Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.569.2021.2.KO
z 15 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2021 r. (data wpływu 4 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego.

W dniu 15 lipca 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 9 lipca 2021 r., nadane za pośrednictwem poczty, na wezwanie Organu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest lekarzem radiologiem, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w postaci indywidualnej praktyki lekarskiej w dziedzinie radiodiagnostyki, świadcząc osobiście usługi lekarskie w zakresie nadzoru nad wykonywanymi badaniami diagnostycznymi i ich opisie na rzecz jednostek służby zdrowia w Polsce, na podstawie zawartych umów kontraktowych. Nie zatrudnia żadnych osób i wszystkie czynności wykonuje samodzielnie. W 2021 r. przechodzi na emeryturę. W 2022 r. zamierza nadal prowadzić ww. działalność gospodarczą na terenie kraju w zmiennej ilości godzin, tj. ponad 140 miesięcznie i chce korzystać z karty podatkowej. Wnioskodawca nadmienia, że na utrzymaniu ma dwójkę dzieci studiujących na studiach dziennych oraz niepracującą żonę.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 11, art. 23 ust. 1 pkt 8 oraz art. 25 ust. 1 pkt 1-7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, od dnia 29 czerwca 2001 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jako lekarz radiolog w postaci praktyki lekarskiej specjalistycznej (kod działalności PKD 86.22.Z) w dziedzinie radiodiagnostyki, świadcząc osobiście usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, polegające na nadzorze nad prawidłowym wykonywaniem badań diagnostycznych (badania RTG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego) wykonywanych przez specjalistów elektroradiologii zatrudnianych przez n/w szpital i wykonuje ich opisy oraz osobiście wykonuje badania USG i ich opisy na rzecz Szpitala Wojewódzkiego na podstawie zawartej umowy kontraktowej.

Ww. usługi medyczne świadczy w zakresie indywidualnej działalności gospodarczej. Nie prowadzi żadnej innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Poza ww. działalnością nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Nie zatrudnia żadnych osób i wszystkie czynności zawarte w kontrakcie wykonuje samodzielnie, nie zarządza oddziałem, nie prowadzi wykładów na uczelni. Aktualnie jest opodatkowany podatkiem liniowym i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w 2022 r. zamierza nadal prowadzić ww. działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w zmiennej liczbie godzin (w granicach 110-120 godz. miesięcznie) i chce korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej. Działalność mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu. Prowadzenie działalności gospodarczej polega na osobistym świadczeniu usług specjalistycznych, w Jego pracy występuje zależność od specjalistów elektroradiologii wykonujących badania diagnostyczne, zatrudnianych przez szpital na podstawie odrębnych umów kontraktowych. Małżonka Wnioskodawcy nie jest lekarzem, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Do Jego działalności w przyszłości opodatkowanej kartą podatkową nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy taki rodzaj działalności można w 2022 r. opodatkować kartą podatkową?

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 11, art. 23 ust. 1 pkt 8, art. 25 ust. 1-7 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), a zatem może być opodatkowany kartą podatkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, podatek dochodowy na ogólnych zasadach, to podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym, i skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników. Wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej podatnik może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników (art. 30 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca od dnia 29 czerwca 2001 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jako lekarz radiolog w postaci praktyki lekarskiej specjalistycznej (kod działalności PKD 86.22.Z) w dziedzinie radiodiagnostyki, świadcząc osobiście usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, polegające na nadzorze nad prawidłowym wykonywaniem badań diagnostycznych (badania RTG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego) wykonywanych przez specjalistów elektroradiologii zatrudnianych przez n/w szpital i wykonuje ich opisy oraz osobiście wykonuje badania USG i ich opisy na rzecz Szpitala Wojewódzkiego na podstawie zawartej umowy kontraktowej. Ww. usługi medyczne świadczy w zakresie indywidualnej działalności gospodarczej. Nie prowadzi żadnej innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Poza ww. działalnością nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Nie zatrudnia żadnych osób i wszystkie czynności zawarte w kontrakcie wykonuje samodzielnie, nie zarządza oddziałem, nie prowadzi wykładów na uczelni. Aktualnie jest opodatkowany podatkiem liniowym i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w 2022 r. zamierza nadal prowadzić ww. działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w zmiennej liczbie godzin i chce korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej. Działalność mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu. Prowadzenie działalności gospodarczej polega na osobistym świadczeniu usług specjalistycznych, w Jego pracy występuje zależność od specjalistów elektroradiologii wykonujących badania diagnostyczne, zatrudnianych przez szpital na podstawie odrębnych umów kontraktowych. Małżonka Wnioskodawcy nie jest lekarzem, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Do Jego działalności w przyszłości opodatkowanej kartą podatkową nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2021 r. przechodzi na emeryturę. W 2022 r. zamierza nadal prowadzić ww. działalność gospodarczą na terenie kraju w zmiennej ilości godzin ponad 140 miesięcznie i chce korzystać z karty podatkowej. Wnioskodawca nadmienia, że na utrzymaniu ma dwójkę dzieci studiujących na studiach dziennych oraz niepracującą żonę.

Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych we wniosku informacji stwierdzić należy, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ustawy, jak również warunku, że przy prowadzeniu działalności podatnik nie korzysta z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne oraz warunku, że małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca:

  • prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia i życia ludzkiego;
  • nie prowadzi innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  • małżonka Wnioskodawcy nie prowadzi działalności gospodarczej w tym samym zakresie co Wnioskodawca;
  • przy prowadzeniu działalności Wnioskodawca nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów;
  • w okresie, którego dotyczy wniosek będzie prowadził swoją działalność wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
  • w okresie, którego dotyczy wniosek nie będzie zatrudniał na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą zawodu lekarza;

a zatem, prowadzi działalność w wolnym zawodzie w rozumieniu art. 4 pkt 11 omawianej ustawy, działalność ta polega na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, wymienionych w katalogu zawartym w art. 23 ww. ustawy oraz spełnia również warunki określone w art. 25 ust. 1 ww. ustawy, Wnioskodawca w 2022 r. będzie mógł skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej, o ile nie zmieni się stan opisany we wniosku oraz stan prawny.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj