Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.313.2021.2.KS
z 5 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu ), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działki nr 1/1,
  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży udziału w działce nr 1/2
    –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

5 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działki nr 1/1,
  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży udziału w działce nr 1/2.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań, przedstawienie własnego stanowiska oraz dokonanie stosownej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT zamierza sprzedać posiadaną nieruchomość położoną w … składającą się z działki numer 1/1 w obrębie … oraz udziału w działce numer 1/2 w obrębie ...

Przedmiotowe działki są niezabudowane, położone są w terenie, dla którego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta …, wg wypisu z rejestru gruntów klasyfikowane są jako: RIVb - grunty orne, PsIV - pastwiska trwałe i W-PsIV - grunty pod rowami. Działki nie posiadają dostępu do drogi publicznej, który ma zostać zapewniony poprzez służebność drogi koniecznej, a postępowanie w tej sprawie toczy się przed Sądem Rejonowym w …

Na działce nr 1/1 w obrębie … znajduje się przyłącze wody, kanalizacji i przyłącze elektryczne (wykonane przez Spółkę) a wraz z przyległą działką nr 1/2 w obrębie … stanowią całość gospodarczą i były dotychczas wykorzystywane na potrzeby opodatkowanej działalności Spółki. Działka nr 1/1 (o powierzchni 0,6333 ha) została nabyta od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego z dnia 06.03.2006 r., sprzedaż nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Od momentu zakupu działka stanowiła majątek Spółki i była wykorzystywana w działalności gospodarczej; początkowo jako plac magazynowy, następnie w latach 2011-2013 zostały wykonane przyłącza energetyczne i wodociągowe, oświetlenie i ogrodzenie działki, został wykonany utwardzony plac manewrowy. Jako czynny podatnik VAT Spółka odliczyła podatek naliczony VAT od poniesionych nakładów.

05.06.2013 r. został nabyty udział w sąsiedniej działce nr 1/2 (o pow. 0,0086 ha). Nabycie nastąpiło w ramach działalności gospodarczej zbywcy i podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, który został odliczony przez Spółkę.

Spółka nie występowała o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla przedmiotowych działek, jednakże otrzymała zawiadomienie o wydaniu warunków zabudowy dla działki sąsiedniej. Zgodnie z decyzją nr … z dnia 25.09.2019 r. zostały ustalone warunki zabudowy dla budynku handlowo-usługowo-biurowego z uzasadnieniem, że "Planowana zabudowa stanowić będzie kontynuację funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu na działkach sąsiednich, m. in. na działkach nr …, … w obrębie …,oraz działce nr … w obr. …".

Wątpliwość podatnika budzi fakt, czy może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowej sprzedaży z podatku VAT na podstawie art. 43 ust .1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla ww. działek, pomimo dokonanych nakładów na uzbrojenie działki, tj. wykonanie przyłącza wodociągowego i energetycznego oraz w kontekście otrzymania powiadomienia o wydaniu warunków zabudowy dla działki sąsiedniej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Znajdujący się na działce 1/1 przyłącz wodociągowy został wykonany na podstawie Zgłoszenia robót budowlanych do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta … Nr … z dnia ….2011r., przyłącz energetyczny został wykonany na podstawie Zgłoszenia robót budowlanych do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta … Nr … z dnia ….2011r., natomiast wykonanie oświetlenia, ogrodzenia działki oraz utwardzenie placu manewrowego nie wymagało uzyskania pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia robót.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane, zlokalizowane na działce nr 1/1 przyłącz wodociągowy, przyłącz energetyczny, ogrodzenie, oświetlenie i utwardzenie placu manewrowego stanowią urządzenia budowlane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

  1. Czy sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości oznaczonej jako działka nr 1/1 w obrębie 7 będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. czy będzie podlegać opodatkowaniu wg stawki podstawowej?
  2. Czy sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości oznaczonej jako działka nr 1/2 w obrębie 7 będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. czy będzie podlegać opodatkowaniu wg stawki podstawowej?

Zdaniem Wnioskodawcy.

(ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Z uwagi na przedstawiony we wniosku wraz z uzupełnieniem stan faktyczny należy uznać, że planowana sprzedaż działki nr 1/1 w obr. … oraz udziału w działce nr 1/2 w obr. … będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra, a ponadto musi to być czynność odpłatna.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w świetle art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jeżeli nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy nieruchomości gruntowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w ww. przepisie, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Obydwa warunki muszą być spełnione jednocześnie.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r., poz. 741, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany" oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług artykuł 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zauważyć w tym miejscu należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów, jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT zamierza sprzedać posiadaną nieruchomość położoną w … składającą się z działki numer 1/1 w obrębie … oraz udziału w działce numer 1/2 w obrębie …. Przedmiotowe działki są niezabudowane, położone są w terenie, dla którego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta …, wg wypisu z rejestru gruntów klasyfikowane są jako: RIVb - grunty orne, PsIV - pastwiska trwałe i W-PsIV - grunty pod rowami. Działki nie posiadają dostępu do drogi publicznej, który ma zostać zapewniony poprzez służebność drogi koniecznej. Na działce nr 1/1 w obrębie … znajduje się przyłącze wody, kanalizacji i przyłącze elektryczne (wykonane przez Spółkę) a wraz z przyległą działką nr 1/2 w obrębie … stanowią całość gospodarczą i były dotychczas wykorzystywane na potrzeby opodatkowanej działalności Spółki. Działka nr 1/1 (o powierzchni 0,6333 ha) została nabyta od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego z dnia 06.03.2006 r., sprzedaż nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Od momentu zakupu działka stanowiła majątek Spółki i była wykorzystywana w działalności gospodarczej; początkowo jako plac magazynowy, następnie w latach 2011-2013 zostały wykonane przyłącza energetyczne i wodociągowe, oświetlenie i ogrodzenie działki, został wykonany utwardzony plac manewrowy. Jako czynny podatnik VAT Spółka odliczyła podatek naliczony VAT od poniesionych nakładów. 05.06.2013 r. został nabyty udział w sąsiedniej działce nr 1/2 (o pow. 0,0086 ha). Nabycie nastąpiło w ramach działalności gospodarczej zbywcy i podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, który został odliczony przez Spółkę. Spółka nie występowała o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla przedmiotowych działek.

Znajdujący się na działce 1/1 przyłącz wodociągowy został wykonany na podstawie Zgłoszenia robót budowlanych do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta … Nr … z dnia 08.12.2011r., przyłącz energetyczny został wykonany na podstawie Zgłoszenia robót budowlanych do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta … Nr … z dnia 29.07.2011r., natomiast wykonanie oświetlenia, ogrodzenia działki oraz utwardzenie placu manewrowego nie wymagało uzyskania pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia robót. Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane, zlokalizowane na działce nr 1/1 przyłącz wodociągowy, przyłącz energetyczny, ogrodzenie, oświetlenie i utwardzenie placu manewrowego stanowią urządzenia budowlane.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa działki nr 1/1 i udziału w działce nr 1/2, dla których brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy, będzie stanowić dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. W konsekwencji, dostawa ww. terenu niezabudowanego, tj. działki nr 1/1 oraz udziału w działce nr 1/2 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym, w analizowanej sprawie bezzasadne stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dla dostawy działki nr 1/1 oraz udziału w działce nr 1/2.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj