Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.399.2021.1.APR
z 2 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


(…) Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury Urzędu Miasta - Gmina (…). (…) Ośrodek Kultury wraz z Gminą (…) - Lider Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (RPO WO 2014-2020) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ubiegają się dofinansowanie projektu pn. „(…)”.


Projekt będzie realizowany w partnerstwie. Partnerami będą: Gmina (…) oraz (…) i Ośrodek Kultury. Wnioskodawca - Lider projektu: Gmina (…), Partner projektu: (…)Miejski Ośrodek Kultury w (…).


Zadania (…) Ośrodka Kultury jako partnera projektu:


Kampania informacyjno-promocyjna w zakresie statutowych możliwości Partnera Projektu, w tym: spotkanie animacyjno-promocyjne dla mieszkańców, warsztaty plastyczne, zabawy muzyczne, wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych, zlecenie publikacji trzech ogłoszeń w prasie lokalnej oraz działania skierowane do społeczności lokalnej, takiej jak: fitness dla najmłodszych, cardio dla mamy, pokaz Furo karate w wykonaniu Karne House, zakup materiałów niezbędnych do realizacji warsztatów plastycznych, promocja zadania (wydruk plakatów i plakatowanie).


Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz Lidera Projektu. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać bezpośrednio na konto bankowe, wydatki związane z realizacją wyżej wymienionego projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT i innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na (…) Ośrodek Kultury.


Realizacja projektu będzie polegała na przeprowadzeniu przez (…) Ośrodek Kultury (organizacja i wykonanie) kampanii kulturalno-informacyjno-promocyjnej projektu. Wymieniony projekt związany jest z bieżącą działalnością (…) Ośrodka Kultury.

(…) Ośrodek Kultury jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33.


Wnioskodawca podkreśla zatem, że czynności dokonywane w ramach projektu służą czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług.


Instytucja zarządzająca RPO WO 2014-2020 nakłada na beneficjentów obowiązek dołączenia do wniosku aplikacyjnego indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez beneficjenta w ramach planowanego do realizacji projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją projektu dotyczącego „Kampanii informacyjno-promocyjnej w zakresie statutowych możliwości Partnera Projektu tj. spotkanie animacyjno-promocyjne dla mieszkańców, warsztatów plastycznych, zabaw muzycznych, wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych, zlecenie publikacji trzech ogłoszeń w prasie lokalnej oraz działania skierowane do społeczności lokalnej, takiej jak: fitness dla najmłodszych, cardio dla mamy, pokaz Furo karate w wykonaniu Karne House, zakup materiałów niezbędnych do realizacji warsztatów plastycznych, promocja zadania (wydruk plakatów i plakatowanie)” - Miejski Ośrodek Kultury nie będzie miał możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od faktur dokumentujących poniesienie kosztów na rzecz ww. projektu w całości bądź proporcjonalnie zgodnie z wyliczonym predefiniowanym współczynnikiem podatku za dany rok kalendarzowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, Miejski Ośrodek Kultury nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku naliczonego od towarów i usług od faktur związanych tylko i wyłącznie z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej w zakresie statutowych możliwości Partnera Projektu.


Brak możliwości wynika z faktu, iż (…) Ośrodek Kultury jako samorządowa instytucja kultury świadcząca usługi kulturalne jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Żadna z realizowanych kampanii nie generuje przychodu z tego tytułu.


Reasumując podatek naliczony od towarów i usług od faktur związanych z projektem nie będzie się wiązał ze sprzedażą opodatkowaną tylko ze sprzedażą zwolnioną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Wyjaśnić należy, że wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają między innymi regulacje zawarte w art. 90 ustawy.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.


Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych „faktur zakupu”, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.


Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.


Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.


Zaznaczyć należy, że przypisy art. 90 ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są przez podatnika w wykonywanej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych nie jest możliwe.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z treści wniosku wynika, że (…) Ośrodek Kultury wraz z Liderem Projektu w ramach RPO WO 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ubiegają się dofinansowanie projektu pn. „(…)”.


Projekt będzie realizowany w partnerstwie. Partnerami będą: Gmina Kędzierzyn-Koźle oraz (…) i Ośrodek Kultury. Wnioskodawca - Lider projektu: Gmina (…), Partner projektu: (…) Ośrodek Kultury w (…).


Realizacja projektu będzie polegała na przeprowadzeniu przez (…) Ośrodek Kultury (organizacja i wykonanie) kampanii kulturalno-informacyjno-promocyjnej projektu w tym: spotkanie animacyjno-promocyjne dla mieszkańców, warsztaty plastyczne, zabawy muzyczne wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych, zlecenie publikacji trzech ogłoszeń w prasie lokalnej oraz działania skierowane do społeczności lokalnej, takiej jak: fitness dla najmłodszych, cardio dla mamy, pokaz Furo karate w wykonaniu Karne House, zakup materiałów niezbędnych do realizacji warsztatów plastycznych, promocja zadania (wydruk plakatów i plakatowanie).


Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz Lidera Projektu. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać bezpośrednio na konto bankowe, wydatki związane z realizacją wyżej wymienionego projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT i innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na (…) Ośrodek Kultury.


Wymieniony projekt związany jest z bieżącą działalnością (…) Ośrodka Kultury.


Miejski Ośrodek Kultury jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją Projektu.


Jak już wyjaśniono wyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupy towarów i usług dotyczące przedmiotowego projektu nie będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.


W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy ani jego części zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj