Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.4.2019.1.NK
z 1 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. … – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożył wniosek o dofinansowanie realizacji w latach 2018-2019 operacji, która realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, przy wnioskowanej pomocy ze środków EFS w formie refundacji, w wysokości 85,00% poniesionych kosztów kwalifikowanych.


Przedmiotowa operacja obejmuje :


  • doposażenie pomieszczeń dydaktycznych, w których odbywa się kształcenie w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa;
  • doposażenie sal dydaktyczno-technicznych, które umożliwi nabycie dwóch kwalifikacji w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa, tj.:


    1. MG.03. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie;
    2. MG. 42. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie.


Wśród najpilniejszych potrzeb pracowni i warsztatów, w których odbywa się kształcenie w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, należy wymienić taki sprzęt jak: zestawy panelowe systemów silników (System common raił, motronick, zestaw czujników systemów elektronicznych pojazdów, podstawy elektroniki i elektrotechniki pojazdowej), pracujące modele silników (silniki Zł,CDI, pompowtryskiwacze, sekwencyjny wtrysk benzyny), wyposażenie warsztatowe (multimetr, prostownik rozruchowy, tester akumulatorów, przedłużacz elektryczny, tester obciążenia akumulatorów, elektroniczny tester np.: w gniazdach bezpieczników, tester przekaźników), komputer diagnostyczny kodów błędów, zestawy panelowe (hydraulika, pneumatyka, instalacja CAN), stanowiska symulacyjne rolnictwa precyzyjnego (autopilot +ISO, autopilot +zawór hydrauliczny, trimble opryskiwacz, przyczepa.

Wyposażenie planowane do zakupienia w ramach przedmiotowej operacji jest całkowicie zgodne z podstawą programową kształcenia w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki dostępnym w bazie Krajowego Ośrodka Wspieranie Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.

Celem głównym przedmiotowej operacji jest poprawa warunków kształcenia ustawicznego i zawodowego. Zespół Szkół jest jednostką organizacyjną Wnioskodawcy, która od dnia 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Powiatu.

Zadania w zakresie edukacji publicznej należą do zadań własnych powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., o samorządzie. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. operacji w ramach zadań własnych powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych. W związku z powyższymi faktami, w ramach realizacji projektu powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym ZS w ... realizująca zadania własne powiatu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, w całości ani też w jakiejkolwiek części.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją operacji, istnieje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w ramach realizowanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 15 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegając na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi , iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur VAT otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem wnioskodawcy przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi, że poniesione wydatki na operację, która realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą operacją.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj