Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.559.2021.1.JG
z 7 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu 24 sierpnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu 1 września 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: „ (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: „(…)”. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 23 sierpnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


OSP (…) miasto prowadzi działalność mającą na celu zapobieganie pożarom, branie udziału w akcjach ratowniczych, wykonywaniu zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej, a także rozwijanie kultury fizycznej, oświatowej i rozrywkowej.


OSP jest samodzielnym podmiotem pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym. Nie jest czynnym podatnikiem VAT. Poza działaniami związanymi z ochroną przeciwpożarową oraz ratowniczą w ramach swojej działalności organizuje imprezy kulturalne, edukacyjne i promocyjne podczas których szerzone jest i promowane lokalne dziedzictwo kulturowe a także działalność naszej jednostki OSP.


Stowarzyszenie OSP złożyło wniosek o powierzenie grantu w ramach naboru ogłoszonego przez LGD: stowarzyszenie lokalna grupa działania „(…)” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie zadania w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Projekt pod tytułem „(…)” - którego celem jest szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa lokalnego na obszarze objętym LSR poprzez organizację 2 imprez promujących dzieje Miasta oraz druk monografii „dzieje (…)”.


W ramach zadania przeprowadzono:

  1. umieszczono w prasie lokalnej informacji o planowanych imprezach wraz z zaproszeniem mieszkańców do udziału,
  2. zlecono dodruk istniejącej monografii pn. „Dzieje (…)” w ilości 400 szt.,
  3. zakupiono wyposażenie na potrzebę realizacji zadania (gry, medale, art. piśmienne),
  4. wyłoniono zespoły świadczące usługi muzyczne,
  5. zlecono grupie teatralnej wykonanie przedstawienia dla dzieci, itp.


Jedna impreza była powiązana z dniem dziecka, druga została zorganizowana w miesiącu sierpniu 2021 roku. Na obu imprezach tematem przewodnim była promocja monografii miasta pn. „(…)”. Zostali zaproszeni autorzy publikacji. Zorganizowano imprezy dla dzieci w postaci konkursów, gier i zabaw. Dzieci brały udział w przedstawieniu prezentowanym przez grupę teatralna. Dla młodzieży i dorosłych zorganizowano koncerty zespołów lokalnych oraz (…).


Obie imprezy zorganizowano na placu przed budynkiem remizy strażackiej.


Imprezy miały charakter ogólnodostępny i nieodpłatny.


Realizacja imprezy nie wygenerowała żadnych przychodów opodatkowanych. Po realizacji zadania Wnioskodawca złoży wniosek o refundację w ramach przyznanej pomocy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy OSP (…) nie ma podstaw do odliczenia VAT z dokonanych zakupów związanych z realizacją projektu, a nieodliczony podatek VAT stanowi koszt tego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Stowarzyszenie (…) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje jedynie działalność statutową. Utrzymuje się ze składek członkowskich, darowizn, dotacji.


OSP (…) nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT w związku z tym w przypadku przedmiotowego zadania VAT nie może być odzyskany przez OSP i stanowi koszt kwalifikowany tego zadania.


OSP nie prowadzi działalności gospodarczej i tym samym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach zrealizowanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.


Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność mającą na celu zapobieganie pożarom, branie udziału w akcjach ratowniczych, wykonywaniu zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej, a także rozwijanie kultury fizycznej, oświatowej i rozrywkowej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Stowarzyszenie zrealizowało projekt pod tytułem „(…) na obszarze (…)” - którego celem jest szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa lokalnego na obszarze objętym LSR poprzez organizację 2 imprez promujących dzieje Miasta oraz druk monografii „dzieje (…)”.


W ramach zadania przeprowadzono umieszczono w prasie lokalnej informacji o planowanych imprezach wraz z zaproszeniem mieszkańców do udziału, zlecono dodruk istniejącej monografii, zakupiono wyposażenie na potrzebę realizacji zadania (gry, medale, art. piśmienne), wyłoniono zespoły świadczące usługi muzyczne, zlecono grupie teatralnej wykonanie przedstawienia dla dzieci. Jedna impreza była powiązana z dniem dziecka, druga została zorganizowana w miesiącu sierpniu 2021 roku. Na obu imprezach tematem przewodnim była promocja monografii miasta pn. „Dzieje (…)”. Imprezy miały charakter ogólnodostępny i nieodpłatny. Realizacja imprezy nie wygenerowała żadnych przychodów opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – imprezy miały charakter ogólnodostępny i nieodpłatny. Realizacja imprez nie wygenerowała żadnych przychodów opodatkowanych. Wnioskodawca wskazał, że na obu imprezach tematem była promocja monografii Miasta. Zostali zaproszeni autorzy publikacji. Zorganizowano imprezy dla dzieci w postaci konkursów, gier i zabaw. Dzieci brały udział w przedstawieniu prezentowanym przez grupę teatralna. Dla młodzieży i dorosłych zorganizowano koncerty zespołów. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn.: „(…)”, ponieważ efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Nadmienia się, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj