Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.339.2021.2.AW
z 21 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 31 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 1 – jest prawidłowe;
  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2 – jest prawidłowe;
  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy – jest prawidłowe;
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 1;
  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2;
  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy;
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Spółka Akcyjna;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej: „Kupujący”) oraz Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Sprzedający”) zawarły w dniu 16 kwietnia 2021 r. „Przedwstępną warunkową umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości” (dalej: „Umowa przedwstępna”). Sprzedający i Kupujący są podatnikami VAT czynnymi.

Umowa przedwstępna dotyczy następujących nieruchomości położonych w (…) przy ulicy (…):

  • działka gruntu nr 1/1 z obrębu ewidencyjnego (…) o powierzchni 0,1343 ha, objęta księgą wieczystą nr 1, zabudowana budowlą w postaci drogi asfaltowej (dalej: „Nieruchomość 1”). Użytkownikiem wieczystym działki gruntu nr 1/1 i właścicielem budowli jest Sprzedający,
  • działki gruntu nr 1/2, 1/3, 1/4 z obrębu ewidencyjnego (…) o łącznej powierzchni 3,5191 ha, objęte księgą wieczystą 2, które stanowią nieruchomość niezabudowaną i brak jest na nich jakichkolwiek budynków, budowli lub urządzeń (dalej: „Nieruchomość 2”). Nieruchomość 2 stanowi tereny przemysłowe (BA), będące w użytkowaniu wieczystym Sprzedającego.

Nieruchomość 1 i Nieruchomość 2 będą także łącznie zwane „Nieruchomościami”.

Wnioskodawcom nie jest znana dokładna data wybudowania drogi na Nieruchomości 1, jednak jest to stara budowla. Od momentu oddania drogi do używania jej pierwszemu użytkownikowi po jej: wybudowaniu lub ewentualnym ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (z wiedzy Wnioskodawców nie wynika, by ulepszenie takie miało miejsce) upłynęło już więcej niż 2 lata.

Teren, na którym położone są Nieruchomości, nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przy czym według wiedzy Wnioskodawców, w dniu 5 lipca 2018 r. została podjęta uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a postępowanie w tym zakresie jest na etapie przygotowania planu MPZP.

Dla Nieruchomości nie wydano także decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawcy podejmują jednak starania o uzyskanie dla Nieruchomości 2 takiej decyzji, a więc jest możliwe, że na moment dostawy Nieruchomości decyzja taka będzie już obowiązywać.

Zgodnie z Umową przedwstępną, żadna z Nieruchomości (ani prawo użytkowania wieczystego żadnej z Nieruchomości) nie stanowi przedsiębiorstwa Sprzedającego lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zakładu pracy lub części zakładu pracy.

Zgodnie z Umową przedwstępną:

  • pod warunkiem łącznego spełnienia się wszystkich warunków zawieszających oraz spełnienia się warunku pierwokupu (zgodnie ze znaczeniem nadanym tym pojęciom w Umowie przedwstępnej), Sprzedający i Kupujący zobowiązują się zawrzeć umowę sprzedaży (dalej: „Umowa sprzedaży”), na podstawie której Sprzedający sprzeda, a Kupujący kupi od Sprzedającego, prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1/1 wraz z prawem własności budowli zlokalizowanej na gruncie, tj. drogi asfaltowej (Nieruchomość 1),
  • pod warunkiem łącznego spełnienia się wszystkich warunków zawieszających Sprzedający i Kupujący zobowiązują się zawrzeć warunkową (zobowiązującą) umowę sprzedaży (dalej: „Umowa warunkowa”), na podstawie której Sprzedający sprzeda Kupującemu, a Kupujący kupi od Sprzedającego, z wyłączeniem skutku rozporządzającego prawo użytkowania wieczystego działek gruntu 1/2, 1/3 i 1/4 (Nieruchomość 2), przy czym Umowa warunkowa zostanie zawarta pod warunkiem, że Gmina (…) nie wykona ustawowego prawa pierwokupu w odniesieniu do Nieruchomości 2 (warunek pierwokupu),
  • pod warunkiem spełnienia się warunku pierwokupu strony zobowiązane będą do zawarcia odrębnej umowy (dalej: „Umowa przenosząca”), na mocy której Sprzedający przeniesie na Kupującego Nieruchomość 2,
  • Umowa sprzedaży i Umowa przenosząca zostaną objęte tym samym aktem notarialnym.

W Umowie przedwstępnej wskazano, że zgodnym celem i zamiarem stron jest, aby Umowa warunkowa, Umowa sprzedaży i Umowa przenosząca objęły łącznie prawo użytkowania wieczystego obu Nieruchomości i strony nie dopuszczają realizacji transakcji wyłącznie w odniesieniu do jednej z Nieruchomości. Wydanie Nieruchomości Kupującemu i oddanie mu ich w samoistne posiadanie nastąpi w dniu zawarcia Umowy sprzedaży i Umowy przenoszącej.

Kupujący i Sprzedający złożą we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie (zarówno przed zawarciem Umowy warunkowej, jak i przed zawarciem Umowy sprzedaży i Umowy przenoszącej) o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości.

Sprzedający nie wykorzystywał Nieruchomości na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Kupujący prowadzi działalność w branży deweloperskiej. Nabyte Nieruchomości będą przez Kupującego wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Kupujący zamierza zrealizować na Nieruchomości 2 inwestycję budowlaną, natomiast Nieruchomość 1 stanowić będzie drogę dojazdową do inwestycji. Kupujący następnie będzie osiągał obrót opodatkowany z najmu powierzchni zrealizowanej inwestycji lub przeznaczy ją na sprzedaż. Może też wydzierżawić lub sprzedać całość lub część Nieruchomości w trakcie realizacji inwestycji. Każdy z tych wariantów wykorzystania Nieruchomości wiązać się będzie z osiąganiem obrotu opodatkowanego VAT.

Sprzedający udokumentuje dostawę Nieruchomości, która będzie podlegać opodatkowaniu VAT fakturą/fakturami, które doręczy Kupującemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dostawa Nieruchomości 1 przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie podlegała opodatkowaniu VAT?
  2. Czy dostawa Nieruchomości 2 przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie podlegała opodatkowaniu VAT?
  3. Czy dostawa Nieruchomości 2 przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie podlegała opodatkowaniu VAT, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?
  4. Czy Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2?

Zdaniem Zainteresowanych:

  1. Dostawa Nieruchomości 1 przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Dostawa Nieruchomości 2 przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie zwolniona z podatku VAT.
  3. Dostawa Nieruchomości 2 przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie podlegała opodatkowaniu VAT, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy.
  4. Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości 1. Kupującemu będzie także przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości 2, jeśli dla tej nieruchomości zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Ad. 1

Dostawa Nieruchomości 1 będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 Ustawy VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Według art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie zaś z art. 2 pkt 14 Ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Nieruchomość 1 stanowi działkę zabudowaną drogą, która stanowi budowlę. Droga ta została wybudowana i oddana do używania pierwszemu użytkownikowi ponad 2 lata temu. Jeśli droga podlegała kiedyś ulepszeniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b Ustawy VAT, to od jej oddania do używania pierwszemu użytkownikowi po ulepszeniu także minęły już ponad 2 lata. Mając na uwadze, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem drogi, a jej planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata, sprzedaż Nieruchomości 1 korzystać będzie ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 10 Ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 Ustawy VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Strony, jako czynni podatnicy VAT, skorzystają z opcji opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości 1 i złożą przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy Nieruchomości podatkiem VAT. Oświadczenie spełniać będzie warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT.

W związku z powyższym, dostawa Nieruchomości 1 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zgodnie z art. 2 pkt 33 Ustawy VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Nieruchomość 2 stanowi tereny niezabudowane, ponieważ nie są na niej zlokalizowane jakiekolwiek budynki ani budowle. Jednocześnie Nieruchomość 2 nie stanowi terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy VAT, ponieważ nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie wydano dla niej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym dostawa Nieruchomości 2 korzystać będzie ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. Strony nie mogą zrezygnować z przedmiotowego zwolnienia.

Ad. 3

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zgodnie z art. 2 pkt 33 Ustawy VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Nieruchomość 2 stanowi tereny niezabudowane, ponieważ nie są na niej zlokalizowane jakiekolwiek budynki ani budowle. Jeżeli dla Nieruchomości 2 – przed datą jej dostawy – zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, Nieruchomość 2 stanie się terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy VAT.

W związku z powyższym dostawa Nieruchomości 2 nie będzie korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, ani z żadnego innego zwolnienia, a tym samym podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

Ad. 4

Jak wskazano w odpowiedzi na Pytanie 1, dostawa Nieruchomości 1 podlegać będzie opodatkowaniu VAT. Sprzedający udokumentuje dostawę Nieruchomości 1 fakturą, którą doręczy Kupującemu.

Jak wskazano w odpowiedzi na Pytanie 3, dostawa Nieruchomości 2 będzie podlegać opodatkowaniu VAT, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy. W takim wypadku Sprzedający udokumentuje także dostawę Nieruchomości 2 fakturą, którą doręczy Kupującemu.

Dla oceny, czy Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na ww. fakturze/fakturach, należy przeanalizować spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT. Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Kupujący będzie wykorzystywał nabyte Nieruchomości wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, takich jak: wynajem powierzchni po zrealizowaniu inwestycji lub sprzedaż inwestycji lub wydzierżawienie/sprzedaż całości lub części Nieruchomości. Kupujący nie będzie realizował inwestycji bezpośrednio na Nieruchomości 1, która stanowi drogę, lecz na Nieruchomości 2. Nieruchomość 1 jest jednak funkcjonalnie związana z Nieruchomością 2, a w szczególności umożliwia do niej dojazd. W związku z tym prawo do odliczenia podatku VAT należy wiązać z Nieruchomościami jako całością.

Z uwagi na powyższe, w związku z nabyciem Nieruchomości, po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury/faktur VAT od Sprzedającego, Kupującemu będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b oraz ust. 11 Ustawy VAT prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury/faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 1 – jest prawidłowe;
  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2 – jest prawidłowe;
  • opodatkowania sprzedaży Nieruchomości 2, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy – jest prawidłowe;
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości – jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomość (zarówno zabudowana, jak i gruntowa) spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Z opisu sprawy wynika, że Kupujący i Sprzedający zawarły w dniu 16 kwietnia 2021 r. Umowę przedwstępną. Sprzedający i Kupujący są podatnikami VAT czynnymi.

Umowa przedwstępna dotyczy następujących nieruchomości położonych w (…) przy ulicy (…):

  • działka gruntu nr 1/1 o powierzchni 0,1343 ha, zabudowana budowlą w postaci drogi asfaltowej. Użytkownikiem wieczystym działki gruntu nr 2/1 i właścicielem budowli jest Sprzedający,
  • działki gruntu nr 1/2, 1/3, 1/4 o łącznej powierzchni 3,5191 ha, które stanowią nieruchomość niezabudowaną i brak jest na nich jakichkolwiek budynków, budowli lub urządzeń. Nieruchomość 2 stanowi tereny przemysłowe (BA), będące w użytkowaniu wieczystym Sprzedającego.

Wnioskodawcom nie jest znana dokładna data wybudowania drogi na Nieruchomości 1, jednak jest to stara budowla. Od momentu oddania drogi do używania jej pierwszemu użytkownikowi po jej: wybudowaniu lub ewentualnym ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (z wiedzy Wnioskodawców nie wynika, by ulepszenie takie miało miejsce) upłynęło już więcej niż 2 lata.

Teren, na którym położone są Nieruchomości, nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przy czym według wiedzy Wnioskodawców, w dniu 5 lipca 2018 r. została podjęta uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a postępowanie w tym zakresie jest na etapie przygotowania planu MPZP.

Dla Nieruchomości nie wydano także decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawcy podejmują jednak starania o uzyskanie dla Nieruchomości 2 takiej decyzji, a więc jest możliwe, że na moment dostawy Nieruchomości decyzja taka będzie już obowiązywać.

Zgodnie z Umową przedwstępną, żadna z Nieruchomości (ani prawo użytkowania wieczystego żadnej z Nieruchomości) nie stanowi przedsiębiorstwa Sprzedającego lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zakładu pracy lub części zakładu pracy.

Zgodnie z Umową przedwstępną:

  • pod warunkiem łącznego spełnienia się wszystkich warunków zawieszających oraz spełnienia się warunku pierwokupu (zgodnie ze znaczeniem nadanym tym pojęciom w Umowie przedwstępnej), Sprzedający i Kupujący zobowiązują się zawrzeć umowę sprzedaży, na podstawie której Sprzedający sprzeda, a Kupujący kupi od Sprzedającego, prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1/1 wraz z prawem własności budowli zlokalizowanej na gruncie, tj. drogi asfaltowej (Nieruchomość 1),
  • pod warunkiem łącznego spełnienia się wszystkich warunków zawieszających Sprzedający i Kupujący zobowiązują się zawrzeć warunkową (zobowiązującą) umowę sprzedaży, na podstawie której Sprzedający sprzeda Kupującemu, a Kupujący kupi od Sprzedającego, z wyłączeniem skutku rozporządzającego prawo użytkowania wieczystego działek gruntu 1/2, 1/3 i 1/4 (Nieruchomość 2), przy czym Umowa warunkowa zostanie zawarta pod warunkiem, że Gmina (…) nie wykona ustawowego prawa pierwokupu w odniesieniu do Nieruchomości 2 (warunek pierwokupu),
  • pod warunkiem spełnienia się warunku pierwokupu strony zobowiązane będą do zawarcia odrębnej umowy, na mocy której Sprzedający przeniesie na Kupującego Nieruchomość 2,
  • Umowa sprzedaży i Umowa przenosząca zostaną objęte tym samym aktem notarialnym.

W Umowie przedwstępnej wskazano, że zgodnym celem i zamiarem stron jest, aby Umowa warunkowa, Umowa sprzedaży i Umowa przenosząca objęły łącznie prawo użytkowania wieczystego obu Nieruchomości i strony nie dopuszczają realizacji transakcji wyłącznie w odniesieniu do jednej z Nieruchomości. Wydanie Nieruchomości Kupującemu i oddanie mu ich w samoistne posiadanie nastąpi w dniu zawarcia Umowy sprzedaży i Umowy przenoszącej.

Kupujący i Sprzedający złożą we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie (zarówno przed zawarciem Umowy warunkowej, jak i przed zawarciem Umowy sprzedaży i Umowy przenoszącej) o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości.

Sprzedający nie wykorzystywał Nieruchomości na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Kupujący prowadzi działalność w branży deweloperskiej. Nabyte Nieruchomości będą przez Kupującego wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Kupujący zamierza zrealizować na Nieruchomości 2 inwestycję budowlaną, natomiast Nieruchomość 1 stanowić będzie drogę dojazdową do inwestycji. Kupujący następnie będzie osiągał obrót opodatkowany z najmu powierzchni zrealizowanej inwestycji lub przeznaczy ją na sprzedaż. Może też wydzierżawić lub sprzedać całość lub część Nieruchomości w trakcie realizacji inwestycji. Każdy z tych wariantów wykorzystania Nieruchomości wiązać się będzie z osiąganiem obrotu opodatkowanego VAT.

Sprzedający udokumentuje dostawę Nieruchomości, która będzie podlegać opodatkowaniu VAT fakturą/fakturami, które doręczy Kupującemu.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy dostawa Nieruchomości 1 będzie opodatkowana.

Analiza opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Sprzedający dokonując transakcji zbycia przedmiotowych Nieruchomości będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy), a powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zatem dostawa ww. Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwił podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Co więcej, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W analizowanej sprawie Nieruchomość 1 jest zabudowana budowlą w postaci drogi asfaltowej. Wnioskodawcom nie jest znana dokładna data wybudowania drogi na Nieruchomości 1, jednak jest to stara budowla. Od momentu oddania drogi do używania jej pierwszemu użytkownikowi po jej: wybudowaniu lub ewentualnym ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (z wiedzy Wnioskodawców nie wynika, by ulepszenie takie miało miejsce) upłynęło już więcej niż 2 lata.

Kupujący i Sprzedający złożą we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości.

Zatem, dla Nieruchomości 1 będą spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponadto, dostawa gruntu, na którym usytuowanym jest budowla (czyli działki nr 2/1) będzie korzystała ze zwolnienia, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.

Zaznaczyć należy, że, po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy Sprzedający oraz Kupujący będą mieli możliwość rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opodatkowania planowanej dostawy.

Ad. 1

Podsumowując, dostawa działki nr 1/1 zabudowanej budowlą w postaci drogi asfaltowej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10
w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Jednakże po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy Sprzedający oraz Kupujący będą mieli możliwość rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opodatkowania planowanej dostawy.

Zatem stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Zainteresowani mają również wątpliwości, czy dostawa Nieruchomości 2 będzie opodatkowana.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – w myśl art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 ze zm.) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.


Ponadto, stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Jak wynika z opisu sprawy, teren, na którym położona jest Nieruchomość 2 (niezabudowane działki nr 1/2, 1/3, 1/4), nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla Nieruchomości 2 nie wydano także decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Ad. 2

Podsumowując, w przypadku, gdy do dnia zbycia Nieruchomości 2, dla działek nie będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy sprzedaż Nieruchomości 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ ww. Nieruchomość 2 nie będzie stanowiła terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Zatem, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawcy mają również wątpliwości, czy dostawa Nieruchomości 2 będzie opodatkowana, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z przedstawionych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym – jak wyjaśniono wyżej – o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.

W analizowanym przypadku, gdy do dnia sprzedaży działek zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy to przedmiotowa nieruchomość obejmująca działki niezabudowane stanowić będzie teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że działki gruntu nr 1/2, 1/3, 1/4 stanowią nieruchomość niezabudowaną i brak jest na nich jakichkolwiek budynków, budowli lub urządzeń. Dla Nieruchomości nie wydano także decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawcy podejmują jednak starania o uzyskanie dla Nieruchomości 2 takiej decyzji, a więc jest możliwe, że na moment dostawy Nieruchomości decyzja taka będzie już obowiązywać.

Zatem Nieruchomość 2 będąca przedmiotem transakcji, jeśli zostanie wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, będzie traktowana w myśl art. 2 pkt 33 ustawy jako teren budowlany, którego dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Skoro nie można zastosować zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren będzie miał charakter budowlany), to należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie nie będą spełnione przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, Nieruchomość nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania. W związku z tym, nie zostanie spełniona jedna z przesłanek warunkujących zwolnienie także z tego przepisu. W związku z tym w przedmiotowej sprawie dla dostawy Działek niezabudowanych nie znajdzie zastosowania również zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ad. 3

Podsumowując, sprzedaż Nieruchomości 2, jeśli zostanie wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jak również nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Zainteresowanych dotyczą prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Okoliczności opisu sprawy wskazują, że Kupujący prowadzi działalność w branży deweloperskiej. Nabyte Nieruchomości będą przez Kupującego wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Kupujący zamierza zrealizować na Nieruchomości 2 inwestycję budowlaną, natomiast Nieruchomość 1 stanowić będzie drogę dojazdową do inwestycji. Kupujący następnie będzie osiągał obrót opodatkowany z najmu powierzchni zrealizowanej inwestycji lub przeznaczy ją na sprzedaż. Może też wydzierżawić lub sprzedać całość lub część Nieruchomości w trakcie realizacji inwestycji. Każdy z tych wariantów wykorzystania Nieruchomości wiązać się będzie z osiąganiem obrotu opodatkowanego VAT. Kupujący jest podatnikiem VAT czynnym.

Co istotne, w przedmiotowej sprawie nie wystąpi także jedna z negatywnych przesłanek wyłączająca prawo do odliczenia wymieniona w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, a mianowicie – sprzedaż Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie będzie stanowiła czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, ani też zwolnionej od podatku VAT.

Podsumowując, Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2, jeśli dla Nieruchomości 2 zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawców w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj