Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.315.2021.1.PS
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn.: „(…)” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn.: „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest publiczną uczelnią działającą na podstawie:

  • ustawy z dnia 20 lipca 2016 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668),
  • ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz
  • Statutu Wnioskodawcy (Załącznik nr 1 do Uchwały nr (…) Senatu Wnioskodawcy, Tekst jednolity z dnia 9 kwietnia 2020 r.).


Jako uczelnia publiczna Wnioskodawca w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.


W swoich działaniach Wnioskodawca kieruje się zasadami wolności nauczania, badań naukowych oraz twórczości artystycznej. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy:

  1. kształcenie na studiach I i II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich;
  2. kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia;
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  4. kształcenie doktorantów;
  5. stwarzanie warunków do przygotowywania studentów do samodzielniej pracy naukowej, artystycznej, dydaktycznej i zawodowej oraz kształcenie i promowanie kadr Wnioskodawcy;
  6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia oraz kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;
  7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych, archiwalnych i muzealnych;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  11. uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:

  • działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z dotacji budżetowej (subwencji) - czynności niepodlegające VAT;
  • odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej - czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT oraz
  • działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) - czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT.


Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana i zwolniona z VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT oraz w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku, podatek naliczony nie podlega odliczeniu.


Wnioskodawca w dniu 18 lutego 2021 r. podpisał z (…) umowę o przyznanie pomocy nr (…), w ramach Grupy Operacyjnej AI z siedzibą w (…) - Beneficjent: B. (Lider grupy operacyjnej). W skład grupy operacyjnej wchodzą:

  1. B, NIP (…);
  2. C, NIP (…);
  3. D, (…);
  4. Wnioskodawca, NIP (…);
  5. D, NIP (…);
  6. E, NIP (…);
  7. F, PESEL (…);
  8. G;
  9. H, NIP (…).


Czas trwania Projektu zgodnie z umową: od 9 lutego 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.


Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 5 770 679,56 PLN (pięć milionów siedemset siedemdziesiąt tysięcy sześćset siedemdziesiąt dziewięć złotych, 56/100).


Na realizację zostaną przyznane środki finansowe na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy w wysokości 3 039 102,00 PLN (słownie: trzy miliony trzydzieści dziewięć tysięcy sto dwa złotych, zero groszy), w tym:

  1. ze środków EFRROW w wysokości 1 933 780,60 PLN (jeden milion dziewięćset trzydzieści trzy tysiące siedemset osiemdziesiąt złotych, 60/100 groszy), co stanowi 63,63% przyznanej pomocy,
  2. ze środków publicznych, w wysokości 1 105 321,40 PLN (jeden milion sto pięć tysięcy złotych trzysta dwadzieścia jeden złotych, 40/100 groszy), co stanowi 36,37% przyznanej pomocy.


Nadrzędnym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych na skalę światową modeli wspomagania ochrony roślin, zwiększania zawartości związków bioaktywnych w owocach maliny oraz obniżenie kosztów produkcji poprzez zmiany technologiczne i optymalizację organizacji pracy przy zbiorze.


Cele szczegółowe projektu:

  • określenie wpływu odmiany, komponentów do podłoża oraz zastosowanych metod wspomagania produkcji na wielkość plonu i jakość produktu finalnego,
  • określenie wpływu innowacyjnych dodatków do podłoża w celu zwiększenia jego trwałości w produkcji tunelowej roślin jagodowych,
  • określenie wpływu zastosowania ozonowania jako metody wspomagania ochrony roślin przed patogenami grzybowymi,
  • określenie wpływu ozonu, jako związku o charakterze elicytora na zwiększenie zawartości związków bioaktywnych, głównie antyoksydantów w tym szczególnie witaminy C,
  • przeprowadzenie analizy procesowej produkcji malin oraz cyklu życia produktu pług plant,
  • opracowanie modeli optymalizacji zbioru ręcznego owoców malin.


W ramach realizacji projektu opracowana zostanie innowacja:

  1. udoskonalająca istniejące na terytorium RP rozwiązania lub przenoszącej te rozwiązania do warunków (geograficznych, środowiskowych, organizacyjnych, technologicznych), w których nie była stosowana na terytorium RP lub zwiększającej ich użyteczność na terytorium RP: „Uprawa malin pod osłonami w tunelach foliowych jest w Polsce prowadzona od dawna. Przebadany został pozytywny wpływ osłon na jakość owoców i zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób grzybowych i szkodników. Głównym terenem skupiającym tego typu uprawy jest (…)i wschodnia część województwa (…) ze względu na łagodny i sprzyjający klimat. Wg literatury i doświadczeń plantatorów najbardziej niesprzyjającym czynnikiem klimatycznym do uprawy malin jest występowanie silnych wiatrów, które znacząco osłabiają jakość i trwałość produkowanych owoców.

  2. Zastosowanie proponowanej, innowacyjnej na skalę światową technologii produkcji malin polegającej na wprowadzeniu nowych metod wspomagania ochrony roślin, zwiększających dodatkowo zawartość związków bioaktywnych w ich owocach pozwoli na ograniczenie niekorzystnego wpływu działania czynników pogodowych, takich jak silne wiatry. Wdrożenie opracowanej technologii pozwoli na produkcję malin w terenach nadmorskich, gdzie na chwilę obecną uprawa maliny nawet pod osłonami jest nieuzasadniona ekonomicznie ze względu na znacznie obniżony plon i niską jakość handlową. Nowe elementy w technologii produkcji malin pozwolą na produkcję owoców o wyższych walorach jakościowych od produkowanych metodami standardowymi na tym terenie. W konsekwencji tego wyprodukowane owoce malin będą o bardziej wyrównanej barwie oraz zwiększonej trwałości w łańcuchu logistycznym, co znacząco podwyższy wartość handlową produktu. Owoce o zwiększonej odporności mechanicznej podczas zbioru, transportu i przechowywania będą konkurencyjne do dostępnych na rynku”.
  3. innowacje dotychczas niestosowane na terytorium RP:
    Innowacja technologiczna 1 - polegać będzie na zastosowaniu ozonu, alotropowej odmiany tlenu o wysokiej reaktywności w technologii produkcji owoców miękkich, w tym malin. Wprowadzenie ozonu do programu ochrony roślin malin pozwoli w znacznym stopniu ograniczyć stosowanie środków ochrony roślin, głównie z grupy fungicydów, a także poprawić zdrowotność roślin. Produkowane w ten sposób owoce będą wykazywać mniejsze pozostałości oraz zwiększoną zawartość związków bioaktywnych.

    Innowacja produktowa 1 - polegać będzie na wyprodukowaniu owoców malin deserowych o podważonej zawartości związków bioaktywnych, w tym antyoksydantów i witaminy C. Maliny o prognozowanej parametrach jakościowych nie są dostępne na rynku.

    Innowacja organizacyjna 1- polegać będzie na zaproponowaniu modelowych rozwiązań organizacji ręcznego zbioru owoców malin w aspekcie minimalizacji nakładów robocizny, a tym samym wzrostu wydajności zbioru i zmniejszeniu kosztochłonności ich produkcji.

Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu, objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Prace badawcze mają na celu publikację wyników i ich rozpowszechnienie wśród przedsiębiorców rolnych. Nie jest planowane po stronie Wnioskodawcy prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu.


Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Uczelnia od samego momentu przystąpienia do Projektu nie planuje wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.


Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.


Za badania, opracowania i wdrożenie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Opisany we wniosku projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U z 2016 r. poz. 710), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z warunkami umowy, jeżeli w ramach Projektu do kategorii wydatków kwalifikowalnych Wnioskodawca zaliczy wydatki związane z podatkiem od towarów i usług VAT jest zobligowany do pozyskania od właściwego organu podatkowego indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów nabywanych w ramach Projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn.: „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu pn.: „(…)”, w ramach Grupy Operacyjnej nie będzie on posiadał uprawnienia do odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług.


Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w związku z czym Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu i podatek VAT naliczony będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w Projekcie. Nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w którym towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. Projektu nie będą stanowiły czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków, co zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnia uznanie podatku VAT naliczonego jako wydatek kwalifikowalny w przedmiotowym Projekcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Wnioskodawca jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą. Wnioskodawca podpisał z (…) umowę o przyznanie pomocy w ramach Grupy Operacyjnej A, w skład której wchodzi 9 podmiotów. Nadrzędnym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych na skalę światową modeli wspomagania ochrony roślin, zwiększania zawartości związków bioaktywnych w owocach maliny oraz obniżenie kosztów produkcji poprzez zmiany technologiczne i optymalizację organizacji pracy przy zbiorze. W ramach realizacji projektu opracowana zostanie innowacja udoskonalająca istniejące na terytorium RP rozwiązania lub przenoszącej te rozwiązania do warunków (geograficznych, środowiskowych, organizacyjnych, technologicznych), w których nie była stosowana na terytorium RP lub zwiększającej ich użyteczność na terytorium RP oraz innowacje dotychczas niestosowane na terytorium RP. Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu, objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Prace badawcze mają na celu publikację wyników i ich rozpowszechnienie wśród przedsiębiorców rolnych. Nie jest planowane po stronie Wnioskodawcy prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Uczelnia od samego momentu przystąpienia do Projektu nie planuje wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Za badania, opracowania i wdrożenie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Opisany we wniosku projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu, będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Prace badawcze mają na celu publikację wyników i ich rozpowszechnienie wśród przedsiębiorców rolnych. Nie jest planowane po stronie Wnioskodawcy prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Jak wprost wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.


W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn.: „(…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj