Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.419.2021.1.PG
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 sierpnia 2021 r. (data wpływu 18 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

18 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Instytut został powołany Uchwałą Sekretarza Naukowego Prezydium PAN jako samodzielna placówka naukowo-badawcza Polskiej Akademii Nauk. Następnie Uchwałą Prezydium Rządu Instytutowi nadana została osobowość prawna. Decyzją Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk Instytut otrzymał nazwę – „A”. Misją Instytutu jest badanie ewolucji i różnorodności biologicznej organizmów tradycyjnie zaliczanych do roślin i grzybów, ich interakcji ze środowiskiem biotycznym i abiotycznym (…). Korzystając z kompetencji w zakresie klasycznych badań bioróżnorodności jak i z szerokiego spektrum nowoczesnych metod badawczych, Instytut prowadzi obserwacje i eksperymenty (…). Celem ich jest zrozumienie współczesnych i historycznych (…), wzorców i procesów zachodzących w przyrodzie, które jest podstawą poznania środowiska naturalnego oraz wiarygodnego prognozowania jego zmian. Instytut utrzymuje i rozwija (…). Ponadto, Instytut upowszechnia wiedzę z zakresu problematyki prowadzonych badań naukowych, działa na rzecz społeczeństwa, a także wdraża wyniki badań mających potencjał do wykorzystania w gospodarce. Instytut jest podatnikiem podatku VAT od 28 maja 1993 r.

Instytut realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Projekt „(…)” realizowany będzie w ramach programu w okresie od 1 września 2021 r. do 31 marca 2028 r. w partnerstwie organizacji: (…). Projekt będzie realizowany z wykorzystaniem bezzwrotnych środków zagranicznych. Instytut jest realizatorem jednego z zadań w projekcie, którym są badania genetyczne populacji (…) (DZIAŁANIE A2 we wniosku). W ramach tych badań będą realizowane poddziałania A2.1-A2.6:

  • A2.1. Pokrewieństwa pomiędzy populacjami europejskimi.
    (…).
  • A2.2. Analizy demograficzne.
    (…).
  • A2.3. Genetyka reintrodukowanych populacji.
    (…).
  • A2.4. Analizy roślin nektarodajnych jako źródła pożywienia dla (…).
    (…).
  • A2.5. Analizy mikrobiomu.
    (…).
  • A2.6. Filogeografia rośliny żywicielskiej.
    (…).

Celem wniosku jest realizowanie prac naukowo-badawczych i rezultaty powstałe w ramach projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

Wartość projektu wynosi 11 122 623 zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w zakresie 60%, 35% NFOŚiGW, 5% środki własne.

W ramach projektu nie będą prowadzone zadania związane ze sprzedażą opodatkowaną. Instytut nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji projektu do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zadania w ramach projektu nie będą generowały przychodu, stanowią ustawową działalność naukową jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Instytut będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją umowy o dofinasowania ze środków Programu na realizację projektu „(…)” , Instytut stoi na stanowisku, że realizując powyższy projekt nie będzie mógł odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinasowanie.

Uzasadnienie:

Instytut jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak zakupy towarów i usług zaplanowanych w projekcie służą wyłącznie do realizacji badań i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ten stan prawny powoduje, że Instytut nie ma prawa do odliczania podatku VAT w jakiejkolwiek części. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r., w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Z powyższego zapisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu są działaniami zgodnymi ze statutem jednostki, dotyczą wyłącznie prac naukowo-badawczych oraz nie generują przychodów – sprzedaży opodatkowanej. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Instytut) jest podatnikiem podatku VAT. Instytut realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Projekt „(…)” realizowany będzie w ramach programu w okresie od 1 września 2021 r. do 31 marca 2028 r. Instytut jest realizatorem jednego z zadań w projekcie, którym są badania genetyczne populacji (…). Celem wniosku jest realizowanie prac naukowo-badawczych i rezultaty powstałe w ramach projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. W ramach projektu nie będą prowadzone zadania związane ze sprzedażą opodatkowaną. Instytut nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji projektu do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zadania w ramach projektu nie będą generowały przychodu, stanowią ustawową działalność naukową jednostki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazał Wnioskodawca w ramach projektu nie będą prowadzone zadania związane ze sprzedażą opodatkowaną, Instytut nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji projektu do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, w świetle przepisów ustawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powołane przepisy wyraźnie wskazują, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy pozwalający na odliczenie podatku VAT z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu: „(…)” .

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj