Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.452.2021.1.SKJ
z 13 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


21 czerwca 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada osobowość prawną. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina (...) dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego powinna podejmować działania mające na celu propagowanie jej walorów. W art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że zadania własne obejmują m.in. sprawy promocji gminy. Przyjmuje się, że przez promocję należy rozumieć rozpowszechnianie, propagowanie i reklamowanie walorów Gminy, popularyzowanie walorów turystycznych, krajoznawczych i tradycji, dokumentowanie i upowszechnianie historii regionu, popularyzowanie rodzimej kultury, co jest jednym z głównych zadań Gminy (...).


30 maja 2021 r. została zawarta umowa o powierzenie grantu nr (…) między Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania (…) (beneficjent projektu Grantowego) a Gminą (...) (Grantobiorca). Lokalna Grupa Działania LGD przyznaje Grantobiorcy grant na realizację zadania grantowego.


Zawarta między stronami umowa określa prawa i obowiązki dotyczące zadania grantowego, wynikające z realizacji przez Stowarzyszenie LGD projektu grantowego pt. „….” na podstawie zawartej umowy pomiędzy Stowarzyszeniem a Województwem (….), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020- nr umowy (…). Tytuł projektu to „….”.

W ramach projektu zostanie zlecone wydanie autorskiego utworu literackiego polegającego na napisaniu książki oraz wykonanie zlecenia składu i druku książki-publikacja. Celem zadania jest zachowanie dziedzictwa lokalnej społeczności, zachowanie i upowszechnienie tradycji lokalnych związanych z twórczością (…) oraz jej wpływie na rozwój Gminy i jej kulturę.

W książce będzie próba przybliżenia sylwetki tej ważnej postaci, informacji o (…) i o jego stosunku do przyrody z relacji i korespondencji wysłanych przez niego do licznych czasopism, teksty (…) ukazujących piękno przyrody, tej którą nazwać można sądecką, jak i przyrody górskiej, beskidzkiej. Tematycznie związana będzie z ukazaniem niematerialnego dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego obszaru LSR. Publikacja będzie ważnym źródłem informacji dla pasjonatów historii regionu.

Wydawnictwo służyć będzie jako materiał promocyjno-edukacyjny. Przechowywany i udostępniany będzie m.in. przez biblioteki, gminny ośrodek kultury, urząd miejski. Będzie także wręczany gościom krajowym na różnych spotkaniach i imprezach okazjonalnych. Egzemplarze albumu zostaną rozdystrybuowane w sposób niekomercyjny i nieodpłatny m.in. do bibliotek, placówek oświatowych.

Gmina (...) jako grantobiorca odpowiada za realizację zadania zgodnie z wnioskiem. Kwota przyznanego grantu to 10 224,00 zł. Całkowity koszt realizacji zadania wynosi 16 325 zł, w tym koszty kwalifikowane zadania stanowiące sumę grantu i wkładu własnego w wysokości 16 325 zł. Gmina zobowiązana jest do wniesienia wkładu własnego finansowego w kwocie stanowiącej nie mniej niż 36,37% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowanych zadania.


Kwota grantu wypłacana jest grantobiorcy w formie refundacji poniesionych kosztów kwalfikowalnych zadania. Grantobiorca ma obowiązek ponoszenia wszystkich kosztów zadania z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości. Faktury związane z wykonywaniem powyższych czynności w ramach zadania wystawiane będą na Gminę. Po zakończeniu realizacji Zadania, wraz z wnioskiem o rozliczenie grantu Gmina składa LGD sprawozdanie z realizacji zadania według wzoru. Grant przekazany zostanie Gminie na rachunek bankowy, a po zakończeniu realizacji zadania, wraz z wnioskiem o rozliczenie grantu grantobiorca składa LGD sprawozdanie z realizacji zadania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.


W celu odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek: wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT, wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.


Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest przy tym możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Realizując zadanie Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione.


Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na zadanie wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT. Podejmując działania w zakresie promocji Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z odrębnych przepisów, co do których nie przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Wydana książka służy jako materiał promocyjny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty – na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy – należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; (pkt 17);
  • promocji gminy (pkt 18).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada osobowość prawną. 30 maja 2021 r. została zawarta umowa o powierzenie grantu nr (…) między Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania (…) (beneficjent projektu Grantowego) a Gminą (...) (Grantobiorca). Lokalna Grupa Działania LGD przyznaje Grantobiorcy grant na realizację zadania grantowego. Zawarta między stronami umowa określa prawa i obowiązki dotyczące zadania grantowego, wynikające z realizacji przez Stowarzyszenie LGD projektu grantowego pt. „….” na podstawie zawartej umowy pomiędzy Stowarzyszeniem a Województwem (….), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020- nr umowy (….). Tytuł projektu to „….”.

W ramach projektu zostanie zlecone wydanie autorskiego utworu literackiego polegającego na napisaniu książki oraz wykonanie zlecenia składu i druku książki-publikacja.


Celem zadania jest zachowanie dziedzictwa lokalnej społeczności, zachowanie i upowszechnienie tradycji lokalnych związanych z twórczością (…) oraz jej wpływie na rozwój Gminy i jej kulturę. W książce będzie próba przybliżenia sylwetki tej ważnej postaci, informacji o (…) i o jego stosunku do przyrody z relacji i korespondencji wysłanych przez niego do licznych czasopism, teksty (…) ukazujących piękno przyrody, tej którą nazwać można sądecką, jak i przyrody górskiej, beskidzkiej. Tematycznie związana będzie z ukazaniem niematerialnego dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego obszaru LSR. Publikacja będzie ważnym źródłem informacji dla pasjonatów historii regionu.


Wydawnictwo służyć będzie jako materiał promocyjno-edukacyjny. Przechowywany i udostępniany będzie m.in. przez biblioteki, gminny ośrodek kultury, urząd miejski. Będzie także wręczany gościom krajowym na różnych spotkaniach i imprezach okazjonalnych. Egzemplarze albumu zostaną rozdystrybuowane w sposób niekomercyjny i nieodpłatny m.in. do bibliotek, placówek oświatowych.


Gmina (...) jako grantobiorca odpowiada za realizację zadania zgodnie z wnioskiem. Kwota grantu wypłacana jest grantobiorcy w formie refundacji poniesionych kosztów kwalfikowalnych zadania. Grantobiorca ma obowiązek ponoszenia wszystkich kosztów zadania z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.

Faktury związane z wykonywaniem powyższych czynności w ramach zadania wystawiane będą na Gminę. Po zakończeniu realizacji Zadania, wraz z wnioskiem o rozliczenie grantu Gmina składa LGD sprawozdanie z realizacji zadania według wzoru. Grant przekazany zostanie Gminie na rachunek bankowy, a po zakończeniu realizacji zadania, wraz z wnioskiem o rozliczenie grantu grantobiorca składa LGD sprawozdanie z realizacji zadania.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – publikacja będzie ważnym źródłem informacji dla pasjonatów historii regionu, wydawnictwo służyć będzie jako materiał promocyjno-edukacyjny, a egzemplarze albumu zostaną rozdystrybuowane w sposób niekomercyjny i nieodpłatny m.in. do bibliotek, placówek oświatowych. Powyższe oznacza, że ww. projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 17, 18 ustawy o samorządzie gminnym). Wobec tego, Gmina nie działa działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.


W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Tym samym stanowisko Gminy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj