Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.45.2021.3.WF
z 3 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 23 marca 2021 r. (data wpływu 29 marca 2021 r.), uzupełnionym 9 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów ustawy o zdrowiu publicznym dotyczącej opłaty od środków spożywczych, w zakresie:

  • rozumienia wprowadzenia na rynek krajowy napoju, z czym związane jest powstanie obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych, w przypadku sprzedaży napojów przez zamawiającego w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy – jest nieprawidłowe,
  • uwzględniania w elektronicznej informacji, o której mowa w art. 12g ustawy faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotu będącego pierwszym punktem, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

29 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych.

Z tytułu wniosku z 26 marca 2021 r. uiścili Państwo opłatę w wysokości 80 zł na rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej 4 lutego i 22 marca 2021 r.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 183 ze zm.) zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 31 maja 2021 r. Znak: 0111-KDSB1-1.4019.45.2021.1.WF wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełnili Państwo 21 czerwca 2021 r.

We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawili Państwo następujące stany faktyczne.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze handlu hurtowego, przede wszystkim dokonuje sprzedaży towarów handlowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Dodatkowo, Spółka w ograniczonym zakresie sprzedaje również towary konsumentom prowadząc sprzedaż detaliczną.

Spółka w swej ofercie handlowej ma produkty, o których mowa w art. 12b ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (dalej: Ustawa), tj. wyroby w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Wprowadzenie na rynek krajowy przedmiotowych towarów podlega opłacie przewidzianej w Ustawie.

Spółka zawiera umowy z producentami wyżej wskazanych napojów, gdzie skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta, a dotyczącej produkcji tego napoju dla Spółki będącej zamawiającym. Przedmiotem zapytania są napoje będące przedmiotem umowy o której mowa w zdaniu poprzednim.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest podmiotem sprzedającym napoje będące przedmiotem wniosku kontrahentom prowadzącym sprzedaż detaliczną, hurtowo-detaliczną. Dodatkowo jak zostało wskazane we wniosku, Wnioskodawca w ograniczonym zakresie dokonuje również sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów).

W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytania (pytanie nr 2 doprecyzowano w uzupełnieniu).

  1. Czy przez wprowadzenie na rynek krajowy z czym związane jest powstanie obowiązku zapłaty Opłaty, w przypadku gdy Spółka dokonuje sprzedaży napojów nabytych od producenta, gdzie skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla Spółki będącej zamawiającym, należy uznać sprzedaż napoju przez Spółkę jako zamawiającego w rozumieniu art. 12d ust 1 pkt 2 Ustawy do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczną przedmiotowych towarów dokonywaną bezpośrednio przez Spółkę ?
  2. Czy w elektronicznej informacji, o której mowa w art. 12g Ustawy przez dane o których mowa w art. 12g ust. 2 pkt 7 lit. d Ustawy należy rozumieć wyłącznie dane dotyczące faktury sprzedaży wystawionej przez Spółkę dokumentującą dostawę towarów na rzecz podmiotu będącym pierwszym punktem, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna napojów ?

W uzupełnieniu doprecyzowano:

Zadane we wniosku pytanie nr 2 odnosić się ma wyłącznie do dokonanej przez Spółkę sprzedaży napojów będących przedmiotem wniosku do pierwszego punktu, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna tych napojów.

Zdaniem Państwa (stanowisko odnoście pytania nr 2 prawidłowo sformułowano w uzupełnieniu):

Ad 1)

Zgodnie z art. 12e ust. 1 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W opisanym stanie faktycznym, Spółka działa jako zamawiający w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 Ustawy, a zatem na niej ciąży obowiązek zapłaty opłaty.

Tym samym to Spółka w odniesieniu do napojów, których skład stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla Spółki będącej zamawiającym, w przypadku dokonania ich sprzedaży do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna lub też sprzedaży detalicznej, dokonuje wprowadzenia na rynek krajowy w rozumieniu Ustawy.

Podsumowując, w ocenie Spółki przez pierwsze wprowadzenie na rynek krajowy napoju w przedmiotowym stanie faktycznym będzie dokonana przez Spółkę sprzedaż na rzecz pierwszego punktu, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna albo też dokonana bezpośrednio przez Spółkę sprzedaż detaliczna na rzecz konsumenta będącego klientem Spółki.

Ad 2)

W związku z faktem, iż w opisanym stanie faktycznym w ocenie Spółki, przez wprowadzenie na rynek krajowy napoju w przedmiotowym stanie faktycznym będzie m.in. dokonana przez Spółkę sprzedaż na rzecz pierwszego punktu, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna, to w informacji elektronicznej Spółka powinna wykazać faktury dokumentujące dokonaną przez Spółkę dostawę (sprzedaż) na rzecz podmiotu będącego pierwszym punktem, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna.

Obowiązek zapłaty opłaty powstaje w dniu dokonania wprowadzenia na rynek krajowy w rozumieniu Ustawy. Zatem obowiązek jest bezpośrednio skorelowany z dokonywaną przez Spółkę sprzedażą napojów tj. dokonanym wprowadzeniem. Tym samym wystawione przez Spółkę faktury stanowią de facto podstawę do obliczenia należnej opłaty w związku z dokonanym wprowadzeniem na rynek krajowy, a tym samym w informacji elektronicznej składanej na podstawie art. 12g Ustawy, jako dane faktur o których mowa w art. 12g ust. 2 pkt 7 lit d Ustawy wskazane powinny być dane wynikające wyłącznie z faktur dokumentujących dokonaną przez Spółkę dostawę na rzecz podmiotu prowadzącego sprzedaż detaliczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych w zakresie:

  • rozumienia wprowadzenia na rynek krajowy napoju, z czym związane jest powstanie obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych, w przypadku sprzedaży napojów przez zamawiającego w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy – jest nieprawidłowe,
  • uwzględniania w elektronicznej informacji, o której mowa w art. 12g ustawy faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotu będącego pierwszym punktem, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy, wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W myśl art. 12b ust. 1 ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d. ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  1. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
  2. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Natomiast zgodnie z art. 12e ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

W opisie stanu faktycznego podaliście Państwo, że prowadzicie działalność gospodarczą w sektorze handlu hurtowego. Dokonujecie sprzedaży towarów handlowych, w tym napojów, o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy, na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż detaliczną i hurtowo-detaliczną. Dodatkowo, w ograniczonym zakresie sprzedajecie Państwo również towary konsumentom prowadząc sprzedaż detaliczną.

Napoje będące w ofercie handlowej ujęte są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w ich składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Zawieracie Państwo umowy z producentami napojów, gdzie skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej z producentem, a dotyczącej produkcji tego napoju dla Państwa, jako zamawiającego. Przedmiotem zapytania są napoje będące przedmiotem powyższej umowy.

W tak przedstawionym stanie faktycznym wskazali Państwo, że przez pierwsze wprowadzenie na rynek krajowy napojów nabytych od producenta (gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy) należy uznać sprzedaż tych napojów do pierwszego punktu w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna przedmiotowych towarów dokonywana bezpośrednio przez Państwa.

Wobec powyższego należy zauważyć, że ustawodawca w art. 12a ust. 2 ustawy wprost wymienił czynności, które stanowią wprowadzenie na rynek krajowy napoju. W przypadku zamawiającego, w rozumieniu art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy, przez wprowadzenie na rynek krajowy napoju należy rozumieć sprzedaż:

  • detaliczną wykonywaną przez zamawiającego,
  • do pierwszego punktu w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna, oraz
  • do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe z uwagi na fakt, że wymieniając czynności, które stanowią wprowadzenie na rynek krajowy napoju, nie uwzględnili Państwo sprzedaży do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową.

Państwa wątpliwości dotyczą również uwzględniania w elektronicznej informacji, o której mowa w art. 12g ustawy faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotu będącego pierwszym punktem, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna.

Zgodnie z art. 12g ust. 1 ustawy, podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, są obowiązane:

  1. składać w postaci elektronicznej informację, opatrzoną podpisem kwalifikowanym, według wzoru, o którym mowa w ust. 3, organowi właściwemu w sprawie opłaty za pośrednictwem systemu informatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
  2. obliczać i wpłacać opłatę

-w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na rachunek organu właściwego w sprawie opłaty.

Informacja, o której mowa powyżej, zgodnie z art. 12g ust. 2 pkt 7 lit. d ustawy zawiera m.in. informacje o opłacie: numery faktur, daty ich wystawienia, odpowiednio NIP dostawcy albo nabywcy oraz numery partii towaru, jeżeli nie są zawarte na fakturze.

W myśl art. 12g ust. 3 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu elektronicznego informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1.

Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, jesteście Państwo, jako zobowiązany wprowadzający na rynek krajowy napoje o których mowa w art. 12a ust 1 ustawy, do składania za każdy okres rozliczeniowy, elektronicznej informacji w sprawie opłaty od środków spożywczych według wzoru określonego i udostępnionego przez Ministra Finansów- formularza CUK-1. Informacja w sprawie opłaty od środków spożywczych, żeby spełniać warunek zgodności z wzorem, powinna zawierać wszystkie dane wymienione w art. 12g ust. 2 ustawy.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 12g ust. 2 pkt 7 lit. d informacja zawiera numery faktur, daty ich wystawienia, odpowiednio NIP dostawcy albo nabywcy oraz numery partii towaru, jeżeli nie są zawarte na fakturze. Tym samym konieczne jest zamieszczanie w składanej informacji danych wszystkich faktur, na podstawie których powstał obowiązek zapłaty opłaty.

W przypadku Państwa, jako zamawiającego, za wprowadzenie na rynek krajowy napojów o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku zapłaty opłaty, o którym mowa w art. 12e ust. 1 ustawy, należy uznać zarówno sprzedaż napoju do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczną przedmiotowych towarów dokonywaną bezpośrednio przez Państwa, a także sprzedaż napojów podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. Zatem informacja w sprawie opłaty od środków spożywczych powinna zawierać dane faktur sprzedaży napojów zarówno do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna, a także faktur sprzedaży podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. Ponadto w informacji winne być wykazane dane faktur nabycia napojów przez Państwa, jako zamawiającego, od ich producenta.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania wskazanego we wniosku jako nr 2 dotyczące uwzględniania w elektronicznej informacji, o której mowa w art. 12g ustawy, faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotu będącego pierwszym punktem, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj