Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.141.2021.1.AW
z 15 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2021 r. (data wpływu 24 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z wydatków związanych z samochodami służbowymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z wydatków związanych z samochodami służbowymi.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność od (…) listopada 2019 roku. Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…) Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Podstawowy zakres działalności Spółki to:

3600Z – Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;

3700Z – Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.

Dodatkowy zakres działalności Spółki to:

3811Z – Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne;

3821 Z – Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne;

3832Z – Odzysk surowców z materiałów segregowanych;

4120Z – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

4211Z – Roboty związane z budową dróg i autostrad;

4221Z – Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych;

4311Z – Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych;

4321 Z – Wykonywanie instalacji elektrycznych;

4322Z – Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych;

4331Z – Tynkowanie;

4332Z – Zakładanie stolarki budowlanej;

4334Z – Posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowywanie ścian;

4334Z – Malowanie i szklenie;

4339Z – Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych;

4391Z – Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych;

4399Z – Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej nie sklasyfikowane;

6820Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

6832Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie;

8129Z – Pozostałe sprzątanie;

8130Z – Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni;

9603Z – Pogrzeby i działalność pokrewna;

9609Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Spółka posiada kilkanaście samochodów, które stanowią jej własność. W zakresie prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (ciężarowe), do 3,5 tony osobowe, dostawcze oraz specjalne jak podnośnik koszowy i karawan pogrzebowy.

Spółka wprowadziła zasady korzystania z pojazdów służbowych w Regulaminie używania pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Regulamin stanowi, że samochód służbowy może być wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych, zabrania również używania samochodu w celach prywatnych. Powierzenie i zwrot samochodu służbowego następuje zgodnie z Regulaminem na podstawie wydanej karty drogowej.

Parkowanie samochodów służbowych ma miejsce wyłącznie w siedzibie Przedsiębiorstwa.

Do każdego pojazdu służbowego prowadzone są karty drogowe określające opis trasy i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, datę wyjazdu, imię i nazwisko kierującego pojazdem oraz stan licznika przy wyjeździe i po powrocie. Dodatkowo każdy pojazd służbowy jest wyposażony w urządzenie GPS w celu kontroli wykorzystania pojazdu. Obecnie Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT.

Spółka odlicza 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków w odniesieniu do następujących pojazdów:

  1. Samochód ciężarowy (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 6900 kg;
  2. Samochód ciężarowy zamiatarka (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 13500 kg;
  3. Samochód ciężarowy asenizacyjny (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 18000 kg;
  4. Samochód ciężarowy (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 6500 kg;
  5. Samochód specjalny podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  6. Samochód specjalny pogrzebowy (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 2800 kg.

W odniesieniu do pojazdów specjalnych Spółka posiada dokumenty, które są zgodne z przepisami o ruchu drogowym spełniające warunki zawarte w art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W stosunku do pozostałych pojazdów samochodowych Spółka odlicza 50% podatku naliczonego od zakupu paliwa i pozostałych wydatków eksploatacyjnych tj.:

  1. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  2. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 2700 kg;
  3. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  4. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  5. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 2800 kg.


W związku z faktem, że wszystkie wymienione we wniosku pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej Spółka zamierza od 1 lipca 2021 roku złożyć do Urzędu Skarbowego w (…) VAT-26 Informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Informacja będzie obejmować wszystkie pojazdy samochodowe będące własnością Spółki z wyłączeniem pojazdów w stosunku do których obecnie Spółka korzysta ze 100% odliczenia podatku VAT tj. pojazdy nr 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Od 1 lipca 2021 roku Spółka będzie prowadzić dla każdego pojazdu ujętego w Informacji VAT-26 ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT, zawierającą dane zgodne z art. 86a ust. 7 Ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po dopełnieniu obowiązku złożenia informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej VAT-26 w Urzędzie Skarbowym i prowadzeniu dla każdego pojazdu ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT Spółka będzie miała prawo do odliczania 100% podatku VAT naliczonego od zakupu paliwa i innych wydatków związanych z wymienionymi we wniosku pojazdami, tj. nr 7, 8 ,9, 10, 11?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1, 2 Ustawy o podatku od towarów i usług, będzie miał on prawo do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków związanych ze wskazanymi pojazdami, gdyż zdaniem Spółki wszystkie pojazdy służbowe są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystywanie tych pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Fakt, iż wymienione we wniosku pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej wynika z prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT, prowadzonych kart drogowych dla każdego pojazdu oraz funkcjonowania w Spółce Regulaminu używania pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Spółka dokłada należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia wymienionych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników.

Przede wszystkim w Spółce jest oficjalny zakaz korzystania z pojazdów w celach prywatnych zawarty w Regulaminie. Poza tym, każdorazowo, po zakończonej pracy pojazdy znajdują się na terenie przedsiębiorstwa zamkniętym i zabezpieczonym przez pracownika-dozorcę przez 24 godziny na dobę. W odniesieniu do pojazdów nr 7, 8, 9, 10, 11 istnieje nadzór w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w postaci brygadzistów i dyrektora działu, którym te pojazdy podlegają. Dodatkowo w pojazdach zamontowane są urządzenia GPS, które umożliwiają bieżącą weryfikację miejsca w którym znajduje się pojazd, a także sprawdzenie całej trasy po której się poruszał.

Ilość zużytego paliwa Spółka monitoruje na podstawie kart drogowych – zestawienia pracy pojazdu. Dodatkowo z pomocą dostawcy paliwa, ponieważ Spółka korzysta z kart paliwowych. Tankowanie nie odbędzie się bez podania aktualnego przebiegu pojazdu oraz PINu karty, co w efekcie końcowym umożliwia weryfikację zużycia paliwa, przebiegu pojazdu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Przez pojazdy samochodowe – stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy – rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Na mocy art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
    – jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

w odniesieniu do których:

  1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
  2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.).

Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo:

  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS,
  • w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest odprzedaż tych pojazdów – brak rejestracji tych pojazdów, uniemożliwiający ich poruszanie się po drogach, a w przypadku ich rejestracji – brak możliwości użycia tych pojazdów na cele prywatne; nie mogą to być zatem np. samochody demonstracyjne używane przez pracownika dealera do dojazdów do pracy;
  • w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest wynajem tych pojazdów – określenie reguł wykluczających użytek prywatny,

  • używanie (w przypadku pojazdów tzw. lotniskowych) przez służby lotniska pojazdów do przemieszczania się po płycie lotniska, bez możliwości opuszczania przez te pojazdy terenu lotniska.

Stosownie do treści art. 86a ust. 7 ustawy – ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd – dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    – potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy).

W świetle art. 86a ust. 12 ustawy – podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub też nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

W myśl ust. 14 ww. artykułu, w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Stosownie do ust. 15 tegoż artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.

Ponadto, w tym miejscu należy wskazać, że składana informacja o której mowa w ust. 15 powyższego artykułu ma charakter sformalizowany, a jej wzór – w postaci druku VAT-26 – został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r., poz. 371).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność od (…) listopada 2019 roku. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Spółka posiada kilkanaście samochodów, które stanowią jej własność. W zakresie prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (ciężarowe), do 3,5 tony osobowe, dostawcze oraz specjalne jak podnośnik koszowy i karawan pogrzebowy.

Spółka odlicza 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa i innych wydatków w odniesieniu do następujących pojazdów:

  1. Samochód ciężarowy (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 6900 kg;
  2. Samochód ciężarowy zamiatarka (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 13500 kg;
  3. Samochód ciężarowy asenizacyjny (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 18000 kg;
  4. Samochód ciężarowy (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 6500 kg;
  5. Samochód specjalny podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  6. Samochód specjalny pogrzebowy (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 2800 kg.

W odniesieniu do pojazdów specjalnych Spółka posiada dokumenty, które są zgodne z przepisami o ruchu drogowym spełniające warunki zawarte w art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W stosunku do pozostałych pojazdów samochodowych Spółka odlicza 50% podatku naliczonego od zakupu paliwa i pozostałych wydatków eksploatacyjnych tj.:

  1. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  2. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 2700 kg;
  3. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  4. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 3500 kg;
  5. Samochód (…) – nr rej. (…) – dopuszczalna masa całkowita 2800 kg.

W związku z faktem, że wszystkie wymienione we wniosku pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej Spółka zamierza od 1 lipca 2021 roku złożyć do Urzędu Skarbowego VAT-26 Informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Informacja będzie obejmować wszystkie pojazdy samochodowe będące własnością Spółki z wyłączeniem pojazdów w stosunku do których obecnie Spółka korzysta ze 100% odliczenia podatku VAT tj. pojazdy nr 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Od 1 lipca 2021 roku Spółka będzie prowadzić dla każdego pojazdu ujętego w Informacji VAT-26 ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT, zawierającą dane zgodne z art. 86a ust. 7 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy przysługuje mu prawo do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków związanych ze wskazanymi pojazdami od nr 7-11.

Powyższe samochody zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy są pojazdami samochodowymi, ponieważ ich dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.

W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie warunki: wykluczenie użytku prywatnego danego pojazdu, prowadzenie przez podatnika ewidencji przebiegu oraz złożenie informacji o tym pojeździe naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zatem należy zauważyć, że złożenie informacji, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy (VAT-26) jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi wyłącznie do działalności gospodarczej podatników. Pojazdy te na ww. informacji są identyfikowane poprzez określenie: marki, modelu, numeru rejestracyjnego, roku produkcji, daty nabycia pojazdu.

Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego w nim pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Nie można uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej gdy np. zostaną ustalone zasady używania pojazdów, jednakże nie istnieją żadne zabezpieczenia gwarantujące ich przestrzeganie; przykładowo istnieje zakaz używania przez pracowników pojazdów do celów prywatnych, jednakże nikt nie weryfikuje czy zakaz ten jest respektowany.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do opisanych we wniosku samochodów służbowych, użytkowanych przez pracowników, będą spełnione przesłanki do uznania, że są one wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy i tym samym Spółka nabędzie prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami służbowymi. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca Spółka wprowadziła zasady korzystania z pojazdów służbowych w Regulaminie używania pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Regulamin stanowi, że samochód służbowy może być wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych, zabrania również używania samochodu w celach prywatnych. Powierzenie i zwrot samochodu służbowego następuje zgodnie z Regulaminem na podstawie wydanej karty drogowej.

Parkowanie samochodów służbowych ma miejsce wyłącznie w siedzibie Przedsiębiorstwa.

Do każdego pojazdu służbowego prowadzone są karty drogowe określające opis trasy i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, datę wyjazdu, imię i nazwisko kierującego pojazdem oraz stan licznika przy wyjeździe i po powrocie. Dodatkowo każdy pojazd służbowy jest wyposażony w urządzenie GPS w celu kontroli wykorzystania pojazdu, tj. umożliwia bieżącą weryfikację miejsca w którym znajduje się pojazd, a także sprawdzenie całej trasy po której się poruszał.

Ponadto jak wynika z wniosku w odniesieniu do pojazdów nr 7, 8, 9, 10, 11 istnieje nadzór w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w postaci brygadzistów i dyrektora działu, którym te pojazdy podlegają.

Ilość zużytego paliwa Spółka monitoruje na podstawie kart drogowych – zestawienia pracy pojazdu. Dodatkowo z pomocą dostawcy paliwa, ponieważ Spółka korzysta z kart paliwowych tankowanie nie odbędzie się bez podania aktualnego przebiegu pojazdu oraz PINu karty, co w efekcie końcowym umożliwia weryfikację zużycia paliwa, przebiegu pojazdu.

Spółka zamierza od 1 lipca 2021 r. złożyć do Urzędu Skarbowego VAT-26 Informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, tj. pojazdów samochodowych wymienionych w pkt 7-11. Od 1 lipca 2021 r. Spółka będzie prowadzić dla każdego pojazdu ujętego w Informacji VAT-26 ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT, zawierającą dane zgodne z art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Ewidencja ta, łącznie z określonym przez Spółkę w Regulaminie sposobem korzystania z samochodów służbowych będzie wykluczać użycie przedmiotowych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 86a ust. 4 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, umożliwiający dokonanie odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z tymi pojazdami samochodowymi (pojazdy samochodowe wymienione od nr 7-11 wniosku). Opisany we wniosku sposób wykorzystania pojazdów samochodowych, wprowadzony regulamin i nadzór kontrolny oraz korzystanie z GPS jest wystarczający aby przyjąć, że pojazdy samochodowe użytkowane przez pracowników są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Ponadto, z opisu sprawy wynika jednoznacznie, że Spółka nie dopuszcza możliwości używania samochodów do celów prywatnych. Zatem, Wnioskodawca może skorzystać z tego prawa wyłącznie, jeżeli wypełni – wskazane wcześniej – warunki określone w art. 86a ust. 4 pkt 1 z zastrzeżeniem ust. 12 ustawy.

Reasumując, skoro Wnioskodawca dopełnił wyżej opisanych formalności, tj. złożył VAT-26, rozpoczął prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu i posiada Regulamin użytkowania pojazdów opisanych we wniosku oraz istnieje realny nadzór i kontrola nad wykorzystywaniem tych pojazdów wyłącznie do działalności gospodarczej, to przysługuje mu prawo do odliczania 100% podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa i innych wydatków związanych ze wskazanymi pojazdami od nr 7-11 (od 1 lipca 2021 r.), gdyż spełnienie powyższych warunków pozwala uznać, że wymienione pojazdy służbowe wykorzystywane są wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystywanie tych pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj