Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.20.2019.2.HW
z 13 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2019 r. (data wpływu 14 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 4 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty odatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowane pytanie oraz stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) planuje realizację zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy”. Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza. Gmina wykazuje w tym projekcie VAT jako koszt kwalifikowalny.

Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych.

Każda zgłoszona nieruchomość podlega obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której określa się, czy zaproponowane przez Mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie i pod względem efektywności ekologicznej.

W przypadku uzyskania dofinansowania, dany Odbiorca Ostateczny (dalej: Mieszkaniec), na podstawie przedstawionej faktury imiennej, będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów – w formie dotacji. Kwota zwrotu to łącznie 67% wartości brutto wynikającej z oceny energetycznej (maksymalnie) lub z faktury, gdy ta będzie mniejsza.

Środki wypłacane będą Mieszkańcowi w formule dotacyjnej. Na 67% składa się 33% środków własnych Gminy, jako wkład własny projektu oraz 34% jako dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

Inwestycje właścicieli budynków mieszkalnych, będą dofinansowane w formie dotacji celowej udzielanej przez Gminę ze środków własnych Gminy (w ramach wkładu własnego) oraz dotacji udzielonej Gminie przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020. Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji. Dotacja udzielana będzie przez Gminę z budżetu Gminy, w tym w części ze środków pochodzących z funduszy europejskich przekazanych Gminie w formie dotacji, które stają się środkami Gminy.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 4 lutego 2019 r. – będącym uzupełnieniem do wniosku – Zainteresowany udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Do jakich czynności – opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – będą służyć Wnioskodawcy efekty realizacji zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy”?
    Odp. Efekty realizacji zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Czy realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy? Jeśli tak, to na podstawie których przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.)?
    Odp. Tak. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r, o samorządzie gminnym – ochrona środowiska.
  3. Jakie konkretnie działania będzie realizowała Gmina w ramach zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy”?
    Odp. W ramach zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy” Gmina będzie partycypowała w kosztach wymiany urządzenia do ogrzewania domu na bardziej ekologiczne, poprzez zwrot równowartości 33% faktury przedstawionej przez Mieszkańca.
  4. Jakich zakupów, udokumentowanych fakturami VAT, będzie dokonywała Gmina w związku z realizowanymi działaniami w ramach ww. projektu?
    Odp. Gmina nie będzie dokonywała żadnych zakupów w ramach działania, a jedynie refundowała część poniesionych kosztów. Jedyną fakturą wystawioną na Gminę będzie koszt sporządzenia dokumentacji energetycznej.
  5. Kto będzie zawierał umowy na wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych oraz na likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych mieszkańcy czy Gmina?
    Odp. Gmina zawrze umowę o dofinasowanie z instytucją Zarządzającą programem (Urząd Marszałkowski). Następnie zawrze umowy o udzielanie dotacji z Odbiorcami Mieszkańcami). Sami Mieszkańcy będą zawierać umowy z Wykonawcami ogrzewania oraz przyłączami do budynku.
  6. Kto będzie zawierał umowy na wymianę na źródła ciepła bardziej ekologiczne we wspólnotach mieszkaniowych oraz na likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych wspólnoty czy Gmina?
    Odp. Brak takiego przypadku.
  7. Kto będzie płacił za ww. usługę Gmina, czy mieszkańcy lub wspólnoty?
    Odp. Płatnikiem w każdym przypadku będzie Mieszkaniec, któremu Gmina zrefunduje w formie dotacji 67% kosztów – 33% ze środków własnych oraz 34% z otrzymanego dofinansowania unijnego.
  8. Czy Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz mieszkańców usługi polegające na wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych oraz we wspólnotach mieszkaniowych na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych?
    Odp. Nie. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie.
  9. Czy Gmina będzie dokonywała zakupów towarów i usług związanych z ww. czynnościami?
    Czy ww. zakupów będą dokonywali wyłącznie mieszkańcy i wspólnoty mieszkaniowe?
    Odp. Zakupy będą dokonywane wyłącznie przez Mieszkańców.
  10. Czy Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami i wspólnotami mieszkaniowymi umowy?
    Odp. Tak, o udzielenie dotacji.
  11. Co będzie przedmiotem zawieranej z mieszkańcem/wspólnotą mieszkaniową umowy? Do czego zgodnie z umową zobowiązana będzie Gmina, a do czego mieszkańcy i wspólnoty mieszkaniowe?
    Odp. Umowa będzie określała zasady wypłaty dotacji. Mieszkaniec zobligowany będzie do wymiany źródła ciepła wcześniej zadeklarowanego, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana będzie do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów.
  12. Czy w ww. umowie będą zawarte postanowienia dotyczące zobowiązania się mieszkańców oraz wspólnot mieszkaniowych do dokonywania wpłat na pokrycie kosztów związanych z wymianą indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych oraz we wspólnotach mieszkaniowych na źródła ciepła bardziej ekologiczne i likwidacją indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych?
    Odp. Nie, gdyż to Mieszkaniec pokryje koszty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 lutego 2019 r.).

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 lutego 2019 r.), zadanie nie ma dla Gminy charakteru generującego przychody.

Faktury będą wystawiane na Mieszkańca, zatem realizacja zadania nie generuje powstania prawa lub obowiązku podatkowego Gminy.

W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), gdyż towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawiane będą imiennie na Mieszkańca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina – będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – planuje realizację zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy”. Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza. Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych.

Każda zgłoszona nieruchomość podlega obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której określa się, czy zaproponowane przez Mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie i pod względem efektywności ekologicznej.

W przypadku uzyskania dofinansowania, dany Odbiorca Ostateczny (Mieszkaniec), na podstawie przedstawionej faktury imiennej, będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów – w formie dotacji. Kwota zwrotu to łącznie 67% wartości brutto wynikającej z oceny energetycznej (maksymalnie) lub z faktury, gdy ta będzie mniejsza.

Środki wypłacane będą Mieszkańcowi w formule dotacyjnej. Na 67% składa się 33% środków własnych Gminy, jako wkład własny projektu oraz 34% jako dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

Inwestycje właścicieli budynków mieszkalnych, będą dofinansowane w formie dotacji celowej udzielanej przez Wnioskodawcę ze środków własnych Gminy (w ramach wkładu własnego) oraz dotacji udzielonej Gminie przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2014-2020. Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji. Dotacja udzielana będzie przez Gminę z budżetu Gminy, w tym w części ze środków pochodzących z funduszy europejskich przekazanych Gminie w formie dotacji, które stają się środkami Gminy.

Efekty realizacji ww. zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym – ochrona środowiska.

W ramach ww. inwestycji Gmina będzie partycypowała w kosztach wymiany urządzenia do ogrzewania domu na bardziej ekologiczne, poprzez zwrot równowartości 33% faktury przedstawionej przez Mieszkańca.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów w ramach działania, a jedynie refundował część poniesionych kosztów. Jedyną fakturą wystawioną na Gminę będzie koszt sporządzenia dokumentacji energetycznej.

Gmina zawrze umowę o dofinasowanie z instytucją Zarządzającą programem (Urząd Marszałkowski). Następnie zawrze umowy o udzielanie dotacji z Odbiorcami (Mieszkańcami). Sami Mieszkańcy będą zawierać umowy z Wykonawcami ogrzewania oraz przyłączami do budynku.

Płatnikiem w każdym przypadku będzie Mieszkaniec, któremu Wnioskodawca zrefunduje w formie dotacji 67% kosztów – 33% ze środków własnych oraz 34% z otrzymanego dofinansowania unijnego.

Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz mieszkańców usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych oraz we wspólnotach mieszkaniowych na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie. Gmina nie będzie dokonywała zakupów towarów i usług związanych z ww. czynnościami. Zakupy będą dokonywane wyłącznie przez Mieszkańców.

Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami i wspólnotami mieszkaniowymi umowy o udzielenie dotacji.

Umowa będzie określała zasady wypłaty dotacji. Mieszkaniec zobligowany będzie do wymiany źródła ciepła wcześniej zadeklarowanego, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana będzie do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów.

W ww. umowie nie będą zawarte postanowienia dotyczące zobowiązania się mieszkańców oraz wspólnot mieszkaniowych do dokonywania wpłat na pokrycie kosztów związanych z ww. zadaniem.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania pn. „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy …” – jak wskazał Wnioskodawca – nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. spraw ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz mieszkańców usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych oraz we wspólnotach mieszkaniowych na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych. Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami i wspólnotami mieszkaniowymi umowy o udzielenie dotacji, które będą określały zasady wypłaty dotacji. W ww. umowach nie będą zawarte postanowienia dotyczące zobowiązania się mieszkańców oraz wspólnot mieszkaniowych do dokonywania wpłat na pokrycie kosztów związanych z ww. zadaniem.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. zadania.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją zadania pn.: „Niskoemisyjna gmina – poprawa efektywności energetycznej i ograniczanie niskiej emisji na terenie Gminy”, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj