Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDWT.4011.116.2021.1.BK
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca urodził się 15 kwietnia 1955 r. i od 1981 r. mieszka w A. Wnioskodawca skończył 65 lat a tym samym nabył uprawnienia emerytalne w Polsce. Dnia 1 lipca 2020 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Oddziału ZUS o przyznanie mu świadczenia emerytalnego. Jako, że we wniosku zaznaczył, iż pracował w Niemczech wniosek Jego został przesłany do Oddziału ZUS w W. 24 lipca 2020 r. została wydana decyzja o przyznaniu Wnioskodawcy emerytury od dnia 1 lipca 2020 r.

Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie. W latach 2012 - 2020 r. Wnioskodawca pracował Niemczech - z małymi przerwami prawie 6 lat. W Niemczech był zatrudniany na umowę o pracę. Dnia 1 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wystąpił za pośrednictwem Oddziału ZUS do instytucji będącej jego odpowiednikiem – Deutsche Rentenversicherung o przyznanie częściowej emerytury niemieckiej. Decyzją z dnia 3 maja 2021 r. Deustche Rentenversicherung przyznał Wnioskodawcy należną emeryturę częściową, która jest wypłacana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych RFN zgodnie z datą złożenia wniosku, tj. od 1 grudnia 2020 r.

Świadczenie to jest przesyłane do polskiego banku na wskazany przez Wnioskodawcę rachunek w Euro. Jednakże bank polski nie potrąca z tego świadczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Sumując powyższe zdarzenie, od 2020 r. Wnioskodawca otrzymuje dwie emerytury polską od 1 lipca 2020 r. i niemiecką emeryturę częściową od 1 grudnia 2020 r. Z polskiej emerytury podatek odprowadza ZUS. Wnioskodawca wie, że będzie zobowiązany corocznie, po otrzymaniu powiadomienia z niemieckiego urzędu finansowego (Finanzamt Neubrandenburg – Centralny Urząd Skarbowy właściwy dla emerytów mieszkających za granicą) rozliczyć się z podatku za rok poprzedni. Pierwsze takie rozliczenie będzie miało miejsce w 2022 r. za rok 2021.

Wnioskodawca aktualnie nie mieszka w Niemczech, ani nie jest tam zameldowany. Od dnia 30 kwietnia 2020 r. Jego jedynym miejscem zamieszkania i zameldowania jest Polska. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, gdyż tu posiada rodzinę i tu jest centrum Jego interesów życiowych. W Niemczech posiada ograniczony obowiązek podatkowy z uwagi na otrzymywaną emeryturę częściową z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Wnioskodawca dokonał rocznego rozliczenia podatku od osób fizycznych w Polsce za 2020 r., składając PIT-36 wraz z załącznikiem PIT/ZG-drogą elektroniczną, a po otrzymaniu zaświadczenia UE/EOG dotyczącego osiągniętych dochodów w Polsce w 2020 r. Wnioskodawca dokonał także rocznego rozliczenia podatku dochodowego w Niemczech.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać i rozliczyć w polskim rocznym rozliczeniu PIT niemiecką emeryturę?
  2. Czy Bank powinien potrącać od wpływającego świadczenia podatek i wystawić PIT-11/PIT-40A?
  3. Czy Urząd Skarbowy wystawiając Wnioskodawcy zaświadczenie EU/EOG o dochodach osiągniętych w Polsce powinien wykazać dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z polskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń (emerytura polska) biorąc pod uwagę art. 18 ust. 2 Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z dnia 14 maja 2003.


Przedmiotowa interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Niemiec. W zakresie pytania nr 3, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 18 ust. 2 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z dnia 14 maja 2003.


Ad. 1

Wnioskodawca nie powinien wykazywać i rozliczać niemieckiej emerytury w polskim rocznym rozliczeniu PIT-podatek powinien być płacony tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.


Ad. 2

Bank nie powinien od wpływającego świadczenia potrącać podatku od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

W myśl postanowień art. 18 ust. 1 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu – płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce – co do zasady - podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła tj. w Niemczech.


Wskazać przy tym należy, że niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:


  • ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  • ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
  • ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
  • ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 15 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca skończył 65 lat a tym samym nabył uprawnienia emerytalne w Polsce. 1 lipca 2020 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Oddziału ZUS o przyznanie świadczenia emerytalnego, zaznaczając, że w latach 2012 – 2020 pracował w Niemczech na umowę o pracę. Decyzją z dnia 3 maja 2021 r. Deutsche Rentenversicherung przyznał Wnioskodawcy należną emeryturę częściową. Emerytura z Niemiec od 1 grudnia 2020 r. wpływa na konto Wnioskodawcy w banku w Polsce. Bank nie potrąca z tego świadczenia zaliczek na podatek dochodowy.

Emerytura otrzymywana z ZUS jest opodatkowana w Polsce. Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie. Aktualnie nie mieszka w Niemczech, ani nie jest tam zameldowany. Od dnia 30 kwietnia 2020 r. Jego jedynym miejscem zamieszkania i zameldowania jest Polska. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca otrzymuje emeryturę z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych - to świadczenie to podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Zatem Bank nie powinien pobierać zaliczek na podatek dochodowy od otrzymywanej przez Wnioskodawcę emerytury z Niemiec ani wystawiać z tego tytułu żadnych deklaracji. W konsekwencji, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wykazywania i rozliczania w Polsce ww. emerytury w zeznaniu rocznym.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj