Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.150.2021.2.JO
z 1 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.) uzupełnione pismem Strony z 25 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 13 maja 2021 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 24 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku w wysokości 0% dla usług transportu towarów z terytorium Unii Europejskiej na terytorium kraju trzeciego świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika w sytuacji, gdy posiada wyłącznie dokument CMR – jest prawidłowe,
  • stawki podatku w wysokości 0% dla usług transportu towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika w sytuacji, gdy posiada wyłącznie dokument CMR – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 marca 2021 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 0% dla usług transportu towarów z terytorium Unii Europejskiej na terytorium kraju trzeciego oraz z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika w sytuacji, gdy posiada wyłącznie dokument CMR. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z 25 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 13 maja 2021 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.150.2021.1.JO.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Jako Firma Transportowa Wnioskodawca dokonuje usług transportu (jest tylko przewoźnikiem) towaru dla polskiego podatnika do i z krajów z poza Unii Europejskiej (Anglia, Szwajcaria). Wystawiając fakturę Wnioskodawca stosuje obniżoną stawkę 0%. Do wystawionej faktury Wnioskodawca dopina list przewozowy (CMR), który jednoznacznie świadczy o tym, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

W piśmie z 25 maja 2021 r. Wnioskodawca informuje, iż:

  1. miejscem wyjazdu (nadania) towarów jest terytorium innego państwa członkowskiego, np. towar transportowany jest miedzy krajami Francja – Anglia, Niemcy-Szwajcaria lub odwrotnie Anglia-Niemcy, Szwajcaria-Belgia.
  2. W przypadku, gdy miejscem nadania towarów jest miejsce poza terytorium Unii Europejskiej miejscem przeznaczenia jest terytorium innego państwa członkowskiego.
  3. W przypadku, gdy miejscem przyjazdu (przeznaczenia) jest terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Polski trasa przewoź tych towarów nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium Polski.
  4. W przypadku świadczenia usług transportu towarów z oraz do państwa trzeciego Wnioskodawca posiada dokument CMR oraz numer MRN. W styczniu oraz lutym 2021 r. Wnioskodawca telefonował na Krajową Informację Skarbową, gdzie został poinformowany, iż wystarczającym dokumentem będzie Międzynarodowy Samochodowy List Przewozowy CMR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dokument CMR (Międzynarodowy Samochodowy List Przewozowy) jest wystarczającym dokumentem, aby zastosować obniżoną stawkę 0%? Czy Wnioskodawca potrzebuje dodatkowych dokumentów, aby móc zastosować obniżoną stawkę 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy, list przewozowy CMR jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastawania obniżonej stawki 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku w wysokości 0% dla usług transportu towarów z terytorium Unii Europejskiej na terytorium kraju trzeciego świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika w sytuacji, gdy posiada wyłącznie dokument CMR,
  • nieprawidłowe w zakresie -stawki podatku w wysokości 0% dla usług transportu towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika w sytuacji, gdy posiada wyłącznie dokument CMR

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy –rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa członkowskiego – rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).


Natomiast przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.


Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast przez import towarów – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) – art. 7 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje usług transportu (jest tylko przewoźnikiem) towaru dla polskiego podatnika do i z krajów z poza Unii Europejskiej (Anglia, Szwajcaria). Wystawiając fakturę Wnioskodawca stosuje obniżoną stawkę 0%. Do wystawionej faktury Wnioskodawca dopina list przewozowy (CMR), który jednoznacznie świadczy o tym, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.


Miejscem wyjazdu (nadania) towarów jest terytorium innego państwa członkowskiego, np. towar transportowany jest miedzy krajami Francja – Anglia, Niemcy-Szwajcaria lub odwrotnie Anglia-Niemcy, Szwajcaria-Belgia. W przypadku, gdy miejscem nadania towarów jest miejsce poza terytorium Unii Europejskiej miejscem przeznaczenia jest terytorium innego państwa członkowskiego. W przypadku, gdy miejscem przyjazdu (przeznaczenia) jest terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Polski trasa przewoź tych towarów nie przebiega w żadnym odcinku przez terytorium Polski. W przypadku świadczenia usług transportu towarów z oraz do państwa trzeciego Wnioskodawca posiada dokument CMR oraz numer MRN.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy dokument CMR jest wystarczającym dokumentem, aby zastosować obniżoną stawkę 0%, czy też Wnioskodawca potrzebuje dodatkowych dokumentów, aby móc zastosować obniżoną stawkę 0% dla świadczonych usług transportu towarów na rzecz polskiego podatnika.


W przypadku świadczenia usług od określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.


Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a-28o ustawy.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – art. 28b ust. 2 ustawy.


Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy – miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

  1. posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi transportu towarów na rzecz polskiego podatnika nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. analizowanym przypadku miejscem świadczenia usługi transportu wykonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podatnika jest terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy i tym samym przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarówi usług w Polsce.


Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Natomiast stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy – przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.


Jak stanowi art. 83 ust. 5 ustawy – dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Jednocześnie zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.


Z kolei zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia - obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia – przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.


W pierwszej kolejności należy wskazać, że do świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportu towarów na trasie kraj członkowski Unii Europejskiej – kraj trzeci (m.in.: Francja – Anglia, Niemcy-Szwajcaria) oraz na trasie kraj trzeci – kraj członkowski Unii Europejskiej (m.in.: Anglia-Niemcy, Szwajcaria-Belgia), gdy trasa ta nie przebiega przez terytorium Polski, nie ma zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, ponieważ przedmiotowe usługi nie stanowią usług transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 2 ustawy.


Do opisanych usług transportu towarów ma natomiast zastosowanie przepis § 6 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia.


W pierwszym przypadku dotyczącym usług transportu towarów z terytorium Unii Europejskiej na terytorium krajów trzecich (m.in. Francja – Anglia, Niemcy-Szwajcaria) Wnioskodawca wystawia fakturę, do której dołącza dokument CMR, z którego wynika, że w wyniku przewozu nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.


Należy wskazać, że prawo podatnika do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0% do ww. usług transportu towarów ma wyłącznie podmiot posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie wnioskodawca działając jako przewoźnik towarów posiada wymienione dokumenty, tj. wystawioną fakturę wraz z dokumentem CMR potwierdzającym wykonanie transportu, z którego jednoznacznie wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.


Zatem mając na uwadze powyższe świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu towarów z terytorium Unii Europejskiej na terytorium krajów trzecich (na trasie m.in. Francja – Anglia, Niemcy-Szwajcaria) podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 0%,na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia.


Tym samym Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu towarów z Unii Europejskiej na terytorium państwa trzeciego (na trasie m.in. Francja – Anglia, Niemcy-Szwajcaria) na rzecz polskiego podatnika , gdy posiada on wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu, z którego jednoznacznie wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.


Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Wnioskodawca świadczy również usługi transportu towarów z krajów trzecich do krajów państw Unii Europejskiej (na trasie m.in. Anglia-Niemcy, Szwajcaria-Belgia), przy czym posiada wyłącznie dokument CMR, z którego wynika fakt przekroczenia granicy z państwem członkowskim.


Należy wskazać, ze prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% z tytułu świadczenia usług transportu uzależnione jest od spełnienia określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Jak stanowi bowiem § 6 ust. 2 rozporządzenia przepisy ust. 1 pkt 1-3 (dotyczące zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% m. in. w stosunku do wewnątrzwspólnotowych usług transportowych towarów) stosuje się, pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. Zaś przepis ten odnosi się do dokumentów stanowiących dowód świadczenia usług transportu w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora, jednocześnie wprowadzając zastrzeżenie w punkcie 2 dotyczącym towarów importowanych, zgodnie z którym w przypadku importowanych towarów, oprócz dokumentów z pkt 1, podatnik powinien posiadać również dokument potwierdzony przez właściwy urząd, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Zatem jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest także dokument potwierdzony przez właściwy organ celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Bez znaczenia w tym przypadku pozostaje fakt, że import towarów nie ma miejsca na terytorium kraju. Jak wynika bowiem z definicji zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT pod pojęciem importu towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (a zatem importem w rozumieniu ustawy o VAT nie jest tylko przywiezienie towarów z kraju trzeciego do kraju, ale również na terytorium innego państwa członkowskiego UE). Takie stanowisko zostało zaprezentowane też w wyroku WSA w Warszawie z 30 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 1034/16, w którym Sąd stwierdził, że warunek z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT obowiązuje niezależnie od tego, czy import towarów miał miejsce w kraju, czy na terytorium innego państwa członkowskiego UE.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy jeszcze raz podkreślić, że stawka podatku w wysokości 0% może mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co powinno mieć odzwierciedlenie w dokumencie celnym. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie posiada dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, jedynym dokumentem jakim Wnioskodawca dysponuje jest dokument CMR, z którego wynika fakt przekroczenia granicy z państwem członkowskim.

Tym samym Wnioskodawca nie prawa zastosować stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu towarów importowanych z krajów trzecich na terytorium Unii Europejskiej (na trasie m.in. Anglia-Niemcy, Szwajcaria-Belgia), gdy posiada On wyłącznie dokument CMR potwierdzający wykonanie transportu pomimo, że jednoznacznie wynika z niego fakt przekroczenia granicy z państwem członkowskim.

Tym samym usługi transportu towarów importowanych świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu stawką podatku właściwą dla tych usług.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że list CMR jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0% dla usług transportu towarów z krajów trzecich do krajów Unii Europejskiej należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj