Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-962/11-2/DG
z 15 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-962/11-2/DG
Data
2011.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
konkursy
nagroda pieniężna
wydatek
wypłata


Istota interpretacji
CIT - w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wypłacanych nagród pieniężnych



Wniosek ORD-IN 213 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.09.2011 r. (data wpływu 22.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wypłacanych nagród pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wypłacanych nagród pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej), w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków związanych z wypłaceniem nagrody pieniężnej ufundowanej przez Prezesa z tzw. „Funduszu p.....”:

  • za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury, indywidualnemu artyście nie będącemu pracownikiem Spółki;
  • jako wygrana wypłacana laureatom w konkursach organizowanych przez Spółkę,
  • jako „Nagroda Prezesa Zarządu” przyznawanej laureatom festiwali konkursów, która jest przelewana przez Spółkę na konto bankowe organizatora konkursu/festiwalu lub bezpośrednio na konto bankowe laureata festiwalu/konkursu.

Spółka jako podmiot telewizji publicznej zobowiązana jest do realizacji misji publicznej oferując na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 grudnia o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.), całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważaniem i niezależnością oraz innowacyjnością wysoką jakością i integralnością przekazu — art. 21 ust.1 i ust. 1a ustawy o radiofonii i telewizji, m.in. wymienia się tu popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej. Spółka w tym celu tworzy „Fundusz...”.

Ufundowana przez Prezesa nagroda pieniężna z tzw. „Funduszu...” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury jest wypłacona artyście, który nie jest pracownikiem Spółki. Ponadto Spółka wypłaca nagrody pieniężne laureatom konkursów (festiwali) z „Funduszu...”, jako wygrane w konkursach/festiwalach organizowanych przez Spółkę lub przez inne podmioty (np. Fundacje, Stowarzyszenia).

W przypadku konkursów/festiwali organizowanych przez inne podmioty nagrody pieniężne są wypłacane na konto bankowe organizatora konkursu/ festiwalu lub bezpośrednio na konto bankowe laureata konkursu/festiwalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z wypłatą nagrody pieniężnej ufundowanej przez Prezesa z tzw. „Funduszu p.....”:

  • za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury artyście niebędącemu pracownikiem,
  • jako wygrana w konkursachorganizowanych przez Spółkę wypłacana laureatom konkursu,
  • jako „Nagroda Prezesa Zarządu” przyznawanej laureatom festiwali (konkursów), która jest przelewana przez Spółkę na konto bankowe organizatora festiwalu/konkursu lub bezpośrednio na konto bankowe laureatów festiwali/konkursów mogą być uznane przez Spółkę jako koszt uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz.397 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona nagroda pieniężna z „Funduszu...” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury artyście, który nie jest pracownikiem Spółki, również jako wygrana wypłacane laureatom w konkursach organizowanych przez Spółkę, oraz jako „Nagroda Prezesa Zarządu” przyznawanej laureatom festiwali/konkursów, która jest przelewana przez Spółkę na konto bankowe organizatora festiwalu/konkursu lub bezpośrednio na konto bankowe laureata festiwalu/konkursu, może być uznana przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów dla celów podatku od osób prawnych.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz.397 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przy czym, zwrot w celu oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo - skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W związku z powyższym do kosztów uzyskania przychodów Spółka ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem wydatków, które z mocy ustawy zostały uznane za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zatem można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów mogą być zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, tj. koszty związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

W ocenie Spółki, wydatek z tytułu wypłaty nagrody pieniężnej z Funduszu poparcia twórczości jest kosztem, którego poniesienie jest jednym z elementów działalności spółki. Wydatek ten jest kosztem dotyczącym całokształtu działalności Spółki związanym z jej funkcjonowaniem w ramach realizowanej przez Spółkę misji publicznej określonej ustawą o radiofonii i telewizji m.in. oferowania społeczeństwu usług kulturalnych, w ramach której mieści się również popieranie twórczości artystycznej. Jednocześnie ta kategoria wydatków nie znajduje się w katalogu wydatków zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki koszt wypłat nagród pieniężnych z „Funduszu...” w przedstawionym stanie faktycznym jest tzw. kosztem pośrednim, który powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj