Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.262.2021.1.NK
z 27 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z 21 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) o wskazanie adresu elektronicznego w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Kultury w X (dalej zwany również Wnioskodawcą) jest samorządową instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej.

Miejski Ośrodek Kultury w X prowadzi działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Działa na podstawie statutu Miejskiego Ośrodka Kultury nadanego Uchwałą Rady Miejskiej w X Nr (…).

Miejski Ośrodek Kultury w X wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury (…). Działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983).

Miejski Ośrodek Kultury w X jest samodzielnym podmiotem pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym, posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa jednolite pliki kontrolne (JPK_V7).

Miejski Ośrodek Kultury w X w ramach prowadzonej działalności statutowej jest organizatorem licznych wydarzeń i imprez kulturalnych, edukacyjnych, spektakli teatralnych, konkursów, koncertów i występów zespołów artystycznych.

Wydarzenia te i imprezy organizowane są w budynku Miejskiego Ośrodka Kultury w X (sala widowiskowa) oraz na obszarze miasta X. Są to wydarzenia m.in. o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i promocyjnym, podczas których szerzone jest i promowane lokalne dziedzictwo kulturowe.

Miejski Ośrodek Kultury w X złożył wniosek w ramach naboru ogłoszonego przez LGD: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (…) w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Projekt pn. „(…)” ma na celu zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez organizację 6 inicjatyw kulturalnych nawiązujących do lokalnej tradycji oraz zakup niezbędnego wyposażenia do ich przeprowadzenia. Realizacja zaplanowanych zadań pozwoli na szerokie promowanie i wzmacnianie lokalnej tradycji, zacieśnianie więzi międzypokoleniowych, rozwój kompetencji kulturalnych u dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wypracowanie relacji opartej na wymianie doświadczeń. W ramach projektu zaplanowano przygotowanie i realizację nieodpłatnych wydarzeń w mieście X, które na stałe wpiszą się w kalendarz imprez.

Zaplanowano wydarzenia (…).

Zaplanowane do realizacji celu działania nie będą możliwe do wykonania bez zakupu wyposażenia oraz materiałów.

Do realizacji imprez, tj. przedstawienia teatralne, występy artystyczne, koncert, promocja tomiku, konieczny jest zakup kurtyny i ekranu na salę widowiskową Miejskiego Ośrodka Kultury w X.

Realizacja operacji nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych.

Operacja była zgodna z celem ogólnym LSR oraz szczegółowym poprzez zakup wyposażenia do sali widowiskowej i organizację bezpłatnych inicjatyw kulturalnych.

Po realizacji zadania zostanie złożony wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, refundacji podlega część kosztów kwalifikowalnych poniesionych i opłaconych przez Wnioskodawcę, w tym podatek VAT, który wykazano jako kwalifikowalny, ponieważ realizując projekt niemożliwe było odzyskanie uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT i niepodlegających opodatkowaniu.

W związku ze złożeniem wniosku o płatność Urząd Marszałkowski zwraca się z prośbą do Wnioskodawcy o przedłożenie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego odnośnie kwalifikowalności podatku VAT. Brak indywidualnej interpretacji w sprawie zakwalifikowania podatku VAT do kosztu kwalifikowalnego pozbawi Wnioskodawcę pełnej płatności zgodnie z umową o przyznaniu pomocy.

Wobec powyższego Wnioskodawca – Miejski Ośrodek Kultury w X zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji pn. „(…)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pn. „(…)”, w ramach której zakupiono wyposażenie i zorganizowano 6 bezpłatnych inicjatyw kulturalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że do Miejskiego Ośrodka Kultury w X zakupiono wyposażenie i zorganizowano 6 bezpłatnych inicjatyw kulturalnych w ramach operacji pn. „(…)”, która w części finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług. Działania służące realizacji projektu zostały zakwalifikowane jako towary i materiały wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, usługi kulturalne korzystające ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, były świadczone nieodpłatnie, czyli nie podlegały opodatkowaniu.

Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, tylko do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu, dlatego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej. Miejski Ośrodek Kultury w X prowadzi działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Działa na podstawie statutu Miejskiego Ośrodka Kultury nadanego Uchwałą Rady Miejskiej w X Nr (…). Miejski Ośrodek Kultury w X wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury (…). Działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983). Miejski Ośrodek Kultury w X jest samodzielnym podmiotem pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym, posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa jednolite pliki kontrolne (JPK_V7). Miejski Ośrodek Kultury w X w ramach prowadzonej działalności statutowej jest organizatorem licznych wydarzeń i imprez kulturalnych, edukacyjnych, spektakli teatralnych, konkursów, koncertów i występów zespołów artystycznych. Wydarzenia te i imprezy organizowane są w budynku Miejskiego Ośrodka Kultury w X (sala widowiskowa) oraz na obszarze miasta X. Są to wydarzenia m.in. o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i promocyjnym, podczas których szerzone jest i promowane lokalne dziedzictwo kulturowe.

Miejski Ośrodek Kultury w X złożył wniosek w ramach naboru ogłoszonego przez LGD: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (…) w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Projekt pn. „(…)” ma na celu zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez organizację 6 inicjatyw kulturalnych nawiązujących do lokalnej tradycji oraz zakup niezbędnego wyposażenia do ich przeprowadzenia. Realizacja zaplanowanych zadań pozwoli na szerokie promowanie i wzmacnianie lokalnej tradycji, zacieśnianie więzi międzypokoleniowych, rozwój kompetencji kulturalnych u dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wypracowanie relacji opartej na wymianie doświadczeń. W ramach projektu zaplanowano przygotowanie i realizację nieodpłatnych wydarzeń w mieście X, które na stałe wpiszą się w kalendarz imprez.

Zaplanowano wydarzenia (…).

Zaplanowane do realizacji celu działania nie będą możliwe do wykonania bez zakupu wyposażenia oraz materiałów. Do realizacji imprez, tj. przedstawienia teatralne, występy artystyczne, koncert, promocja tomiku, konieczny jest zakup kurtyny i ekranu na salę widowiskową Miejskiego Ośrodka Kultury w X. Realizacja operacji nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych.

Operacja była zgodna z celem ogólnym LSR oraz szczegółowym poprzez zakup wyposażenia do sali widowiskowej i organizację bezpłatnych inicjatyw kulturalnych.

Po realizacji zadania zostanie złożony wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, refundacji podlega część kosztów kwalifikowalnych poniesionych i opłaconych przez Wnioskodawcę, w tym podatek VAT, który wykazano jako kwalifikowalny, ponieważ realizując projekt niemożliwe było odzyskanie uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT i niepodlegających opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pn. „(…)”, w ramach której zakupiono wyposażenie i zorganizowano 6 bezpłatnych inicjatyw kulturalnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – realizacja operacji nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych. Operacja była zgodna z celem ogólnym LSR oraz szczegółowym poprzez zakup wyposażenia do sali widowiskowej i organizację bezpłatnych inicjatyw kulturalnych. Ponadto, nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT i niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pn. „(…)”, w ramach której zakupiono wyposażenie i zorganizowano 6 bezpłatnych inicjatyw kulturalnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj