Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.397.2021.2.AWO
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 12 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 1 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomościjest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony 1 lipca 2021 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.


We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w spadku odziedziczyła gospodarstwo rolne o powierzchni ... ha po bracie. W marcu 2021 r., część ziemi rolnej Wnioskodawczyni sprzedała ... , tj. ... ha. Na gruncie tym od zawsze znajdowała się studnia głębinowa i nie było to usprawniane. Decyzją administracyjną starosty, obszar ten ma być modernizowany ze względów hydrologicznych. Mają zostać przeprowadzone prace: ... , ... , itp. - w celu zaopatrzenia pobliskiego miasta w pitną wodę.


Resztę gruntów kupił za zgodą KOWR nabywca z odpowiednimi kwalifikacjami i będzie prowadził gospodarstwo rolne. W akcie notarialnym zapisana jest - wydana przez KOWR - zgoda na nabycie oraz cel nabycia: prowadzenie gospodarstwa rolnego.


Wnioskodawczyni zaznaczyła, że brat był właścicielem tej nieruchomości (od ponad): części od 20 lat, a części od 2011 r.


W złożonym uzupełnieniu wskazano, że brat Wnioskodawczyni zmarł dnia 3 sierpnia 2019 r. Nie miał żony, ani dzieci. Jedyną spadkobierczynią jest Wnioskodawczyni. Po bracie, Wnioskodawczyni odziedziczyła gospodarstwo rolne zabudowane o powierzchni ... ha, składające się z działek rolnych numer: A, B, C, D, E, F, G. Działki rolne: A, B, C, D, E brat Wnioskodawczyni nabył w drodze darowizny dnia 18 września 1980 r., a działki numer: F oraz G w drodze darowizny w 2011 r. Wyżej wymienione działki numer: A, B, C stanowiły jedną działkę numer X, ale w wyniku decyzji Urzędu Miasta w .... działka została podzielona na mniejsze. Obie części, które Wnioskodawczyni zbyła, stanowiły gospodarstwo rolne.


Pierwszy nabywca – ... - nabył działki rolne numer: A, B, C, o powierzchni ... ha - oznaczone ..., ponieważ tam znajduje się studnia głębinowa, która będzie modernizowana w celu dostarczenia wody pitnej dla pobliskiego miasta. Taka była decyzja Starostwa. Zmarły brat Wnioskodawczyni był właścicielem tych działek od 1980 r. Drugi nabywca (...) kupił działki numer: D, E, G, F, o powierzchni ... ha za zgodą Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Brat Wnioskodawczyni był właścicielem działki zabudowanej numer G i F (pastwiska) od 2011 r., a działek rolnych: D, E - od 1980 r. Obie transakcje dotyczyły tego samego gospodarstwa rolnego. Oba akty notarialne były w tym samym dniu, tj. dnia 6 kwietnia 2021 r.


Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, a była zmuszona do zbycia nieruchomości, gdyż zmarły brat Wnioskodawczyni mieszkał w województwie ...., a Wnioskodawczyni mieszka w województwie .... .


Wnioskodawczyni nadmieniła, że pierwszy był akt sprzedaży gospodarstwa rolnego, a później w tym samym dniu – ... ha - już działka rolna, która nie była gospodarstwem rolnym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy od odpłatnego zbycia tej nieruchomości rolnej – ... ha – Wnioskodawczyni jest zobowiązana zapłacić podatek dochodowy?
  2. Czy od tej drugiej transakcji (czyli pozostałego gruntu) Wnioskodawczyni musi zapłacić podatek dochodowy?


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawczyni wskazała, że – jej zdaniem – od zbycia ze spadku, czyli obu transakcji nie Wnioskodawczyni nie powinna płacić podatku dochodowego.


Wnioskodawczyni wskazała, że brat był właścicielem ponad pięć lat. Wnioskodawczyni podkreśliła również, że od stycznia 2019 r., jeśli odziedziczyła nieruchomość, to zbycie nieruchomości nabytej w drodze spadku nie będzie opodatkowane, jeśli od końca roku, w którym spadkodawca wybudował lub nabył nieruchomość upłynęło pięć lat. Wnioskodawczyni wskazała, że tak właśnie jest, gdyż jej brat był właścicielem więcej niż pięć lat. Wnioskodawczyni dodała także, że sprzedaż następuje po upływie pięciu lat.


Zdaniem Wnioskodawczyni niezależnie komu zbyła nieruchomość nabytą w spadku, nie powinna płacić podatku dochodowego. W tym przypadku sprzedaż następuje po upływie pięciu lat od nabycia przez zmarłego brata Wnioskodawczyni wyżej wskazanej nieruchomości rolnej. Po upływie pięciu lat sprzedaż nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 wskazanej wyżej ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

˗ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Tym samym, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)˗c) cytowanej ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej. Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu ma moment i sposób nabycia tej nieruchomości.


Na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.


Przepis ten rozstrzyga zatem, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku, pięcioletni okres liczony będzie od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez spadkodawcę.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „spadek”, ani też „nabycie w drodze spadku”, dlatego też zasadnym jest odwoływanie się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).


Stosownie do treści art. 922 Kodeksu cywilnego, prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej (tj. konkretnych przepisów ustawy Kodeks cywilny ˗ przypis tutejszego organu).


Zgodnie z art. 924 i art. 925 tej ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei, postanowienie sądu o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni odziedziczyła po bracie gospodarstwo rolne zabudowane o powierzchni ... ha, składające się z działek rolnych numer: A, B, C, D, E, F, G. Brat Wnioskodawczyni zmarł dnia 3 sierpnia 2019 r. Nie miał żony, ani dzieci. Jedyną spadkobierczynią była Wnioskodawczyni. Działki rolne: A, B, C, D, E brat Wnioskodawczyni nabył w drodze darowizny dnia 18 września 1980 r., a działki numer: E oraz F w drodze darowizny w 2011 r. Pierwszy nabywca nabył działki rolne numer: A, B, C, o powierzchni ... ha. Drugi nabywca kupił działki numer: D, E, G, F, o powierzchni ... ha za zgodą Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Obie transakcje dotyczyły tego samego gospodarstwa rolnego. Oba akty notarialne zawarto w tym samym dniu, tj. dnia 6 kwietnia 2021 r.


Mając więc na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy wskazać, że odpłatne zbycie opisanego we wniosku gospodarstwa rolnego zabudowanego, o powierzchni ... ha, składającego się z działek numer: A, B, C, D, E, F, G – nabytego przez Wnioskodawczynię w drodze spadku po zmarłym bracie - nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Ustosunkowując się więc do zadanych przez Wnioskodawczynię pytań, należy wskazać, że Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia działek numer: A, B, C, o powierzchni ... ha (sprzedaż na rzecz ....) oraz działek numer: D, E, G, F, o powierzchni ... ha (sprzedaż na rzecz wskazanego we wniosku nabywcy).


Stanowisko Wnioskodawczyni należało zatem uznać za prawidłowe.


Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych dokumentów − jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę we wniosku, zadanym przez niego pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do przesłanego uzupełnienia wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawczynię zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem

faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym

wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko˗Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj