Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDWT.4011.111.2021.2.AK
z 2 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego w zakresie możliwości opodatkowania kartą podatkową przychodów z prowadzonej w formie spółki cywilnej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania kartą podatkową przychodów z prowadzonej w formie spółki cywilnej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest lekarzem dentystą i prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w tym zakresie. Mąż Wnioskodawczyni również jest lekarzem dentystą prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Wnioskodawczyni wykonuje usługi stomatologiczne w ramach prowadzonej wspólnie z mężem spółki cywilnej. Wnioskodawczyni nie zatrudnia personelu pomocnicznego i innych lekarzy. Gabinet obsługiwany jest przy pomocy zarejestrowanej na spółkę kasy fiskalnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przysługuje Wnioskodawczyni opodatkowanie kartą podatkową, w sytuacji, gdy Jej mąż pozostaje na podatku liniowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia Ona wymagania do zastosowania tej formy opodatkowania, ponieważ wykonuje usługi bezpośrednio, bez zatrudniania pracowników. Jak twierdzi Wnioskodawczyni forma opodatkowania Jej męża również nie stanowi w tym zakresie przedszkody.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Z kolei przepis art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, definiuje wolny zawód jako pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerow ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.


W świetle art. 23 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność:


  1. usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli;
  2. usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części II tabeli;
  3. usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi - w warunkach określonych w części III tabeli, z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem;
  4. gastronomiczną - jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części IV tabeli;
  5. w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu - w warunkach określonych w części V tabeli;
  6. w zakresie usług rozrywkowych - w warunkach określonych w części VI tabeli;
  7. w zakresie sprzedaży posiłków domowych w mieszkaniach, jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części VII tabeli;
  8. w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli;
  9. w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu przez lekarzy weterynarii usług weterynaryjnych, w tym również sprzedaż preparatów weterynaryjnych (PKWiU ex 21.10.51.0, ex 21.20.13.0, ex 21.20.21.0 oraz ex 21.20.23.0), w związku ze świadczonymi usługami - w warunkach określonych w części IX tabeli;
  10. w zakresie opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi - w warunkach określonych w części X tabeli;
  11. w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.


Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Ponadto art. 25 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazuje, że kartą podatkową mogą być opodatkowani podatnicy prowadzący działalność wymienioną w art. 23 ust. 1 pkt 1-6 również wtedy, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej, pod warunkiem, że łączna liczba wspólników oraz zatrudnionych pracowników nie przekracza stanu zatrudnienia określonego w tabeli.

Natomiast w Załączniku nr 3 do ustawy, zatytułowanym „Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej”, w pkt 2 objaśnień do części VIII tabeli, zawarte jest zastrzeżenie, że stawka określona dla wolnych zawodów polegających na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego nie dotyczy działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.

Zatem z treści powołanych powyżej przepisów wynika, iż zastosowanie opodatkowania kartą podatkową przychodów z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego uzależnione jest od realizacji warunków określonych w cytowanym powyżej art. 25 ust. 1 i ust. 5 ustawy, przy spełnieniu przesłanek wynikających z definicji wolnego zawodu zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 11 oraz z zachowaniem warunków określonych w części VIII tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do wspomnianej ustawy.

Podkreślenia wymaga przy tym, że przewidziana w ustawie możliwość opodatkowania kartą podatkową działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej dotyczy tylko niektórych rodzajów działalności, wskazanych enumeratywnie w art. 23 ust. 1 pkt 1-6. Możliwość ta nie dotyczy, określonej w pkt 8 ww. przepisu, działalności prowadzonej w ramach wolnych zawodów, polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Oznacza to, że działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego prowadzona w ramach wolnych zawodów, nie może być opodatkowana w formie karty podatkowej, jeśli jest wykonywana w ramach spółki cywilnej. Powyższe potwierdza również treść objaśnień do części VIII „Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej”.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawczyni i Jej mąż, w ramach swoich działalności gospodarczych prowadzą wspólnie spółkę cywilną jako lekarze dentyści. Procedury wykonują samodzielnie, bez zatrudnienia personelu pomocniczego i innych lekarzy.

Fakt, że w przedmiotowej sprawie, działalność gospodarcza w zakresie wolnych zawodów polegająca na świadczeniu usług stomatologicznych prowadzona jest w formie spółki cywilnej stanowi okoliczność wyłączającą możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj