Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.535.2021.2.KF
z 3 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 17 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.), uzupełnionym 28 oraz 29 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W związku z tym, że złożony wniosek wspólny nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14b § 4 w zw. z art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej, pismem z 27 lipca 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.535.2021.1.KF, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 oraz art. 14r w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego będącego stroną postępowania, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane 27 lipca 2021 r., skutecznie doręczono 28 lipca 2021 r., natomiast 28 oraz 29 lipca 2021 r. uzupełniono wniosek.

We wniosku złożonym przez:

  1. Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Pana (…);

  2. Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:
    Panią (…)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcy (małżonkowie rozliczają się wspólnie) są właścicielami domu jednorodzinnego wybudowanego w latach 1999-2003. Budynek ten posadowiony jest na nieruchomości o powierzchni (…) m2, położonej w (…), gmina (…) województwo (…). Od momentu zakończenia budowy do chwili obecnej w budynku mieszkalnym nie były wykonywane żadne prace termomodernizacyjne.

W najbliższym czasie Wnioskodawcy planują inwestycję związaną z termomodernizacją dachu. W ramach prac przewidziane są następujące etapy:

  1. usunięcie starego pokrycia,
  2. zamontowanie odeskowania dachu,
  3. ułożenie papy termozgrzewalnej,
  4. nabicie dodatkowych łat i kontrłat,
  5. ułożenie nowego pokrycia dachu,
  6. wypełnienie stropu wełną mineralną (budynek bez poddasza użytkowego o lekkiej konstrukcji sufitu),
  7. wykonanie wraz z opierzeniem nowych kominów w części ponad poziom dachu – stare spękane stanowią zagrożenie dla dalszej eksploatacji,
  8. wymiana rynien i rur spustowych.

W dalszej części prac planowane jest założenie paneli fotowoltaicznych.

Poniesione wydatki zostaną pokryte całkowicie ze środków własnych. Przyszłe wydatki nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Wydatki te również nie będą finansowane, ani też dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawcy zamierzają skorzystać z odliczenia poniesionych wydatków związanych z termomodernizacją dachu od podstawy obliczenia podatku w oparciu o przepis art. 26h ust. 1 podatku dochodowego od osób fizycznych (wydatki udokumentowane fakturami).

Prace planuje wykonać się w okresie do 3 kolejnych lat od momentu poniesienia pierwszego wydatku.

Etap I to ułożenie nowego pokrycia dachu. Prace będą polegały na wymianie starego pokrycia i ułożeniu nowego pokrycia dachu. W ramach tego etapu Wnioskodawcy planują zakup następujących materiałów:

  • łat (…);
  • kontrłat (…);
  • papy termoizolacyjnej (…);
  • blachy flex (…), posiadającej ulepszone właściwości termoizolacyjne, zapewniającej podwyższoną trwałość, hydroszczelność;
  • płyty OSB;
  • blachy płaskiej (….);
  • gontów kalenicowo-gzymsowych;
  • gwoździ dekarskich;
  • lepiku bitumicznego;
  • silikonu dachowego;
  • wentylacji kalenicowej;
  • kominków wentylacyjnych;
  • wywietrzników;
  • wymiana rynien i rur spustowych.

W wyniku przeprowadzenia tych prac budynek mieszkalny uzyska lepszy współczynnik przenikania ciepła oraz zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku, ponieważ obecnie budynek mieszkalny, o którym mowa we wniosku, ma dach o konstrukcji drewnianej z wiązarów dachowych, pokrytych ondurą, jednowarstwowym materiałem o grubości 3 mm, który nie zapewnia szczelności i termoizolacji.

Etap II docieplenie stropu. Prace będą polegały na dopełnieniu, wymianie i naprawie stropu z płyty gipsowo-kartonowej wełną mineralną o grubości 15 cm, zabezpieczeniu folią paraizolacyjną. W ramach tego etapu Wnioskodawcy planują zakup następujących materiałów:

  • wełny mineralnej o grubości 15 cm;
  • folii paraizolacyjnej;
  • taśmy do folii paroizolacyjnej;
  • płyty gipsowo-kartonowej.

W wyniku przeprowadzenia tych prac budynek mieszkalny uzyska lepszy współczynnik przenikania ciepła oraz zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku, ponieważ obecnie budynek mieszkalny, o którym mowa we wniosku posiada poddasze nieużytkowe, które nie jest ogrzewane. Strop z płyt gipsowo-kartonowych przytwierdzony jest do rusztu krzyżowego stalowego, mocowanego do wiązarów deskowych. Na płytach gipsowo-kartonowych ułożona jest folia szczelna i wełna mineralna o grubości 15 cm.

Prace składające się z wyżej wymienionych etapów Wnioskodawcy planują rozpocząć w czerwcu 2021 r. i zakończyć w 2023 r. Wnioskodawcy są podatnikami opłacającymi podatek według skali podatkowej. Poniesione wydatki na termomodernizację dachu nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowano opis sprawy poprzez wskazanie, że:

  1. dom wskazany we wniosku jest budynkiem jednorodzinnym zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tzn. jest budynkiem w zabudowie bliźniaczej, służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość;
  2. wydatki, które Zainteresowani chcą odliczyć w ramach ulgi termoizolacyjnej, zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termoizolacyjnego polegającego na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej;
  3. wydatki poniesione przez Wnioskodawców spowodują ulepszenia, w wyniku których nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego. Wydatki poniesione w ramach przedmiotowej inwestycji związanej z termomodernizacją dachu, przynależą – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia – do materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych oraz do usług w związku z realizacją docieplenia przegród budowlanych. Jak wcześniej pisano w wyniku przeprowadzenia wskazanych we wniosku prac budynek mieszkalny uzyska lepszy współczynnik przenikania ciepła oraz zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku (do tej pory większość ciepła z domu uciekała przez nieszczelny i nieizolowany dach). Obecnie budynek mieszkalny ma dach o konstrukcji drewnianej z wiązarów dachowych, pokrytych jednowarstwowym materiałem o grubości 3 mm, który nie zapewnia szczelności i termoizolacji. Następnie planowane jest docieplenie stropu. Prace będą polegały na dopełnieniu, wymianie i naprawie stropu z płyty gipsowo-kartonowej wełną o grubości 15 cm, zabezpieczeniu folia paroizolacyjną. Wymiana pokrycia dachowego jest jednym z elementów składowych kompleksowej termoizolacji dachu, bez tego nie ma możliwości docieplenia budynku;
  4. przedmiotem zapytania nie są wydatki związane z utylizacją poprzedniego pokrycia dachowego;
  5. faktury dokumentujące wydatki zostaną wystawione przez podatnika od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;
  6. faktury zostaną wystawione na oboje małżonków, tj.(…);
  7. w małżeństwie Zainteresowanych panuje ustrój wspólności majątkowej, wydatki zostaną poniesione ze wspólnego majątku małżonków;
  8. kwota wydatków do odliczenia u każdego z Wnioskodawców nie przekroczy 53 tysięcy złotych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Które etapy i jakie wydatki na materiały i usługi budowlane, w związku z planowaną termomodernizacją dachu, będzie można odliczyć od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia rodzajów materiałów budowlanych i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489)?

Zdaniem Zainteresowanych, zgodnie z wykazem zamieszczonym w rozporządzeniu z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, całość poniesionych przez nich kosztów może być odliczona od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 14267), czyli koszty związane z usługą oraz materiały obejmujące prace konieczne do wykonania docieplenia i zabezpieczenia przed zawilgoceniem, zalaniem przegrody budowlanej jaką jest lekka konstrukcja sufitu i dach na budynku mieszkalnym.

Bowiem w myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.). W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489). Zgodnie z tym katalogiem odliczeniu podlegają wydatki na materiały i urządzenia, takie jak opisane m.in. w pkt 1 ppkt 1, tj. materiały budowlane wykorzystywane do ocieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Odliczeniu podlegają również wydatki na usługi, opisane m.in. w pkt 2 ppkt 5 dotyczące docieplenia przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego w niej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, usług i urządzeń, na które przysługuje ulga, prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację w tym dachu i stropu (lekkiej konstrukcji sufitu) tego budynku mieszkalnego.

W ocenie Zainteresowanych, spełniają wszystkie powyżej przedstawione wymagania formalne dotyczące współwłasności budynku jednorodzinnego, a planowane przez nich prace dokładnie odpowiadają wymogom przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów w zakresie znaczenia określenia – przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Planowane wydatki mieszczą się w katalogu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.

W związku z powyższym Wnioskodawcy uważają, że mają prawo do uwzględnienia poniesionych wydatków na wszystkie wymienione przez nich etapy robót termomodernizacyjnych w rozliczeniu rocznym, w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawców w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie natomiast z treścią art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcy są właścicielami budynku jednorodzinnego wybudowanego w latach 1999-2003. W najbliższym czasie Wnioskodawcy planują inwestycję związaną z termomodernizacją dachu, która zostanie przeprowadzona w dwóch etapach. Etap I to ułożenie nowego pokrycia dachu, etap II to docieplenie stropu. Wydatki, które Zainteresowani chcą odliczyć w ramach ulgi termoizolacyjnej, zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termoizolacyjnego polegającego na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej. W wyniku przeprowadzenia wskazanych we wniosku prac budynek mieszkalny uzyska lepszy współczynnik przenikania ciepła oraz zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku (do tej pory większość ciepła z domu uciekała przez nieszczelny i nieizolowany dach). Obecnie budynek mieszkalny ma dach o konstrukcji drewnianej z wiązarów dachowych, pokrytych jednowarstwowym materiałem o grubości 3 mm, który nie zapewnia szczelności i termoizolacji. Prace będą polegały na dopełnieniu, wymianie i naprawie stropu z płyty gipsowo-kartonowej wełną o grubości 15 cm, zabezpieczeniu folia paroizolacyjną. Wymiana pokrycia dachowego jest jednym z elementów składowych kompleksowej termoizolacji dachu, bez tego nie ma możliwości docieplenia budynku. Poniesione wydatki zostaną pokryte całkowicie ze środków własnych. Przyszłe wydatki nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Wydatki te również nie będą finansowane, ani też dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Wydatki zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktury zostaną wystawione na oboje Wnioskodawców. Prace składające się z wyżej wymienionych etapów Wnioskodawcy planują rozpocząć w czerwcu 2021 r. i zakończyć w 2023 r.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będą mogli odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazane we wniosku wydatki, poniesione na materiały budowlane i usługi związane z wymianą pokrycia dachowego oraz dociepleniem stropu, w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj