Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.405.2021.4.MN
z 20 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2021 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 9 sierpnia 2021 r. (data wpływu 9 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla opisanej we wniosku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla opisanej we wniosku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 sierpnia 2021 r. (data wpływu 9 sierpnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 2 sierpnia 2021 r. znak: 0113-KDIPT2-1.4011.535.2021.1.MAP; 0111-KDIB3-2.4012.405.2021.3.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 9 sierpnia 2021 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (podatnik) jest osobą fizyczną, która podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jak również nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.

Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w 2021 r. i dokonał wyboru formy opodatkowania - ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatnik prowadzi profil na platformie k., gdzie umożliwia użytkownikom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - odpłatny dostęp do oferty jego produktów (opłata jest jednorazowa w ramach jednego „projektu”) oraz zakup wyprodukowanych przez niego towarów - obecnie (...) (są to produkty dostępne w ramach „projektu”, do którego dostęp wymaga ww. opłaty jednorazowej). Towary, które Wnioskodawca sprzedaje są produkowane przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tj. nabywa on materiały do produkcji (...), a następnie wytwarza i sprzedaje je jako przedsiębiorca.

Opłaty, zarówno za dostęp do oferty jak i za zakup konkretnych towarów, są pobierane od użytkowników przez portal K., gdzie dokonują oni wpłat na rachunek bankowy portalu. Następnie portal ten okresowo przekazuje Wnioskodawcy zgromadzone środki do jego portfela internetowego ..., skąd Wnioskodawca może dokonać przelewu środków na swój rachunek bankowy. Portal K. dostarcza Wnioskodawcy listę osób, które wpłaciły kwoty za towar - wraz z określeniem rodzaju towaru - lub za dostęp do oferty. Kwota zgormadzona od klientów jest pomniejszana o prowizję należną portalowi K., na podstawie umowy zawartej przez ten portal z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym kwota, która wpływa do portfela internetowego Wnioskodawcy jest już pomniejszona o tę prowizję. Portal K. jest wyłącznie pośrednikiem, który umożliwia korzystanie z platformy internetowej i rozlicza płatności na rzecz Wnioskodawcy - dostawa towarów lub świadczenie usług odbywa się bezpośrednio pomiędzy Wnioskodawcą a użytkownikiem portalu K.

Wnioskodawca nie przyjmuje żadnych płatności w gotówce. Oprócz ww. wpłat Wnioskodawca przyjmuje bezpośrednio od klientów, z pominięciem portalu K., płatności za wysyłkę towaru do klienta. Zdarza się również, że Wnioskodawca przyjmuje bezpośrednio od klienta wpłaty za „dodatkowo” (bez pośrednictwa portalu K.) zamówiony towar - (...). Oba ww. rodzaje wpłat dokonywanych z pominięciem portalu K. wpływają do portfela internetowego Wnioskodawcy ..., skąd może on przelać je na swój rachunek bankowy. Wnioskodawca usługi dostępu do oferty świadczy wyłącznie drogą elektroniczną, a towary dostarcza klientom wyłącznie za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, z której wynika jaka osoba dokonała zakupu określonych towarów lub usług. Zestawiając te dane z dowodami płatności pochodzącymi od portalu K. i serwisu ... możliwe jest powiązanie płatności z konkretnymi osobami i konkretnymi transakcjami. W odniesieniu do dostawy towarów (...) Wnioskodawca posiada dane nabywcy takie jak, imię, nazwisko oraz adres.

W odniesieniu do świadczenia usług - dostępu do oferty - Wnioskodawca posiada dane nabywcy, takie jak imię i nazwisko oraz, zazwyczaj, adres, choć zdarza się, że ustalenie adresu nie jest możliwe, ponieważ portal k.nie dostarcza informacji o adresie w odniesieniu do osób, które korzystają z dostępu do oferty Wnioskodawcy, a nie kupili u niego żadnego towaru.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zdaniem Wnioskodawcy (w ramach wyrażenia własnego stanowiska) żaden z obszarów działalności nie mieści się w hipotezie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy dostawa towarów wysyłanych pocztą lub kurierem opisanych w stanie faktycznym, do dnia 31 grudnia 2021 r., może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia?
  2. Czy świadczenie usług opisanych w stanie faktycznym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, do dnia 31 grudnia 2021 r., może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko do pytania nr 1: Zdaniem Wnioskodawcy dostawa towarów w tych warunkach nie musi być ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ: - jest dokonywana w systemie wysyłkowym tj. za pośrednictwem kuriera lub poczty - zapłata jest dokonywana w formie elektronicznej z wykorzystaniem portfeli internetowych, pośredników w płatnościach i rachunku bankowego dostawcy - z dokumentacji płatności wynika na czyją rzecz dostawa została wykonana, wraz z podaniem adresu nabywcy oraz tego, co było jej przedmiotem (jaki towar).

Stanowisko do pytania nr 2: Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usług w tych warunkach nie musi być ewidencjonowane przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ: - zapłata jest dokonywana w formie elektronicznej z wykorzystaniem portfeli internetowych, pośredników w płatnościach i rachunku bankowego dostawcy - z dokumentacji płatności wynika na czyją rzecz usługa została wykonana, oraz co było jej przedmiotem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w poz. 36 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Pod poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, uwzględniono natomiast świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Z kolei aby przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika

w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi profil na platformie k., gdzie umożliwia użytkownikom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - odpłatny dostęp do oferty jego produktów (opłata jest jednorazowa w ramach jednego „projektu”) oraz zakup wyprodukowanych przez niego towarów.

Opłaty, zarówno za dostęp do oferty jak i za zakup konkretnych towarów, są pobierane od użytkowników przez portal K. Dokonują oni wpłat na rachunek bankowy portalu. Następnie portal ten okresowo przekazuje Wnioskodawcy zgromadzone środki do jego portfela internetowego ..., skąd Wnioskodawca może dokonać przelewu środków na swój rachunek bankowy. Portal K. dostarcza Wnioskodawcy listę osób, które wpłaciły kwoty za towar - wraz z określeniem rodzaju towaru - lub za dostęp do oferty. Kwota zgormadzona od klientów jest pomniejszana o prowizję należną portalowi K., na podstawie umowy zawartej przez ten portal z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym kwota, która wpływa do portfela internetowego Wnioskodawcy jest już pomniejszona o tę prowizję. Portal K. jest wyłącznie pośrednikiem, który umożliwia korzystanie z platformy internetowej i rozlicza płatności na rzecz Wnioskodawcy - dostawa towarów lub świadczenie usług odbywa się bezpośrednio pomiędzy Wnioskodawcą a użytkownikiem portalu K.

Wnioskodawca nie przyjmuje żadnych płatności w gotówce. Oprócz ww. wpłat przyjmuje bezpośrednio od klientów, z pominięciem portalu K., płatności za wysyłkę towaru do klienta. Zdarza się również, że Wnioskodawca przyjmuje bezpośrednio od klienta wpłaty za „dodatkowo” (bez pośrednictwa portalu K.) zamówiony towar. Oba ww. rodzaje wpłat dokonywanych z pominięciem portalu K. wpływają do portfela internetowego Wnioskodawcy ..., skąd może on przelać je na swój rachunek bankowy. Wnioskodawca usługi dostępu do oferty świadczy wyłącznie drogą elektroniczną, a towary dostarcza klientom wyłącznie za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, z której wynika jaka osoba dokonała zakupu określonych towarów lub usług. Zestawiając te dane z dowodami płatności pochodzącymi od portalu K. i serwisu ... możliwe jest powiązanie płatności z konkretnymi osobami i konkretnymi transakcjami. W odniesieniu do dostawy towarów Wnioskodawca posiada dane nabywcy takie jak, imię, nazwisko oraz adres.

W odniesieniu do świadczenia usług - dostępu do oferty - Wnioskodawca posiada dane nabywcy, takie jak imię i nazwisko oraz, zazwyczaj, adres, choć zdarza się, że ustalenie adresu nie jest możliwe, ponieważ portal k. nie dostarcza informacji o adresie w odniesieniu do osób, które korzystają z dostępu do oferty Wnioskodawcy, a nie kupili u niego żadnego towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy żaden z obszarów prowadzonej działalności nie mieści się w hipotezie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wątpliwości Wnioskodawcy przy tak przedstawionym opisie sprawy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanej we wniosku sprzedaży.

W pierwszej kolejności należy się odnieść do możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dokonywanej dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, dostawa towarów odbywa się wyłącznie za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej, Wnioskodawca całość zapłaty otrzymuje na swoje konto bankowe (Wnioskodawca nie przyjmuje żadnych płatności w gotówce, zapłata następuje za pośrednictwem systemu płatności internetowej ...), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Wnioskodawca wskazał bowiem jednoznacznie, że prowadzi ewidencję przychodów, z której wynika jaka osoba dokonała zakupu określonych towarów lub usług, a zestawiając te dane z dowodami płatności pochodzącymi od portalu K. i serwisu ... możliwe jest powiązanie płatności z konkretną osobą i konkretną sprzedażą towarów.

Wnioskodawca ma zatem prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile nie dokonuje sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób opisany we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2021 r.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług „dostępu do oferty”.

Odnośnie powyższego, należy wskazać że i w tym przypadku zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca świadczy usługi „dostępu do oferty” za które całość zapłaty otrzymuje na swoje konto bankowe (Wnioskodawca nie przyjmuje żadnych płatności w gotówce, zapłata następuje za pośrednictwem systemu płatności internetowej ...), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż usług „dostępu do oferty” prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób opisany we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2021 r., przy założeniu, że usługi te nie zostały wymienione w przepisie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj