Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.176.2021.2.MK
z 26 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2021 r., który w tym samym dniu wpłynął do tut. Organu za pośrednictwem ePUAP, uzupełnionym 13 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy transakcje nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X oraz przychód będący wynikiem tych operacji mają wpływ na limit przychodów ze sprzedaży, decydujący o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. czy wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z zakupem i wykupem tych papierów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status „małego podatnika”,
  3. czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych, obligacji BPS i obligacji skarbowych,
  4. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości,
  5. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiada w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%,
  6. czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. przy zastosowaniu stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15%,
  7. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status „małego podatnika” i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a także dokonać korekty za ten rok,
  8. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 rok Bank posiada w roku 2020 status „małego podatnika” i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych i także dokonać korekty za ten rok
  9. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy transakcje nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X oraz przychód będący wynikiem tych operacji mają wpływ na limit przychodów ze sprzedaży, decydujący o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. czy wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z zakupem i wykupem tych papierów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status „małego podatnika”,
  3. czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych, obligacji BPS i obligacji skarbowych,
  4. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości,
  5. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiada w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%,
  6. czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. przy zastosowaniu stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15%,
  7. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status „małego podatnika” i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a także dokonać korekty za ten rok,
  8. czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 rok Bank posiada w roku 2020 status „małego podatnika” i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych i także dokonać korekty za ten rok.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 6 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.176.2021.1.MK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 13 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Bank Spółdzielczy w (…) prowadzi działalność od 1896 r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustaw: Prawo bankowe, Prawo spółdzielcze oraz Ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Rokiem podatkowym dla banku jest rok kalendarzowy. Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług dotyczących m.in. udzielania kredytów, prowadzenia rachunków bankowych.

Z tyt. prowadzenia ww. działalności Bank osiąga przychody: z tytułu odsetek, prowizji, operacji finansowych papierami wartościowymi, z pozycji wymiany, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W 2016 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 2.739 331,07 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 1.056 234,86 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 184.072,67 zł. w tym: - z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 70.509,58 zł;
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 60.969,18 zł - przychody X – 34.610,54 zł.
    W 2016 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS X) w kwocie 2.834.610,54 zł, nabyte: w 2015 roku w kwocie 1.400.000,00 zł. i w 2016 r. w kwocie 1.400.000,00 zł, (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 34.610,54 zł.).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 18.004,56 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 137.337,79 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 260.139,71 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 4.395.120,66 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 150.257,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 34.559,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 7.363.382,13 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa X, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku.

Bank na koniec roku 2016 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 7.108.049,71 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 2.979.509,29 zł,
  • obligacje BPS w kwocie 1.474.782,71 zł,
  • jednostki uczestnictwa X 2.653.757,71 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2016 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2017 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 3.367.107,63 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 923.845,50 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 189.625,28 zł, w tym: - z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 70.920,67 zł.
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 85.731,43 zł, - przychody X – 31.632,74 zł.
    W 2017 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 2.431.632,74 zł, nabyte w 2016 roku w kwocie 2.400.000,00 zł (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 31.632,74 zł.).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 9.628,72 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 319.895,51 zł. w tym 218.000,00 zł stanowi umorzoną kwotę pożyczki (Z.) z tytułu restrukturyzacji banków spółdzielczych związanych z przystąpieniem do Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 214.354,59 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 5.024.457,23 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 9.735,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 2.239,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 7.226.917,62 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa X, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku.

Bank na koniec roku 2017 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 6.602.890,22 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 4.759.216,64 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.474.821,71 zł,
  • jednostki uczestnictwa X 268.851,87 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2017 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2018 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 3.612.329,01 zł w tym: - z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 112.542,99 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 89.598,67 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 913.920,26 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi : 22.728,33 zł, w tym przychody z X 4.564,87 zł. W 2018 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 1.004.564,70 zł, nabyte w 2018 roku w kwocie 1.000.000,00 zł (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 4.564,87 zł).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 20.587,87 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 19.657,16 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 691.581,07 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 5.280 803,70 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 9.414,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 2.165,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 6.324.408,37 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa X, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku.

Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 12.087.252,36 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 8.598.938,51 zł, (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 2.478.495,63 zł,
  • jednostki uczestnictwa X 1.009.818,22 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2018 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2019 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 3.920.739,68 zł. w tym: z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 217.538,65 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 86.719,50 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 1.051.449,78 zł.
    3.Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi : 16.250,59 zł, w tym przychody z X 15.920,76 zł. W 2019 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 1.015.920,76 zł, nabyte w 2018 r. w kwocie 1.000.000,00 zł (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 15.920,76 zł).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 20.922,67 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne : 24.783,75 zł.
    6.Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 147.852,75 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 5.181.999,22 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 13.644,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 3.138,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.923.311,06 zł.

Bank na koniec roku 2019 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 17.727.606,18 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 114.448.810,97 zł, (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.474.768,53 zł,
  • jednostki uczestnictwa X w kwocie 1.804.026,63.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2019 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Bank na koniec 2020 roku osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek 3.310.207,08 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS, obligacje skarbowe):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 67.176,62 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 71.652,62 zł,
    3. z tytułu obligacji skarbowych 53.402,65 zł,
    2. Przychody z tytułu prowizji: 1.087.735,99 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 2.517,29 zł, w tym przychody z X 2.056,17 zł. W 2020 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 1.802.056,17 zł, nabyte w 2019 roku w kwocie 1.800.000,00 zł (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 2.056,17 zł).
    4.Przychody z pozycji wymiany: 39.198,07 (winno być: zł).
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 240.949,90 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 89.409,43 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 4.770.017,76 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 15.901,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 3.657,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2020 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 6.218.308,98 zł.

Bank na koniec roku 2020 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 46.598.191,57 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 15.299.739,90 zł, (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.470.155,10 zł,
  • obligacje skarbowe w kwocie 17.571.672,65 zł,
  • obligacje BGK w kwocie 6.043.355,92 zł,
  • obligacje komunalne Y. 6.213.268,00 zł.

W 2020 roku Bank zakupił papiery wartościowe utrzymywane do terminu zapadalności. Bank w związku z zakupem obligacji uzyskuje dyskonto oraz odsetki. Zarówno dyskonto, jak i odsetki mają wpływ na wynik finansowy i stanowią przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank obligacje będą utrzymywane do terminu zapadalności i nie są przedmiotem dalszego obrotu. Podatek dochodowy od osób prawnych w 2020 roku został odprowadzany przy zastosowaniu stawki 19%.

W stosunku do Banku Spółdzielczego nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1 b i 1c ustawy z dnia 15. lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865, z późn.zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy transakcje nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X oraz przychód będący wynikiem tych operacji mają wpływ na limit przychodów ze sprzedaży, decydujący o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z zakupem i wykupem tych papierów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status „małego podatnika”?
  3. Czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych, obligacji BPS i obligacji skarbowych?
  4. Czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości?
  5. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiada w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%?
  6. Czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. przy zastosowaniu stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15%?
  7. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status „małego podatnika” i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a także dokonać korekty za ten rok?
  8. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 rok Bank posiada w roku 2020 status „małego podatnika” i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych i także dokonać korekty za ten rok?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 4a pkt 10 updop, pod pojęciem małego podatnika należy rozumieć podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro.

W ocenie Banku przy ustalaniu limitu przychodów ze sprzedaży decydującym o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie należy brać pod uwagę transakcji nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X, ponieważ wartości te nie stanowią przychodów ze sprzedaży. Nabycie i odkupienie tych jednostek dokonywane jest od i na rzecz tego samego podmiotu i nie są one przedmiotem dalszego obrotu. Przychodem ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop nie jest również sam wynik na operacji nabycia - odkupienia jednostek uczestnictwa X.

W ocenie Banku do limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie należy wliczać wartości bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem. Wartość nominalna w/w papierów wartościowych nie stanowi przychodu ze sprzedaży.

W ocenie Banku dyskonto i odsetki od bonów NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych nie stanowią przychodów ze sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu czy Bank posiada status „małego podatnika”.

Według Banku nie stanowi przychodu ze sprzedaży wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, gdyż są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego. Zasady tworzenia rezerw na ryzyko kredytowe reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. Z 2019r., poz. 520).

Zdaniem Banku uzasadnione jest zastosowanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych 15% za 2017 r. i 2018 r. oraz dokonanie korekty zeznania podatkowego za lata 2017-2018.

Bank wykazał, że przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych tj. (Dz.U. z 2018r., poz. 1036 z późn. zm., dalej „updop”), w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować stawkę podatku 15%. Wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętego przez Bank w 2016 roku nie uwzględniając przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz przychodów uzyskanych w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS oraz jednostek X wynosiły 3.968.891,65zł, i nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro wyrażonych w złotych.

Bank uważa, że w 2017 roku posiadał status „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop. Z kolei za 2017 rok powyższe przychody wynosiły 4.621.8174,80 zł, i nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro wyrażonych w złotych.

Bank uważa, że w 2018 roku posiadał status „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop. Zdaniem Banku posiadał on w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” co pozwala na obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za lata 2017-2018 przy zastosowaniu stawki podatku 15% i dokonanie korekty podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9% jeżeli posiadają status „małego podatnika”.

Bank w 2018 roku osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz przychodów uzyskanych w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych NBP ,obligacji BPS oraz jednostek X), które wyniosły 4.365.927,48 zł, i nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro wyrażonych w złotych.

W ocenie Banku w 2019 roku Bank posiadał status „małego podatnika”. Wartość wszystkich przychodów osiąganych przez podatnika w roku podatkowym nie przekroczyła limitu przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2. Wobec powyższego w ocenie Banku w 2019 roku posiada status „małego podatnika” i jest uprawniony do zastosowania stawki referencyjnej 9% podstawy opodatkowania w 2019 roku, a co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2019 rok przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9%.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9% jeżeli posiadają status „małego podatnika”.

Bank w 2019 roku osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz przychodów uzyskanych w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS oraz jednostek X), które wyniosły 4.713.637,73 zł, i nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro wyrażonych w złotych.

W ocenie Banku w 2020 roku Bank posiadał status „małego podatnika”. Wartość wszystkich przychodów osiąganych przez podatnika w roku podatkowym nie przekroczyła limitu przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2. Wobec powyższego Bank jest uprawniony do zastosowania stawki referencyjnej 9% podstawy opodatkowania w 2020 roku, a co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2020 rok przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, art. 7 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), która nadała nowe brzmienie art. 19 ust. 1 updop, wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania,
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Tym samym, co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie w 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W myśl art. 19 ust. 1a updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., ustawodawca przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych
  3. -w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
    -w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2017 r. za małego podatnika można zatem uznać tego, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2016 r. nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł. W 2016 r. pierwszym dniem roboczym października był 3 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 3 października 2016 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 3 października 2016 r. Nr 191/A/NBP/2016) wynosił 4,2976 zł x 1.200.000 = 5.157.120 zł, w zaokrągleniu 5.157.000 zł.

W 2018 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Natomiast, za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Wskazany w art. 4a pkt 10 updop limit przychodów w 2020 r. uległ jednak zmianie. I tak, zgodnie z art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r. ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł .

Za małego podatnika w 2020 r. uznaje się zatem podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.746.800 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 euro = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Bank Spółdzielczy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustaw: Prawo bankowe, Prawo spółdzielcze oraz Ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Rokiem podatkowym dla banku jest rok kalendarzowy. Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług dotyczących m.in. udzielania kredytów, prowadzenia rachunków bankowych.

Z tyt. prowadzenia ww. działalności Bank osiąga przychody: z tytułu odsetek, prowizji, operacji finansowych papierami wartościowymi, z pozycji wymiany, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W 2016 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 2.739 331,07 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 1.056 234,86 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 184.072,67 zł. w tym: - z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 70.509,58 zł;
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 60.969,18 zł, - przychody X – 34.610,54 zł.
    W 2016 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS X) w kwocie 2.834.610,54 zł, nabyte: w 2015 roku w kwocie 1.400.000,00zł. i w 2016 r. w kwocie 1.400.000,00 zł, (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 34.610,54 zł).

    4. Przychody z pozycji wymiany: 18.004,56 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 137.337,79 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 260.139,71 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 4.395.120,66 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 150.257,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 34.559,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 7.363.382,13 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa X, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku.

Bank na koniec roku 2016 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 7.108.049,71 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 2.979.509,29 zł,
  • obligacje BPS w kwocie 1.474.782,71 zł,
  • jednostki uczestnictwa X 2.653.757,71 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2016 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2017 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 3.367.107,63 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 923.845,50 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 189.625,28 zł, w tym: - z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 70.920,67 zł.
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 85.731,43 zł, - przychody X – 31.632,74 zł.
    W 2017 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 2.431.632,74 zł, nabyte w 2016 roku w kwocie 2.400.000,00 zł, (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 31.632,74 zł).

    4. Przychody z pozycji wymiany: 9.628,72 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 319.895,51 zł, w tym 218.000,00 zł stanowi umorzoną kwotę pożyczki Z. z tytułu restrukturyzacji banków spółdzielczych związanych z przystąpieniem do Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 214.354,59 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 5.024.457,23 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 9.735,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 2.239,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 7.226.917,62 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa X, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku.

Bank na koniec roku 2017 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 6.602.890,22 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 4.759.216,64 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.474.821,71 zł,
  • jednostki uczestnictwa X 268.851,87 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2017 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2018 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 3.612.329,01 zł w tym: - z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 112.542,99 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 89.598,67 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 913.920,26 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi : 22.728,33 zł, w tym przychody z X 4.564,87 zł. W 2018 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 1.004.564,70 zł, nabyte w 2018 roku w kwocie 1.000.000,00 zł (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 4.564,87 zł).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 20.587,87 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 19.657,16 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 691.581,07 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 5.280 803,70 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 9.414,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 2.165,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 6.324.408,37 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa X, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku.

Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 12.087.252,36 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 8.598.938,51 zł, (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 2.478.495,63 zł,
  • jednostki uczestnictwa X 1.009.818,22 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2018 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2019 roku Bank osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek: 3.920.739,68 zł. w tym: z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 217.538,65 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 86.719,50 zł.
    2. Przychody z tytułu prowizji: 1.051.449,78 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi : 16.250,59 zł, w tym przychody z X 15.920,76 zł. W 2019 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 1.015.920,76 zł, nabyte w 2018 r. w kwocie 1.000.000,00 zł (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 15.920,76 zł).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 20.922,67 zł.
    5. Pozostałe przychody operacyjne : 24.783,75 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 147.852,75 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 5.181.999,22 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 13.644,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 3.138,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.923.311,06 zł.

Bank na koniec roku 2019 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 17.727.606,18 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 114.448.810,97 zł, (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.474.768,53 zł,
  • jednostki uczestnictwa X w kwocie 1.804.026,63. Podatek dochodowy od osób prawnych za 2019 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Bank na koniec 2020 roku osiągnął następujące przychody:

    1. Przychody z tytułu odsetek 3.310.207,08 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS, obligacje skarbowe):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 67.176,62 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 71.652,62 zł,
    3. z tytułu obligacji skarbowych 53.402,65 zł,
    2. Przychody z tytułu prowizji: 1.087.735,99 zł.
    3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 2.517,29 zł, w tym przychody z X 2.056,17 zł. W 2020 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez X) w kwocie 1.802.056,17 zł, nabyte w 2019 roku w kwocie 1.800.000,00 zł, (co dało wynik z operacji i nabycia odkupienia w wysokości 2.056,17 zł).
    4. Przychody z pozycji wymiany: 39.198,07 (winno być: zł).
    5. Pozostałe przychody operacyjne: 240.949,90 zł.
    6. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 89.409,43 zł.
    Łącznie przychody wyniosły: 4.770.017,76 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 6 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 i 5 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 15.901,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 3.657,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2020 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 6.218.308,98 zł.

Bank na koniec roku 2020 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 46.598.191,57 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 15.299.739,90 zł, (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.470.155,10 zł,
  • obligacje skarbowe w kwocie 17.571.672,65 zł,
  • obligacje BGK w kwocie 6.043.355,92 zł,
  • obligacje komunalne Y. 6.213.268,00 zł.

W 2020 roku Bank zakupił papiery wartościowe utrzymywane do terminu zapadalności. Bank w związku z zakupem obligacji uzyskuje dyskonto oraz odsetki. Zarówno dyskonto, jak i odsetki mają wpływ na wynik finansowy i stanowią przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank obligacje będą utrzymywane do terminu zapadalności i nie są przedmiotem dalszego obrotu. Podatek dochodowy od osób prawnych w 2020 roku został odprowadzany przy zastosowaniu stawki 19%.

W stosunku do Banku Spółdzielczego nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1 b i 1c ustawy z dnia 15. lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz.865, z późn.zm.).

Ad. nr 1-4

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikające z pytań oznaczonych nr 1-4, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie „małego podatnika” dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, Bank powinien:

brać pod uwagę:

  • transakcje nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X oraz przychód będący wynikiem tych operacji,
  • wymienione we wniosku bony pieniężne NBP, obligacje BPS, obligacje skarbowe oraz transakcje ich kupna i wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego,
  • przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych, obligacji BPS i obligacji skarbowych,
  • przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania „wartość przychodu ze sprzedaży”, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu updop nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług, że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikających z czynności sprzedaży).

Odnosząc się w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy transakcje nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X oraz przychód będący wynikiem tych operacji mają wpływ na limit przychodów ze sprzedaży, decydującym o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że do limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” nie należy brać pod uwagę transakcji nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa X, ponieważ wartości te nie stanowią przychodów ze sprzedaży. Nabycie i odkupienie tych jednostek dokonywane jest od i na rzecz tego samego podmiotu i nie są one przedmiotem dalszego obrotu. Przychodem ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop nie jest również sam wynik na operacji nabycia - odkupienia jednostek uczestnictwa X.

Odnosząc się natomiast do kwestii ustalenia, czy wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z zakupem i wykupem tych papierów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status „małego podatnika” oraz czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych, obligacji BPS i obligacji skarbowych, należy zauważyć, że jeśli podatnik uzyskuje przychód z wykupu bonów pieniężnych oraz wskazanych obligacji to przychód ten nie powinien być uwzględniony w przychodach decydujących o statusie małego podatnika. Sama wartość nominalna bonów pieniężnych oraz obligacji nie stanowi także przychodów ze sprzedaży, nie jest więc zaliczana do limitu przy określaniu statusu małego podatnika. Do limitu liczonego dla małego podatnika, nie należy również brać pod uwagę powstałego od tych papierów wartościowych dyskonta oraz odsetek.

Podsumowując, zdaniem Organu, wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywane w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Tym samym zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że do limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” nie należy wliczać wartości bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS, obligacji skarbowych oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem tych papierów dokonywane w trakcie roku obrotowego oraz dyskonta i odsetek od tych papierów.

Także – jak wskazał Wnioskodawca – nie stanowi przychodu ze sprzedaży, w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 ustawy, wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości. Powyższe rezerwy są tworzone w celu zrównoważenia skutków potencjalnego ryzyka, a obowiązek ich tworzenia, aktualizacji oraz rozwiązania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r., poz. 520).

Ad. nr 5

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiada w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%, stwierdzić należy, że jak wynika z wniosku:

  • w 2016 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to oznacza, że Bank posiadał w 2017 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy,
  • w 2017 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to oznacza, że Bank posiadał w 2018 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

Ponadto do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b updop.

W konsekwencji, w roku podatkowym 2017 i 2018 przysługiwało mu prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop.

Ad. nr 6

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii ustalenia, czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. przy zastosowaniu stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15%,

Ustosunkowując się do powyższej kwestii wskazać należy, że „w roku podatkowym 2017 i 2018 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop”.

Zatem zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekt zeznań podatkowych złożonych za 2017 i 2018 rok obliczając podatek według stawki 15%.

Ad. nr 7

Natomiast ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 updop i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status „małego podatnika” i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a także dokonać korekty za ten rok najpierw należy ustalić, czy Bank zalicza się do podmiotów, do których znajduje zastosowanie ww. przepis.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z opisu stanu faktycznego wnika, że w 2018 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to oznacza, że Bank posiadał w 2019 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

Wyjaśnić jednak należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnie w roku podatkowym, określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że dla zastosowania 9% stawki podatku w 2019 r. oprócz posiadania przez Bank statusu małego podatnika, należy również spełnić przesłankę nieprzekroczenia osiągniętych w roku podatkowym przychodów w równowartości 1.200.000 euro. Jak już wcześniej wskazano, do limitu przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop w brzmieniu do 31 grudnia 2019 r., osiągniętych w roku podatkowym, należy zaliczać wszystkie przychody podatkowe w rozumieniu art. 12 updop, a więc również dyskonto bonów pieniężnych oraz odsetki od obligacji BPS i obligacji skarbowych, przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że limit przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu do 31 grudnia 2019 r. (w którym uwzględnia się wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym) nie jest równoznaczny z limitem 1.200.000 euro przychodów ze sprzedaży określonego dla małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop (do którego należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży).

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z wniosku wartość przychodów Wnioskodawcy w 2019 r. nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop oraz do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b updop, to w roku tym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Odnosząc się natomiast do kwestii czy Bank powinien wykonać korektę zeznania podatkowego za 2019 r. oraz uiścić należny za ten rok podatek według stawki 9%, wskazać należy że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. obliczając podatek według stawki 9%.

Ad. nr 8

Odnosząc się z kolei do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 updop oraz art. 4a pkt 10 updop i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 rok Bank posiada w roku 2020 status „małego podatnika” i może zastosować preferencyjną stawkę podatku 9% do wyliczenia należnego podatku od przychodów innych niż z zysków kapitałowych i także dokonać korekty za ten rok należy wskazać, że skoro w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2.000.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank posiada w 2020 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli zatem wartość przychodów Wnioskodawcy w 2020 r. nie przekroczy równowartości 1.200.00 euro oraz do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a , ust. 1b i ust. 1c updop – to przychody te (inne niż z zysków kapitałowych) będą mogły zostać opodatkowane 9% stawką podatkową.

Zatem zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w ocenie Banku w 2020 roku Bank posiadał status „małego podatnika”. Wartość wszystkich przychodów osiąganych przez podatnika w roku podatkowym nie przekroczyła limitu przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop. Zdaniem banku, wobec powyższego jest uprawniony do zastosowania stawki referencyjnej 9% podstawy opodatkowania w 2020 roku, a co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2020 rok przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9%.

Podkreślenia jednak wymaga, iż w przypadku przekroczeniu limitu przychodów określonego w ww. przepisie Bank straci prawo do stosowania obniżonej stawki podatku i dokonania korekty zeznania podatkowego.

Odnosząc się natomiast do kwestii czy Bank powinien wykonać korektę zeznania podatkowego za 2020 r. oraz uiścić należny za ten rok podatek według stawki 9%, wskazać należy że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego za 2020 r. obliczając podatek według stawki 9%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj