Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.330.2021.2.MT
z 28 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2021 r. (data wpływu 26 marca 2021 r.) uzupełnione pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 14 maja 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.330.2021.1.MT (data doręczenia 15 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Z uwagi na braki formalne, pismem z 14 maja 2021 r. (data nadania 14 maja 2021 r., data doręczenia 15 maja 2021 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.330.2021.1.MT, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismem z 19 maja 2021 r. (data nadania 19 maja 2021 r., data wpływu 19 maja 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Przeważający PKD, pod którym zarejestrowana jest działalność Wnioskodawcy, to 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem. Dodatkowy PKD, który Wnioskodawca ma przypisany do swojej działalności to 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Najbardziej zbliżone PKWiU charakteryzujące działalność Wnioskodawcy, to 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Swoją działalność Wnioskodawca wykonuje na rzecz kontrahenta w ramach współpracy z departamentem (…) (zespół (…)). Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach wykonywanej działalności należą:

  • analiza procesów biznesowych i funkcjonalnych,
  • analiza dokumentacji systemowej,
  • uzgadnianie zakresu testów manualnych,
  • przygotowywanie/modyfikacja manualnych scenariuszy/przypadków testowych,
  • wykonywanie testów manualnych w oparciu o scenariusze testowe,
  • raportowanie wykrytych defektów,
  • raportowanie wyników testów,
  • tworzenie dokumentacji testowej.


Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach wykonywanej działalności NIE należą:

  • przygotowywanie oraz utrzymanie środowiska testowego,
  • prace programistyczne (kodowanie) związane z testowanym oprogramowaniem,
  • jakiekolwiek usługi i doradztwo związane ze sprzętem komputerowym,
  • doradztwo w zakresie oprogramowania.


Zgodnie ze wskazaniem Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) (przytaczając pismo z dnia 26 stycznia 2016 r. Izby Skarbowej w Warszawie o numerze IPPB1/4511-1337/15-4/MM) wykonywane przez Wnioskodawcę czynności mieszczą się w zgrupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Od stycznia 2021 r. Wnioskodawca zmieniłem typ opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.


Pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 14 maja 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.330.2021.1.MT Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wyjaśnienie, że:

  • Osiągane przez Wnioskodawcę przychody nie są wymienione w żadnym z punktów art. 8 ust. 1. Ponadto obowiązki wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są, ani nigdy nie były wykonywane w ramach stosunku pracy (art. 8 ust. 2).
  • Do obowiązków w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności NIE należą: jakiekolwiek prace programistyczne związane z testowanym oprogramowaniem, jakiekolwiek usługi i doradztwo związane ze sprzętem komputerowym, doradztwo w zakresie oprogramowania, przygotowania i utrzymanie środowiska testowego.
  • Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności mieszczą się w zgrupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Działalność testerska/usługi testerskie, które Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności co do zasady mają charakter stricte służebny/pomocniczy w cyklu życia oprogramowania w stosunku do prac programistycznych leżących u podstaw cyklu życia oprogramowania. Ideą działalności testerskiej jest pomoc programistom poprzez odciążenie ich z tychże czynności (testowania), co w efekcie przyczynia się do skrócenia procesu wytwarzania oprogramowania, tym samym znacząco proces ten usprawniając. Wyraźnie należy jednak zaznaczyć, że nie jest to działalność o charakterze doradczym ani programistycznym. Ideą prac testerskich jest przeprowadzanie testów oprogramowania w oparciu o zdefiniowane scenariusze, tworzenie dokumentacji z przeprowadzonych testów oraz raportowanie znalezionych defektów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wykonywane w ramach działalności usługi podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, przytaczając pismo z dnia 26 stycznia 2016 r. Izby Skarbowej w Warszawie o numerze IPPB1/4511-1337/15-4/MM oraz na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczonych usług: h) (...) związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) (...). Jeżeli przy symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług prawodawca stosuje oznaczenie „ex”, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług objętych daną stawką jest węższy niż określony w danym grupowaniu. Zatem, dzięki oznaczeniu „ex”, oznacza to, iż zakres wyrobów lub usług objętych daną stawką jest węższy niż określony w danym grupowaniu.


Zatem, dzięki oznaczeniu „ex”, usługi zaklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 („Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”) są opodatkowane wg stawki 8,5%, ponieważ w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie są wymienione w art. 12 ust. 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h;
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).


W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.


Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


W przedstawionym stanie faktycznym wskazano, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Przeważający PKD, pod którym zarejestrowana jest działalność Wnioskodawcy, to 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem. Dodatkowy PKD, który Wnioskodawca ma przypisany do swojej działalności to 62.02.Z - Działalność związana doradztwem w zakresie informatyki. Zgodnie ze wskazaniem Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wykonywane przez Wnioskodawcę czynności mieszczą się w zgrupowaniu PKWiU 62.02.30.0 "Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego". Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach wykonywanej działalności nie należą: przygotowywanie oraz utrzymanie środowiska testowego, prace programistyczne (kodowanie) związane z testowanym oprogramowaniem, jakiekolwiek usługi i doradztwo związane ze sprzętem komputerowym, doradztwo w zakresie oprogramowania.


Ponadto osiągane przez Wnioskodawcę przychody nie są wymienione w żadnym z punktów art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj