Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.518.2021.1.WH
z 2 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2021 r. (data wpływu 14 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


14 lipca 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny (…) posiada prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty oznaczone numerem (…) wydane przez Okręgową Izbę Lekarską w (…) seria (…). Jest zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej podmiotem gospodarczym i wykonuje działalność pod kodem PKD 86.23.Z - Praktyka lekarska dentystyczna.


W związku z tym, że Gabinet Stomatologiczny (…) prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia i wykonuje zawód lekarza dentysty jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18), 18a), 19), 19a) ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.).


Gabinet Stomatologiczny (…) ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. "Rozwój gabinetu stomatologicznego". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach wniosku zostaną zakupione następujące urządzenia medyczne:

  1. Aparat RTG 1 szt. - planowana kwota 283 257,18 zł w tym VAT 20 982,01 zł
  2. Assistina 2 szt. - planowana kwota 9 800,00 zł w tym VAT 725,93,00 zł
  3. Mieszalnik 1 szt. - planowana kwota 2 600,00 zł w tym VAT 192,59 zł
  4. Endometr 2 szt. - planowana kwota 6 040,00 zł w tym VAT 447,41 zł
  5. Flash lampa 1 szt. - planowana kwota 9 650,01 zł w tym VAT 714,82 zł
  6. Nóż chirurgiczny 1 szt. - planowana kwota 2 990,00 zł w tym VAT 221,48 zł.


Razem planowana wartość brutto kosztów kwalifikowanych zadania to 314 337,19 zł w tym VAT 23 284,24 zł.


Wszystkie zakupione w ramach wniosku urządzenia będą służyły tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18), 18a), 19), 19a) ustawy z dnia 11 marca 2014r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.). W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur zakupu, kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto ( bez podatku VAT). W przypadku Wnioskodawczyni prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny (…), tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur zakupu, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, o co Wnioskodawczyni wystąpiła składając wniosek o dofinansowanie. Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny (…) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wszystkie nabywane przez Wnioskodawczynię towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawczynię prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny (…) naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Nie ma możliwości odzyskania przez Wnioskodawczynię prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny (…) naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ Wnioskodawczyni prowadzi tylko i wyłącznie działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 18), 18a), 19), 19a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni posiada prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty. Jest zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej podmiotem gospodarczym i wykonuje działalność pod kodem PKD 86.23.Z - Praktyka lekarska dentystyczna. Gabinet Stomatologiczny (…) prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia i wykonuje zawód lekarza dentysty jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT. Gabinet Stomatologiczny (…) ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. "Rozwój gabinetu stomatologicznego". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach wniosku zostaną zakupione następujące urządzenia medyczne: aparat RTG, assistina, mieszalnik, endometr, Flash lampa, nóż chirurgiczny.

Wszystkie zakupione w ramach wniosku urządzenia będą służyły tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Stomatologiczny (…) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wszystkie nabywane przez Wnioskodawczynię towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.


Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, ponadto jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, urządzenia medyczne, których zakup zostanie sfinansowany z otrzymanego dofinansowania będą służyły wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją operacji pn. "Rozwój gabinetu stomatologicznego". W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku na zasadach wskazanych w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj