Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.444.2021.2.JG
z 5 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 maja 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.) i z dnia 7 lipca 2021 r. (data wpływu 7 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do korzystania z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej liniową stawką podatkową – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


6 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do korzystania z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej liniową stawką podatkową.


We wniosku przedstawiono następujące okoliczności zdarzenia przyszłego:


Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą (samozatrudnienie) ma zostać powołany uchwałą zgromadzenia wspólników do zarządu spółki kapitałowej. Wynagrodzenie za pełnienie funkcji prezesa zarządu ma zostać przyznane uchwałą zgromadzenia wspólników.

Wnioskodawca jako prezes zarządu, wykonywać będzie na rzecz spółki kapitałowej czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) spółką kapitałową (m.in. będzie sprawował nadzór nad podległym personelem i komórkami organizacyjnymi spółki kapitałowej, jak też podejmował kluczowe decyzje inwestycyjne, personalne i handlowe), jak też będzie reprezentował spółkę kapitałową na zewnątrz. Jednocześnie, niezależnie od pełnienie funkcji członka zarządu, będzie świadczyć na rzecz tej samej spółki kapitałowej - w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej - usługi o charakterze doradczym, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie związane ze świadczeniem usług doradczych oraz marketingowych. Świadczone usługi doradcze mają w żaden sposób nie pokrywać się z czynnościami wykonywanymi przez Niego w funkcji prezesa zarządu - nie będą to ani czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) spółką kapitałową, ani na reprezentacji spółki kapitałowej.

Od 18.02.2013 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy na rzecz podmiotów zewnętrznych usługi o charakterze doradczym w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W swojej działalności gospodarczej zatrudnia jedną osobę na ½ etatu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Za świadczone usługi doradcze otrzymywane wynagrodzenie Wnioskodawca dokumentuje wystawianymi fakturami VAT. Usługi są opodatkowane według podstawowej 23% stawki VAT. Faktury VAT wystawia średnio do 2-3 podmiotów gospodarczych w miesiącu.


Świadcząc usługi doradcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca:


  1. ponosi odpowiedzialność wobec zleceniodawców oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie zawieranych umów o świadczenie usług doradczych,
  2. nie wykonuje umów o świadczenie usług doradczych pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego czynności,
  3. ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Dochody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem liniowym 19% w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ciągu najbliższych 3 miesięcy Wnioskodawca ma zostać powołany uchwałą zgromadzenia wspólników do zarządu spółki kapitałowej - X Sp. z.o.o z siedzibą w Y., która wchodzi w skład grupy kapitałowej XY SA - i jest dystrybutorem i importerem zabawek i artykułów dziecięcych, na rzecz której Wnioskodawca świadczy usługi o charakterze doradczym i marketingowym w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego.


Wynagrodzenie za pełnienie funkcji prezesa zarządu ma zostać Wnioskodawcy przyznane uchwałą zgromadzenia wspólników w ramach stosunku powołania na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (KSH). Zakres obowiązków w ramach funkcji prezesa zarządu wynikać będzie z przepisów KSH w tym będzie obejmował m.in.:


  1. Reprezentowanie spółki kapitałowej zgodnie z zasadami KSH na zewnątrz i wewnątrz,
  2. Uczestnictwo w posiedzeniach Zarządu,
  3. Nadzór nad podległym personelem i komórkami organizacyjnymi spółki kapitałowej,
  4. Podejmowanie kluczowych decyzji inwestycyjnych, personalnych i handlowych przez członka zarządu spółki,


Jednocześnie, niezależnie poza pełnioną funkcją prezesa zarządu, Wnioskodawca dalej będzie świadczyć na rzecz tej samej spółki kapitałowej X Sp. z o.o. - w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - usługi o charakterze doradczym i marketingowym, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie związane ze świadczeniem usług doradczych oraz marketingowych. Świadczone usługi doradcze i marketingowe na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego ze spółką X Sp. z o.o. będą rozbieżne wobec obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów KSH a wynikających z pełnionej funkcji prezesa zarządu w spółce X Sp. z o.o.


W ramach zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego ze spółką X Sp. z o.o. Wnioskodawca zobowiązany jest do świadczenia nw. usług obejmujących:


  1. stałe prowadzenie pośrednictwa handlowego przy zakupie towarów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy (w rozumieniu skojarzenia kupującego i sprzedającego), tj. w imieniu własnym, ale na rzecz Zleceniodawcy;
  2. nawiązywanie i utrzymywanie stałych kontaktów z dostawcami Zleceniodawcy;
  3. badanie rynku dostawców Zleceniodawcy;
  4. analiza i wykorzystanie informacji dotyczących produktów i ich otoczenia rynkowego w celu maksymalizacji sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy z jak największym zyskiem;
  5. realizowanie uzgodnionych budżetów zakupowych;
  6. inicjowanie działań promocyjno-handlowych.


W ramach ww. świadczonych usług ponosi Wnioskodawca wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za zobowiązania zaciągnięte przeze Niego w celu wykonania tej umowy, w szczególności wobec osób, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia, tj. podwykonawców, dostawców towarów i usług, urzędów i instytucji, o ile osobami tymi nie jest zleceniodawca - X Sp. z o.o. lub jego podwykonawcy i podmioty współpracujące z nim na podstawie dowolnego stosunku prawnego.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że zobowiązany jest zgodnie z umową do przygotowania comiesięcznego raportu z wykonania usług świadczonych na rzecz X Sp. z o.o. ze wskazaniem zbiorczej ilości godzin poświęconych na wykonanie tych usług.

Umowa z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego ze spółką X Sp. z o.o. nie obejmuje jakichkolwiek czynności związanych z zarządzaniem.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że nie będzie go łączyć żaden stosunek o pracę zawarty ze spółką X Sp. z o.o., na rzecz której są obecnie i w przyszłości będą świadczone usługi doradcze i marketingowe w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w której też będzie pełnić funkcję prezesa zarządu na podstawie stosunku powołania.


Natomiast w uzupełnieniu wniosku na pytania zawarte w wezwaniu Wnioskodawca udzielił następujących informacji:


  1. przedmiotem interpretacji podatkowej są przepisy prawa podatkowego, tj. art. 5a pkt 6, art. 5b ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 9a ust. 2, art. 30c ust. 1 uPIT.
  2. Usługi doradcze świadczone na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego ze spółką X Sp. z o.o. dotyczą:


    1. stałego prowadzenia pośrednictwa handlowego przy zakupie towarów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy (w rozumieniu skojarzenia kupującego i sprzedającego), tj., w imieniu własnym, ale na rzecz Zleceniodawcy;
    2. nawiązywania i utrzymywania stałych kontaktów z dostawcami Zleceniodawcy;
    3. badania rynku dostawców Zleceniodawcy;
    4. analizy i wykorzystania informacji dotyczących produktów i ich otoczenia rynkowego w celu maksymalizacji sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy z jak największym zyskiem;
    5. realizowania uzgodnionych budżetów zakupowych;
    6. rozwijania bazy dostawców Zleceniodawcy;
    7. analizy kluczowych parametrów związanych z rotacją i marżowością towarów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy;
    8. inicjowania działań promocyjno-handlowych.


  3. Świadczone przez niego usługi doradcze i marketingowe na rzecz spółki X Sp. z o.o. nie będą pokrywały się z czynnościami wykonywanymi przez niego w ramach funkcji prezesa zarządu tej spółki, wynikającymi z przepisów KSH,
  4. Wnioskodawca ma zostać powołany na prezesa zarządu spółki X Sp. z o.o. w ciągu 3 najbliższych miesięcy,
  5. Na prezesa zarządu spółki X Sp. z o.o. Wnioskodawca zostanie powołany uchwałą zgromadzenia wspólników (stosunek z powołania w rozumieniu KSH),
  6. W związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w zakresie usług doradczych i marketingowych wybrał już wcześniej jako formę opodatkowania dochodów podatek liniowy w wysokości 19% (art. 30c ust. 1 uPIT) i będzie kontynuował tę formą opodatkowania w okresie, w którym zostanie powołany na prezesa zarządu spółki X Sp. z o.o.,
  7. Złożony przez Wnioskodawcę wniosek interpretacyjny z dnia 6 maja 2021 r. dotyczy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, zgodnie z pytaniem doprecyzowanym w niniejszej odpowiedzi.


W związku z powyższym opisem zadano w uzupełnieniu wniosku następujące pytanie:


Czy wynagrodzenie otrzymywane od spółki kapitałowej - X Sp. z o.o. z tytułu świadczenia na jej rzecz usług doradczych i marketingowych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego, niezależnie od powołania na funkcję prezesa zarządu w tej spółce, będą kwalifikowane w dalszym ciągu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i w konsekwencji będą opodatkowane podatkiem liniowym 19% od dochodów osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy Wynagrodzenie otrzymywane od spółki kapitałowej - X Sp. z o.o. z tytułu świadczenia na jej rzecz usług doradczych i marketingowych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego, niezależnie od powołania na funkcję prezesa zarządu w tej spółce będą kwalifikowane w dalszym ciągu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i w konsekwencji będą opodatkowane podatkiem liniowym 19%.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o PIT źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 uPIT źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.


W świetle art. 5a pkt 6 uPIT przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9;


Przy czym, zgodnie z art. 5b ust. 1 uPIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Natomiast jak wynika z powołanego art. 5a pkt 6 uPIT nie zalicza się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, m.in. przychodów z działalności wykonywanej osobiście.


Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, w świetle art. 13 pkt 7 i 9 uPIT uważa się m.in.:


  1. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  2. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 1 powyżej.


Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2 uPIT Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, a więc według podatku liniowego 19%. W tym przypadku podatnicy są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazać należy, iż otrzymywane przeze mnie wynagrodzenie z tytułu świadczonych na rzecz spółki X Sp. z o.o. usług w ramach zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego, których zakres nie będzie się pokrywać z zakresem obowiązków pełnionych zgodnie z funkcją prezesa zarządu, wynikających z przepisów KSH, nie kwalifikuje się do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 uPIT.

Usług świadczonych przez niego na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego nie można również zakwalifikować jako świadczonych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy umów o podobnym charakterze. W ramach zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego nie zlecono mu wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z zarządzaniem spółką X Sp. z o.o.

Tym samym, w jego ocenie otrzymywane wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz spółki X Sp. z o.o. na podstawie zawartej umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego, niezależnie od powołania go na funkcję prezesa zarządu uchwalą zgromadzenia wspólników w terminie najbliższych 3 miesięcy, gdzie zakres świadczonych usług na podstawie tej umowy nie będzie pokrywać się z zakresem obowiązków pełnionych jako prezesa zarządu zgodnie z przepisami KSH, w dalszym ciągu kwalifikować się będzie do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które powinny być opodatkowanie podatkiem liniowym 19% zgodnie z wybraną formą opodatkowania przychodów z prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:


  • działalność wykowywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Ponadto w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 tej ustawy: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:


  • pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Należy zauważyć, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych między przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W tym miejscu należy również wskazać, że przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w art. 13 pkt 9 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma pełnić z mocy powołania funkcję prezesa zarządu Spółki z o.o. (dalej: Spółka) Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu ma przysługiwać określone uchwałą zarządu Spółki wynagrodzenie. W ramach funkcji Prezesa Zarządu Spółki Wnioskodawca jest obowiązany i uprawniony do prowadzenia, spraw Spółki oraz jej reprezentowania. Podejmowane przez Prezesa Zarządu czynności mają charakter zarządczy. Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał zawartej ze Spółką umowy o pracę. Ponadto Wnioskodawca od 18 lutego 2013 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy na rzecz 2-3 podmiotów zewnętrznych usługi o charakterze doradczym w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast na rzecz Spółki Wnioskodawca świadczy usługi od 15 maja 2017 r. W ramach tej działalności Wnioskodawca świadczył i będzie świadczyć na rzecz Spółki usługi doradcze i marketingowe na podstawie umowy o świadczenie usług.


W skład wykonywanych na rzecz Spółki wchodzą usługi:


  • stałego prowadzenia pośrednictwa handlowego przy zakupie towarów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy (w rozumieniu skojarzenia kupującego i sprzedającego) tj. w imieniu własnym, ale na rzecz Zleceniodawcy;
  • nawiązywania i utrzymywania stałych kontaktów z dostawcami Zleceniodawcy;
  • badania rynku dostawców Zleceniodawcy;
  • analizy i wykorzystania informacji dotyczących produktów i ich otoczenia rynkowego w celu maksymalizacji sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy z jak największym zyskiem;
  • realizowania uzgodnionych budżetów zakupowych;
  • rozwijania bazy dostawców Zleceniodawcy;
  • analizy kluczowych parametrów związanych z rotacją i marżowością towarów znajdujących się w ofercie Zleceniodawcy;
  • inicjowania działań promocyjno-handlowych.


Jak wskazał w opisie zdarzenia przyszłego wniosku świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Spółki na podstawie umowy z dnia 15 maja 2017 r. o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego obejmującej usługi doradcze i marketingowe nie będą pokrywały się z czynnościami wykonywanymi przez niego w ramach funkcji prezesa zarządu tej spółki, wynikającymi z przepisów KSH.

W szczególności Wnioskodawca w ramach świadczonych w ramach prowadzonej działalności usług ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za zobowiązania zaciągnięte przeze Niego w celu wykonania tej umowy, w szczególności wobec osób, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia, tj. podwykonawców, dostawców towarów i usług, urzędów i instytucji, o ile osobami tymi nie jest zleceniodawca - X Sp. z o.o. lub jego podwykonawcy i podmioty współpracujące z nim na podstawie dowolnego stosunku prawnego.

Ponadto Wnioskodawca nie wykonuje przedmiotowych usług pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego czynności oraz ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca wskazuje, że zobowiązany jest zgodnie z umową do przygotowania comiesięcznego raportu z wykonania usług świadczonych na rzecz X Sp. z o.o. ze wskazaniem zbiorczej ilości godzin poświęconych na wykonanie tych usług.

Mając zatem na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że Umowa z dnia 15 maja 2017 r., którą Wnioskodawca zawarł ze Spółką, dotyczy usług o charakterze doradczych i marketingowe. Natomiast nie obejmuje ona czynności dotyczących reprezentowania i zarządzania Spółką lub czynności o podobnym charakterze.

Wnioskodawca stwierdził, że nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia tych usług można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Tym samym Wnioskodawca, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki usługi pośrednictwa handlowego obejmujące usługi doradcze i marketingowe, których zakres wskazany został w opisie sprawy niniejszego wniosku, jest uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że kontynuuje w roku zaistnienia zdarzenia przyszłego dokonany już wybór opodatkowania dochodów z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym. Zgodnie z art. 9a ust. 2 powoływanej ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym , albo do końca roku podatkowego jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego (w wersji obowiązującej od 2019 roku, gdyż wskazany przepis ulegał zmianom).

Przy czym zgodnie z art. 9a ust. 2c ww. ustawy: oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 2-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2b dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Reasumując – wynagrodzenie należne Wnioskodawcy na podstawie umowy z dnia 15 maja 2017 r. należy kwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i fakt powołania Wnioskodawcy na prezesa zarządu tej Spółki nie skutkuje brakiem możliwości kontynuowania opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w wybranej przez niego formie, czyli do opodatkowania dochodu z tej działalności gospodarczej 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 tej ustawy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj