Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.433.2021.2.KT
z 10 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 26 lipca 2021 r. (data wpływu 30 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów, dla których Spółka będzie otrzymywać zbiorcze potwierdzenie IE-599 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

17 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów, dla których Spółka będzie otrzymywać zbiorcze potwierdzenie IE-599. Pismem z 26 lipca 2021 r. uzupełniono wniosek poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu ePUAP Pełnomocnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

….Sp. z o.o. (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) to oficjalny, internetowy sklep …. z przedmiotami skierowanymi do fanów. W ofercie sklepu Wnioskodawcy klienci znajdują m.in. wysokiej jakości koszulki i bluzy z projektami inspirowanymi grami wydanymi przez studio. Wśród dostępnych produktów znajdują się także liczne limitowane przedmioty kolekcjonerskie (dalej zbiorczo oferta Spółki określana będzie „Gadżetami”). Oferta Spółki jest stale rozszerzana o nowe Gadżety. Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Spółka planuje rozszerzyć handel Gadżetami poprzez sklep internetowy dostępny pod adresem … na rynek rosyjski, tym samym Spółka chce w przyszłości dostarczać Gadżety do klientów z Rosji.

Procedura organizacji tej sprzedaży ma wyglądać następująco: firma kurierska – ….. Sp. z o.o. (dalej jako „firma kurierska”), z którą Wnioskodawca podpisze umowę na świadczenie usług kurierskich, będzie dostarczać na rzecz Wnioskodawcy towary do klientów z Rosji, w tym także będzie obsługiwała odprawę celną poprzez swojego przedstawiciela – X Sp. z o.o. (dalej jako „X”), dodatkowo współpracować będzie na rynku Rosji z partnerem – Y (…) (dalej jako „Y”), jako podmiotem działającym na rzecz firmy kurierskiej i odpowiedzialnym za wysyłki kurierskie już na terytorium Rosji. Firma kurierska wszystkie otrzymane przesyłki swoich klientów (w tym Wnioskodawcy) konsoliduje na jednej odprawie. W efekcie takiej odprawy zbiorczej otrzymuje się jeden komunikat zbiorczy IE-599 (gdzie nadawcą jest firma kurierska, odbiorcą partner Y, zgłaszającym przedstawiciel X). Na potwierdzeniu wywozu IE-599 w tabeli „Pozycje towarowe” wskazany będzie jeden kod – ten którego jest najwięcej w odprawie (np. CN 61051000 – …).Dokumenty: wiele numerów przesyłek np. 0032XXX. Oznacza to, że transport towaru, podobnie jak procedura celna, będzie rozpoczynał się w Polsce, wywóz towaru będzie potwierdzany przez polski organ celny na dokumencie IE-599.

Do jednego komunikatu zbiorczego IE-599 podłączona będzie lista wysyłkowa, która zawiera wielu nadawców i odbiorców oraz wiele faktur, różne ilości, wartości i waluty. W zakresie współpracy z firmą kurierską otrzymuje się dostęp do systemu firmy kurierskiej – dalej jako: „API”, gdzie widoczne jest powiązanie unikatowego numeru przesyłki np. 0032XXX z numerem faktury sprzedażowej Spółki, a także finalnym odbiorcą w Rosji. Oznacza to, że za pomocą API możliwe będzie śledzenie, pod unikalnym numerem listu, losy przesyłki. Unikalny numer listu będzie niezmienny od nadania przesyłki do jej doręczenia, będzie powiązany w API z odbiorcą przesyłki, a także z fakturą sprzedażową wystawioną odbiorcy przez Wnioskodawcę oraz zawartością przesyłki, która będzie wysyłana. Unikatowy numer listu będzie się także znajdować na zbiorczym dokumencie IE-599.

Powyższe będzie również widoczne na zestawieniu do faktury za usługi kurierskie, gdzie wskazany będzie również numer dokumentu IE-599 zbiorczego, na którym została wysłana dana przesyłka. Przy nadawaniu przesyłki do Rosji Wnioskodawca zobowiązany będzie do wprowadzenia w systemie API danych nadawcy i odbiorcy przesyłki. Dane odbiorcy muszą zawierać: imię, nazwisko, adres e-mail, na który odbiorca otrzyma powiadomienie od lokalnych organów celnych z linkiem do opłacenia cła.

Dodatkowo Wnioskodawca zobligowany jest do wprowadzenia dla każdego nr przesyłki np. 0032XXX, liczby sztuk, ceny jednostkowej produktu zgodnie z fakturą, waluty w RUB bądź w USD, kraju pochodzenia produktu, opisu w języku polskim, opisu w języku rosyjskim, kodu celnego produktu, wagi produktu w opakowaniu oryginalnym bez wagi opakowania transportowego, Linku produktu - Produkt URL (link do produktu na którym cena jest zgodna z tą na fakturze VAT, jest to dowód dla służb celnych w Rosji, że towar został kupiony w sklepie internetowym), zawartości, nr faktury sprzedażowej Spółki (faktura ta musi być dołączona do przesyłki). Całość wymienionych informacji do wprowadzenia przez Wnioskodawcę będzie realizowana automatycznie poprzez system Wnioskodawcy.

Co istotne, dostawy od Wnioskodawcy na rzecz klientów rosyjskich realizowane będą w oparciu o regułę INCOTERMS-DAP.

Firma kurierska w procesie dostawy Gadżetów do klientów z Rosji odpowiadać będzie za:

  • Odebranie przesyłki z magazynu Wnioskodawcy;
  • Dokonanie odprawy exportowej z Polski;
  • Dostarczenie przesyłki do odprawy celnej w Rosji;
  • Pobranie od odbiorcy przesyłki danych paszportowych i upoważnienia, celem dokonania odprawy importowej w Rosji przez partnera firmy kurierskiej – podmiotu Y.

W powyższej procedurze wysyłki towaru Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za:

  • Przygotowanie paczki do wysyłki wraz z jej zapakowaniem i zabezpieczeniem Gadżetów, tak by nie uległy uszkodzeniu w transporcie,
  • Rejestrację przesyłki w API, poprzez podanie danych nadawcy (Wnioskodawcy), podanie danych odbiorcy (osoby z Rosji która zakupiła przedmiot), wskazanie wagi przesyłki, towaru jaki znajduje się w przesyłce, jego wartości, opis zawartości, linku do aukcji na której został zakupiony przedmiot, przekazanie nr FV sprzedażowej.

Wnioskodawca zakłada, że będzie posiadał ww. dokument zbiorczy IE-599, potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE, przed upływem terminu do złożenia deklaracji i ewidencji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonana zostanie dostawa towarów na rzecz klienta rosyjskiego.

W przyszłości Spółka nie wyklucza organizowania podobnych dostaw Gadżetów realizowanych z zastosowaniem procedury zbiorczych odpraw celnych do innych krajów poza UE, korzystając przy tym z usług innych firm świadczących usługi kurierskie lub przewozowe.

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

Zgodnie z tym co już Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wniosku, firma kurierska będzie odbierać od Spółki towary, które następnie będzie grupować w jeden zbiorczy transport podlegający odprawie celnej, w którym to znajdować się będą towary Wnioskodawcy jak i innych klientów firmy kurierskiej. Następnie już po odprawie celnej firma kurierska dokona przekazania towarów do dalszego dostarczenia na terytorium Rosji – partnerowi Y. Oznacza to, że towary są składowane chwilowo przez firmę kurierską w celu zebrania wielu zamówień do wspólnej odprawy.

Spółka zaznacza, że cały mechanizm nigdy nie będzie polegać na tym, iż firma kurierska odbierze towary od Wnioskodawcy, a następnie będzie je przechowywać do chwili, w której Wnioskodawca wskaże podmiot, do którego mają być wysłane towary. Także partner Y nie będzie przechowywać towarów do czasu, aż Spółka zgłosi zapotrzebowanie na ich wysyłkę do klientów indywidualnych na terytorium Rosji. Wnioskodawca podkreśla, że od początku procesu wysyłki (tj. w momencie odebrania towaru przez firmę kurierską) Spółka zna odbiorcę towaru – klienta indywidualnego i dopiero od momentu dokonania zamówienia przez klienta indywidualnego Spółka rozpoczyna proces wysyłki poprzez firmę kurierską.

Wnioskodawca, przed rozpoczęciem procedury celnej towary będą odbierane przez firmę kurierską a następnie wysyłka tych towarów będzie realizowana łącznie z towarami od innych kontrahentów firmy kurierskiej, całość tej procedury będzie miała miejsce w Polsce. Okres składowania towarów nie powinno przekraczać kilku dni roboczych, liczonych łącznie z przeprowadzeniem procedury celnej.

Wnioskodawca będzie dysponować dokumentem IE-599, który będzie umożliwiać identyfikację, iż sprzedane przez Spółkę towary zostały wywiezione z terytorium kraju do Rosji, tj. do państwa trzeciego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w zdarzeniu przyszłym opisanym powyżej, możliwe będzie zastosowanie stawki 0% w zakresie dostaw, dla których Spółka otrzymywać będzie zbiorcze potwierdzenia IE-599?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyżej opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% dla dostaw towarów, które będą odprawiane zbiorczo.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 pkt 1, 3, 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 t.j. – dalej: „ustawa o VAT”), jeżeli w przepisach ustawy o VAT mowa jest o:

  • terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
  • terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej;
  • terytorium państwa trzeciego – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3;
  • towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Według art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o VAT jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 6a ustawy o VAT dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy o VAT, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

W myśl art. 41 ust. 9 ustawy o VAT, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem, że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, objętych zakresem pytania we wniosku, należy zauważyć, że ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz oraz gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Wskazać jednak należy, że w obu powyższych przypadkach, aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Należy w tym miejscu zauważyć, że co do zasady dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku od towarów i usług są w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu. Elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych przesyłanych przez zgłaszającego bądź eksportera dokonywana jest przez System ECS (System Kontroli Eksportu). System ECS ma zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wywozie towarów z obszaru celnego Unii Europejskiej, uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej. System ECS zapewnia również elektroniczną wymianę komunikatów w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwia w konsekwencji potwierdzenie dokonania wywozu dla eksporterów i organów podatkowych,

Takie elektroniczne potwierdzanie dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 wydawanego eksporterowi/nabywcy. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.

Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych (który to komunikat dokumentuje czynność łatwą do zweryfikowania przez organy celne), to jego kopie może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału. Może to być zatem wydruk komunikatu IE-599 w formacie papierowej, który nie musi być potwierdzony pieczęcią ani w inny sposób albo też dokument przesłany w formie elektronicznej, np. za pomocą poczty elektronicznej, w formacie .pdf.

Należy zauważyć, że dokumenty, jakimi podatnik posłuży się dla wykazania dokonania eksportu winny potwierdzać tę okoliczność jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości. Zatem podmiot powinien posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży Gadżetów i planuje rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą prowadzoną poprzez portal internetowy na rynek Rosji.

Procedura organizacji tej sprzedaży ma wyglądać następująco: firma kurierska – …. Sp. z o.o. (dalej jako „firma kurierska”), z którą Wnioskodawca podpisze umowę na świadczenie usług kurierskich, będzie dostarczać na rzecz Wnioskodawcy towary do klientów z Rosji, w tym także będzie obsługiwała odprawę celną poprzez swojego przedstawiciela – X Sp. z o.o. (dalej jako „X”), dodatkowo współpracować będzie na rynku Rosji z partnerem – Ys (…) (dalej jako „Y”), jako podmiotem działającym na rzecz firmy kurierskiej i odpowiedzialnym za wysyłki kurierskie już na terytorium Rosji. Firma kurierska wszystkie otrzymane przesyłki swoich klientów (w tym Wnioskodawcy) konsoliduje na jednej odprawie. W efekcie takiej odprawy zbiorczej otrzymuje się jeden komunikat zbiorczy IE-599 (gdzie nadawcą jest firma kurierska, odbiorcą partner Y, zgłaszającym przedstawiciel X). Na potwierdzeniu wywozu IE-599 w tabeli „Pozycje towarowe” wskazany będzie jeden kod – ten którego jest najwięcej w odprawie (np. CN 61051000 – …). Dokumenty: wiele numerów przesyłek np. 0032XXX. Oznacza to, że transport towaru, podobnie jak procedura celna, będzie rozpoczynał się w Polsce, wywóz towaru będzie potwierdzany przez polski organ celny na dokumencie IE-599.

Jak wskazał Wnioskodawca w zdarzeniu przyszłym, do jednego komunikatu zbiorczego IE-599 podłączona będzie lista wysyłkowa, która zawiera wielu nadawców i odbiorców oraz wiele faktur, różne ilości, wartości i waluty. W zakresie współpracy z firmą kurierską otrzymuje się dostęp do systemu firmy kurierskiej – dalej jako: „API”, gdzie widoczne jest powiązanie unikatowego numeru przesyłki np. 0032XXX z numerem faktury sprzedażowej Spółki, a także finalnym odbiorcą w Rosji. Oznacza to, że za pomocą API możliwe będzie śledzenie, pod unikalnym numerem listu, losy przesyłki. Unikalny numer listu będzie niezmienny od nadania przesyłki do jej doręczenia, będzie powiązany w API z odbiorcą przesyłki, a także z fakturą sprzedażową wystawioną odbiorcy przez Wnioskodawcę oraz zawartością przesyłki, która będzie wysyłana. Unikatowy numer listu będzie się także znajdować na zbiorczym dokumencie IE-599.

Powyższe będzie również widoczne na zestawieniu do faktury za usługi kurierskie, gdzie wskazany będzie również numer dokumentu IE-599 zbiorczego, na którym została wysłana dana przesyłka. Przy nadawaniu przesyłki do Rosji Wnioskodawca zobowiązany będzie do wprowadzenia w systemie API danych nadawcy i odbiorcy przesyłki. Dane odbiorcy muszą zawierać: imię, nazwisko, adres e-mail, na który odbiorca otrzyma powiadomienie od lokalnych organów celnych z linkiem do opłacenia cła.

Dodatkowo Wnioskodawca zobligowany jest do wprowadzenia dla każdego nr przesyłki np. 0032XXX, liczby sztuk, ceny jednostkowej produktu zgodnie z fakturą, waluty w RUB bądź w USD, kraju pochodzenia produktu, opisu w języku polskim, opisu w języku rosyjskim, kodu celnego produktu, wagi produktu w opakowaniu oryginalnym bez wagi opakowania transportowego, Linku produktu – Produkt URL (link do produktu na którym cena jest zgodna z tą na fakturze VAT, jest to dowód dla służb celnych w Rosji, że towar został kupiony w sklepie internetowym), zawartości, nr faktury sprzedażowej Spółki (faktura ta musi być dołączona do przesyłki). Całość wymienionych informacji do wprowadzenia przez Wnioskodawcę będzie realizowana automatycznie poprzez system Wnioskodawcy.

Co istotne, dostawy od Wnioskodawcy na rzecz klientów rosyjskich realizowane będą w oparciu o regułę INCOTERMS DAP.

Firma kurierska w procesie dostawy Gadżetów do klientów z Rosji odpowiadać będzie za:

  • Odebranie przesyłki z magazynu Wnioskodawcy;
  • Dokonanie odprawy exportowej z Polski;
  • Dostarczenie przesyłki do odprawy celnej w Rosji;
  • Pobranie od odbiorcy przesyłki danych paszportowych i upoważnienia, celem dokonania odprawy importowej w Rosji przez partnera firmy kurierskiej – podmiotu Y.

W powyższej procedurze wysyłki towaru Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za:

  • Przygotowanie paczki do wysyłki wraz z jej zapakowaniem i zabezpieczeniem Gadżetów, tak by nie uległy uszkodzeniu w transporcie;
  • Rejestrację przesyłki w API, poprzez podanie danych nadawcy (Wnioskodawcy), podanie danych odbiorcy (osoby z Rosji która zakupiła przedmiot), wskazanie wagi przesyłki, towaru jaki znajduje się w przesyłce, jego wartości, opis zawartości, linku do aukcji na której został zakupiony przedmiot, przekazanie nr FV sprzedażowej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do transakcji będących przedmiotem Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów wysyłanych z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego (przez firmę kurierską działającą na jego rzecz), a wywóz ten będzie potwierdzony przez właściwy organ celny Polski na dokumencie IE-599. Uznać zatem należy, że zostaną łącznie spełnione warunki do uznania transakcji, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, tj. tzw. eksport bezpośredni. Ponadto należy zauważyć, że Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentu IE- 599 zbiorczego, na którym będą zarówno przesyłki Wnioskodawcy, jak i innych sklepów internetowych, a na dokumencie IE-599 będzie numer przesyłki, który jest unikatowym numerem generowanym automatycznie podczas rejestrowania przez Wnioskodawcę paczki w systemie kurierskim i będzie on powiązany z linkiem sprzedaży, towarem, wagą, zawartością oraz numerem faktury sprzedażowej „Wnioskodawcy”.

W konsekwencji stwierdzić należy, że skoro będzie możliwość dokonania identyfikacji wysłanego towaru przez Wnioskodawcę na zbiorczym dokumencie IE-599 oraz będzie z niego wynikać, że przedmiotowe towary zostały dostarczone z magazynu Wnioskodawcy na terytorium Rosji (i tym samym opuściły terytorium kraju), a Wnioskodawca będzie w posiadaniu ww. dokumentu IE-599 przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (jak wynika z zaprezentowanego zdarzenia przyszłego), wówczas, na podstawie art. 2 pkt 8 lit. a oraz art. 41 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca w związku z dokonywanymi dostawami będzie miał możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% z tytułu eksportu bezpośredniego.

Podobnie będzie w sytuacji, w której Wnioskodawca będzie realizował dostawy na podobnych zasadach z innymi podmiotami świadczącymi usługi kurierskie, w zakresie innych państw trzecich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ zastrzega jednak, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponował podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie eksportu towarów, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo nadmienia się, że w związku z tym, że Zainteresowany na poczet przedmiotowego wniosku dokonał uiszczenia opłaty wyższej od należnej o 40,00 zł, to ww. kwota stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i zostanie zwrócona Zainteresowanemu.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj