Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4015.41.2021.2.PB
z 15 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 kwietnia 2021 r. (data wpływu 7 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 11 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od X – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od X.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 8 lipca 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4015.41.2021.1.PB, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 11 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obywatelem Polski, mieszka na terytorium Polski oraz jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. W wolnym czasie Wnioskodawca rozwija umiejętności z dziedziny tworzenia prostych gier wideo. W przyszłości Wnioskodawca planuje rozpoczęcie kilku długoterminowych projektów dotyczących darmowych gier dostępnych w Internecie. Wnioskodawca postanowił także założyć w przyszłości konto w serwisie X , w związku z wspomnianymi projektami. Serwis ten umożliwia (…). Portal ten zapewnia także możliwość zadeklarowania przez X stałych, miesięcznych wpłat o określonych kwotach. Wpłaty te także są dobrowolne i każdy X ma możliwość anulowania ich w każdym momencie. X oferuje wpłaty konwertowane na dolary amerykańskie, niezależnie od waluty X . Następnie zebrana kwota przekazywana jest Twórcy za pośrednictwem serwisu Y , umożliwiającego konwersje waluty. Zarówno X jak i Y pobierają prowizję od każdego przeniesienia środków, zanim zostaną one końcowo przekazane Twórcy. Twórca ma możliwość zaproponowania różnych tzw. progów wsparcia w dowolnej wielkości – np. 1 dolar miesięcznie, 5 dolarów miesięcznie, 25 dolarów miesięcznie itd. X mają także możliwość jednorazowej wpłaty dowolnej kwoty. Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. W ramach wsparcia Twórcy poprzez dowolny próg X będą otrzymywać od Wnioskodawcy, Twórcy, podziękowania, dostęp do aktualizacji gier oraz możliwość uzyskania statusu X w grupie społecznościowej na platformie D. Należy zauważyć, iż dostęp do wspomnianej platformy społecznościowej będzie darmowy i nie będzie uzależniony od bycia X. Może z niego skorzystać każda osoba, nawet niewspierająca Twórcy. Na platformie D. przewiduję możliwość rozmowy ze mną jako Twórcą oraz innymi Wspierającymi (X mi) a także z innymi osobami zainteresowanymi projektem, oraz obejrzeć materiały związane z projektami. Głównym celem tej platformy będzie integracja, wymiana poglądów i poznanie siebie nawzajem. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż planowana przez Wnioskodawcę twórczość będzie miała charakter darmowy, nieodpłatny. Gotowe gry oraz ich aktualizacje będą dostępne za darmo, darmowy będzie także dostęp do społeczności na platformie D. Wpłat za pośrednictwem portalu X może dokonywać każda osoba, na całym świecie. Wnioskodawca nie jest w stanie z góry założyć, lub przewidzieć kto i przez jaki czas będzie wspierał Wnioskodawcę. Portal X umożliwia natomiast bieżące monitorowanie wysokości wpłat od każdego Wspierającego (X ). Podobną możliwość zapewnia serwis Y . Tym samym jest możliwość stwierdzenia, ile łącznie wpłacił jeden X po odliczeniu prowizji dla wyżej wspomnianych portali. Brak jest ścisłego powiązania pomiędzy decyzją Wnioskodawcy o produkcji kolejnych gier i aktualizacji lub tworzeniu kolejnych projektów, a wysokością wpłat uzyskanych od X za pośrednictwem portalu X . Oznacza to, że Wnioskodawca zamierza tworzyć oraz rozwijać swoje umiejętności związane z projektowaniem gier niezależnie od wysokości wsparcia od X . Otrzymywane środki pieniężne nie warunkują tym samym tworzenia kolejnych gier i programów. Tym samym środki pieniężne otrzymywane od X nie są jakimkolwiek rodzajem składki na konkretną aktualizację gry, lub konkretny program, którego produkcja wymagałaby zebrania określonej kwoty pieniędzy. Wnioskodawca zamierza traktować wpłaty od X w wysokości progów jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Wnioskodawca zamierza traktować wpłaty od X jako darowizny niezależnie od ich wysokości oraz wybranego progu, ponieważ w zamian za nie Wnioskodawca nie oferuje żadnego ekwiwalentu. Wszystkie wpłaty Wspierających (X ) podyktowane będą chęcią wsparcia rozwoju Wnioskodawcy oraz docenienia jego projektów. Wnioskodawca zamierza okazywać wdzięczność X poprzez podziękowania, dopisania do listy X , osobistego udostępnienia darmowych aktualizacji programu (dostępnego za darmo), dostęp do społeczności w roli X . Ten sposób okazania wdzięczności nie zmienia charakteru wpłat. Wnioskodawca nie zamierza w żadnym momencie oferować przedmiotów lub świadczenia wzajemnego jako nagrody za wsparcie. Wnioskodawca odnosząc się do okazywania wdzięczności X we wspomnianej formie powołuje się na wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2018 r. (sygn. akt I ACa 627/17), w którym stwierdzono, że „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że wspierający przekazujący środki pieniężne będą zaliczani w stosunku do Wnioskodawcy do III grupy podatkowej (inni nabywcy) w myśl przepisów art. 14 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043). Precyzując opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jednoznacznie określił wpłaty od wspierających X jako darowizny.

W związku z powyższym opisem (po przeformułowaniu w uzupełnieniu wniosku) zadano następujące pytanie:


Czy wpłaty w różnej wysokości, od 1 do 100 dolarów amerykańskich, przekazywane przez X za pośrednictwem portalu X , oraz przekazywane Wnioskodawcy przez portal Y podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?


Zdaniem Wnioskodawcy (przeformułowanym w uzupełnieniu wniosku), wpłaty od wspierających X , na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymywane za pośrednictwem portalu X oraz Y darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. Zgodnie z art. 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym, że przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia „darowizna”, dla wyjaśnienia jego znaczenia należy odwołać się do art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest zatem dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Darowizna polega na dyspozycji majątkowej darczyńcy prowadzącej do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia jego aktywów. Świadczenie darczyńcy ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy – obdarowany, nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W przedstawionym stanie faktycznym, stosunek prawny pomiędzy mną a poszczególnymi X mi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy X , przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na moją rzecz (za pośrednictwem portalu X ). Okazanie wdzięczności X za ich wpłaty będzie mieć postać: – wskazania, że wpłacając kwotę z dowolnego progu, wpłacający staje się X – dopisanie (za zgodą X ) do listy wspierających twórczość – podziękowania przekazane drogą elektroniczną – dostęp do aktywności społecznościowych, takich jak głosowania lub dyskusje itp. (zwracając uwagę na fakt, iż dostęp do planowanego forum dyskusyjnego jest darmowy i dostępny dla każdego zainteresowanego, oraz niezależny od wpłat) Wspomniane formy wyrażenia wdzięczności są podyktowane etyką oraz stanowią ogólnie przyjęta praktykę w tego typu portalach. W żaden sposób nie zmieniają one charakteru prawnego oraz nie mają wpływu na charakter prawny wpłat dokonywanych przez X . Wpłaty dokonywane przez X wynikają z chęci pomocy oraz są całkowicie dobrowolne. Celem dokonywania tych wpłat nie jest uzyskanie przez X czegoś w zamian. Wyrazy wdzięczności opisane powyżej, mają charakter symboliczny i nie stanowią równowartości dokonywanych wpłat ani ich ekwiwalentu. Dodatkowo należy podkreślić, iż planowana twórczość nie jest w żaden sposób związana z wysokością oraz ilością wpłat od X . W związku z tym, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymywane za pośrednictwem portalu X oraz Y darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, którego wysokość zależy od przyporządkowania X do odpowiedniej grupy podatkowej, w rozumieniu przepisów tej ustawy oraz od wysokości darowanej przez X kwoty. Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 4.902 zł, jeżeli nabywcą jest osobą zaliczoną do III grupy podatkowej. W sytuacji, gdy pojedynczy X dokona na rzecz Wnioskodawcy darowizny więcej niż jednokrotnie, zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym jeśli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Należy zwrócić szczególną uwagę, że wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego – przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn – do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy – opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy – podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca rozwija umiejętności z dziedziny tworzenia prostych gier wideo. W przyszłości Wnioskodawca planuje rozpoczęcie kilku długoterminowych projektów dotyczących darmowych gier dostępnych w Internecie. Wnioskodawca postanowił także założyć w przyszłości konto w serwisie X , w związku z wspomnianymi projektami. Serwis ten umożliwia osobom na całym świecie dobrowolne wspieranie swoich ulubionych twórców oraz artystów w postaci wpłat pieniężnych za pośrednictwem wspomnianego serwisu. Portal ten zapewnia także możliwość zadeklarowania przez X stałych, miesięcznych wpłat o określonych kwotach. Wpłaty te także są dobrowolne i każdy X ma możliwość anulowania ich w każdym momencie. X oferuje wpłaty konwertowane na dolary amerykańskie, niezależnie od waluty X . Następnie zebrana kwota przekazywana jest Twórcy za pośrednictwem serwisu Y , umożliwiającego konwersje waluty. Zarówno X jak i Y pobierają prowizję od każdego przeniesienia środków, zanim zostaną one końcowo przekazane Twórcy. Twórca ma możliwość zaproponowania różnych tzw. progów wsparcia w dowolnej wielkości – np. 1 dolar miesięcznie, 5 dolarów miesięcznie, 25 dolarów miesięcznie itd. X mają także możliwość jednorazowej wpłaty dowolnej kwoty. Wnioskodawca zamierza traktować wpłaty od X w wysokości progów jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Wnioskodawca zamierza traktować wpłaty od X jako darowizny niezależnie od ich wysokości oraz wybranego progu, ponieważ w zamian za nie Wnioskodawca nie oferuje żadnego ekwiwalentu.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że wspierający przekazujący środki pieniężne będą zaliczani w stosunku do Wnioskodawcy do III grupy podatkowej (inni nabywcy) w myśl przepisów art. 14 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn. Precyzując opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jednoznacznie określił wpłaty od wspierających X jako darowizny.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że wpłaty w wysokości od 1 do 100 dolarów amerykańskich dokonywane przez tzw. X , skoro stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że wynikają one jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych). Jednak, jak wynika z treści wniosku oraz jego uzupełnienia, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a osobami wspierającymi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem serwisu X ) w wysokości od 1 do 100 dolarów.

Opodatkowanie kształtuje się w zależności od przyporządkowania X do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez X kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Z uwagi na fakt, że X mogą dokonywać na rzecz Wnioskodawcy darowiznę w wysokości od 1 do 100 dolarów wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny przekroczy 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Zeznanie podatkowe składa z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zgłoszenia dokonuje się na druku zeznania podatkowego SD-3, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2015 r., poz. 2068).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj