Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.287.2021.1.RST
z 21 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 20 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II - budowa traktu pieszo-jezdnego”-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II - budowa traktu pieszo-jezdnego”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) realizując zadania określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych), zamierza zrealizować zadanie pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II - budowa traktu pieszo-jezdnego”. Gmina złożyła wniosek do (…) o przyznanie pomocy na ww. zadanie, które współfinansowane będzie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Szacowana wartość inwestycji ... zł brutto, w tym wynagrodzenie inspektora nadzoru. Poziom dofinansowania wynosi 39,09% kosztów kwalifikowanych tj. ... zł (w projekcie podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym).

Budując trakt pieszo-jezdny Gmina realizuje zadanie publiczne o znaczeniu lokalnym. Trakt ten będzie stanowił istotny element zagospodarowania przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku i przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury. Projekt wpłynie na wzrost atrakcyjności miejscowości (…), a przede wszystkim wyeksponuje funkcje kulturalną i rekreacyjno-wypoczynkową. Wybudowany trakt pieszo-jezdny służyć będzie całej społeczności gminnej. Po zakończeniu inwestycji, trakt pieszo-jezdny udostępniony będzie nieodpłatnie (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT) mieszkańcom na potrzeby rekreacyjne. Wybudowany trakt będzie obiektem publicznym ogólnodostępnym, a korzystanie z niego będzie bezpłatne. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z traktu.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje rozliczeniowe. Posługuje się numerem NIP (…). Zakres projektu obejmował będzie wydatki za roboty budowlane oraz za nadzór inwestorski, faktura będzie wystawiona na Gminę. Usługi nabyte w ramach zadania nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (…) wobec przedstawionego wyżej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego realizując inwestycję pn." Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) - etap II budowa traktu pieszo-jezdnego" współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej, może odzyskać zapłacony w ramach zadania podatek od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina realizując zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług wynikającego z wydatków, które poniesie na podstawie faktur dokumentujących wydatki związane z zadaniem pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) Etap II Budowa traktu pieszo-jezdnego”. Ponadto wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za korzystanie z traktu. Operacja nie będzie generowała przychodu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawna do obniżenia należnego podatku o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary i usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem nie zachodzą przesłanki w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gminie nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów i usług związanych z realizacją inwestycji, a co za tym idzie podatek Vat będzie stanowił wydatek kwalifikowalny do refundacji ze środków unijnych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Korzystanie z wykonanego traktu pieszo-jezdnego będzie nieodpłatne i będzie miało charakter ogólnodostępny.

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących przyszłe wydatki związane z realizacją ww. zadania.

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza zrealizować zadanie pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II - budowa traktu pieszo-jezdnego”. Gmina złożyła wniosek do (…) o przyznanie pomocy na ww. zadanie, które współfinansowane będzie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Gmina budując trakt pieszo-jezdny realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych). Inwestycja będzie stanowiła istotny element zagospodarowania przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku i przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury. Projekt wpłynie na wzrost atrakcyjności miejscowości (…), a przede wszystkim wyeksponuje funkcje kulturalną i rekreacyjno-wypoczynkową. Wybudowany trakt pieszo-jezdny służyć będzie całej społeczności gminnej. Wybudowany trakt będzie obiektem publicznym ogólnodostępnym, a korzystanie z niego będzie bezpłatne. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z traktu. Usługi nabyte w ramach zadania nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Wątpliwości dotyczą ustalenia czy Wnioskodawca realizując inwestycję pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II budowa traktu pieszo-jezdnego” współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej, może odliczyć zapłacony w ramach zadania podatek od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II budowa traktu pieszo-jezdnego” w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Inwestycja będzie stanowiła istotny element zagospodarowania przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku i przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury. Projekt wpłynie na wzrost atrakcyjności miejscowości (…), a przede wszystkim wyeksponuje funkcje kulturalną i rekreacyjno- wypoczynkową. Wybudowany trakt będzie obiektem publicznym ogólnodostępnym, a korzystanie z niego będzie bezpłatne. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z traktu. Usługi nabyte w ramach zadania nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy ani zwrotu podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w związku z realizacją zadania pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rodzinnej rekreacji i wypoczynku w (…) etap II budowa traktu pieszo-jezdnego”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj