Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.334.2021.1.MM
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem pracownikom urzędu gminy dodatku spisowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem pracownikom urzędu gminy dodatku spisowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W art. 24 ust. 1 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań wskazano zadania z zakresu administracji rządowej, których realizację w ramach prac spisowych powierzono gminom. Większość z tych zadań wymaga odpowiednio wcześniejszego przygotowania. Do najważniejszych i najbardziej wymagających zadań gminy w procesie przygotowania i przeprowadzenia spisu powszechnego należy zaliczyć weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo - mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa GUS.

Po otrzymaniu pisma z GUS z dnia 23 września 2020 r. Burmistrz wyznaczył dziewięciu pracowników Urzędu do prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych które trwały od 2 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.

Pracownicy wykonywali czynności spisowe zarówno w godzinach pracy jak i po godzinach, gdyż nie zostali zwolnieni z obowiązków wynikających z umowy o pracę.

Dnia 10 lutego 2021 r. Dyrektor Urzędu Statystycznego przekazał środki z tytułu dotacji Gminie z przeznaczeniem na wypłatę dodatków spisowych dla pracowników Urzędu Gminy za wykonanie prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych.

W dniu 19 lutego 2021 r. dokonano wypłaty dodatków spisowych za wyżej wymienione prace. Przychód z tego tytułu zaliczono do przychodu z działalności wykonywanej osobiście z zastosowaniem art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. Do tego źródła przychodu zalicza się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Na podstawie art. 33 ust. 1, 3 i 5 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., zarządzeniem z dnia 25 stycznia 2021 r., Burmistrz Gminy i Miasta powołał Gminne Biuro Spisowe dla przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego w 2021 r. w skład którego weszło między innymi trzech z dziewięciu pracowników biorących udział w pracach związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przychody z tytułu dodatku spisowego wypłaconego 19 lutego 2021 r. za prace wykonane w okresie od 2 listopada do 31 grudnia 2020 r. uzyskane przez pracowników Urzędu którzy nie zostali powołani zarządzeniem Burmistrza z dnia 25 stycznia 2021 r. w skład Gminnego Biura Spisowego powinny być kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy należy je kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy przychody z tytułu dodatku spisowego wypłaconego 19 lutego 2021 r. za prace wykonane w okresie od 2 listopada do 31 grudnia 2020 r. uzyskane przez pracowników Urzędu którzy zostali powołani zarządzeniem Burmistrza z dnia 25 stycznia 2021 r. w skład Gminnego Biura Spisowego powinny być kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy należy je kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy – za prace związane z aktualizacją wykazów adresowo-spisowych trwające w okresie od 2 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. wypłacono w dniu 19 lutego 2021 r. dodatek spisowy:


  1. pracownikom Urzędu którzy nie zostali powołani zarządzeniem Burmistrza z dnia 25 stycznia 2021 r. w skład Gminnego Biura Spisowego jako wynagrodzenie - przychody z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. pracownikom Urzędu którzy zostali powołani zarządzeniem Burmistrza z dnia 25 stycznia 2021 r. w skład Gminnego Biura Spisowego jako wynagrodzenie - przychody z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Dodatek spisowy został wypłacony z odrębnych środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie wydatków osobowych związanych ze spisem które nie są związane z wynagrodzeniem za pracę pracownika samorządowego.

W ocenie Wnioskodawcy świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • działalność wykonywana osobiście.


Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 13 pkt 6 cytowanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w art. 24 ust. 1 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań wskazano zadania z zakresu administracji rządowej, których realizację w ramach prac spisowych powierzono gminom. Większość z tych zadań wymaga odpowiednio wcześniejszego przygotowania. Do najważniejszych i najbardziej wymagających zadań gminy w procesie przygotowania i przeprowadzenia spisu powszechnego należy zaliczyć weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo - mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa GUS.

Po otrzymaniu pisma z GUS z dnia 23 września 2020 r. Burmistrz wyznaczył dziewięciu pracowników Urzędu do prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych, które trwały od 2 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.

Pracownicy wykonywali czynności spisowe zarówno w godzinach pracy jak i po godzinach, gdyż nie zostali zwolnieni z obowiązków wynikających z umowy o pracę.

Dnia 10 lutego 2021 r. Dyrektor Urzędu Statystycznego w Katowicach przekazał środki z tytułu dotacji Gminie z przeznaczeniem na wypłatę dodatków spisowych dla pracowników Urzędu Gminy za wykonanie prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych.

W dniu 19 lutego 2021 r. dokonano wypłaty dodatków spisowych za wyżej wymienione prace. Przychód z tego tytułu zaliczono do przychodu z działalności wykonywanej osobiście z zastosowaniem art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. Do tego źródła przychodu zalicza się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Na podstawie art. 33 ust. 1, 3 i 5 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., zarządzeniem z dnia 25 stycznia 2021 r. Burmistrz Gminy i Miasta powołał Gminne Biuro Spisowe dla przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego w 2021 r. w skład którego weszło między innymi trzech z dziewięciu pracowników biorących udział w pracach związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych.


W związku z powyższym wskazać należy, że ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r.,poz. 1775, ze zm.) reguluje zakres, formę i tryb przeprowadzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r. oraz zakres, formę i tryb prac związanych z jego przygotowaniem i opracowaniem wyników tego spisu.


W myśl art. 10 ww. ustawy do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego należy:


  1. przygotowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie spisu powszechnego;
  2. opracowanie wyników spisu powszechnego oraz udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych.


Natomiast z art. 24 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wynika, że zadania gmin w ramach prac spisowych z zakresu administracji rządowej obejmują weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.


Prace spisowe stosownie do art. 37 ust. 1 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. są finansowane z budżetu państwa.


Środki na wykonanie zadań, o których mowa w art. 24 ust. 1, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych (art. 37 ust. 3 ww. ustawy).


W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy, w ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:


  1. wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe;
  2. dodatki za wykonywanie prac spisowych, zwane dalej „dodatkami spisowymi”, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, zwana dalej „nagrodą spisową”, dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych;
  3. nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej wskazane przepisy prawa należy stwierdzić, że przychody z tytułu dodatku spisowego wypłaconego 19 lutego 2021 r. za prace wykonane w okresie od 2 listopada do 31 grudnia 2020 r. uzyskane przez:


  • pracowników Urzędu którzy nie zostali powołani zarządzeniem Burmistrza z dnia 25 stycznia 2021 r. w skład Gminnego Biura Spisowego, jak i
  • przez pracowników Urzędu którzy zostali powołani zarządzeniem Burmistrza z dnia 25 stycznia 2021 r. w skład Gminnego Biura Spisowego

nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnianych w Urzędzie Gminy. Świadczenia te zostały bowiem wypłacone osobom, które Burmistrz (jako organ jednostki samorządu terytorialnego) wyznaczył do wykonania czynności – wynikających art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań – polegających na weryfikacji, aktualizacji i uzupełnieniu wykazu adresowo – mieszkaniowego. Dlatego też przychody z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów wskazanych w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.


W związku z tym na podmiocie dokonującym wypłaty świadczeń w postaci dodatków spisowych ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.


Zgodnie bowiem z ww. przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj