Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.335.2021.1.RST
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 10 czerwca 2021 r.), uzupełnionym za pośrednictwem ePUAP w dniu 27 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”. Wniosek został uzupełniony w dniu 27 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) złożyła w dniu 7 maja 2021 do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w (…) w ramach programu priorytetowego Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi na realizację zadania pn. „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”. Zakres rzeczowy tego zadania obejmować będzie, między innymi, koszty zakupu wyposażenia punktów dydaktycznych, nasadzenia drzew i krzewów.

Podstawowymi celami zadania jest:

  • Zapewnienie atrakcyjnej przestrzeni publicznej w obszarze miejscowości (…), która służyć będzie zaspokajaniu potrzeb mieszkańców w zakresie możliwości korzystania z walorów przyrodniczych lub edukacji ekologicznej. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez udostępnienie ogólnodostępnego terenu w centrum miejscowości przeznaczonego dla ludności, do którego dostęp będzie nieodpłatny. Realizacja zadania umożliwi organizację w przestrzeni publicznej wydarzeń kulturalnych, edukacyjnych, rekreacyjnych wspierających rozwój i promowanie społeczeństwa obywatelskiego, idei zrównoważonego rozwoju. Wydarzenia będą dotyczyły działań edukacyjno-kulturowych związanych z zachowaniem i ukazywaniem dziedzictwa kulturowego, walorów endogenicznych obszaru (walorów krajobrazowych i przyrodniczych) na płaszczyźnie historii, tradycji, folkloru, obyczajowości w zakresie edukacji, muzyki, plastyki, filmu i teatru, tradycji wsi polskiej, służące tworzeniu, upowszechnianiu, zachowaniu i ochronie historii, dziedzictwa kulturowego i naturalnych zasobów środowiska.
  • Zbudowanie i udostępnienie atrakcyjnej, wielofunkcyjnej infrastruktury edukacji ekologicznej, dzięki której będzie możliwa praktyczna nauka dzieci, młodzieży i osób dorosłych w aspektach: życie zgodnie z zasadami ekologii, dbanie o przyrodę, zrozumienia zasad jakimi się kieruje. W przystępny i bezpośredni sposób możliwa będzie eksploracja (poznawanie) flory i fauny, poznanie zachowania różnych gatunków zwierząt, czy poznanie znaczenia różnorodności ekosystemów. Utworzenie bazy edukacyjnej w postaci: nasadzeń drzew, krzewów, trawników i łąk kwietnych, instalacji dydaktycznych o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, m.in.: oczka wodnego, domków dla owadów, budek lęgowych i poidełek dla ptaków, itp., tablic dydaktycznych, plansz, tabliczek do oznaczenia gatunków roślin, instalacji dydaktycznych o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, a także utworzenie bazy edukacyjnej, na którą składać się będą: Amfiteatr o funkcji społeczno-edukacyjnej, Wiata/altana edukacyjnej / plenerowa szkoła, Punkt widokowy, obserwatorium dydaktyczne - miejsce edukacji przyrodniczo-astronomicznej umożliwi prowadzenie wydarzeń, spotkań, prezentacji, prelekcji, konkursów, warsztatów, pikników o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, naturalnie z wartościami edukacyjnymi.


Połączenie celów pozwoli na utworzenie w przestrzeni publicznej Gminy (…) terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi, służących rozwojowi zielonej przestrzeni publicznej do realizacji potrzeb społecznych i edukacyjnych, w szerokim zakresie, od kultury, poprzez edukację, na relaksie i rozrywce skończywszy.


Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że w ramach projektu pn.: „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)” nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie (…) przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją planowanego zadania pn.: „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zadanie pn. „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”, nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi, w związku z powyższym nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją planowanego Projektu, wynika to z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.


Z treści wniosku wynika, że Gmina złożyła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w (…) w ramach programu priorytetowego Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi na realizację zadania pn. „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”. Zakres rzeczowy tego zadania obejmować będzie, między innymi, koszty zakupu wyposażenia punktów dydaktycznych, nasadzenia drzew i krzewów. Podstawowymi celami zadania jest zapewnienie atrakcyjnej przestrzeni publicznej w obszarze miejscowości (…), która służyć będzie zaspokajaniu potrzeb mieszkańców w zakresie możliwości korzystania z walorów przyrodniczych lub edukacji ekologicznej. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez udostępnienie ogólnodostępnego terenu w centrum miejscowości przeznaczonego dla ludności, do którego dostęp będzie nieodpłatny. Realizacja zadania umożliwi organizację w przestrzeni publicznej wydarzeń kulturalnych, edukacyjnych, rekreacyjnych wpierających rozwój i promowanie społeczeństwa obywatelskiego, idei zrównoważonego rozwoju. Wydarzenia będą dotyczyły działań edukacyjno-kulturowych związanych z zachowaniem i ukazywaniem dziedzictwa kulturowego, walorów endogenicznych obszaru (walorów krajobrazowych i przyrodniczych) na płaszczyźnie historii, tradycji, folkloru, obyczajowości w zakresie edukacji, muzyki, plastyki, filmu i teatru, tradycji wsi polskiej, służące tworzeniu, upowszechnianiu, zachowaniu i ochronie historii, dziedzictwa kulturowego i naturalnych zasobów środowiska. Celem projektu jest także zbudowanie i udostępnienie atrakcyjnej, wielofunkcyjnej infrastruktury edukacji ekologicznej, dzięki której będzie możliwa praktyczna nauka dzieci, młodzieży i osób dorosłych w aspektach: życie zgodnie z zasadami ekologii, dbanie o przyrodę, zrozumienia zasad jakimi się kieruje. W przystępny i bezpośredni sposób możliwa będzie eksploracja (poznawanie) flory i fauny, poznanie zachowania różnych gatunków zwierząt, czy poznanie znaczenia różnorodności ekosystemów. Utworzenie bazy edukacyjnej w postaci: nasadzeń drzew, krzewów, trawników i łąk kwietnych, instalacji dydaktycznych o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, m.in.: oczka wodnego, domków dla owadów, budek lęgowych i poidełek dla ptaków, itp., tablic dydaktycznych, plansz, tabliczek do oznaczenia gatunków roślin, instalacji dydaktycznych o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, a także utworzenie bazy edukacyjnej, na którą składać się będą: Amfiteatr o funkcji społeczno-edukacyjnej, Wiata/altana edukacyjnej / plenerowa szkoła, Punkt widokowy, obserwatorium dydaktyczne - miejsce edukacji przyrodniczo-astronomicznej umożliwi prowadzenie wydarzeń, spotkań, prezentacji, prelekcji, konkursów, warsztatów, pikników o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, naturalnie z wartościami edukacyjnymi. Połączenie celów pozwoli na utworzenie w przestrzeni publicznej Gminy terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi, służących rozwojowi zielonej przestrzeni publicznej do realizacji potrzeb społecznych i edukacyjnych, w szerokim zakresie, od kultury, poprzez edukację, na relaksie i rozrywce skończywszy. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją planowanego zadania pn.: „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że inwestycja będzie udostępniana mieszkańcom nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji w niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.


Zatem Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją planowanego zadania pn.: „Utworzenie w przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazami edukacyjnymi w (…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.<

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj