Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.428.2021.2.MM
z 23 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej emerytury z Wielkiej Brytanii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej emerytury z Wielkiej Brytanii.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni z chwilą przejścia męża na emeryturę i złożenia przez niego wniosku o wypłatę częściowej emerytury brytyjskiej, otrzymała pismo z The Pension Service z informacją, że w związku z pracą męża w Wielkiej Brytanii nabyła również prawo do częściowej emerytury, z prośbą o wypełnienie i odesłanie załączonego wniosku. Wnioskodawczyni nie zna ani przepisów, ani zasad stosowanych przy naliczaniu przyznanej kwoty, ale faktem jest, że zaczęła otrzymywać kwotę stanowiącą około 57,5% emerytury przyznanej mężowi. Wnioskodawczynię poinformowano, że przesyłane kwoty są kwotami netto, nie są obarczone żadnymi podatkami ani składkami, zgodnie z prawem brytyjskim. Wpłacane są w złotych na wspólne konto (męża i Wnioskodawczyni) w … Bank.

Jakiś czas temu mąż Wnioskodawczyni był wzywany do Urzędu Skarbowego w .. w związku z poinformowaniem Urzędu przez stronę brytyjską. Po złożonych wyjaśnieniach Urząd uznał, że przelewy są już opodatkowane w Wielkiej Brytanii stawką 0% i nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Bank z początkiem marca tego roku, zaczął ściągać z wypłat podatek od dochodu i składkę na ZUS, bez uprzedzenia i jakichkolwiek wyjaśnień.

W piśmie z dnia 7 lipca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotem zapytania jest okres podatkowy od marca 2021 r. i biegnie nadal. W okresie podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek Wnioskodawczyni posiadała centrum interesów osobistych w Polsce. W okresie będącym przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni posiada stałe miejsce zamieszkania w Polsce oraz posiada obywatelstwo polskie. Mąż Wnioskodawczyni był rezydentem podatkowym i podlegał opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii w okresie od 1 września 2005 r. do 31 marca 2012 r. Wnioskodawczyni nabyła prawo do emerytury 4 stycznia 2016 r. w związku z przejściem męża na emeryturę i wskazała, że została pisemnie poinformowana przez Departament for Work and Pension, że przysługuje Jej cząstkowa emerytura państwowa z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, opłaconych przez męża w okresie od 1 września 2005 r. do 31 marca 2012 r. Kwota wypłaty odpowiada realnie zgromadzonemu kapitałowi, niepozwalającemu na wypłatę emerytury minimalnej zgodnej z prawem Wielkiej Brytanii. Termin rozpoczęcia wypłat wynikał z chwili przejścia na emeryturę w Polsce w dniu 4 stycznia 2016 r. Emerytura, o której mowa we wniosku, wypłacana jest według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Wielkiej Brytanii. Emerytura wypłacana jest raz w miesiącu w złotych polskich, na konto w banku, według nieujawnionego kursu wymiany. Zgodnie z informacją udzieloną mężowi w czasie rozmowy telefonicznej z urzędnikiem The Pension Service, wypłacane kwoty są zwolnione z podatku w Wielkiej Brytanii, czyli obarczone składką podatkową 0%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłaty emerytury brytyjskiej są zwolnione z opodatkowania w Polsce, w oparciu o umowę międzypaństwową o unikaniu podwójnego opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawczyni (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), pomiędzy urzędami skarbowymi obu krajów panuje pełna transparentność. The Pension Service od początku informował Wnioskodawczynię o tym, że przelane kwoty stanowią kwoty netto, wolne od wszelkich obciążeń. Przelewy są dokonywane w złotych polskich, zmienne w zależności od kursu wymiany, ale kto i w jaki sposób dokonuje konwersji funtów na złote nie jest w stanie stwierdzić.

Bank zaczął nagle i bez uprzedzeń pobierać od wpłacanych kwot podatek dochodowy oraz składkę na ZUS mimo, że Wnioskodawczyni pobiera również emeryturę państwową polską, od której już jest odprowadzana składka na ZUS, zgodnie z przepisami.

Ponadto, mąż Wnioskodawczyni był wzywany celem złożenia wyjaśnień dotyczących ww. kwestii do Urzędu Skarbowego w … w 2017 r. (po otrzymaniu informacji przesłanej z urzędu w Wielkiej Brytanii) i po wyjaśnieniach uznano, że w związku z brakiem opodatkowania w Wielkiej Brytanii ten sam mechanizm powinien być zastosowany w Polsce, czyli brak opodatkowania.

Opodatkowanie tego dochodu narusza, zdaniem Wnioskodawczyni zapisy art. 1 Konwencji, a w szczególności art. 24 pkt 1 ww. Konwencji dotyczący równego traktowania.

Pobieranie podatku dochodowego oznacza bowiem, że gdyby Wnioskodawczyni mieszkała w Wielkiej Brytanii to pobierałaby emeryturę bez potrąceń, w przeciwieństwie do Polski. Potrącanie dodatkowo składek na ZUS, uważa za całkowicie pozbawione podstaw prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - jest nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest obywatelem polski, jest polskim rezydentem podatkowym i mieszka w Polsce. Otrzymuje wypłatę częściowej emerytury, którą otrzymuje w polskich złotych na wspólne konto w … Bank. Emerytura ta pochodzi z The Pension Service i Wnioskodawczyni nabyła ją w związku z pracą i odprowadzaniem przez męża składek na ubezpieczenie społeczne w Wielkiej Brytanii w okresie od 1 września 2005 r. do 31 marca 2012 r.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840, z późn. zm.; dalej: Konwencja polsko-brytyjska).

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ust. 2 – emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Przepis art. 18 ust. 2 ww. Konwencji stanowi zaś, że:

  1. Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, że wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej czy samorządowej). Przepisy podatkowe nie definiują „funkcji publicznych”, zatem w znaczeniu potocznym funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, nie pełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny).

W analizowanej sprawie przepis art. 18 ust. 2 nie znajdzie zastosowania, ponieważ ma zastosowanie do emerytur związanych z wykonywaniem funkcji publicznych i dotyczy pracowników państwowych i osób otrzymujących emerytury z tytułu wykonywanej w przeszłości pracy najemnej dla państwa.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i renty otrzymywane z Wielkiej Brytanii, z wyjątkiem wskazanym w art. 18 ust. 2 konwencji, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Postanowienia artykułu 17 niniejszej Konwencji mają zastosowanie do emerytur wypłacanych z tytułu świadczenia usług pozostających w związku z działalnością prowadzoną przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny (art. 18 ust. 3 Konwencji).

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że emerytury wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce i posiadającej obywatelstwo polskie, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Mając na względzie powyższe, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, emerytura wypłacana Wnioskodawczyni z Wielkiej Brytanii w okresie będącym przedmiotem wniosku, tj. od marca 2021 r. podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Przedmiotem interpretacji Organu jest zgodnie z treścią zapytania Wnioskodawczyni opodatkowanie otrzymanej emerytury z Wielkiej Brytanii. A zatem, poza zakresem niniejszej interpretacji pozostaje kwestia dotycząca składek ZUS.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych, czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj