Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.427.2021.2.MGR
z 23 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej emerytury z Wielkiej Brytanii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej emerytury z Wielkiej Brytanii.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.), na wezwanie Organu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca po przepracowaniu 6,5 roku w Wielkiej Brytanii nabył prawo do częściowej emerytury państwowej, którą pobiera od chwili przejścia na emeryturę z początkiem 2016 r. The Pension Service poinformował Go, że ze względu na brak zgromadzenia środków wystarczających na wypłatę minimalnej, gwarantowanej emerytury brytyjskiej, wypłacana będzie jedynie część, przelewem na Jego konto w banku w Polsce, w złotych polskich. Poinformowano Go również, że wypłacane środki stanowią kwotę netto, po wszelkich podatkach i składkach wymaganych prawem Zjednoczonego Królestwa.

Wnioskodawca nadmienia, że powyższa kwestia była już badana i wyjaśniana w … Urzędzie Skarbowym w (…) około 2,5 roku wstecz ze skutkiem pozytywnym, tzn. uznano brak podstaw do powtórnego opodatkowania tego dochodu.

Niestety, nagle bez uprzedzenia lub żądania wyjaśnień, Bank (…), w którym Wnioskodawca posiada konto, zaczął z początkiem marca 2021 r. naliczać i ściągać podatek dochodowy i składkę na ZUS od ww. przelewów. Na zgłoszoną reklamację Wnioskodawca uzyskał odpowiedź, że odstąpią od opisanych czynności jedynie w przypadku przedstawienia interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak podstaw do opodatkowania.

W piśmie z dnia 7 lipca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zapytania jest okres podatkowy od marca 2021 r. i biegnie On nadal. W okresie podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek, Wnioskodawca posiada centrum interesów osobistych w Polsce. W okresie będącym przedmiotem zapytania, Wnioskodawca posiada stałe miejsce zamieszkania w Polsce oraz posiada obywatelstwo polskie.

Wnioskodawca wskazał, że był rezydentem podatkowym i podlegał opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii w okresie od 1 września 2005 r. do 31 marca 2012 r. Nabył prawo do emerytury z dniem 8 stycznia 2016 r. Emerytura pochodzi z funduszu ubezpieczeń społecznych Wielkiej Brytanii. Według informacji przekazanych przez urzędnika The Pension Service w rozmowie telefonicznej, wypłaty nie są opodatkowane w Wielkiej Brytanii. Emerytura jest wypłacana według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Wielkiej Brytanii i jest wypłacana raz w miesiącu w złotych polskich, przelewem na konto bankowe wg niesprecyzowanego kursu wymiany. Wnioskodawca wskazał, że sformułowanie „częściowa emerytura państwowa” oznacza kwotę niższą od minimalnej emerytury brytyjskiej, z powodu niezgromadzenia kapitału niezbędnego do jej uzyskania. Wypłacane kwoty stanowią więc część minimalnej emerytury brytyjskiej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w Wielkiej Brytanii nie jest pobierany podatek dochodowy od emerytur państwowych, więc należy domniemywać, że jest to wypłata obciążona stawką podatkową 0%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłaty częściowej emerytury brytyjskiej nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, w oparciu o umowę międzypaństwową o unikaniu podwójnego opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca był wzywany celem złożenia wyjaśnień w … Urzędzie Skarbowym w (…) (po informacji otrzymanej ze strony urzędu brytyjskiego), w efekcie których urząd uznał, że skoro Wielka Brytania nie opodatkowuje wypłat emerytur, to identyczna procedura ma zastosowanie w Polsce, w związku z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Bank zaczął znienacka, bez uprzedzenia pobierać od tych wypłat podatek dochodowy i składkę na ZUS, poczynając od marca 2021 r.

Opodatkowanie tego dochodu narusza, zdaniem Wnioskodawcy, postanowienia Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, a w szczególności art. 24 § 1 dotyczący równego traktowania. Pobieranie podatku dochodowego oznacza bowiem, że jedynie z tytułu miejsca stałego pobytu Wnioskodawca otrzymuje kwotę pełną, albo znacznie mniejszą, co z równym traktowaniem niewiele ma wspólnego. Potrącanie składek na ZUS Wnioskodawca uważa za całkowicie pozbawione podstaw prawnych, gdyż pobiera również polską emeryturę państwową od której potrącane są składki na ubezpieczenia zdrowotne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - jest nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem polskim, jest polskim rezydentem podatkowym i mieszka w Polsce. Otrzymuje wypłatę emerytury w polskich złotych na wspólne konto w (…) Bank. Emerytura ta pochodzi z The Pension Service i Wnioskodawca nabył ją w związku z pracą i odprowadzaniem składek na ubezpieczenie społeczne w Wielkiej Brytanii w okresie od 1 września 2005 r. do 31 marca 2012 r.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840, z późn. zm.; dalej: Konwencja polsko-brytyjska).

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ust. 2 – emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Art. 18 ust. 2 ww. Konwencji stanowi zaś, że:

  1. Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, że wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej, czy samorządowej). Przepisy podatkowe nie definiują „funkcji publicznych”, zatem w znaczeniu potocznym funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, nie pełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny).

W analizowanej sprawie przepis art. 18 ust. 2 nie znajdzie zastosowania, ponieważ ma zastosowanie do emerytur związanych z wykonywaniem funkcji publicznych i dotyczy pracowników państwowych i osób otrzymujących emerytury z tytułu wykonywanej w przeszłości pracy najemnej dla państwa.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i renty otrzymywane z Wielkiej Brytanii, z wyjątkiem wskazanym w art. 18 ust. 2 Konwencji, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Postanowienia artykułu 17 niniejszej Konwencji mają zastosowanie do emerytur wypłacanych z tytułu świadczenia usług pozostających w związku z działalnością prowadzoną przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny (art. 18 ust. 3 Konwencji).

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że emerytury wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce i posiadającej obywatelstwo polskie, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Mając na względzie powyższe, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, emerytura wypłacana Wnioskodawcy z Wielkiej Brytanii w okresie objętym wnioskiem, tj. od marca 2021 r. podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Przedmiotem interpretacji Organu jest zgodnie z treścią zapytania Wnioskodawcy opodatkowanie otrzymanej emerytury z Wielkiej Brytanii. A zatem, poza zakresem niniejszej interpretacji pozostaje kwestia dotycząca składek ZUS.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj