z funkcją grzania, o którym mowa powyżej, jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze, która stanowi jego integralną część. Obecnie budynek ogrzewany jest poprzez klimatyzację z funkcją grzania, co pozwala na szybkie jego ogrzanie i przy dużym spadku temperatury, dodatkowo przez instalację gazową w formie kotła gazowego. Klimatyzacja zasilana jest energią elektryczną pozyskaną z odnawialnego źródła energii wytworzoną przez instalację fotowoltaiczną zainstalowaną w 2019 r. W wyniku przeprowadzonej modernizacji, tj. zamontowania instalacji fotowoltaicznej oraz klimatyzacji z funkcją ogrzewania, ograniczono zużycie gazu ziemnego wykorzystywanego dotychczas przy ogrzewaniu budynku. Woda jest podgrzewana poprzez kolektory słoneczne. Tym samym, nastąpił znaczny spadek zużycia paliw kopalnych. W ramach termomodernizacji, zainstalowana została: jednostka typu multisplit scalająca instalacje z poszczególnych pomieszczeń i doprowadzającą do nich ciepło, co pozwala na wykorzystanie pracy urządzenia w kilku pomieszczeniach jednocześnie oraz jednostka typu split dostarczająca ciepło do pozostałej części budynku. Opisane we wniosku przedsięwzięcie nie jest i nie będzie sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej i nie zostało zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wnioskodawczyni jest osobą uzyskującą dochody z pracy na etacie, które to dochody opodatkowane są według skali podatkowej obowiązującej w 2020 r. Wnioskodawczyni rozlicza się wspólnie z małżonkiem. Ani Wnioskodawczyni, ani mąż nie prowadzą własnej działalności gospodarczej. Wydatki poniesione w związku ze zrealizowanym przedsięwzięciem nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne związane z zakupem i montażem klimatyzacji z funkcją grzania, zostanie zakończone w okresie 3 lat licząc od końca 2019 r., w którym to zostały poniesione wydatki na instalacje fotowoltaiczną. Łączna kwota odliczenia za zrealizowane i realizowane przedsięwzięcia termomodernizacyjne, w tym również wydatki związane z zakupem i montażem klimatyzacji z funkcją grzania, nie przekroczyła 53 000 zł, licząc od końca 2019 r., w którym to roku zostały poniesione pierwsze wydatki. Jest to pierwsze odliczenie Wnioskodawczyni dokonywane w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W 2019 r. mąż Wnioskodawczyni, który również ma prawo do odliczenia kwoty 53 000 zł, dokonał odliczenia na pierwszy wydatek (montaż instalacji fotowoltaicznej) na kwotę 19 900 zł. W 2020 r. mąż Wnioskodawczyni nie dokonywał innych odliczeń.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że klimatyzacja inwetorowa typu split z funkcją ogrzewania jest pompą ciepła typ powietrze-powietrze, co zostało potwierdzone przez producenta w karcie produktu. Posiada ona sprężarkę charakterystyczną dla pomp ciepła, jest ekologiczna i ekonomiczna. Współczynnik efektywności wynosi ok. 4 (4.0), czyli 1 kW energii elektrycznej wytwarza ok. 4 kW energii cieplnej – na podstawie danych dostarczonych przez producenta, dostępnych w karcie produktu. Zamontowane urządzenie klimatyzacji inwertorowej typu split do ogrzewania wykorzystuje energię elektryczną pozyskaną z istniejącej instalacji fotowoltaicznej zamontowanej w 2019 r. Klimatyzacja inwertorowa typu split dzięki wbudowanej pompie ciepła umożliwia efektywniejsze ogrzewanie – pozwala na szybkie nagrzanie wybranych pomieszczeń w domu, poprzez zamontowanie urządzeń klimatyzacji z czujnikiem temperatury w każdym użytkowanym pomieszczeniu, dzięki czemu następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania domu jako całości. Natomiast ogrzewanie poprzez wykorzystanie energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych (gazu), poprzez zamianę źródeł energii na źródło odnawialne. Wydajność zamontowanych instalacji (fotowoltaicznej i klimatyzacji inwertorowej typu split z funkcją ogrzewania), została tak skonfigurowana by w maksymalny sposób wykorzystać energię wyprodukowaną przez panele fotowotaiczne, zmniejszając równocześnie wykorzystanie paliw kopalnych (gazu).

Wnioskodawczyni wskazała, że ponowny audyt energetyczny budynku po wykonaniu instalacji klimatyzacji inwertorowej typu split z funkcja grzania nie został wykonany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatek na klimatyzację z funkcją ogrzewania mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, który może odliczyć w zeznaniu rocznym za 2020 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty zakupu oraz instalacji klimatyzacji inwerterowej typu split z funkcją ogrzewania można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej. Klimatyzacja inwerterowa typu split z funkcją ogrzewania pracuje na takiej samej zasadzie jak pompa ciepła typu powietrze-powietrze, co umożliwia efektywniejsze ogrzewanie, dzięki czemu następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Natomiast ogrzewanie poprzez wykorzystanie energii elektrycznej dostarczonej z instalacji fotowoltaicznej, pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych, poprzez zamianę źródeł energii na źródła odnawialne. Instalacja klimatyzacji z funkcją ogrzewania mieści się w zakresie zdefiniowanym w Załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (poz. 2489): § w punkcie 1.

Materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej; (pełni funkcję grzewczą),
  2. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego; (jest urządzeniem elektrycznym umożliwiającym ogrzewanie),
  3. pompa ciepła wraz z osprzętem; (ze względu na sposób działania klimatyzacja jest pompą ciepła).


Natomiast w § w punkcie 2., Usługi: 7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z póżn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. W myśl ww. przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.). Stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego, albo zmieniono całkowicie lub częściowo źródło energii na źródło odnawialne.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy). W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  • sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  • zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem jest właścicielem budynku mieszkalnego i budynek jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. W budynku zainstalowany jest kocioł gazowy, kominek na paliwo stałe oraz kolektory słoneczne do ogrzewania ciepłej wody (od kilkunastu lat). W 2019 r. została zakończona inwestycja zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych o mocy 4,8 kW na dachu tego budynku. W czerwcu 2020 r. w budynku została zamontowana klimatyzacja z funkcją ogrzewania każdego pomieszczenia domu za kwotę 21 776,98 zł (brutto). Budynek mieszkalny był dotychczas ogrzewany przy wykorzystaniu instalacji gazowej c.o., poprzez kocioł gazowy (w części domu zainstalowane jest ogrzewanie podłogowe o dużej bezwładności cieplnej, która sprawia, że pomieszczenie jest efektownie nagrzane po ok 12h) oraz sporadycznie przez kominek na paliwo stałe (sporadyczne użytkowanie wynika ze względów ekologicznych). System klimatyzacji z funkcją grzania jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze, która stanowi jego integralną część. Obecnie budynek ogrzewany jest poprzez klimatyzację z funkcją grzania, co pozwala na szybkie jego ogrzanie i przy dużym spadku temperatury, dodatkowo przez instalację gazową w formie kotła gazowego. Klimatyzacja zasilana jest energią elektryczną pozyskaną z odnawialnego źródła energii, wytworzoną przez instalację fotowoltaiczną zainstalowaną w 2019 r. W wyniku przeprowadzonej modernizacji, tj. zamontowania instalacji fotowoltaicznej oraz klimatyzacji z funkcją ogrzewania, ograniczono zużycie gazu ziemnego wykorzystywanego dotychczas przy ogrzewaniu budynku. Woda jest podgrzewana poprzez kolektory słoneczne. Tym samym, nastąpił znaczny spadek zużycia paliw kopalnych. W ramach termomodernizacji, zainstalowana została: jednostka typu multisplit scalająca instalacje z poszczególnych pomieszczeń i doprowadzającą do nich ciepło, co pozwala na wykorzystanie pracy urządzenia w kilku pomieszczeniach jednocześnie oraz jednostka typu split, dostarczająca ciepło do pozostałej części budynku. Klimatyzacja inwetorowa typu split z funkcją ogrzewania jest pompą ciepła typ powietrze-powietrze, co zostało potwierdzone przez producenta w karcie produktu. Posiada ona sprężarkę charakterystyczną dla pomp ciepła, jest ekologiczna i ekonomiczna. Współczynnik efektywności wynosi ok. 4 (4.0), czyli 1 kW energii elektrycznej wytwarza ok. 4 kW energii cieplnej – na podstawie danych dostarczonych przez producenta, dostępnych w karcie produktu. Klimatyzacja inwertorowa typu split dzięki wbudowanej pompie ciepła umożliwia efektywniejsze ogrzewanie – pozwala na szybkie nagrzanie wybranych pomieszczeń w domu, poprzez zamontowanie urządzeń klimatyzacji z czujnikiem temperatury w każdym użytkowanym pomieszczeniu, dzięki czemu następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania domu jako całości. Natomiast ogrzewanie poprzez wykorzystanie energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych (gazu), poprzez zamianę źródeł energii na źródło odnawialne. Wydajność zamontowanych instalacji (fotowoltaicznej i klimatyzacji inwertorowej typu split z funkcją ogrzewania), została tak skonfigurowana by w maksymalny sposób wykorzystać energię wyprodukowaną przez panele fotowotaiczne, zmniejszając równocześnie wykorzystanie paliw kopalnych (gazu).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni może dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku za 2020 r. wydatków poniesionych w 2020 r. na zakup i montaż urządzenia klimatyzacyjnego z funkcją grzania (pompy ciepła), które jest wykorzystywane przez Wnioskodawczynię do ogrzewania budynku mieszkalnego - którego jest współwłaścicielem - w ramach ulgi termomodernizacyjnej, na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Ponadto stwierdzić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj