Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.133.2021.1.JF
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy złożenie przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie osobowym Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych spowodowało, że Spółka utraciła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy złożenie przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie osobowym Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych spowodowało, że Spółka utraciła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką komandytowo - akcyjną z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „Wnioskodawca”), będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej „Ustawa CIT”).


Wnioskodawca kupił ogół praw i obowiązków, przynależnych jednemu ze wspólników spółki jawnej z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „Spółka”). Spółka nie dochowała obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy o CIT, tj. złożenia w terminie informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) (dalej: „informacja CIT-15J wraz z załącznikami”). Tym samym Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z przepisami Ustawy CIT.


Wnioskodawca po zakupie ogółu praw i obowiązków, przynależnych jednemu ze wspólników Spółki, z zachowaniem przepisów Ustawy o CIT i 14-dniowego terminu, dokonał dla Spółki zgłoszenia aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy złożenie przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie osobowym Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych spowodowało, że Spółka utraciła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka utraciła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, jeśli Wnioskodawca jako wspólnik Spółki, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, dokona aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „informacja CIT-15J wraz z załącznikami”).


Przepis art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT w związku z art. 1 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o CIT wyraźnie wyznacza zakres stosowania przepisów Ustawy CIT poprzez wskazanie, że ustawa ta - poza osobami prawnymi, spółkami kapitałowymi w organizacji oraz większością jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ma również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie o przymiocie transparentności podatkowej oraz spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz gdy spółka jawna nie dochowa obowiązku informacyjnego, tj. nie złoży przed rozpoczęciem jej roku obrotowego informacji CIT-15J wraz z załącznikami lub nie złoży aktualizacji tej informacji w terminie 14 dni od w składzie osobowym wspólników takiej spółki.


Ustawodawca w art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy o CIT zastosował alternatywę nierozłączną (spójnik „lub”). Obydwa zdania wchodzące w skład alternatywy można rozpatrywać osobno. Alternatywa zachodzi wówczas, gdy jeden z jej elementów jest zaprzeczeniem pozostałego lub oba elementy są prawdziwe. Inaczej mówiąc: alternatywa dwóch zdań jest prawdziwa, jeśli co najmniej jedno z nich jest prawdziwe.

Tym samym Spółka nie dokonując w ustawowym terminie, tj. przed rozpoczęciem jej roku obrotowego, złożenia informacji CIT-15J wraz z załącznikami, ale dokonując następnie aktualizacji informacji, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników wypada z dyspozycji art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT.


Złożenie dla Spółki aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami powoduje, że Spółka przestaje realizować wymóg, uprawniający do posiadania statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


Jak wynika z powyższego, konstrukcja art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT w związku z art. 1 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o CIT pozwala na precyzyjne ustalenie treści zawartych w nich norm prawnych. Język regulacji w tym zakresie jest precyzyjny i jasno określa zakres zastosowania Ustawy o CIT.


W myśl zasady interpretati cessat in claris przeprowadzenie wykładni językowej zgodnie z regułami właściwymi dla języka polskiego powinno ostatecznie rozstrzygnąć o znaczeniu norm zawartych w art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT, w tym w szczególności w pkt 1a art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT.


Złożenie dla Spółki aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami realizuje przesłankę z art. 1 ust. 3 lit. b Ustawy o CIT i tym samym Spółka przestaje być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT.


Prezentowany powyżej przez Wnioskodawcę sposób interpretacji art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT ściśle koresponduje z zamierzeniem ustawodawcy. W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (…), ustawodawca m.in. wskazał, że „regulacjami tymi nie będą zatem objęte spółki jawne, w przypadku których tożsamość wszystkich wspólników spółki, będących podatnikami podatku dochodowego (osoby fizyczne lub prawne) zostanie ujawniona właściwemu urzędowi skarbowemu.”.


Celem wprowadzenia do ustawy CIT przepisu o obowiązku składania przez spółkę jawną informacji CIT-15J wraz z załącznikami jest zapewnienie możliwości weryfikacji przez organy podatkowe prawidłowości wykazywania przez wspólników/podatników spółki jawnej uzyskiwanych przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów „z udziału w zyskach tej spółki” w związku z treścią art. 5 Ustawy CIT i art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli ów cel jest zachowany to spółka jawna posiada przymiot transparentnej podatkowo i nie mieści się w dyspozycji art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT.


Tym samym zasadnym jest stanowisko Wnioskodawcy, że poprawne złożenie aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami, w związku ze zmianami w składzie Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych powoduje, że Spółka traci status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustalenia, czy złożenie przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie osobowym Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych spowodowało, że Spółka utraciła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy wskazać, że 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123 - dalej; „ustawa zmieniająca”).


Celem regulacji jest między innymi zmniejszenie obciążeń podatkowych w podatku dochodowym dla szerokiej grupy podatników podatku dochodowego, w szczególności dla małych podatników, uproszczenie zasad rozliczania podatku dochodowego oraz uszczelnienie systemu podatkowego i eliminowanie nieuczciwej konkurencji podatkowej poprzez wyrównywanie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym podatników będących w analogicznej sytuacji gospodarczej.


W ramach uszczelniania systemu podatkowego projekt przewiduje szczególne rozwiązania w ustawie CIT w zakresie podatkowej kwalifikacji spółki jawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski.


W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski były dla celów podatku dochodowego kwalifikowane jako podmioty podatkowo „transparentne”. Uzyskiwane przez te podmioty przychody oraz ponoszone koszty stanowiły bowiem przychody i koszty - będących podatnikami podatku dochodowego - wspólników takich spółek, w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy tacy partycypowali w zyskach spółki jawnej.


Założeniem obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. regulacji nie jest nałożenie na spółki jawne obowiązku podatkowego w podatku dochodowym poprzez generalne nadanie im statusu „podatnika podatku dochodowego”, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez - będących podatnikami tego podatku – bezpośrednich lub pośrednich wspólników takich spółek.


Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania statusu podatnika przez spółkę jawną pierwszy rok podatkowy tej spółki trwa od dnia, w którym spółka uzyskała ten status, do końca przyjętego przez tę spółkę roku obrotowego.


W myśl art. 9 ust. 2e ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania przez spółkę jawną statusu podatnika spółka ta jest obowiązana:

  1. zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości na dzień poprzedzający dzień uzyskania tego statusu oraz
  2. wydzielić w kapitale podstawowym zyski wypracowane w okresie, w którym spółka ta nie posiadała statusu podatnika, jeżeli zyski te nie zostały podzielone między wspólników tej spółki.


Z uwagi jednak na fakt, że wskazane powyżej przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw Dz. U. 2020 poz. 2123 (dalej: „ustawa zmieniająca”), doprecyzowano, że pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

  1. 1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
  2. rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.


Jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później (art. 21 ust. 2 ustawy zmieniającej).

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej, w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.


W myśl natomiast art. 1 ust. 4 ustawy CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

  1. imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
    1. wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
    2. podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
  2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.

Informacje należy składać na formularzu CIT-15J oraz załączniku do tego formularza CIT/JW, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki. Wzory informacji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie wzoru informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (Dz.U. poz. 87):

  • załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia - formularz CIT-15J - Informacja o podatnikach podatku dochodowego posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej,
  • załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia - formularz CIT/JW - Załącznik o danych podatnika podatku dochodowego, który osiąga dochody ze spółki jawnej.


Co do zasady, informacje powinny być składane przed rozpoczęciem roku obrotowego spółki oraz w każdym przypadku, gdy nastąpi zmiana w składzie podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmiany.


Spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.


Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji, przed rozpoczęciem roku obrotowego, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego aż do dnia likwidacji tej spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytowo - akcyjną z siedzibą na terytorium Polski, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


Wnioskodawca kupił ogół praw i obowiązków, przynależnych jednemu ze wspólników spółki jawnej z siedzibą na terytorium Polski. Spółka nie dochowała obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy o CIT, tj. złożenia w terminie informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej Spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Tym samym Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z przepisami Ustawy CIT.


Wnioskodawca po zakupie ogółu praw i obowiązków, przynależnych jednemu ze wspólników Spółki, z zachowaniem przepisów Ustawy o CIT i 14-dniowego terminu, dokonał dla Spółki zgłoszenia aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy złożenie przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie osobowym Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, spowodowało, że Spółka utraciła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, iż w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej Ustawodawca wyraźnie wskazał, iż „założeniem proponowanych regulacji nie jest nałożenie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym na spółki jawne przez generalne nadanie im statusu podatnika podatku dochodowego, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez będących podatnikami tego podatku wspólników takich spółek (bezpośrednich i pośrednich).”


W uzasadnieniu tym Ustawodawca wskazał również: „podstawowym celem wprowadzenia tych przepisów jest zatem uszczelnienie polskiego systemu podatkowego przez skuteczniejsze egzekwowanie już istniejącego i wynikającego z aktualnych przepisów obowiązku podatkowego oraz faktyczna realizacja akceptowanej również przez inne ustawodawstwa podatkowe zasady, iż dochody powinny podlegać opodatkowaniu w miejscu/w kraju, w którym były rzeczywiście wypracowane.”


Celem wprowadzenia do ustawy CIT przepisu o obowiązku składania przez spółkę jawną takiej informacji/aktualizacji, wynikającym z uzasadnienia do ww. ustawy nowelizującej, jest więc zapewnienie możliwości weryfikacji przez organy podatkowe prawidłowości wykazywania przez wspólników/podatników spółki jawnej uzyskiwanych przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów „z udziału w zyskach tej spółki” w związku z treścią art. 5 ustawy CIT i art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm.).


Z treści uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej można zatem wyciągnąć wniosek, iż powyższe przepisy dotyczą nie tylko już istniejących spółek jawnych ale także nowopowstałych spółek jawnych oraz spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, które chciałyby zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu.


Ponadto jak wskazuje wyżej powołany art. 1 ust. 5 ustawy o CIT w razie niewywiązania się z tych obowiązków spółka jawna posiada status podatnika CIT odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, przed rozpoczęciem którego nie dopełniła obowiązków informacyjnych, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.


Tym samym obowiązek składania tych informacji nie obejmuje spółek jawnych, których bezpośrednimi wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne. W takim bowiem przypadku, na podstawie samej umowy spółki, organy podatkowe określić mogą, jaki podatnik i w jakiej proporcji uzyskiwane przez taką spółkę przychody oraz ponoszone koszty powinien wykazać jako swoje przychody i koszty służące wyliczeniu dochodu wspólnika podlegającego w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Natomiast w pozostałych przypadkach złożone zostaną do odpowiednich organów informacje (aktualizacje informacji), o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a) i b) ustawy o CIT przed rozpoczęciem roku obrotowego spółki jawnej lub w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie wspólników spółki jawnej.


Ponadto Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z dnia 8 stycznia 2021 r. na zapytanie poselskie nr 2151 wskazało, że spółka jawna z mieszanym składem w przypadku zmian w składzie wspólników, również ta, która nie składała wcześniej informacji, gdyż jej wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne, zobowiązana jest złożyć taką informację o tych zmianach (aktualizację informacji) w terminie 14 dni, licząc od ich wystąpienia, jeżeli nie chce uzyskać statusu podatnika CIT.


Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, który wskazał, że w przypadku gdy po zakupie ogółu praw i obowiązków, przynależnych jednemu ze wspólników Spółki, z zachowaniem przepisów Ustawy o CIT i 14-dniowego terminu, dokonał dla Spółki zgłoszenia aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami, tym samym dokonał to w sposób poprawny i że spółka istotnie od tego momentu stała się spółką transparentną podatkowo. Podkreślić należy, że to Spółka była zobowiązana do złożenia aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami. Ponadto informację CIT-15J podpisują osoby reprezentujące spółkę jawną. Jednocześnie samo złożenie aktualizacji nie powoduje, że nastąpi zmiana statusu podatnika, że podmiot, który stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, znów będzie podmiotem transparentnym podatkowo.


Podkreślenia wymaga, że żaden z powołanych przepisów nie wskazuje, że po złożeniu aktualizacji informacji, o której mowa z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o CIT, spółka jawna, która stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, może z powrotem stać się spółką transparentną podatkowo, wręcz przeciwnie art. 1 ust. 5 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że spółka jawna, która stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych pozostaje już nim do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.


Tym samym za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym złożenie prze Wnioskodawcę (wspólnika spółki jawnej) aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami, w związku ze zmianami w składzie Spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych powoduje, że Spółka traci status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj